Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

10D och 1D på väg ut - nytt på PMA

Produkter
(logga in för att koppla)
Linmajon skrev:
Ett litet bekymmer för Canon är kanske att de flesta entusiasterna redan köpt en 10D? Den var ju otroligt mycket billigare än D60 och klart bättre på många punkter. Många, MÅNGA som suktat efter D60 gjorde slag i saken genast och köpte D10 direkt när den kom.
Som sagt...man kanske kan ha sin gamla 10D som ett andra-hus :)
Om byggkvaliteten blir sämre än 10D är den inget alternativ dock..

Varför skulle detta vara ett bekymmer för Canon? Att många löpte 10D kan ju inte vara ett problem.

Genom att göra Eos 30D enklare än 10D släpper man visserligen inte en modell som lockar 10D-ägare, men man bereder mark för en 3D... Precis som när Eos 5 försvann för att ge plats åt Eos 30 och Eos 3.

Det finns nog marknad för 30D, 3D och 1Dn för 13 000, 20 000 och 30 000 ungefär
 
sagan skrev:
Nä, precis..har man vant sig vid rejäla grejer så går man inte gärna ner till samma nivå som D100.
vad har d100 hundra med det att göra? ingen skulle byta bort alla sina objektiv bara för att något råkar vara lite plastigt. det är mycket klagande på plast här på forumet plast är väl bra!
 
jonas18z skrev:
ja men svårt att veta vad som kommer med och inte om det inte finns markeringar.

Allt man ser i sökaren kommer ju med!? Eller menar du att man skall kunna välja att bara spara ett utsnitt direkt i kameran? :)
Själv skulle jag inte bli förvånad om Canon väljer att minska pixeldensiteten lite på en eventuell större sensor för att få ännu mindre brus och kunna gå till högre ISO.
 
jonas18z skrev:
vad har d100 hundra med det att göra? ingen skulle byta bort alla sina objektiv bara för att något råkar vara lite plastigt. det är mycket klagande på plast här på forumet plast är väl bra!

Jag syftade på byggkvaliten på D100..inget annat (tyckte det framgick tydligt).

Har inget med att byta objektiv att göra.

Jag gillar inte plast på kamerahuset..nope, tänker inte köpa en plastkamera igen.
 
ellenRipley M.C.P skrev:
Var det inte "dom som har MEST KAMEROR får mycket brudar" :)

/ E

Nja men det går inte att komma med 10 engångskameror utan man måste ha rejäla saker med stora objektiv och motljusskydd dom får mycket brudar! jag har sett att det brukar stå många på sidan om någon sen och hångla då har dom givietvis inte någon skrotkamera
 
jonas18z skrev:
dom = canon + återförsäljare


Verkar oklokt att uppgradera nu hade ju varit bätter att uppgradera senare till det som kommer och behållt 300an det är ju inte så stor skillnad på dessa

Men handlaren har inte kameran i lager, och Canon lämnar inget besked om när den kommer att levereras. Det har jag svårt att få till att "dom vill sälja slut på lagret"??

Jo, det är rätt stor skillnad på 10d och 300d om man t.ex. vill ha manuella inställningsmöjligheter?

Hade jag väntat med att sälja min 300d så hade jag ju inte fått lika mycket för den.. Vem har sagt att jag vill ha en ny kamera bara för att det kanske kommer en sådan?

Vad som är smart och inte är det beror ju på vad man har för teorier om framtida kameror, vilka krav man ställer och vilka förutsättningar man har.

Vet jag att jag inte tycker 300d räcker och vet att 10d räcker ett bra tag till så har jag antagligen täckning för det..

Mvh. Adrian som inte uppskattar att bli kallad dum av främlingar.
 
Har fortfarande svårt med liknelsen mellan EOS 300v och EOS 300D. Känns inte riktigt som de är i samma division, även om många gärna vill hitta en "motsvarighet" i den anologa produktlinjen... Det är ju en del dramatiska skillnader i byggkvalitét och digitala funktioner.

Det är ju inte så många som hade stått och tvekat mellan 300v och 300D om de vore i samma prisklass, så...varför jämföra dem? 300D klarar ju "allt" som 300V gör, men är bättre byggd och har digitala möjligheter...

Jag tycker det är mer relevant att jämföra D-SLR modellerna inom EOS-serien och givetvis även mot konkurrenternas D-SLR kameror i samma prisklass. Du får ju alltid vad du betalar för.

Personligen tycker jag det känns som om 10D-ägare inte tycker det räcker med de funktioner som 10D utklassar 300D på, utan även gärna vill placera 300D i ett analogt fack i de nedre regionerna. Om det känns bättre, så visst. Det gör ändå inte 300D till en 300v.
 
Adrian82 skrev:
Men handlaren har inte kameran i lager, och Canon lämnar inget besked om när den kommer att levereras. Det har jag svårt att få till att "dom vill sälja slut på lagret"??



Jo, det är rätt stor skillnad på 10d och 300d om man t.ex. vill ha manuella inställningsmöjligheter?

Hade jag väntat med att sälja min 300d så hade jag ju inte fått lika mycket för den.. Vem har sagt att jag vill ha en ny kamera bara för att det kanske kommer en sådan?

Vad som är smart och inte är det beror ju på vad man har för teorier om framtida kameror, vilka krav man ställer och vilka förutsättningar man har.

Vet jag att jag inte tycker 300d räcker och vet att 10d räcker ett bra tag till så har jag antagligen täckning för det..

Mvh. Adrian som inte uppskattar att bli kallad dum av främlingar.

