ANNONS
Annons

10D och 1D på väg ut - nytt på PMA

Produkter
(logga in för att koppla)
Magnus77 skrev:
Har fortfarande svårt med liknelsen mellan EOS 300v och EOS 300D. Känns inte riktigt som de är i samma division, även om många gärna vill hitta en "motsvarighet" i den anologa produktlinjen... Det är ju en del dramatiska skillnader i byggkvalitét och digitala funktioner.

Det är ju inte så många som hade stått och tvekat mellan 300v och 300D om de vore i samma prisklass, så...varför jämföra dem? 300D klarar ju "allt" som 300V gör, men är bättre byggd och har digitala möjligheter...

Det är samma kunder som köper 300v som 300D även priset skiljer. Kunderna är inte dummare än att de vet att en digitalkamra är dyrare i inköp och billigare i drift.

Det är också samma kunder som köper en kompakt med inbyggd zoom för 1500 och motsvarande digital för 4500.

Även om 300D är lite "kralligare" är en 300v så är de väldigt lika Svenssons öga med motsvarande optik i paketen. Det är ingen tilfällighet att de är så lika i design och har likanande namn.

man kan också dra paraleller till när videokameran kom. Smalfilmskamerorna var billiga i inköp men dyra i drift. Motsvarande videokamera kostade flera gånger men sen kostade den inte heller mer än billiga band.

froderberg skrev:
Att Canon vill sälja slut på lagret är väl precis den mest rimliga slutsatsen.

1. Om Canon presenterar en ny modell på PMA så vill de få ut den så snabbt som möjligt i butikerna. Då måste de börja tillverka kameran iförväg - och då kan de inte klara efterfrågan på 10D. Canon ser säkert hellre att kunderna får vänta lite än att de måste rea ut 10D.

2. Canon kan ju heller inte tala om varför de inte kommer några nya modeller innan de presenteras. De handlare som har 10D i lager lär bli förbannade.

Om Canon ville sälja ut lagret så vore det väl smartast att göra det och skicka ut dem till återförsäljarna!?

Nu har jag ju möjlighet att ångra mig tills jag får kameran levererad. Kanske blir alla rykten så trovärdiga att jag bestämmer mig för att avboka?

sagan skrev:
Det är inte antalet pixlar som är det intressanta..det är inställningsmöjligheterna (så att man kan ta bilderna precis som man vill) och byggkvaliten (så det känns att man har grejer som håller).
Och det galler inte 1Ds eller mellanformat?

Kan vi aterga till amnet for denna trad? Vi kan fortsatta i en separat vs-trad med 10D vs ovrig fotoutrustning... Vad tror DU Canon kommer med i DSLR-vag under 2004?

Adrian82 skrev:
Nu har jag ju möjlighet att ångra mig tills jag får kameran levererad. Kanske blir alla rykten så trovärdiga att jag bestämmer mig för att avboka?

Om 30D blir en enklare modell än 10D så finns det kanske ändå skäl att hålla vid 10D.

Frågan är om technikdirect handlar av Tyska Canon eller andra kanaler, det kan påverka tillgången. Men det verkar ju slut överallt i Sverige också enligt en kompis till mig som också jagar en 10D.

froderberg skrev:
Om 30D blir en enklare modell än 10D så finns det kanske ändå skäl att hålla vid 10D.

Men nyss skulle väl 10D gå ner i pris? Då avbokar jag ju för den sakens skull? Det går liksom inte ihop, det där..

Frågan är om technikdirect handlar av Tyska Canon eller andra kanaler, det kan påverka tillgången. Men det verkar ju slut överallt i Sverige också enligt en kompis till mig som också jagar en 10D.

Ja, det känns rätt hopplöst.. NY Camera hade tydligen fått en leverans, men de har ännu inte svarat på mitt mejl som jag skickade i lördags..

Det är inte kul att vara 10d-jägare just nu =)

Magnus77 skrev:
Tycker det är jobbigt när det hela tiden ska poängteras vilka brister 300D har och när det ständigt kommer från ägare till "storebror". Jag ser inga 1Ds-ägare som sparkar på den silvriga plasten på "Digital Kiss"?

Orsaken till det är väl de otaliga trådarna som har frågan: "Köpa 300D eller 10D?"

Man ser sällan trådar som: "Köpa 10D eller 1Ds?"

Magnus77 skrev:
Tycker det är jobbigt när det hela tiden ska poängteras vilka brister 300D har och när det ständigt kommer från ägare till "storebror". Jag ser inga 1Ds-ägare som sparkar på den silvriga plasten på "Digital Kiss"?

--------------------------------------------------------------------------------

Orsaken till det är väl de otaliga trådarna som har frågan: "Köpa 300D eller 10D?"

Man ser sällan trådar som: "Köpa 10D eller 1Ds?"

---------------

Samt att alla 300d-ägare envisas med att försöka få det till att 300d och 10d är ungefär samma kamera..

