swepri skrev:
Lite slarvigt uttryckt kanske, jag menade inte ur ett rent tekniskt perspektiv, snarare ur en organisatorisk synvinkel. Finns det stöd för roaming profiles, wake-on-lan, fjärrstyrning och applikationpaketering/distribution till Mac? centraliserad konto/behörighetshantering? Saknas dessa kallar jag det enanvändarsystem eftersom det kostar oerhört mycket support och administration att driva ett sådant nätverk (tänk i termer av några hundra eller tusen användare eller maskiner).
/ Paj
Ja, det finns stöd för detta.
Jag skulle nog vilja påstå att windows i betydligt större utsträckning är ett enanvändarsystem än os x. Många lösningar är enanvändarcentrerade i windows, som tex att inte kunna vara flera användare inloggad samtidigt om man är ansluten till en domän (funkar iofs i vista), medan unix-lika system sedan innan windows var påtänkt hade stöd för flera användare. Likaså tillåts bara en användare åt gången i remote desktop /terminal services om man kör vanliga versioner av windows.
Under unix kan man inte bara remote logga in med ett CLI utan även använda X och xdmcp, köra vissa program på en annan dator men få upp fönster etc på sin egen blandat med program som körs på den lokala datorn - och detta utan att behöva punga ut med extra pengar. *DET* är fleranvändarstöd. Jag vet inte ens om windows i sin dyraste serverversion och med tilläggsprogram överhuvudtaget har stöd för *allt* detta.
Det finns flera system för att paketadministration, även på distans, för unix, och os x har specifika stöd för detta vad jag förstår (leta tex på google efter apple remote desktop, och gå in på apples sida om detta och läs).
Roaming profiles är också ett windowspåfund, som med ett snabbt nätverk löses betydligt snyggare genom att montera hemkatalogen i filträdet, och det har ju gått att göra sedan urminnes tider under unix. Jag nyttjade detta under unix - dvs att hemkatalogen monterades i varje dators filträd - redan medan windows 3.0 var ungt.
Förmodligen finns något liknande windows roaming profiles för unix också, men frågan är om det används så mycket när det finns behändigare lösningar än att kopiera information från och till en server i början resp slutet av en session.
Central behörighetshantering har funnits under unix sedan *väldigt* länge. Jag vet tex inte när nis/yp kom, men jag misstänker att det tidsmässigt föregår NT med riktigt god marginal.
Tänk också på att LDAP och föregångare är något som funnits redan innan NT.
Så vad gäller fleranvändarstöd är windows närmast en fumlig nybörjare på arenan, medan unix har en mycket lång tradition av detta.
/ep