Ja om det kommer en ny modell så vill ju ingen ha en gammal i lagret då är det svårt att få den såld till ord pris i alla fall.

10d fanns ju innan 300d i så fall varför gick du inte på den direkt? du har blivit en större förlust nu. räcker och räcker man måste ju ha det senaste!
 
Magnus77 skrev:

Det är ju inte så många som hade stått och tvekat mellan 300v och 300D om de vore i samma prisklass, så...varför jämföra dem? 300D klarar ju "allt" som 300V gör, men är bättre byggd och har digitala möjligheter...

ja varför inte man kanske är osäker om man ska köra film eller digital?

300D har ju inte "analoga möjligheter" så
 
Jonas: Det var en personlig åsikt jag la in där, men om du läser resten av inlägget, så ser du att jag inte menar att man ska jämföra analogt och digitalt, speciellt inte när det skiljer 6000-8000kr också...

Kim: Jag ser smileyn, men nappar ändå. ;)

För min del räcker manuella inställningar och en bildkvalitet som ligger bland de 5% bästa i världen på konsumentmarknaden idag...

Tycker det är jobbigt när det hela tiden ska poängteras vilka brister 300D har och när det ständigt kommer från ägare till "storebror". Jag ser inga 1Ds-ägare som sparkar på den silvriga plasten på "Digital Kiss"?

10D ägare måste ju vara extremt lyckligt lottade - de behöver ju inte dras med 300D:s begränsningar eller plastighet. Därför borde de ju tycka synd om oss istället för att peka finger? Kan ni inte trösta istället för att pika?

För att gå tillbaka till "topic" - rangordningen inom Canons D-SLR är tydlig och även 300D-ägare förstår och lever sitt liv efter den. Att jämföra med den analoga "line-up":en är dock inte relevant i min mening.
 
Magnus77 skrev:
Kim: Jag ser smileyn, men nappar ändå. ;)

För min del räcker manuella inställningar och en bildkvalitet som ligger bland de 5% bästa i världen på konsumentmarknaden idag...

Tycker det är jobbigt när det hela tiden ska poängteras vilka brister 300D har och när det ständigt kommer från ägare till "storebror". Jag ser inga 1Ds-ägare som sparkar på den silvriga plasten på "Digital Kiss"?

10D ägare måste ju vara extremt lyckligt lottade - de behöver ju inte dras med 300D:s begränsningar eller plastighet. Därför borde de ju tycka synd om oss istället för att peka finger? Kan ni inte trösta istället för att pika?

Det finns bara en tröst.
 
jonas18z skrev:
Ja om det kommer en ny modell så vill ju ingen ha en gammal i lagret då är det svårt att få den såld till ord pris i alla fall.

10d fanns ju innan 300d i så fall varför gick du inte på den direkt? du har blivit en större förlust nu. räcker och räcker man måste ju ha det senaste!

Technikdirekt har väldigt liten lagerhållning (för att hålla priserna nere får man anta).

Ja, men jag hade lite för mycket pengar så jag tyckte att det var dags för en förlustaffär. (suck!)

Jag utvärderade sjävklart kameran under tiden jag hade den, och kom fram till att jag ville ha en bättre!

Jag måste inte ha det senaste. Jag måste ha en kamera som täcker mina behov.
 
Magnus77 skrev:
Tycker det är jobbigt när det hela tiden ska poängteras vilka brister 300D har och när det ständigt kommer från ägare till "storebror". Jag ser inga 1Ds-ägare som sparkar på den silvriga plasten på "Digital Kiss"?
Jo, det ar ett markligt fenomen har pa FS som jag inte hade vantat mig nar jag valde att bli medlem... Och det verkar vara i stort sett samma medlemmar som haller pa med detta tjat om och om igen. Finns det inga har med en 1Ds eller mellanformat med 22 MP digitalbakstycke som kan beratta for dem om riktiga kameror? ;-)
 
Adrian82 skrev:
Men handlaren har inte kameran i lager, och Canon lämnar inget besked om när den kommer att levereras. Det har jag svårt att få till att "dom vill sälja slut på lagret"??

Att Canon vill sälja slut på lagret är väl precis den mest rimliga slutsatsen.

1. Om Canon presenterar en ny modell på PMA så vill de få ut den så snabbt som möjligt i butikerna. Då måste de börja tillverka kameran iförväg - och då kan de inte klara efterfrågan på 10D. Canon ser säkert hellre att kunderna får vänta lite än att de måste rea ut 10D.

2. Canon kan ju heller inte tala om varför de inte kommer några nya modeller innan de presenteras. De handlare som har 10D i lager lär bli förbannade.
 
niklasl skrev:
Finns det inga har med en 1Ds eller mellanformat med 22 MP digitalbakstycke som kan beratta for dem om riktiga kameror? ;-)

Det är inte antalet pixlar som är det intressanta..det är inställningsmöjligheterna (så att man kan ta bilderna precis som man vill) och byggkvaliten (så det känns att man har grejer som håller).
 
Det är ju inte så många som hade stått och tvekat mellan 300v och 300D om de vore i samma prisklass, så...varför jämföra dem? 300D klarar ju "allt" som 300V gör, men är bättre byggd och har digitala möjligheter...
Men faktum är att den största skillnaden är att den ena är digital, Eos 33 mot 300V är så snartlikt 10D mot 300D att det är löjligt. Den merkostnad som 300D har mot 300V är den digitala biten.

Men dom har samma typer av begränsningar, samma typ av focussystem, osv. Det är inte för inte namnen är som dom är.

Den jömförelse som görs har inget med 300D mot 300V att göra, digitalt eller analogt, utan använingsbegränsningarna av handhavandet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.