Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

10D och 1D på väg ut - nytt på PMA

Produkter
(logga in för att koppla)
Instämmer med Magnus resonemang.
En av de allra bästa fördelarna med min 300d är kvaliteten vid iso 400.

Helt underbart bra!
 
Atle Hansen skrev:
Med den kameran på programmet finns idag ingen anledning att köpa dyra systemkameror med obetydlig bättre sensorkapacité (om man inte redan har de dyra USM -L gluggarna)
Obetydligt bättre? Jämför brusnivån på t ex Sony F828 och 300D och du upptäcker att du vinner minst tre steg i exponeringen med en 300D. Se diagrammen här.

Samma sak med en G5. Brusnivån på G5 vid 100 ASA ligger i nivå med 300D vid 800 ASA.
 
Senast ändrad:
jkh skrev:
Så pixeltätheten är en av mekanismerna som skapar brus, hur kommer det sig? (peka gärna på annan tråd eller resurs om du inte vill ha diskussionen här)

/Jesper
Vad jag forstar ar det ren fysik - pixlar tatt betyder liten pixelarea vilket innebar farre fotoner som traffar "pixeln", samre signal/brusforhallande och mera brus i bilden. Fran Luminous-landscapes review av F828:

"The law of physics are such that the smaller the individual pixel the fewer the number of photons that can reach it. 2.7 microns is incredibly small, and this means that except in brightly lit situations (in fact even in such situations) the number of photons that can reach the bottom of the photo site can be such that the noise overwhelms it, and we end up with unacceptably noisy images. Where does this noise come from? Part of it from the system's electronics, part from the random motion of atoms within the silicon, part from cosmic rays and so forth."
 
niklasl skrev:
Vad jag forstar ar det ren fysik - pixlar tatt betyder liten pixelarea vilket innebar farre fotoner som traffar "pixeln", samre signal/brusforhallande och mera brus i bilden. Fran Luminous-landscapes review av F828:

"The law of physics are such that the smaller the individual pixel the fewer the number of photons that can reach it. 2.7 microns is incredibly small, and this means that except in brightly lit situations (in fact even in such situations) the number of photons that can reach the bottom of the photo site can be such that the noise overwhelms it, and we end up with unacceptably noisy images. Where does this noise come from? Part of it from the system's electronics, part from the random motion of atoms within the silicon, part from cosmic rays and so forth."

Tack!

/Jesper
 
Fan fan fan fan! Jag upptäckte just denna tråd. Jag väntar på min 10D sen 2:a dec! Jag visste det! Läs här.

Ska jag annulera ordern? Jag vill helst inte ge mer än 15'000:- plus moms för en kamera och inte heller ha en sämre kamera än 10D. En efterföljare riskerar väl att hamna på mer än det priset? 10D var ju dyrare än så när det kom. Och som Kim säger, 10D är ju en bra kamera...

Attans!
 
Måste hjälpa upp Adrian i detta fallet ;-)

För att dra bakgrunden...
Ända sedan de släppte nyheten om att 300D skulle komma gick jag och våndades. Var inne på att inhandla en 10D och hade fått ett vidirgt bra pris på den.

Sedan kom 300D. Kikade på den och utvärderade den och kom fram till ett par saker som jag eventuellt skulle sakna.
* Möjlighet till motivföljande AF i ickeprogramläge
* PC uttag (blixtsynk på studioblixtar)

Fick en av de första 300D som fanns i sverige och testade den direkt ;-)

HElt okej intryck..
Testade att plåta bilsport som är dte stora jag plåtar...
Hängde förvånansvärt med.....
KANONbra i det läget...
Sedan.. Har jag plåtat 1700 bilder med den (kanske inte jättmycket men i allafall) och kommit fram till att jag sknar det jag trodde jag skulle göra..

* Det finns lägen då man vill kunna aktivera den följanbde AF:n manuellt.

* Man vill ställa blixtkomp på kameran

* Vill slippa adaptern på kameran när man plåtar studion..

Men annars...: Förutom de kända problemen med blixten.. Så funkar den kanon...

MEn för min del..: blir det en 10D som redan är beställd.. Nu får vi se vem av de 3 som kan skicka först :;-)
 
Det kan vara läge att avbeställa om man beställt en 10D. Det kan ju komma nått bättre på PMA.

Mest säkert är dock att det kommer en ersättare till 1D.
 
Bra kommentar, Jonas. Du visar på ett bra sätt 300Ds svagheter och motiverar varför den inte räcker till för dina behov!

Gällande avbeställningen av 10D är det samma problem som i databranschen - det kommer alltid en "bättre" efterföljare. Är 10D det du kommit fram till att du vill ha, kommer du säkerligen bli nöjd. Du vet vad du får och köper inte en ny modell senare i vår som riskerar att vara av sämre byggkvalitet eller ha någon dumt placerad inställningsratt etc.. Det vore visserligen dumt om man släpper en "sämre" uppföljare, men det händer faktiskt titt som tätt att utvecklarna får hjärnsläpp och hittar på något "nytt" och "häftigt" som visar sig vara ett steg bakåt. Förutom sporadiska fokuseringsproblem har väl 10D visat sig vara bland de överlägstet bäst byggda och mest prisvärda D-SLR i produkttypens historia?
 
froderberg skrev:
Det kan vara läge att avbeställa om man beställt en 10D. Det kan ju komma nått bättre på PMA.

Mest säkert är dock att det kommer en ersättare till 1D.

Frågan är... Räknar Canon med en cykel på 1 år för en ny kamera??
Om det skulle kom´ma en ny 10D så skulle den modellen bara ha funnits i 1 år.....
Visst.. D30 ocj D60 fanns inte så länge eller inte mycket längre...
Men de var kameror med kompromisser och relativt ringa antal pixlar...
Idag har vi nått till ett läge där man har en fullgod prosumer kamera.
Om man utvecklar den mer så kommer man att tassa in på andra kameror.

Jag tror nog att det kommer komma en ny odell men ligger dne någonstans ligger den över 1D eller mellan 10D och 1D i upplösning och de hänseende. Detta medans 10D kommer att finnas kvar.
 
Magnus77 skrev:
Bra kommentar, Jonas. Du visar på ett bra sätt 300Ds svagheter och motiverar varför den inte räcker till för dina behov!

Gällande avbeställningen av 10D är det samma problem som i databranschen - det kommer alltid en "bättre" efterföljare. Är 10D det du kommit fram till att du vill ha, kommer du säkerligen bli nöjd.

EXAKT!!!! Och jag tror att vännerna på canon nog skulle tjäna på att låta produktcyukeln bli något längre...
Ha i tanken att EOS 5 såldes NÄSTAN under 10 år...... Under sstor del av tiden såp var den också svår att få leverans på även om man var priorited canon kund.....

*LER* Gisa vad Hert Wahlbeck måste sitta och skratta och njuta av allasvilda gissningar här ,-)
 
Maverick28 skrev:
*LER* Gisa vad Hert Wahlbeck måste sitta och skratta och njuta av allasvilda gissningar här ,-)

Antagligen :) Per Karlsson (yrkessäljaren) hade i alla fall rätt kul åt min fråga att få¨ställa mig i kö på efterträdaren till 1D. Hans svar i till med "...men jag måste döda dig efteråt".
 
Det vore kul att se hur nära verkligheten en gissning man kan komma. Min gissning på efterföljaren till 1Ds är:

- 6MP
- Fullformat (trodde tidigare 1.3x)
- 40 bilder i buffert
- 8-10 bps
- Trådlös överföring med tillbehör
- 40 000 kr

Vad gissar ni?

Sen drömmer jag också om en 3D på 8MP... men den dröjer nog.

30D är nog bara en ny variant av 10D.
 
Maverick28 skrev:
Frågan är... Räknar Canon med en cykel på 1 år för en ny kamera??
Om det skulle kom´ma en ny 10D så skulle den modellen bara ha funnits i 1 år.....
Visst.. D30 ocj D60 fanns inte så länge eller inte mycket längre...
Men de var kameror med kompromisser och relativt ringa antal pixlar...
Idag har vi nått till ett läge där man har en fullgod prosumer kamera.
Om man utvecklar den mer så kommer man att tassa in på andra kameror.

Enligt Gunnar Wahlbeck på Canon kan man räkna med en cykel på ett år.
10D är bara lite bättre än D100. Du tror väl inte Nikon ligger och sover. Kan Canon göra en bättre kamera än 10D till samma kostnad gör de det. Sökaren är t ex rätt kass.
Canoon har sagt att de ska vara dubbelt så offensiva i år som förra året.
Jag tror helt säkert att Canon kommer med en efterträdare till 10D under året, men det är inte säkert att det blir på PMA.

Jag förstår inte alls ditt resonemang om att man inte kan utveckla 10D för då konkurrerar den med andra kameror. - Vilka då??? Knappast 1Ds eller någon annan modell.
Jag tror dock att vi inte kommer se sså revolutionerande förändringar, precis som mellan D60 och 10D.
10D blir ju heller aldrig sämre för att Canon kommer med nya modeller. Men 10D-ägare är kanske inte lika stolta över sin kamera när efterträdaren kommit.

