Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

10D och 1D på väg ut - nytt på PMA

Produkter
(logga in för att koppla)
Får jag också gissa hejvilt?

300D och 10D-nivåerna kommer att försvinna till förmån för en modell som ligger mellan dessa båda. Sedan kommer det en modell som kommer att ligga snäppet över nuvarande 10D-nivån, vilken ska tilltala mer professionella fotografer. För nybörjare som vill ha en systemkamera kommer förstås en enklare och mycket prisvärd DSLR. Enklare och billigare än dagens 300D alltså.

Så..nu när jag har givit er svaret behöver ni inte spekulera mer.. :=))
 
Jeg er fortsatt en lykkelig eier av en Canon D-60. Det kameraet kommer aldri til å ta dårligere bilder enn det gjorde da det var nytt. Det er nok fotografen bak kameraet som komponerer og styrer kameraet. Modeller, og om det er nytt eller gammelt er IKKE avgjørende om bildene blir gode elller ei.Men at det blir spennende å se hva Canon kommer til å presangtere, jo, det er det.
 
sagan skrev:
Jag har faktiskt inte sett någon sånt inlägg..verkar snarare (i mina ögon) som om det är frågan om övertolkningar i så fall.

300D är en kamera som ger mycket valuta (bildkvalitet, anslutningsmöjligheter) för pengarna..och det är givetvis en riktig systemkamera.

Jag har plåtat med den, så jag kan intyga :)
Bra!! Da slipper vi sadana kommentarer i fortsattningen!!! :)))
 
Adrian82 skrev:
Det jag ville ha sagt var egentligen att jag är trött på att behöva motivera varför jag sålde min 300d för att köpa en 10d..
Allting har pa FS handlar inte om ditt val av kameramodell. Du har redan motiverat dig och behover inte fortsatta den debatten! Det viktiga ar att DU ar nojd med ditt val sa att du nu kan koncentrera dig pa att fotografera!
 
fundering, varför önskar alla en mellankamera mellan 300D och 10D?
jag skulle snarare se en kamera mellan 10D och 1Ds. ungefär som EOS1V:an vs 5:an (10D) (och EOS3:an är emellan)

*hatar plastiga 10D* :)
 
Om man får tro nedanstående kommer Canons proffsmodeller ha fullsensor och konsumentmodeller APS-storlek. Något som verkar rimligt. En ny 1D alltså med fullsensor och kanske en 30D med APS-storlek under våren?

CANON GOES 24x36 SENSOR FOR PRO SLRS, APS FOR AMATEUR:
Canon identified better saturation, greater ISO range, easier use of wide-angle lenses, and less noise as some of the reasons for preferring 24x36mm CMOS sensors for pro cameras. Canon predicted the cost of such sensors might drop slightly, but would remain sufficiently high to put them out of amateur range, where APS-size sensors would continue to rule. Aside from some special wide-angle lenses, Canon doesn’t expect to field an entire range of APS-dedicated lenses. Instead, Canon thinks digital camera owners will continue to use the standard array of Canon lenses, present and future.

Sedan säger svenska canon i Fotografisk Tidskrift att alla D-SLR kommer att ha fullsensor inom en "rimlig framtid" vad det nu innebär...

Om en dryg månad vet vi mer, men det är ju alltid kul att spekulera. Får se vem som haft rätt!
 
Proboarder skrev:
fundering, varför önskar alla en mellankamera mellan 300D och 10D?
jag skulle snarare se en kamera mellan 10D och 1Ds. ungefär som EOS1V:an vs 5:an (10D) (och EOS3:an är emellan)

*hatar plastiga 10D* :)
Inte alla - las mitt tidigare inlagg! Haller med dig - mellan 300D och 10D gar det nog inte att klamma in en ny modell, mellan 10D och 1Ds finns det dock utrymme pa fler satt an ett och vi ar nog flera som har samma onskan som du! Dessutom ar 1Ds den aldsta modellen av de tre...
 
Linmajon skrev:
Canon kommer knappast att döpa en kamera till vare sig 30D eller 60D i framtiden. Gissa varför...

60D är väl inte troligt, men det finns en logik i namnet 30D. Med namnet 10D lösgjorde sig Canon från pixel-logiken och kan därför sedan släppa en modell som heter 30D och även en 3000D.
 
FotoGraph skrev:

CANON GOES 24x36 SENSOR FOR PRO SLRS, APS FOR AMATEUR:
Canon identified better saturation, greater ISO range, easier use of wide-angle lenses, and less noise as some of the reasons for preferring 24x36mm CMOS sensors for pro cameras. Canon predicted the cost of such sensors might drop slightly, but would remain sufficiently high to put them out of amateur range, where APS-size sensors would continue to rule. Aside from some special wide-angle lenses, Canon doesn’t expect to field an entire range of APS-dedicated lenses. Instead, Canon thinks digital camera owners will continue to use the standard array of Canon lenses, present and future.

Sedan säger svenska canon i Fotografisk Tidskrift att alla D-SLR kommer att ha fullsensor inom en "rimlig framtid" vad det nu innebär...

Yes, yes. Låter bättre än vad man vågat hoppas på,

Kanske en 1Dn med fullformat och 6MP och kanske lika snabb som 1v HS, alltså 10 bilder per sekund. *vattnas i munnen*

Fler pixlar än 6 är nog inte troligt. Dels för att inte konkurrera med 1Ds och dels för att kunna vara en kompetent presskamera, vilka måste vara snabba. Konkurrenten att slå är ju D2H

Några andra gissningar?
 
froderberg skrev:
Yes, yes. Låter bättre än vad man vågat hoppas på,

Kanske en 1Dn med fullformat och 6MP och kanske lika snabb som 1v HS, alltså 10 bilder per sekund. *vattnas i munnen*

Fler pixlar än 6 är nog inte troligt. Dels för att inte konkurrera med 1Ds och dels för att kunna vara en kompetent presskamera, vilka måste vara snabba. Konkurrenten att slå är ju D2H

Några andra gissningar?

44.900:-

Någon som kan låna mig pengar?
 
Jeppe skrev:
44.900:-

Någon som kan låna mig pengar?

Jag överväger faktiskt att gå till banken och låna till halva kameran (om den kostar 40 papp) nu när jag ska ge mig in på frilansandets sliriga bana.

Jag kan tänka mig att Canon tar samma eller lite lägre pris som för Nikon D2H bara för att inte förlora marknadsandelar. Canon kan säkert med egen senortillverkning hålla nere kostnaderna bättre, dessutom kan Canon sälja med förlust.

Så 39 000 är mitt bud.
 
44.900:- Canons rek. ca.pris alltså ;)

De kan ta lite mer betalt om det blir fullformat. Är den dessutom 6 MP blir ju pixlarna grymt okänsliga för brus...(på den ytan)
 
Jeppe skrev:
44.900:- Canons rek. ca.pris alltså ;)

De kan ta lite mer betalt om det blir fullformat. Är den dessutom 6 MP blir ju pixlarna grymt okänsliga för brus...(på den ytan)

Jo visst kan de motivera ett högre pris. Jag vill såklart att det ska bli så billigt som möjligt eftersom jag är spekulant.

Det lär bli fantastiskt fina filer. Antagligen kan de slå Nikon rejält på fingrarna vid höga ISO-tal, de är ju redan aningen bättre med 1D än vad Nikon presterar med D2H enligt de tester jag sett.
 
Jeppe skrev:
Är den dessutom 6 MP blir ju pixlarna grymt okänsliga för brus...(på den ytan)

Så pixeltätheten är en av mekanismerna som skapar brus, hur kommer det sig? (peka gärna på annan tråd eller resurs om du inte vill ha diskussionen här)

/Jesper
 
jkh skrev:
Så pixeltätheten är en av mekanismerna som skapar brus, hur kommer det sig? (peka gärna på annan tråd eller resurs om du inte vill ha diskussionen här)

/Jesper

Stora pixlar ger stort konstrastomfång och mindre brus. De mindre sensorerna klarar inte pixelracet lika bra. Det blir särskilt tydligt vid högre ISO-tal.
 
Nåt måste ju hända

Framför allt saknar jag en bra systemkamera med 8-10 milj pix med vridbar och skyddad skärm. Köpte min kompakta Cann Powershot G5 med 5 milj pix & tillbehörsgluggar som ger brännivdder från 24 - 200 mm (omräkn till trad småbild) med största bländare 3.0 rakt igenom för totalt ca. 10.000:-.
Med den kameran på programmet finns idag ingen anledning att köpa dyra systemkameror med obetydlig bättre sensorkapacité (om man inte redan har de dyra USM -L gluggarna)
Vad de nya kommer att heta spelar mindre roll - viktigare är deras kapacité, kvalité, funktioner & priser.
 
Det finns rätt många anledningar att köpa en D-SLR istället för G5...bl.a:

*Betydligt högre bildkvalitet
*betydligt mindre brus
*Möjlighet till mycket kortare skärpedjup.
*Långt mycket snabbare autofokus.
*Långt fler ISO-tal att välja på
*Du kan använda mycket längre tele.

Det skiljer m.a.o väldigt mycket i sensorkapacitet.
 
Re: Nåt måste ju hända

Atle Hansen skrev:
Framför allt saknar jag en bra systemkamera med 8-10 milj pix med vridbar och skyddad skärm. Köpte min kompakta Cann Powershot G5 med 5 milj pix & tillbehörsgluggar som ger brännivdder från 24 - 200 mm (omräkn till trad småbild) med största bländare 3.0 rakt igenom för totalt ca. 10.000:-.
Med den kameran på programmet finns idag ingen anledning att köpa dyra systemkameror med obetydlig bättre sensorkapacité (om man inte redan har de dyra USM -L gluggarna)
Vad de nya kommer att heta spelar mindre roll - viktigare är deras kapacité, kvalité, funktioner & priser.

Nu blandar du äpplen och päron.

Jag tror säker att Canon kan klämma ut 8MP utan störande brus ur den sensorstorleken som sitter i 10D/300D idag med förbättrad brushantering. Det kommer kanske i en 3D så småningom. Det skulle passa in bra.

Att påstå att det skillnaderna i sensor mellan G5 och 10D skulle vara obetydliga är en obegriplig inställning om man sätter sig in i problemet

Att jämföra en G5 med en digital systemkamera blir fel. Det handlar inte bara om L-optik. G5 har en betydligt mindre senor än 10D som exempel och har därför mycket mer brus vid högre ISO-tal. Visst är skillnaden ine så stor vid ISO 100, men det är också bara där.
G3:an kan vara ett bättre val än G5:an eftersom den har mindre brus, men marknaden krävde pixlar och förstod inte brusproblemet.
Svårigheten att få ett kort skärpedjup med liten sensor är ett annat problem med kameror som G5.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.