** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

övergång från pc till mac :D

Produkter
(logga in för att koppla)
Most web browsers, including Firefox, Safari before 10.4, and default configurations of Internet Explorer, ignore color profiles.

Här har den som skrev detta fel. Tom Explorer som finns för mac kan man i preferences kryssa i att Colorsync skall stödjas, och så vitt jag vet så har alltid Safari fungerat.
Mikael

macrobild skrev:
SNÄLLA ERIK. LÄS PÅ FÖRST INNAN DU SKRIVER MASSA STRUNT.
TOM GAMLA CLASSIC HADE COLORSYNC
MIKAEL

Alltså, jag kan fördra att du har ett dåligt språk och att du är arrogant i allmänhet, men när du inte ens bemödar dig med att läsa det jag påstår blir det bara löjligt och irriterande!

Jag skriver att *SAFARI* inte hade stöd färghantering tidigare!!!! NÅGOT SOM JAG FÅTT från wikipedia!
Jag skriver INTE NÅGOT OM OS X eller MacOS.

Har jag NÅGONSTANS PÅSTÅTT NÅGOT OM NÄR FÄRGHANTERINGEN KOM I OS X??
NEJ!!!!!! NEJ !!!!!! NEJ!!!!!! NEJ!!!!!! NEJ!!!!

SÅ läs vad jag skriver och svara på det!!

Och åter till frågan:
KAN DU VISA ATT SAFARI TIDIGARE HADE STÖD FÖR FÄRGHANTERING ELLER INTE? KAN DU VISA NÅGOT SOM MOTSÄGER INFORMATIONEN PÅ WIKIPEDIA ELLER KAN DU DET INTE?

Kan du inte det, så uttala dig inte! För jag är ärligt HELT ointresserad av vad du har för ideer om världen. Har du os x 10.3, eller någon tidigare version, med Safari så är det perfekt, och då kan du verifiera eller förkasta uttalandet på wikipedia. Har du andra källor så är det också ok!

/ep

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Most web browsers, including Firefox, Safari before 10.4, and default configurations of Internet Explorer, ignore color profiles.

Här har den som skrev detta fel. Tom Explorer som finns för mac kan man i preferences kryssa i att Colorsync skall stödjas, och så vitt jag vet så har alltid Safari fungerat.
Mikael

Argh!!
Läsförståelse 1p:
"default configurations of Internet Explorer"
Vad står det Mikael??? Vad är det du säger är fel, och vad är det som står??

Visa gärna information om Safari - det är till viss del intressant, även om det inte på något sätt inverkar på det jag skrivit tidigare.

/ep

Jag det kan vara lite si eller så med läsförståelsen, speciellt när det gäller dina inlägg.
Jag skall kolla med Apple när safari började stödja colorsync.
Sedan angående den version =sista av internet Explorer till mac, vad menar du? finns det ingen ruta att kryssa i för att få colorsync stöd?
Mikael

Se lista nedan

List of Color-Managed Browsers:

Apple's SAFARI
(Assumes monitor profile on untagged files)

OmniWeb 5.1.3 (Mac)
(ColorSync® must be checked in OmniWeb> Preferences> Appearance> Use ColorSync)

Microsoft EXPLORER (Mac)
(ColorSync® must be checked in Explorer> Preferences> Web Content: Use ColorSync)

Senast ändrad:
epep skrev:
Du tycks inte förstå att dina åsikter är ointressanta.
Saken är den att apple använder DRM-teknologi för att låsa os x till sin egen hårdvara. Du sa att det inte var så och du hade FEL! Punkt slut.

Om du sen vill ange att det beror på att tomten ska komma vid jul, att du vill ha en varmare sommar eller om du anser att det beror på att apple vill knyta oset till sin hårdvara pga stabilitet spelar inte någon roll.

Det kan naturligtvis också vara så att apple, som alltid varit huvudsakligen ett hårdvaruföretag, vill säkerställa att de som använder os x också köpt en dator från apple. Dvs att ingen kan använda os x på annat än apple-datorrer.
Apple har alltid tidigare haft denna inställning - du kan tex kolla PReP etc och vad som hände med den licensiering av oset som apple hade under ett kort tag.

Men du kanske kan fundera på följande:
Om det är så som du säger, varför väljer då inte apple istället att informera användarna om att hårdvaran inte är optimal? Eller varför kontrollerar inte apple hårdvaran och ser om den fungerar tillsammans med oset? Det hade nog varit enklare än att installera TPM-chip i hårdvaran och kryptera vissa exekvarbara filer. Ja, varför krypterar apple vissa av os x exekvarbara filer egentligen enligt din värld?
Det kan ju faktiskt vara så att andra också kan bygga hårdvara som är fullt likvärdig med apples ur hårdvaruperspektiv.

Slutsatsen av dessa ganska enkla funderingar är att du åter igen sannolikt har fel.
Syftet med apples låsning av os x till sin egen hårdvara verkar med största sannolikhet bero endast på att apple vill sälja sin egen hårdvara.

Som jag sagt är det ointressant vad DU TROR orsaken till DRM i itunes beror på.
DRM finns där helt oavsett dina spekulationer om orsaken, och Apple tjänar på detta.
Alltså, apple använder DRM och detta tom långt innan det fanns i windows.
Du kan inte samtidigt anklaga vista för att använda DRM och sedan höja os x till skyarna, därför att DINA ARGUMENT rörande DRM i itunes är direkt överförbara till DRM i vista.
Välj hur du vill ha det. Är DRM dåligt, så är det dåligt på os x, itunes och vista.

Du verkar bara löjligt subjektiv när du anger att drm är ok under vissa av dig valda situationer.

Jag är ganska övertygad om att du kan få linux eller *BSD-varianter att köra på xserve.

Såja, nu börjar poletten trilla ner.
Den typ av tester som du anger är huvudsakligen marknadsföringsjippon! De säger väldigt lite om operativsystemets egentliga säkerhet.
Låt mig ta ett exempel. Låt säga att vi har 2 olika os, A och B, där båda har de tre ofta använda nätverkstjänsterna 1,2 och 3. Under A så är tjänsterna dåligt skrivna och mycket osäkra, men startas inte default. Under B så är tjänsterna normalt bra skrivna, dvs det finns säkerhetsrisker med dem som med alla program, och programmen startas per default.
Nå, vilket os är nu säkrast? Vad säger ett test liknande de du angivit om säkerheten i A och B? Jag kan ge dig svaret, och det är "väsentligen ingenting".

Om jag skulle forka och göra 2 olika linuxdistributioner (eller göra en fork av någon bsd) och låta dessa bägge vara helt identiska så när som på att den ena har ett antal nätvkerstjänster igång vilket inte den andra har.
Är det då rimligt att påstå att det ena os:et är säkrare än det andra - de är ju helt identiska.

Således: Använd inte marknadsföringsjippon om du försöker framstå som seriös. Det funkar inte.

/ep

Du kan kora OS X annan hardvara: http://www.osx86project.org/
Da var vi klara dar.

Agaende iTunes och DRM, Steve Jobs, CEO och agare av Apple sager att det ar enbart for musikindustrins skull som det finns dar.
http://www.apple.com/hotnews/thoughtsonmusic/
Da var vi klara dar.

Xserve:
Du kallar mig tramsig och sjalv argumenterar du med att du ar "ganska overtygad" (!!!!!).. Inte saker, inga belagg, ingenting, men du ar ganska overtygad om att du har ratt och darfor kallar du mig tramsig. Nja.
Sen sa du inget om mitt argument om att OS X ar valdigt stabilt, som ar ett faktum.

DOS.
Jag jamforde tva aktuella klient operativsystem, out of the box, opatchade. Ett klarade sig 400 dagar, ett 5 minuter. Det ar en valdig skillnad.
Det spelar ingen roll vilka tjanster som kors eller inte kors, just detta ar ett faktum.
Aven om du kan gora dem lika sakra, sa kravs det betydligt mycket mer for att gora Windows sakert.

Inget i Windows ar konstrurerat med sakerhet i atanke, allt ar ad hoc.

Vidare ar det ju irrelevant vad du gor eller inte gor med tva linux "distrubutioner". Samma distrubution har oftast olika installationsval nar det kommer till sakerhet.

Om jag ville forsoka framsta som serios, sa skulle jag sluta argumentera med wanna-be know-it-alls, men faktum ar att jag tycker att det ar kul att argumentera med folk som tror sig veta, nar de ar totalt ute och cyklar. Det ar ju absolut inte som sa att jag har sysslat med sakerhet i IT-miljoer och natverk i 9 ar, och livnar mig pa det, sa att jag vet inte vad jag pratar om alls. Sen har jag aldrig programmerat heller, absolut sa startade jag inte med assembler nar jag var 8 ar. Men du verkar mer intresserad av att marka ord an att argumentera for din sak.

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Jag det kan vara lite si eller så med läsförståelsen, speciellt när det gäller dina inlägg.
Jag skall kolla med Apple när safari började stödja colorsync.
Sedan angående den version =sista av internet Explorer till mac, vad menar du? finns det ingen ruta att kryssa i för att få colorsync stöd?
Mikael

Det står: "default"
Om du inte vet vad "default" betyder, så föreslår jag att du inte fäller påståenden av typen: "det där är fel, för om man kryssar i [...]".
Detta därför att det engelskspråkiga uttalandet ovan INTE anger att IE inte har färghanteringsstöd. Det säger att IE i standardutförandet, eller snarare "out of the box", inte har färghantering.
Det förefaller i sin tur vara ganska likt det DU skriver. Du anger alltså att något är fel, för att sedan motivera att det är fel med att säga att det var rätt. Detta torde inte vara en helt korrekt logik.

Du kan för att poängtera att IE trots allt har färghanteringsstöd istället skriva något liknande:
"Även om IE inte 'out of the box' har färghanteringsstöd under OS X, så räcker det med att man klickar i en ruta för att aktivera färghanteringsstöd.". Du kan också bara skriva: "Jag vill poängtera att IE under os x har färghanteringsstöd".

Jag har för övrigt börjat underöka när Safari fick färghanteringsstöd.
Safari 1.3 under os x 10.3.9 (jag råkar ha en dator med denna kombination) HAR färghanteringsstöd. Frågan kvarstår sålunda om Safari alltid haft färghanteringsstöd eller om det som står på wikipedia är korrekt.
Safaris färghanteringsstöd är dock ganska ointressant, eftersom det UPPENBARLIGEN är så att det finns program under os x som INTE har färghanteringsstöd. Jag tog bara upp det som *ett* exempel på ett program som tidigare saknat färghanterinsstöd (trots att os x då hade färghanteringsstöd), eftersom det angavs som sådant i wikipedia.

Eftersom det råder en viss tveksamhet kring Safari (jag kan inte kontrollera den safari som finns till os x 10.3 i standardutförande), så väljer jag istället opera 8.54 som i sitt standardutförande inte har färghanterinsstöd.

Så Mikael, vi börjar om från början.
Jag skriver att det finns färghantering i windows (men att den är sämre än i os x). Menar du att jag har fel? Det kan jag inte tänka mig. Förstår du inte vad jag skriver?

Jag skriver att det finns program under os x som saknar färghanteringsstöd (trots att os x har färghanteringsstöd). Detta är också uppenbarligen korrekt. Förstår du inte vad jag skriver?

Du kommenterar också angående färghanteringsstödet i safari UTAN att du egentligen har någon aning. Du är välkommen att ange referenser och rätta felaktigheter, men just DIN PERSONLIGA åsikt är förtvivlat ointressant.

/ep

Jag skriver att det finns färghantering i windows (men att den är sämre än i os x). Menar du att jag har fel? Det kan jag inte tänka mig. Förstår du inte vad jag skriver?

Jag skriver att det finns program under os x som saknar färghanteringsstöd (trots att os x har färghanteringsstöd). Detta är också uppenbarligen korrekt. Förstår du inte vad jag skriver?

SVAR:
Ja det finns CSM i Win men den fungerar inte lika bra som maccens inbyggda colorsync.Windows CSM stödjer inte senaste versioner av icc 4 som exv colorsync gör.

Det finns program till mac som är skrivna av andra än Apple exv Firevox som saknar stöd för colorsync.

Mikael

fredriklindstrom skrev:
Du kan kora OS X annan hardvara: http://www.osx86project.org/
Da var vi klara dar.

JÖSSES! HERRE GUD!
Apple har såväl krypterade binärer som TPM-chip för att hindra att någon kör os x på annat än apples datorer. Den sida du själv refererar till ovan diskuterar bland annat just detta.
Sedan finns det människor som försökt hacka de skydd som apple har, precis som det finns människor som försöker hacka itunes drm-skydd.
Det betyder inte att inte apple använder tpm etc för att låsa os x till applehårdvara, det betyder att skydden inte är fullständiga.
Du kan ju tex läsa lite av den information som finns på sidan du refererar (jag har läst den där sidan *flera* gånger). Du kan också passa på att läsa vad apple gjort med darwin open source till intel (om det nu fortfarande är så vet jag inte) - (tex: http://www.macworld.co.uk/news/index.cfm?NewsID=14663&Page=1&pagePos=8
)
Du har i denna fråga konstant haft FEL, och att du tramsigt biter dig fast vid din felaktiga åsikt framstår bara som barnsligt.

Du påstod att det enda som hindrade att os x kördes på annan hårdvara var hårdvarukompatibilitet som tex "EPI". Jag har nu givit dig ett flertal länkar som visar att du har fel, och att det är mer än *EFI* som hindrar att os x körs på annat än apple-hårdvara.

Agaende iTunes och DRM, Steve Jobs, CEO och agare av Apple sager att det ar enbart for musikindustrins skull som det finns dar.
http://www.apple.com/hotnews/thoughtsonmusic/
Da var vi klara dar.