Att Canon skulle tjäna på längre produktionscykler förstår jag inte heller. Med de otroliga volymer som kameran säljs i betalar den sig säkert otroligt fort. Men Nikon, Minolta och Pentax lär ju inte ligga på latsidan.
 
froderberg skrev:
Det vore kul att se hur nära verkligheten en gissning man kan komma. Min gissning på efterföljaren till 1Ds är:

- 6MP
- Fullformat (trodde tidigare 1.3x)
- 40 bilder i buffert
- 8-10 bps
- Trådlös överföring med tillbehör
- 40 000 kr

Vad gissar ni?


Jag gissar att du har helt fel när du säger att ersättaren till 1Ds kommer att ha den specifikationen. Men jag förstår vad du menar.. ;=)
 
froderberg skrev:
Min gissning är på PMA presenteras EOS 1Dn och EOS 30D. På Photokina kommer 300Dn och 3000D.

En 3000D vore jag mycket nyfiken på av det skälet att den då kanske skulle komma att kosta som en 300v ungefär = överkommligt för mig (och kanske många andra).
 
Re: Re: 10D och 1D på väg ut - nytt på PMA

Von skrev:
En 3000D vore jag mycket nyfiken på av det skälet att den då kanske skulle komma att kosta som en 300v ungefär = överkommligt för mig (och kanske många andra).

tror inte det är intressant nu.. Den komer ju i såfall ta marknadsandelar från deras kompakter....
Tittar man på deras gränsdragning mellan kompakter och system pengamässigt så har dne legat ungefär så här:

Priset på billigaste systemkameran ungefär lika ed dyraste kopaktkameran.
Det skulle i så fall betyda att den kommer ligga kvar på dennivå som den har idag...
 
MathiasT skrev:
Fan fan fan fan! Jag upptäckte just denna tråd. Jag väntar på min 10D sen 2:a dec! Jag visste det! Läs här.

Ska jag annulera ordern? Jag vill helst inte ge mer än 15'000:- plus moms för en kamera och inte heller ha en sämre kamera än 10D. En efterföljare riskerar väl att hamna på mer än det priset? 10D var ju dyrare än så när det kom. Och som Kim säger, 10D är ju en bra kamera...

Attans!

Jag betalade min order hos ny-camera idag.. Den ska jag enligt uppgift få under januari eller början av feb..

Kanske kan vara nåt?

Mvh. Adrian
 
froderberg skrev:
Min gissning på efterföljaren till 1Ds är:

- 6MP
- Fullformat (trodde tidigare 1.3x)
- 40 bilder i buffert
- 8-10 bps
- Trådlös överföring med tillbehör
- 40 000 kr

Vad gissar ni?

Har äntligen gäspat mig igenom hela den här långa tråden och tänkte avsluta med min egen gissning/förhoppning inför PMA. Men så märker jag till min fasa att den där Fröderberg stulit mina tankar och precis på slutet kluddat dit nästan exakt på pricken vad jag hade tänkt skriva! Fy attans!

Nåväl, klämmer de dessutom in en inbyggd radiosändare (typ Pocket Wizard) för trådlös multiblixt och kan leverera huset inom en snar framtid, ja då kan de slå sig för bröstet över åtminstone en garanterad switcher från motståndarlaget.

Btw, no offense Magnus. Kanske rent av går bättre om vi håller tummarna ihop..
 
Jaha.. Precis vad jag behövde..

Jag sitter med en 300D idag, och är skapligt nöjd.
Är dock på god väg att köpa en 1Ds inom de närmaste dagarna också, men nu börjar man undra..

Kommer 1Dn att ha "bättre" specar än 1Ds, eller kommer 1Ds fortfarande vara flaggskeppet ?

Självklart vet väl ingen annan än Canon vad specarna blir, men brukar en "n" ha bättre eller sämre prestanda än en "s" ?

/James (Akut förvirrad just nu)
 
Re: Re: Re: 10D och 1D på väg ut - nytt på PMA

Maverick28 skrev:
tror inte det är intressant nu.. Den komer ju i såfall ta marknadsandelar från deras kompakter....

Pengar är inte allt. En 3000D för 6-7000 med glugg kanske kostar som de dyraste kompakterna, men alla tittar inte bara på prislappen. Det finns många, särskilt kvinnor, som tycker att klumpigheten (vågar inte skriva storleken) är viktig.

Det finns många situationer där en systemkamera anses för stor och klumpig att ha med sig.

Dessutom för du en high-end kompakt mot en low-end system. Du kanske kan få en motsvarande 28-200-zoom på en kompakt med knappast på en 3000D.

Ett rikt modellprogram kan visserligen leda till en viss grad av kanibalism inom modellprogrammet, men samtidigt till totalt större försäljning eftersom det finns produkter för alla behov.

Canon lär släppa 20 digitala kompakter i år.... Vad är det mot att ha 4-5 digitala systemkameror i programmet...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.