Annons

10D och 1D på väg ut - nytt på PMA

Produkter
(logga in för att koppla)
Adrian82 skrev:
Hur blir det en logisk förklaring? Vilka är "dom"?

Jag har sålt 300:an..

Mvh. Adrian

dom = canon + återförsäljare


Verkar oklokt att uppgradera nu hade ju varit bätter att uppgradera senare till det som kommer och behållt 300an det är ju inte så stor skillnad på dessa
 
Re: Re: 10D och 1D på väg ut - nytt på PMA

niklasl skrev:
HEn overvaldigande majoritet av Canons objektivsortiment ar konstruerat med tanke pa fullformat filmfoto. Det verkar inte troligt att Canon skulle overge det och borja med en helt ny objektivserie (annat an mojligen en begransad lagbudgetserie for 300D et al)

Jag lite både och. I amatör-klassen så är priset mycket avgörande och där måste Canon en tid framöver ha en mindre sensor för att hålla nera priserna. D
et går ju att använda alla objektiv på dessa modeller, men det är ju inte fel av Canon att ta fram några EF-S gluggar som kan säljas med i paket. Många av de som köper 300/3000 köper aldrig till fler objektiv än de som finns i paketet.

Efterträdaren till 1D kan mycket väl visa sig ha fullformat-sensor. Canon är ju känd för att kunna överraska. Att 1D har 1.3 är bara en kompromiss och de strävar givetvis efter fullformat i proffsklassen.
 
Re: Re: 10D och 1D på väg ut - nytt på PMA

niklasl skrev:
En sadan modell skulle gissningsvis hamna pa ca 20-30.000 i pris och i ovrigt ha samma eller battre funktionalitet som 10D. Den skulle jag kopa.


Den gissningen är nog åt helvete. om du läser alla forumstrådar om fullsensor så kanske du förstår varjför kanske om 2-3 år men inte nu i feb.
 
Re: Re: Re: 10D och 1D på väg ut - nytt på PMA

jonas18z skrev:
Den gissningen är nog åt helvete. om du läser alla forumstrådar om fullsensor så kanske du förstår varjför kanske om 2-3 år men inte nu i feb.

Även om jag tror att det är för tidigt med en fullformatare för en kamera som ska kunna vara snabb och fungera som ersättare till Eos 1D känns det dumt att vara tvärsäker på att det inte går.

Men det mest troliga är väl 1,3 och 6-8 MP. Kanske måste man sätta ner upplösningen för att få 8-10 bps, men det vore olikt Canon.
 
Re: Re: Re: Re: 10D och 1D på väg ut - nytt på PMA

froderberg skrev:
Även om jag tror att det är för tidigt med en fullformatare för en kamera som ska kunna vara snabb och fungera som ersättare till Eos 1D känns det dumt att vara tvärsäker på att det inte går.

Men det mest troliga är väl 1,3 och 6-8 MP. Kanske måste man sätta ner upplösningen för att få 8-10 bps, men det vore olikt Canon.

Klart dom kanske skulle kunna göra det men inte för priset 20-30tusen
 
Nu måste alla som har köpt en 10d sälja sin!! hur ska det gå helt plötsligt så är 10d helt kass och kan inte ta en bra bild alls. Nu är det den nya som gäller tyvärr alla 10d ägare!


Källkod:
HAHAHA
 
Re: Re: Re: Re: Re: 10D och 1D på väg ut - nytt på PMA

jonas18z skrev:
Klart dom kanske skulle kunna göra det men inte för priset 20-30tusen

Skulle inte tro det heller.

Nikons D2X kostar 40 000 och Canon bör ju inte lägga sig över det. 1D sänkte de ju visserligen till 30 000 när D2X kom, men de var ju också tvugna att få slut på lagret.

Jag gissar att en 1Dn kommer att kosta mellan 30 och 40 kkr.
 
Japp, dessutom har jag för mig att Canon tenderar att släppa semiproffs- och proffsprylar på just PMA-mässan och mer konsumentinriktade nyheter runt augusti-september (som t ex 300D). Så vi skall nog inte förvänta oss en ersättare till 300D förrän mot slutet av sommaren. Gissar jag.
Njee.... tittar man på datumen för dom olika kamerorna är 300D den enda "konsumentkameran" av DSLR som är släppt på hösten.

D30, D60, 10D släpptes i Februari... 1Ds och 1D lanserades i september.

Så en efterföljare till 10D nu i februari låter rätt... det hoppas jag på, då borde min film vara slut lagom till den kan levereras.... ;)
 
jonas18z skrev:
Nu måste alla som har köpt en 10d sälja sin!! hur ska det gå helt plötsligt så är 10d helt kass och kan inte ta en bra bild alls. Nu är det den nya som gäller tyvärr alla 10d ägare!

Det ska till rätt mycket för att jag ska bli intresserad av att köpa en ny.

1.2x/1.3x sensor med 10mp eller mer..då blir det intressant.

10D kommer jag behålla oavsätt..aldrig fel med ett andrahus.
 
sagan skrev:
Det ska till rätt mycket för att jag ska bli intresserad av att köpa en ny.

1.2x/1.3x sensor med 10mp eller mer..då blir det intressant.

10D kommer jag behålla oavsätt..aldrig fel med ett andrahus.

Bara att få en snabb kamera i tåligt proffshus räcker för mig. 6, 8 eller 10 MP är mindre viktigt.

Men så är vi ju olika oh plåtar olika också...

10D kommer ju inte bli sämre och är en bra kamera. Skulle också kunna tänka mig en som andrakamera.
 
Jag vill ha samma pixeltätthet som jag har på 10D så att jag kan få samma upplösning som nu även om jag skulle beskära bilden till samma utsnitt som 10D sensorn ger.

Då skulle väl en 1.3x sensor bli på ca: 10mp ?
 
kanske blir det så att det kommer markeringar i sökaren/ någon avskärmings funktion där man kan välja mellan 1.3 eller 1.6 det skulle ju vara bra för alla skogsmullar och sporfånar som vill ha mycket tele
 
Ett litet bekymmer för Canon är kanske att de flesta entusiasterna redan köpt en 10D? Den var ju otroligt mycket billigare än D60 och klart bättre på många punkter. Många, MÅNGA som suktat efter D60 gjorde slag i saken genast och köpte D10 direkt när den kom.
Som sagt...man kanske kan ha sin gamla 10D som ett andra-hus :)
Om byggkvaliteten blir sämre än 10D är den inget alternativ dock..
 
jonas18z skrev:
kanske blir det så att det kommer markeringar i sökaren/ någon avskärmings funktion där man kan välja mellan 1.3 eller 1.6 det skulle ju vara bra för alla skogsmullar och sporfånar som vill ha mycket tele
Du kan ju istället 'croppa' bilden i ex. Photoshop...
 
ja men svårt att veta vad som kommer med och inte om det inte finns markeringar.

ps. jag hörde att dom som har bäst kamera får mycket brudar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.