Frågan är inte om utan när...

Att Canon kommer att släppa en ersättare till 1D verkar väldigt rimligt. Dels med tanke på hur länge 1D funnits på marknaden och för att svara på Nikons nya DSLR; D2H, men även inför sommar-OS 2004 och hugande sportjournalister.

Eftersom 1D varit ur produktion sedan en tid har förhoppningsvis Canon redan produktionen av ersättaren i full gång.

Nu antagande att Canon verkligen presenterar en ny DSLR på PMA i februari, när kommer att finnas i butik? Vad tror Du?

Högst tveksamt, svårt att göra nåt enklare än 10D utan att hamna för nära 300D, inte tillräcklig skillnad. Dock tror jag att det kan komma en 30D som är en lätt förbättrad 10D, men med namnet 30D för att hamna i linje med canons vanliga namnstandard.

10D är ju trots allt väldigt snarlik 33an i så gott som allt, även om 10D känns mer gedigen pga av extra tyngd och det faktum att kroppen är i ett stycke och inte har en baklucka av plast. Men grunden är metallskal, osv.

Jag skulle inte bli förvånad om dom släpper en 30D nu och sen en 3D i höst som ersättare till 1D, samt uppgraderar prestandan lite, just för att passa in mer till deras vanliga namnstandard.

Men man vet aldrig, kanske kommer en 10Dn eller 1Dn också. Eller alltihopa. Men jag väntar spänt på februari, det blir digitalt till sommaren, frågan är bara vilken canon, inte 300D, ett som är säkert. Men jag hoppas ju på nåt i stil med en 3D, 6-8MP, helst 1.3x faktor, spotmätning. pris, 20-25(även om det gärna får vara lägre). Fast detta är rena spekulationer såklart. Men drömma får man ju. Fast jag vill verkligen kunna fortsätta använda mitt 70-200 fullt ut, just nu använder jag det mest i 70-130 området, och inte en suck att 28-135 kan ersätta F2.8 från sigman.

Som vanligt så är detta ett kärt ämne.
Vad är det som skall komma och när kommer det?

Man har i många år talat om att IT markanden är omogen, men nu börjar det kännas som om Foto branschen börjar bli omogen. Om det är sant som Magnus säger, att Canon har avslutat tillverkningen av 10D. Detta långt innan ersättaren har presenterats, så känns det hela lite "sunkit". Men visst håller dom på med något, då det är svårt att få tag i 10D,n.

Så Magnus med kontakter. Vad sker med dom som har inneliggande beställning på en 10D? Får den nya toll samma pris?
Dessutom finns det faktiskt ställen som "flaggar" med att dom får in 10D i januari.

För Er som letar en 10D, så fanns det än hos Expert i Södertälje för en vecka sedan. Dock tycker jag att den var lite dyr.

\\Sten

Magnus Frödeberg: I den verkliga världen som jag ibland ser som elektronikförsäljare, handlar det om hur mycket en KAMERA kostar - antingen digital eller analog. Det finns en ekonomisk smärtgräns som ligger någonstans mellan 400-4000 kronor (Beroende på analogt/digitalt och kundens ekonomi). Mer pengar än så lägger inte någon som inte är FOTO-intresserad på en analog/digital kamera för vanligt familjebruk. Jag tror alltså att inte ens 300v köps av någon som bara "behöver en kamera", utan den personen har ett nytt/aktivt fotointresse som han eller hon är beredd att betala 4000-5000 kronor för.

Just där vill jag också hävda att prispunkten för "nybörjare" eller "entusiast" ligger i många fall. Att Canon marknadsför 300D som "nybörjarkamera" är suveränt för deras egen del, (samt för 10D-ägare). Kan alla som inte sett en kamera förut, kollektivt besluta sig för att 10.000 kronor är lämpligt att lägga på en ny kamera att ta kort med på årets två släkträffar, så är inte Canon direkt ledsna för det...En del går nog på det, men många har inte 10.000 att slänga ut spontant på en "ny" hobby.

Jämför med fiskeutrustning eller något - en nybörjare lägger vanligtvis inte mer än 2000-3000kr på ett haspelspö och rulle, oavsett om det skulle finnas en budget-instegs-ambassador-rulle för 10.000. (Du förstår poängen, va?) Det handlar i detta fall alltså om pengarna i sig, inte vad man får för dem.

Det finns undantag från detta - människor som kastar sig in i ny teknik/ ny hobby och gärna lägger 10.000 utan att veta vad de har för behov eller om de egentligen är intresserade. Jag tror emellertid att de inte är så många att de kan utgöra större delen av alla de 60.000 "nybörjare" som köper 300D varje månad.

--------
"Samt att alla 300D-ägare envisas med att försöka få det till att 300d och 10d är ungefär samma kamera.."
----------

Känns som många diskussioner kanske handlar om de båda, med tanke på att de har samma sensor, brännviddsförlängning, objektivsystem och många tillbehör. Det kanske också beror på att detta är två av de vanligaste D-SLR som finns.