Jaha! Jag har läst allt det där. Det ändrar inte något. Du vill verkligen inte förstå något.
Apple TJÄNAR på att ha drm i itunes. Apple har valt att ha drm i itunes. Apple tar inte bort drm i itunes. Det är APPLES val att göra allt detta. Det finns inte någon som stått med en pistol mot S Jobs huvud och sagt "Du måste ha drm i itunes" vad jag vet. Appla har gjort det helt frivilliga valet att ha DRM i vissa av sina tjänster och apple tjänar pengar på dessa tjänster.
Som jag sagt tidigare så har vista, itunes och os x DRM-funktionalitet i vissa delar.
Du kan använda precis samma argumentation för vista som du väljer att ha för os x - "det är medieindustrin som kräver det".
Vill du vara objektiv så välj samma argumentation i båda fallen. Selektiv argumentation som din tyder bara på subjektivitet.
DRM är i allmänhet skit för användaren, oavsett vilket os som det körs på.

Xserve:
Du kallar mig tramsig och sjalv argumenterar du med att du ar "ganska overtygad" (!!!!!).. Inte saker, inga belagg, ingenting, men du ar ganska overtygad om att du har ratt och darfor kallar du mig tramsig. Nja.
Sen sa du inget om mitt argument om att OS X ar valdigt stabilt, som ar ett faktum.

Du skrev (om os x och apple-hårdvara):
"Hardvaran ar ju speciellt ihopplockad for att vara snabb och stabil, och dar lyckas det. Det ar ju emot syftet att kora det pa annan hardvara."

Det finns inte någon anledning till att inte hp eller dell skulle lyckas plocka ihop stabil hårdvara för os x. Därför är din argumentation tramsig. Det är inte emot något syfte (annat än apples syfte att låsa os x till applehårdvara) att köra os x på annan hårdvara ifall någon skulle vilja detta (då bortsett att det inte går pga TPM, krypterade binärer etc).
Jag kan tom BEVISA att du har fel. Om tex någon skulle tillverka hårdvara som är exakt identisk (bortsett TPM) med apple-hårdvaran men billigare, så finns det definitivt ett syfte att köra på annat än apple-hårdvara. Tyvärr skulle jag inte *kunna* göra det eftersom apple använder TPM.

Jag har inte själv kört *bsd eller linux på xserve. Jag vet däremot att det går på annan applehårdvara. Jag kunde sålunda inte vara säker på att det varken går eller inte går på xserve. Jag misstänkte däremot starkt att det går eftersom jag inte såg något direkt hinder för det.
Nu har jag letat och hittar länkar som anger att det går. Sålunda hade du fel även i denna fråga.
(Leta efter "linux" och "xserve" på google.)

DOS.
Jag jamforde tva aktuella klient operativsystem, out of the box, opatchade. Ett klarade sig 400 dagar, ett 5 minuter. Det ar en valdig skillnad.
Det spelar ingen roll vilka tjanster som kors eller inte kors, just detta ar ett faktum.
Aven om du kan gora dem lika sakra, sa kravs det betydligt mycket mer for att gora Windows sakert.

Inget i Windows ar konstrurerat med sakerhet i atanke, allt ar ad hoc.

Du använder ett test som är nästan helt ointressant i din diskussion. Ett test som knappt säger något om hur säkert ett operativsystem är, eftersom även vissa osäkra os skulle gå att få lika säkra i ett sådant test med en ganska enkel åtgärd.
Ett test som enbart är ett marknadsföringsjippo.

Visst är säkerheten i xp dålig och ad hoc. Jag har aldrig motsagt dig i detta.
Jag har motsatt mig att du använder ett jippobetonat test för att ange säkerhetsnivån i ett os, detta därför att du lurar folk att tro att ett dylikt test säger mer än minimalt om säkerheten.

Vidare ar det ju irrelevant vad du gor eller inte gor med tva linux "distrubutioner". Samma distrubution har oftast olika installationsval nar det kommer till sakerhet.

Du förstår inte vad liknelsen har för betydelse för tolkningen av det test du angav? Tänk igenom liknelsen en gång till och läs vad jag skrev!

Om jag ville forsoka framsta som serios, sa skulle jag sluta argumentera med wanna-be know-it-alls, men faktum ar att jag tycker att det ar kul att argumentera med folk som tror sig veta, nar de ar totalt ute och cyklar. Det ar ju absolut inte som

Jag förstår att du syftar på din referens till "OS X gar att kora pa annan hardvara om du vill, du behover bara hitta hardvara som har t.ex. EPI stallet for BIOS, etc etc", eller att os x är det enda operativsystem som kan köras på xserve, eller ditt användande av ett marknadsföringsjippo som ett seriöst argument för säkerheten i ett os.

Allt detta får dig att framstå som seriös.

Jag tycker du tex kan berätta för mig vad "EPI" är i sammanhanget, eller varför TPM och krypterade binärer behövs i os x i relation till att, som du säger, inte apple försöker låsa os x till applehårdvara.

sa att jag har sysslat med sakerhet i IT-miljoer och natverk i 9 ar, och livnar mig pa det, sa att jag vet inte vad jag pratar om alls. Sen har jag aldrig programmerat heller, absolut sa startade jag inte med assembler nar jag var 8 ar. Men du verkar mer intresserad av att marka ord an att argumentera for din sak.

Gud bevare oss. Om du använder jippobetonade säkerhetstest som underlag för dina beslut, så förstår jag varför säkerheten ser ut som den gör i it-branchen.

/ep

Nu sjunger vi en stund allesammans...

Imse Vimse spindel
klättar upp för trå´n.

Ner faller regnet,
spolar spindeln bort.

Upp stiger solen,
torkar bort allt regn.

Imse Vimse spindel
klättrar upp igen.

Åååååå en vända till... kom igen allihopa.

Oj oj, höll på att glömma den här... :cool:

macrobild skrev:

SVAR:
Ja det finns CSM i Win men den fungerar inte lika bra som maccens inbyggda colorsync.Windows CSM stödjer inte senaste versioner av icc 4 som exv colorsync gör.

Det finns program till mac som är skrivna av andra än Apple exv Firevox som saknar stöd för colorsync.

Mikael

Då är vi alltså egentligen överens, men det kvarstår en fråga rörande safari. Det skulle förvisso vara intressant att veta hur det varit, men det är inte relevant för min argumentation.
I varje fall har Safari 1.3 under 10.3.9 stöd för färghantering, och även Safari 1.2.x (kommer ej ihåg vad x var just nu) under 10.3.9 (jag gjorde en "nedgradering" till Safari 1.2.x).

Jag har varit utan snus (fram till nu) och försöker ursäkta mina agressiva utfall med detta.

/ep

Men igen.

OS X gar att kora pa annan hardvara, nasta vecka nar jag ar tillbaka pa kontoret ska jag ta en bild pa en kollegas IBM T60p som kor OS X 10.4.8, kanske ger du upp da.

DRM i iTunes beror ENBART pa musikindustrin. Om du lyssnade pa Jobs uttalande, sa var det ett krav for att han skulle fa salja fran industrin. Sjalvklart valjer han att tjana pengar och anvanda DRM. Sa igen har du inte ratt.

Angande Xserve igen.
Fel fel fel. Flera oberoende tester visar att Apples hardvara ar overlagsen pris/prestanda. Speciellt Mac Pro. PC World, Mac World, osv osv har visat detta.
Dells kvalitet har sjunkit enormt senaste aren, PC World har uppmarksammat detta ocksa. HP ar inte speciellt mycket battre.
Vidare sa sager du emot dig sjalv, du kan gora det, men du kan inte gora det.
Men hela Xserve startade med att du sa att den inte var lamplig som server, och jag kontrade med att det var konstigt, for grundkravet for en server ar att den ar stabil, och Xserve ar extremt stabil. Sen borjade du marka ord igen.

Och nar vi pratar om att marka ord, Ja, jag skrev fel, det heter EFI, och det tar du upp om och om igen, som sagt, du ar mer intresserad av att marka ord

Det var inte ett marknadsforingsjippo, det var genomfort av en firma som hette @stake, extremt valrenomerad sakerhetsfirma, som senare koptes av Symantec.
Det ar inte en ganska enkel atgard, och gor du det, sa slutar en hel del saker att fungera i Windows, skillnad mot OS X.
Samma sak med linuxdistrubitionerna, du far vaga funktionalitet mot sakerhet. I OS X behover du inte gora det.

Sa alltsa, igen, du har fel. Nar ska du ge upp? Detta ar tramsigt. Och du ar verkligen oserios, nar du valjer att upprepade ganger marka ord istallet for att argumentera.

fredriklindstrom skrev:
Men igen.
OS X gar att kora pa annan hardvara, nasta vecka nar jag ar tillbaka pa kontoret ska jag ta en bild pa en kollegas IBM T60p som kor OS X 10.4.8, kanske ger du upp da.

Men vad är det för fel på dig? Apple har TPM och krypterade binärer just precis för att hindra att någon ska kunna köra os x på hårdvara som inte är apples. Leta på nätet! Där finns massor av information om detta!
Vissa personer har lyckats hacka detta, så det går att köra os x på annan hårdvara. Jag har testat att köra os x på en vanlig pc och det går, men det är inte "vanliga" os x.
Försöker apple hindra det genom att använda TPM och krypterade binärer?
JAAAAAAAAAAAAAAAAAA! Du sa att så inte var fallet och du har FEL.

Att folk lyckas använda skyddad programvara betyder inte att tillverkaren inte försöker skydda programvaran.

Din argumentation skulle direkt kunna överföras till tex speltillverkare som försöker skydda sina spel men inte lyckas.
"De försöker inte skydda sina spel därför att det finns folk som hackat spelen och kör dem ändå" är väl inte ett rimligt uttalande.

Du verkar inte ha någon koll på detta alls, eller så är du ett troll!

DRM i iTunes beror ENBART pa musikindustrin. Om du lyssnade pa Jobs uttalande, sa var det ett krav for att han skulle fa salja fran industrin. Sjalvklart valjer han att tjana pengar och anvanda DRM. Sa igen har du inte ratt.

Var har jag inte rätt? Vad snackar du om?
Apple använder drm-teknologi för att såväl binda os x till applehårdvara som i itunes. Apple har valt att använda drm i itunes för att tjäna pengar på det. *Ingen* har tvingat dem om man använder den betydelse som normalt läggs i ordet "tvinga". De hade kunnat starta en itunes-tjänst utan DRM, men valde att inte göra det för att de ville tjäna mer pengar. Så enkelt är det!
En polariserad liknelse kan vara "Jag var tvingad att döda honom för att jag ville ha pengar".Jag tycker *inte* det är en rimlig orsak att döda någon, och jag antar att du inte heller tycker det.
Använd din argumentation på vista och du kommer fram till att vistas användning av drm då är ok. Tycker du det är ok? Jag tycker inte det.

Du börjar likna ett troll.

Angande Xserve igen.
Fel fel fel. Flera oberoende tester visar att Apples hardvara ar overlagsen pris/prestanda. Speciellt Mac Pro. PC World, Mac World, osv osv har visat detta.

De tester jag har sett gäller Mac Pro. Jag har inte på mycket länge sett några tester rörande xserve eller annan applehårdvara som visar detta, men det är möjligt att sådana finns men det är ointressant.
Det är också ointressant vilken prisprestanda som finns och jag tänker inte ge mig in på sådana diskussioner (även om det går tex att själv plocka ihop en vanlig pc som är billiare än Mac Pro men som har samma data). Det går tex att hitta bärbara datorer som är lika billiga som apples bärbara men bättre (det var i varje fall så då jag letade senast). Detta är hur som helst ointressant.

Du säger att det inte finns något "syfte" att köra os x på annan hårdvara än apples. Det kan finns massor av syften att göra detta, tex att man själv plockat ihop hårdvara som passar en och som passar os x och som apple inte tillhandahåller. Tex finns inte någon någorlunda billig apple-dator där man själv kan sätta in flera hårddiskar i chassit. Det skulle jag vilja ha. Där är ett syfte.
Någon som vill gå över till osx kan ha hårdvara som passar os x, men denna hårdvara går inte att använda till os x. Där är ett syfte till.
Det kan finns företag som har avtal med en leverentör, och som därmed är delvis bundna av detta avtal, men som vill använda os x.
Det finns hur många tänkbara syften som helst.

Såväl hp som dell skulle dessutom kunna tillverka hårdvara som är lämpad för os x, och företag med supportavtal rörande hårdvara kan då ha ett syfte att välja denna hårdvara framför apples hårdvara.

Som sagt, det kan finnas massor med syften att inte välja apples hårdvara men önska os x ändå.
Det finns helt enkelt massor av anledningar att vilja köra os x men där ändå inte apples hårdvara är den bäst lämpade hårdvaran (bortsett att det inte *går* att köra os x på annan hårdvara än apples om man inte strular och använder speciella hackade os x-versioner).
Jag tog upp ett tydligt exempel tidigare, där jag poängterade att om någon (tex jag) skulle tillverka (eller plocka ihop) hårdvara som var identisk (så när som på TPM) med apples och billigare så skulle denna vara mer lämpad än apples.
Detta är inte på något sätt omöjligt, och därmed faller ditt argument.

Du säger i princip att den hårdvara som apple tillhandahåller är den bästa för alla att köra os x på. Omvänt att det inte finns någon hårdvara som är bättre för någon att köra os x på. Detta stämmer, men ENBART för att det inte *går* att köra os x på annan hårdvara än apples (om man inte använder hackade versioner eller liknande).

Vad jag vet finns tex inte någon dator från apple som använder intels quad core processor och jag antar att den skulle gå att köra under os x (eftersom MacPro använder 2 dual core), men här är jag naturligtvis inte säker. Jag är mer övertygad om att intels core 2 dual på 2.67GHz skulle fungera under os x, men inte heller här finns någon mac, vad jag kan se, som har denna.

Så, därmed är det mycket sannolikt att det skulle gå att få bättre hårdvara än apples, och att det därmed finns ett tydligt syfte att köra os x på annat än apples hårdvara.

Men hela Xserve startade med att du sa att den inte var lamplig som server, och jag kontrade med att det var konstigt, for grundkravet for en server ar att den ar stabil, och Xserve ar extremt stabil. Sen borjade du marka ord igen.

Jag sa att *os x* inte var lämpad som server. Jag var otyldig och skulle sagt "är inte lämpad som apacheserver eller mysqlserver".
Som jag skrivit, leta efter os x, mysql och apache på google så kommer du att hitta tester av mysql och apache under os x som visar att os x är BETYDLIGT långsammare än linux på samma hårdvara i detta fall.

Det var inte ett marknadsforingsjippo, det var genomfort av en firma som hette @stake, extremt valrenomerad sakerhetsfirma, som senare koptes av Symantec.

Nå, tala då om för mig vilka tunga säkerhetsmässiga aspekter som ett dylikt test påvisar? Talar det om hur många buffer overflows eller andra säkerhetsrisker som finns i mjukvaran som handhar jpg-bilder, mp3, eller emailprogramvaran? Säger testet hur stor risk det är att någon som surfar blir infekterad av virus? Säger det någon om hur stor risk det finns att någon som lyssnar på musik blir infekterad? Säger det något om den inneboende säkerheten i operativsystemet?
Vad säger egentligen testet om operativsystemets säkerhet när någon använder operativsystemet?

Du får gärna tala om för mig på vilket sätt testet påvisar något om tex den säkerhetsbrist som fanns i apples mjukvaruuppdatering (http://www.cunap.com/~hardingr/projects/osx/exploit.html), eller något om de säkerhetsbrister som funnits i firefox, thunderbird, IE, outlook express mm mm.

Inte något.
Det enda det säger är att om du installerar datorn och låter den stå så händer något eller inte.
Som jag skrev tidigare så är DOS säkrare än OS X med detta test. Windows XP med alla portar stängda skulle också vara säkrare. Är windows säkerare:NEJ!
Sålunda säger testet väldigt LITE om säkerheten.

Det ar inte en ganska enkel atgard, och gor du det, sa slutar en hel del saker att fungera i Windows, skillnad mot OS X.
Samma sak med linuxdistrubitionerna, du far vaga funktionalitet mot sakerhet. I OS X behover du inte gora det.

Va? Varför skulle du introducera säkerhetsrisker om du kör sshd, apache, postfix etc under os x i mindre utsträckning än under linux. Vilka säkerhetsteknologier menar du att os x använder som inte linux använder? Båda har stöd för tex NX-bit. I linux finns dessutom en massa teknologier som vserver o likn för att separera olika servrar från hosten. Jag vet inte ens om os x har stöd för freeBSD jails.
Ibland introducerar användandet av vissa servrar under os x säkerhetsrisker tom i högre utsträckning än under linux (det fanns tex en bugg sådan att apache under osx och HFS+ var osäkrare än under linux pga att HFS inte särskiljer stora och små bokstäver).

Du gärna förklara för mig varför användare av os x i mindre utsträckning än användare av linux skulle behöva göra ett val mellan säker och funktionalitet!
Detta blir intressant!

Du får också gärna föklara för mig varför apache under os x skulle vara säkrare än apache under linux ? Eller varför openssh skulle vara säkrare under os x än under linux, eller varför mysql skulle vara säkrare under os x än under linux, eller varför postfix under os x skulle vara säkrare än under linux?
Jag väntar med spänning?

Jag är också intresserad av att höra på vilket sätt thunderbird under osx skulle vara säkrare än under linux? Jag är också intresserad av att veta varför osx Mail skulle vara säkrare än tex thunderbird? osv osv

Alltså, varför menar du att funktionaliteten måste vägas mer mot säkerheten under linux än under os x? De flesta tjänster under os x är indentiska med motsvarande tjänster under linux. linux är dessutom ett mer moget os än os x, och de olika frekvent använda grafiska fönsterhanterarna och bilioteken är open source i linux men inte under os x. Open source brukar betecknas som en garant för att i det *långa loppet* få säkerhet (jag antar att du, eftersom du säger dig arbeta med datorsäkerhet, regelmässigt läser Schneiers Cryptogram). Jag vet heller inte några betydande säkerhetsteknologier som skulle finnas under os x som inte finns under linux. Du får gärna berätta för mig.

/ep

Senast ändrad:
epep skrev:
Jag är mer övertygad om att intels core 2 dual på 2.67GHz skulle fungera under os x, men inte heller här finns någon mac, vad jag kan se, som har denna.
Mac Pro har två stycken Dual-Core Xeon med tre olika klockfrekvensalternativ: 2GHz, 2.66GHz, och 3GHz. Xeon är väl minst lika snabb och effektiv som Core 2?

