Annons

övergång från pc till mac :D

Produkter
(logga in för att koppla)
swepri skrev:


I skolorna i vår kommun får ungarna mestadels köra tunna klienter i linuxmiljö, men hemma kör de XP lik förbannat, varför?

/ Paj

Darfor att det den marknaden Windows var designat for, enskilda anvandare hemma som vill spela lite, anvanda en ordbehandlare lite och surfa pa natet lite.
 
Sammanfattningsvis kan man säga att det är en väldigt god idé att gå från pc till mac.
Du kommer förmodligen öka din produktivitet en hel del, slippa en mängd olika problem som måste lösas innan du kan göra det du egentligen satte dig framför datorn för att göra och till sist känna dig mer tillfreds med både dig själv och världen.
 
fredriklindstrom skrev:
Allt detta ar mjukvara du klagar pa? Och absolut funkar t.ex. EMC SAN med Mac, fiberchannel.
Backupsystem ar inte detsamma som SAN. Men det finns flertalet backupsystem som klarar av Mac ocksa, plus alla andra tjanster du kraver, du behover bara vara lite nogrannare nar du valjer din mjukvara.

Och svenska tecken finns pa mac, men inte i USA, dar jag bor.

Gå gärna in på http://www.verva.se och sök på Macintosh eller Apple. Det är med de avtalen offentliga Sverige handlar det mesta av sitt IT-stöd. Så det kvittar om Mac är en bra teknisk plattform och inte har några fel, kundkretsen består fortfarande av hemanvändare och mindre företag. Hur det ser ut i andra länder vet jag inte, men jag *tror* att det ser ungefär likadant ut.

Stor-Paris t.ex. bestämde sig väl för total övergång till open source för något år sedan, det är väl linux i botten. Några kommuner i Sverige kastar ut MS Office och ska använda Open Office istället, sådana förändringar får vi nog se mer av, men jag tror inte vi får se någon kliva över till Mac i stor skala. Det blir helt enkelt för dyrt. Däremot så klagas det ordentligt på Microsoft och deras priser och märkliga avtal. Men det är långt från ord till handling.

/ Paj
 
swepri skrev:
Så det kvittar om Mac är en bra teknisk plattform och inte har några fel, kundkretsen består fortfarande av hemanvändare och mindre företag.

/ Paj

Ja, det är nog en god strategi att öka mer i det segmentet. Apple har väl ökat sin marknadsandel där med bortåt 100 % det senaste året? Men tanke på att det är ett oerhört stort segment räcker det säkerligen väldigt långt att lyckas där.
 
swepri skrev:
Ja men det är väl Mac de ska använda?

/ Paj

Jag sa inget om vad de ska anvanda, jag sa att det ar det segmententet Windows ar designat for och det ar darfor Windows har sa stora problem i storre miljoer.

Folk ska anvanda vad de vill anvanda, sa lange det inte paverkar mig.
 
fredriklindstrom skrev:
Jag sa inget om vad de ska anvanda, jag sa att det ar det segmententet Windows ar designat for och det ar darfor Windows har sa stora problem i storre miljoer.

Folk ska anvanda vad de vill anvanda, sa lange det inte paverkar mig.

Då är det min tur att fråga. Vilka stora problem har Windows i större miljöer?

/ Paj
 
swepri skrev:
Som sagt, jag menar inte att Mac är ett enanvändarsystem ur rent teknisk synpunkt. Jag ser strategiskt på IT i en stor organisation. Det finns bra och dåliga lösningar i Windowsvärlden, men lösningarna finns och många använder dem. Det finns bra och dåliga lösningar i Macvärlden, men inte lika många använder dem. Mitt första inlägg var blott och bart min teori varför Mac har en så liten användarbas.

Det finns vad jag förstår inte någon anledning att välja windows framför os x ur fleranvändarsynpunkt. Det är nog mer en fråga om tradition och policies hos företagen än något annat.


Sen förstår jag inte varför alla envisas med att prata så mycket om UNIX? Mac os x är väl bara en variant bland hundratals andra i en rätt så vildvuxen flora? Kan man enkelt portera ett program från t.ex. HP-UX så att det funkar på en Mac? Dessutom är väl inte UNIX på skrivbordet så vanligt utanför universitetsvärlden?

Med os x, linux, och *BSD så finns det nog en hel del unix på skrivborden runt omkring. Naturligtvis så dominerar windows.

Visst är os x bara en av ett flertal unix-varianter, men många unixprogram distribueras som källkod som har stöd för att kompileras under flera olika unixvarianter (skillnaderna är i allmänhet inte så stora, speciellt inte om man håller sig de standarder som finns), i andra fall så tillhandahåller programtillverkaren binärer för olika plattformar, vissa os har stöd för att köra program kompilerade för det andra os (ex kan freebsd kör linuxprogram) men ibland finns inte programmet för alla platformar.


I skolorna i vår kommun får ungarna mestadels köra tunna klienter i linuxmiljö, men hemma kör de XP lik förbannat, varför?

/ Paj

Därför att det finns mest spel för windows!
Varför använder alla datornerdar unix-lika os och skyr windows som pesten?

/ep
 
Senast ändrad:
PMD skrev:
Jag är osäker på vad du menar med "enanvändarsystem", men varför skulle Mac OS X vara ett sådant mer än t.ex. Windows XP eller Linux (eller godtycklig unix)?

Det av dessa system som är sämst anpassad som fleranvändarsystem är Windows. Windows har från första början varit ett enanvändarsystem som senare byggts ut med stöd för fler användare (och nätverk). Mycket av de problem som finns finns pga detta.

Även i Windows NT-familjen så finns det kvar problem som härstammar från Microsofts önskan att behålla bakåtkompabiliteten med ett utpräglat isolerat enanvändaroperativsystem.

UNIX och Linux har från första början konstruerats för nätverk och att hantera flera användare. Även om säkerhetskraven inte var så höga i början så har detta gett en klar fördel gentemot Windows (och Mac pre OS X).

OS X är ju i byggt på UNIX i botten och har därför ärvt många av dess fördelar.
 
swepri skrev:
Då är det min tur att fråga. Vilka stora problem har Windows i större miljöer?

/ Paj

Var vill du attt jag ska borja?

Patchhantering, virusproblem, roaming profiles slutar fungera, datorer gar langsammare och langsammare med tiden, Windows file shares ar otroligt langsamma jamfort med vilket annat filoverforingssystem som helst, kranglig integration med IEEE802.1x, etc etc.

Faktum ar att de flesta stora foretag jag har jobbat med, dvs 5000+ maskiner, forsoker inte ens felsoka en PC, utan trycker bara ut en ny image som funkar ett tag till.
 
swepri skrev:
25% tradition och hip-faktor, 50% princip, 25% för att det finns kompilatorer och bra verktyg ;)?

Samt 50% funktion och till sist 75% ett system som gör som användaren vill och inte tvärt om ;-)

Mitt senaste bekymmer med Windows Vista är dess fullständigt urusla nätverksprestande mot nätverksenheter. 10 timmar att kopiera filer från XP till en enhet, beräknade 1263 dagar för Vista att göra motsvarande (jo, jag avbröt...). Tydligen ett ökänt problem när jag började söka på nätet efter en lösning. Det verkar ha något att göra med att Vista dynamiskt försöker justera storleken på en buffer och alla switchar är inte riktegt med pådet, speciellt inte när de tydligen går utanför specarna.

Nåja, jag håller på och undersöker saken fortfarande så jag kan inte säga riktigt säkert ännu.
 
Senast ändrad:
fredriklindstrom skrev:
Var vill du attt jag ska borja?

Patchhantering, virusproblem, roaming profiles slutar fungera, datorer gar langsammare och langsammare med tiden, Windows file shares ar otroligt langsamma jamfort med vilket annat filoverforingssystem som helst, kranglig integration med IEEE802.1x, etc etc.

Faktum ar att de flesta stora foretag jag har jobbat med, dvs 5000+ maskiner, forsoker inte ens felsoka en PC, utan trycker bara ut en ny image som funkar ett tag till.

Ok, inget utöver det vanliga alltså. Hur gör de stora företagen med 5000+ Mac:ar när det krånglar?

Virusproblemen kan jag bekräfta att de finns. Vi fick in ett virus för tre år sedan som faktiskt lyckades sprida sig till tre datorer !!! Men vi överlevde.

/ Paj
 
Arctic skrev:
Samt 50% funktion och till sist 75% ett system som gör som användaren vill och inte tvärt om ;-)

Mitt senaste bekymmer med Windows Vista är dess fullständigt urusla nätverksprestande mot nätverksenheter. 10 timmar att kopiera filer från XP till en enhet, beräknade 1263 dagar för Vista att göra motsvarande (jo, jag avbröt...). Tydligen ett ökänt problem när jag började söka på nätet efter en lösning. Det verkar ha något att göra med att Vista dynamiskt försöker justera storleken på en buffer och alla switchar är inte riktegt med pådet, speciellt inte när de tydligen går utanför specarna.

Nåja, jag håller på och undersöker saken fortfarande så jag kan inte säga riktigt säkert ännu.

Vad de pratar om ar nagot som kallas tcp window size. Vista ar det forsta Windows som har stod for dynamisk window size, nagot som alla andra operativsystem implementerade nar de implementerade TCP/IP eftersom det ar ett krav enligt standarden.Dvs alla andra gjorde ratt fran borjan. Nu nar MS forsokte implementera det, for det ger mycket battre prestanda, speciellt over natverk men hog latancy (t.ex. internet), sa gick de sin egen vag, och foljde inte standarden, som vanligt, och det blir bara pankaka av det hela.
 
swepri skrev:
Ok, inget utöver det vanliga alltså. Hur gör de stora företagen med 5000+ Mac:ar när det krånglar?

Virusproblemen kan jag bekräfta att de finns. Vi fick in ett virus för tre år sedan som faktiskt lyckades sprida sig till tre datorer !!! Men vi överlevde.

/ Paj

De kranglar inte, nar du val konfigurerat en Mac, laser du den sa anvandaren inte kan andra pa nagot, och sen fungerar den tills du far hardvaru problem.
 
fredriklindstrom skrev:
De kranglar inte, nar du val konfigurerat en Mac, laser du den sa anvandaren inte kan andra pa nagot, och sen fungerar den tills du far hardvaru problem.

Du menar... vrider programratten till grönt och lämnar fotogr... förlåt, användaren på "auto" ? :)
 
fredriklindstrom skrev:
De kranglar inte, nar du val konfigurerat en Mac, laser du den sa anvandaren inte kan andra pa nagot, och sen fungerar den tills du far hardvaru problem.

Det är ju det vi gör med våra PC också, inte undra på att jag inte känner igen problemen.

/ Paj
 
Jag kan väl inte vara helt ensam om att ha stora problem med Mac? Kanske är OS:et så automatiserat så att jag är för smart för det? Jag har i alla fall inte lyckats göra något vettigt med en mac förutom att surfa lite. Allt känns bakvänt och t o m något så enkelt som att flytta eller kopiera ett gäng filer ställer till problem. Mac fungerar nog bäst utan användare.
 
lumor_ skrev:
Jag kan väl inte vara helt ensam om att ha stora problem med Mac? Kanske är OS:et så automatiserat så att jag är för smart för det? Jag har i alla fall inte lyckats göra något vettigt med en mac förutom att surfa lite. Allt känns bakvänt och t o m något så enkelt som att flytta eller kopiera ett gäng filer ställer till problem. Mac fungerar nog bäst utan användare.

Är du måhända vänsterhänt? Då tänker du för logiskt för att kunna använda maskinen :)

Du är nog ganska ensam med problem i just den här tråden. Men jag har också svårt för att dra diskar till papperskorgen för att mata ut dem.

/ Paj
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.