Brukar 300D-ägare verkligen antyda att deras kamera är "en silvrig 10D"? Kanske de som ställer frågan gör det, men äger ingen 300D och de har heller inte använt båda kamerorna. De besitter oftast inte heller kunskaperna om de funktioner som skiljer. Har man sedan fått den kunskapen, borde det vara omöjligt att föra den diskussionen, eftersom 10D:s överlägsna custom-funktioner är en odiskutabel verklighet.

De allra flesta frågor gällande 10D/300D-valet slutar istället med att frågeställaren får beskedet att "om du är i behov av en kamera med bättre byggkvalitet och programmerbara funktioner så välj 10D". Detta har jag inte sett ifrågasättas av någon 300D-ägare någonsin.

Problemet i min mening är att vissa 10D-ägare inte tillräckligt nöjda med detta, utan måste lägga till syrliga kommentarer som understryker att de tillhör segmentet "över" 300D. Eller kommentarer som egentligen säger "300D är en plastig skräpkamera för de som inte fattar vad en riktig D-SLR är". Detta tycker jag är respektlöst mot de som tar sitt fotograferande på allvar, men inte är i behov av en 10D, på grund av sitt val av fototeknik eller inte har råd med en 10D och optik.

Sammanfattningsvis tycker jag att en segmentering av marknaden är en realitet och att det måste finnas "bättre" och "sämre" kameror för att möta alla behov. Blanda ALDRIG ihop detta med "bättre" eller "sämre" fotografer eller "seriöst" och "oseriöst". Det finns ett otal undantag som bekräftar detta. Alla vi som är medlemmar på denna sida är intresserade av foto och har det som hobby, alternativt som yrke.

Magnus77 skrev:
Problemet i min mening är att vissa 10D-ägare inte tillräckligt nöjda med detta, utan måste lägga till syrliga kommentarer som understryker att de tillhör segmentet "över" 300D. Eller kommentarer som egentligen säger "300D är en plastig skräpkamera för de som inte fattar vad en riktig D-SLR är". Detta tycker jag är respektlöst mot de som tar sitt fotograferande på allvar, men inte är i behov av en 10D, på grund av sitt val av fototeknik eller inte har råd med en 10D och optik.

Jag har faktiskt inte sett någon sånt inlägg..verkar snarare (i mina ögon) som om det är frågan om övertolkningar i så fall.

300D är en kamera som ger mycket valuta (bildkvalitet, anslutningsmöjligheter) för pengarna..och det är givetvis en riktig systemkamera.

Jag har plåtat med den, så jag kan intyga :)

Magnus77 skrev:
Känns som många diskussioner kanske handlar om de båda, med tanke på att Det kanske också beror på att detta är två av de vanligaste D-SLR som finns.

Brukar 300D-ägare verkligen antyda att deras kamera är "en silvrig 10D"? Kanske de som ställer frågan gör det, men äger ingen 300D och de har heller inte använt båda kamerorna. De besitter oftast inte heller kunskaperna om de funktioner som skiljer. Har man sedan fått den kunskapen, borde det vara omöjligt att föra den diskussionen, eftersom 10D:s överlägsna custom-funktioner är en odiskutabel verklighet.

De allra flesta frågor gällande 10D/300D-valet slutar istället med att frågeställaren får beskedet att "om du är i behov av en kamera med bättre byggkvalitet och programmerbara funktioner så välj 10D". Detta har jag inte sett ifrågasättas av någon 300D-ägare någonsin.

Problemet i min mening är att vissa 10D-ägare inte tillräckligt nöjda med detta, utan måste lägga till syrliga kommentarer som understryker att de tillhör segmentet "över" 300D. Eller kommentarer som egentligen säger "300D är en plastig skräpkamera för de som inte fattar vad en riktig D-SLR är". Detta tycker jag är respektlöst mot de som tar sitt fotograferande på allvar, men inte är i behov av en 10D, på grund av sitt val av fototeknik eller inte har råd med en 10D och de har samma sensor, brännviddsförlängning, objektivsystem och många tillbehör. optik.

Det jag ville ha sagt var egentligen att jag är trött på att behöva motivera varför jag sålde min 300d för att köpa en 10d.. En massa 300d-ägare verkar nästan bli sura över detta (eftersom de har samma sensor, brännviddsförlängning, objektivsystem och många tillbehör?)

Är det enbart just ovan nämnda saker som avgör vilken kamera man vill ha så är det självklart en 300d man ska ha, men många verkar ha svårt att förstå att man kan se annorlunda på saken.

Mvh. Adrian

Blir det så att när "30D" visar sig vara plastigare och sämre byggd än 10D kommer 10D att bli hårdvaluta och börja öka i pris på begagnatmarknaden? ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar