Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

10D och 1D på väg ut - nytt på PMA

Produkter
(logga in för att koppla)
slowcoder skrev:
Kommer 1Dn att ha "bättre" specar än 1Ds, eller kommer 1Ds fortfarande vara flaggskeppet ?

Självklart vet väl ingen annan än Canon vad specarna blir, men brukar en "n" ha bättre eller sämre prestanda än en "s" ?

Det kommer en efterträdare till 1D som har slutat tillverkas och inte till 1Ds. Det blir alltså en kamera där snabbheten är det viktigaste och inte maximala antalet pixlar som med 1Ds.

Förutom snbbheter och större ISO-omfång så är det nog inte så många fördelar mot en 1Ds. De spelar helt enkelt i olika divisioner.

Namnet liksom de exakta specarna är okänt. Canon har gått ut med att de inom kort kommer bara ha fullformatskameror i sin proffs-serie. Man kan bara hoppas att detta gäller efterträdaren till 1D.

Första modifieringen brukar kallas "n". Därav gissningen 1Dn. Det heter ju 500N, 300N, 1n osv. Tredje generationen brukar kallas "v", som i 3000v, 300v och 1v.
"n" skulle inte vara bättre än "s". Canon har inte använd "s" som benämning i modern tid.
Något annat 1D i början av namnet känns ologiskt för en renodlad proffsmodell.
 
Detta är en helt underbar tråd att följa. Samtidigt som den gör mig lite skärrad över hur jag skall välja. Lägga en beställnig på en 10D och hoppas på att jag får en? Eller vänta och se vad som lanseras om en månad.
Det var skönt på den ga analoga tiden, då ett kamerahus överlevde längre tid än ett år.

Men så är det när det är "hause" på digitalt.
 
Jeppe skrev:
Jag tror..men det är ju bara vad jag tror...att min 10D fortfarande fungerar även nästa år..och nästa..och.. ;)

Jag har faktiskt hört att den finns folk som fortfarande får igång sina gamla D30:eek:r. Även om det måste ha startkablar...

/magnus (som tvingas köra D60)
 
Jeppe! Jag tror mycket väl att Din D10 kommer att fortsätta att fungera och ha ett bra liv hos Dig eller någon annan. Dessutom tror jag att Du förstår vad jag menar, men Du ville bara muntra upp omgivningen.

\\SMo
 
Luguber skrev:
Detta är en helt underbar tråd att följa. Samtidigt som den gör mig lite skärrad över hur jag skall välja. Lägga en beställnig på en 10D och hoppas på att jag får en? Eller vänta och se vad som lanseras om en månad.
Det var skönt på den ga analoga tiden, då ett kamerahus överlevde längre tid än ett år.

Men så är det när det är "hause" på digitalt.
Jag har inte hörta att Canon officiellt SKA ersätta 10D i år, men om så är fallet lär den nya modellen knappast göra någon besviken. D60.10D har albåda varit bättre och billigare med varje modell. Inget tyder på att trenden ska vända.
Jag är dock lite bekymrad om Canon ersätter modeller varje år. Reservdelsproblem och dyr service är en av nackdelarna, liksom känslan att dyra (D)SLR-kameror blir slit-o-slängprodukter.
När släpptes ex. EOS33 och EOS3 som jämförelse?
 
Jag håller med. Jag har inte något emot att det kommer nya och bättre modeller.
Men långsiktigt blir det jobbigt om det kommer nya modeller varje år, det kanske räcker med att komma men nya årsmodeller med lite förbättringar.
Tänker också på reservdelsfrågan.
 
froderberg skrev:
...det kanske räcker med att komma men nya årsmodeller med lite förbättringar.
Tänker också på reservdelsfrågan.
Precis! Det bästa vore om de kunde ge f*n i själva huset och förbättra/jobba på sensor, elektronik etc. Hur mycket går det egentligen att 'förbättra' ett 10D-chassi med knappar etc? Inte alltför mycket dristar jag mig att säga.
Om tumhjulet bak inte vore ihåligt skulle jag vara 100% nöjd med min :)
 
froderberg skrev:

Men långsiktigt blir det jobbigt om det kommer nya modeller varje år..

Ja.. tänk på oss som bara måste veta allt om varje modell.. hur jobbigt blir ite det?? ;)

Mats: EOS 30/33 kom 2000 och EOS 3:an har hela 5 år på nacken ;)

Men det var kanske ingen fråga.. ;)
 
Kommer nu Nikon med D70, så svarar kanske Canon med en ännu tuffare kamera 30D eller vad den nu kommer att heta. 8 miljoner pixlar och ännu snabbare för att behålla sitt övertag. Jag kan ju aldrig tänka mig att man kommer med en ersättare till 10D som är sämre. Nej bättre och kanske något billigare.
 
Fan.. Blir just nu villrådig ;-)

JAg är sugen och har bokat en 10D :)

Står so en jävla fårunge mellan 2 hötappar...
Antingen bestäma mig nu och ha kameran till könt pris den 25/1 :) Eller chansa påå att något nytt komme på PMA..
Det som skulle vara värt att vänta är en fullstrlsensor...

Det som talar enot att de kommer med en ny modell är egentligen bara en sak som jag ser det...

De har inte satt något försäljningstopp som de gjorde då 10D kom....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.