Hej!
Började med stort intresse läsa den här tråden eftersom jag också är en ny "switchare. Som nyförälskad mac-ägare tänkte jag att man kunde få lite råd och idéer här, men lite besviken noterar jag att det mest blev en vs tråd angående vilket system som är bäst. Själv är jag inte så intresserad av allt det tekniska, utan njuter bara av att allt går så otroligt snabbt och smidigt.
Finns det möjlighet att återgå till det jag ändå uppfattar som trådens innehåll från början.
Det jag tänkte höra med er är vilket program ni rekommenderar för att göra fina bildspel som fungerar bra att visa på teve, dvs som behåller bildkvaliteten där. Tar gärna emot era erfarenheter.

mvh/lisa

Hej Lisa
det finns ett antal program att göra bildspel med, Med maccens "förhandsvisning" kan du visa bildspel samt med Iphoto. Imovie och Keynote, GraphicConverter (OS X) för att nämna några.

Mikael

Senast ändrad:
PMD skrev:
Mac Pro har två stycken Dual-Core Xeon med tre olika klockfrekvensalternativ: 2GHz, 2.66GHz, och 3GHz. Xeon är väl minst lika snabb och effektiv som Core 2?

De (få!) jämförelser mellan Xeon 51x0 och core 2 dual jag har sett visar att core 2 dual är snabbare på samma klockfrekvens.
Se tex:
http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=5160vs6800&page=1
http://episteme.arstechnica.com/eve/forums/a/tpc/f/77909774/m/706005840831
http://videoediting.digitalmedianet.com/articles/viewarticle.jsp?id=83846
http://anandtech.com/printarticle.aspx?i=2832

core 2 dual har dessutom lägre strömförbrukning.

MacPro har ju dubbla Xeon, så MacPro är snabbare. Frågan är dock om inte en core 2 quad är snabbare (har ej undersökt ordentligt, så detta är mycket tveksamt!)

Hur som helst har jag inte hittat någon apple-dator med varken Intel core 2 extreme med 4 kärnor, Intel core 2 med högre frekvens, eller quad core xeon (ev dubbla).
På apple-store så finns tex inte någon imac med en högre klockfrekvens än 2,33GHz, och det är då uppenbart att de går att hitta en snabbare dator, i övrigt identisk med imacen, om man sätter in en snabbare core 2 duo eller en quad core (ej xeon), om det senare nu alls går.
Det kan alltså finnas ett *syfte* med att vilja ha en dator med annan hårdvara än apples, även om man strikt håller sig till hårdvaruargument.

/ep

Har också bytt min arbetsmaskin till Mac G5, och är då kalasnöjd med att det bara funkar och funkar.

Rätt lustigt med tidjämförelserna i tester. Man pratar om tidsskillnader som man kanske inte ens märker av.
Men helt ärligt så känns det som jag sparat "dygn", mot tidigare. Ok nu har man väl ändrat vanor en hel del också. Minskat ner installationen av massa skitprogram. Men det enda jag saknar är utforskarens exakta filstorlekar, vilket underlättar att finna dubletter mm.

Funderar det här med prestandajämförelser....

Power Pc Macarna, hadde ju lite annan struktur på sin minneshantering än Pc världen.

Är det inte lite som att utmåla Canon-kameror till vinnare bara för storleken på... ja ni vet vad.
Eller som kärleken, många hittar den ju utan att ha den "största"....... kameran.

Processorer i all ära, men hur är det med minnesflödet i dagens Mac Pro jämfört med PC?

Hekla skrev:
Hej!
Började med stort intresse läsa den här tråden eftersom jag också är en ny "switchare. Som nyförälskad mac-ägare tänkte jag att man kunde få lite råd och idéer här, men lite besviken noterar jag att det mest blev en vs tråd angående vilket system som är bäst.

Jag tycker att den tekniska diskussionen är högst relevant i en tråd som denna. Tror att det kan ramla in en del folk här som funderar att byta och då är det bra att de får en del fakta. Eller, rättare sagt, får se en del "fakta" ifrågasättas...

Teknisk diskussion i all ära, men alla detaljer om den dåliga säkerheten i MS Windows platsar dåligt som tips för den som nyligen har börjat använda Macintosh.

Här finns en del tips om hur man gör användandet av OS X roligare och effektivare.

Hekla skrev:
.
.../ Det jag tänkte höra med er är vilket program ni rekommenderar för att göra fina bildspel som fungerar bra att visa på teve, dvs som behåller bildkvaliteten där./...
Oavsett program förlorar du väldigt mycket bildinformation när du visar en bild på TV. Det beror inte på programmen utan på att TV:n har så usel upplösning jämfört med monitorn.

Nej detta är inte en vs-tråd. Här för vi en prestigelös diskussion om högst intressanta teknikaliteter (så som datum och klockslag för impementerandet av färghantering i safari, vad det nu är).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar