Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

övergång från pc till mac :D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jeppe skrev:
Läser man på 99mac.se (nm. 99.se) så är det en hel del problem med macen oxå. Dessutom är det tydligen en del som även har problem konstruktionsmässiga problem, med saker som lossnar, krånglande hårdvara osv. Så allt lär väl inte vara guld och gröna skogar.

Precis som alla tillverkare i hela världen så levererar inte Apple 100% felfritt 100% hela tiden. Det är en orimlighet. Apple köper ju in komponenter från olika tillverkare som också tillverkar åt andra. Ingen kan tillverka 100% felfria grejjer 100% av alla dagar.

Men, den felprocent Apple har ligger lågt. Däremot så finns det många som förväntar sig att Apples hårdvara håller en högre teknisk kvalitet än IBM, HP, Dell, Toshiba och ja, alla andra. Då blir användarna sura när exempelvis hårddisken i datorn krånglar, fast det är samma leverantör som till många PC tillverkare och om precis samma hårddisk krånglar i en PC så säger man "Jaja, det är ju en PC, man får räkna med sådant", men när den krånglar i en Mac så säger man "Jvla skitförbannade Apple jag är så himla sur!"

Så det fåtal procent som har haft en garantireklamation, de låter betydligt mer i Mac världen än de som har garanti-grejjer på PC datorer. Det är en kulturskillnad mellan dessa världar.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:

[...]
En sak är hanteringen av färgprofiler, som i Mac finns i operativsystemet. Har du en bild med inlagd färgprofil så hanteras den rätt när du öppnar den i förhandsvisning eller i ett program.
[...]
På PC är det bara vissa mjukvaror som kan hantera färgprofiler, skapa PDF dokument och så vidare.

Det är bara vissa program i os X som hanterar färgprofiler också. Dessa "vissa" är dock *betydligt* fler än i windows. Ett exempel på ett program som inte hanterar färgprofiler är tex firefox.

Vad avser pdf-utskrift så finns det ett flertal gratis skrivardrivrutiner som ger detta under windows. När vi ändå är inne på skrivardrivrutiner månste väl konstateras att drivrutinerna till windows i allmänhet är mer heltäckande än motsvarande till os x. Det är förvisso inte os x fel, men det är en skillnad.


I Macen är dessa funktioner inbyggt i operativsystemet.

Hälsar
R

Färghantering är inbyggt i os:et även på xp.

/ep
 
Jag har haft en Acer TravelMate 225x i tre år, har haft andra PC datorer innan. Två Siemens och en IBM. Jag har kört Windows 3.11, 95, Me och senast vart det XP. ALLA har krånglat och förstört sig själva. En stor anledning till att jag bytte från min Acer till en MacBook, är för att windows är just självförstörande. Det hamnar skräp i Windows som ej tas bort och förr eller senare blir man tvungen att omformatera hårddisken och lägga in allt på nytt. Jag har haft mycket problem med dåligt fungerande mjukvara, XP:ns återställningsfunktion har jag använt oerhört flitigt men den kunde inte rädda mig senast så jag orkade helt enkelt inte längre. Hade ett enormt enevererande "felaktigt ordningsnr i MAPI32.DLL", vad nu det är. Men mitt mailsystem fungerade uselt och jag förlorade mail hela tiden och det kraschade och jag ominstallerade...
Värsta skiten. Dessutom fick jag aldrig Corel Album i PaintShop Pro X att fungera. Himla irriterande när man har köpt ett program och det vägrar gå igång på datorn, just för att en "DLL" i operativsystemet har något knas! Bortkastade pengar...

Sånt här har jag aldrig upplevt med Mac. Min mor har kört Mac i hur många år som helst det fungerar för henne, den bara går och går. Hon kan ingenting om datorer, jag kan om datorer, och hon gör hur många fel som helst, men hennes Mac klarar det...

En sak som jag har lärt mig med Mac:en, är att det kan vara en god idé att köra "Reparera behörigheter" i Skivverktyg efter en programinstallation eller borttagning av program. Det är ett bra sätt att underhålla datorn på och det är också det enda som jag har behövt köra.

På PC:n var jag tvungen att köra alllt. Defragmentering och chkdisk, ständigt. Tog flera timmar varje gång och inte kunde man arbeta med datorn under tiden heller. Trots detta så pajjade systemet ihop.

Så min samlade erfarenhet av Windows är att det är ett system som är byggt för att gå sönder efter en tid så att man får lust att köpa ny dator så MS kan sälja ny OS licens. Det är uppenbarligen Microsofts affärsidé.

Hälsar
R
 
epep skrev:

Färghantering är inbyggt i os:et även på xp.

Om färghantering är inbyggt i OS:et på Windows XP, varför klarar inte den inbyggda utforskaren av olika färgprofiler? På PC:n tröttnade jag på att en bild såg ut på ett sätt i Photoshop, men på ett annat sätt när jag öppnade den på skrivbordet. På Mac ser bilden ut på samma sätt! Så min upplevelse av Windows är att det ej använder färgprofiler internt, eftersom de mjukvaror som installeras när man installerar Windows ej använder färgprofiler, och därför anser jag att det ej är inbyggt.

Hälsar
R
 
En sak som är viktigt att tänka på när det gäller hårddiskar, det är att de får en stabil strömförsörjning. Spikar och vacklande ström kan innebära att hårddiskens prestanda och funktion försämras. Har du ett dåligt elnät i fastigheten, så kan du få fel på hårddisken, du kan tappa filer, det kan behöva köras ett verktygsprogram. Så en god förebyggande investering för problem med hårddiskar, det är att köpa ett nätfilter som stör av elnätet och ger en stabil signal till datorn.

Detta gäller särskilt hårddiskar i bärbara datorer, de är extra känsliga. Vilket jag tror har att göra med att deras strömförsörjningsenheter är klenare.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Om färghantering är inbyggt i OS:et på Windows XP, varför klarar inte den inbyggda utforskaren av olika färgprofiler? På PC:n tröttnade jag på att en bild såg ut på ett sätt i Photoshop, men på ett annat sätt när jag öppnade den på skrivbordet. På Mac ser bilden ut på samma sätt! Så min upplevelse av Windows är att det ej använder färgprofiler internt, eftersom de mjukvaror som installeras när man installerar Windows ej använder färgprofiler, och därför anser jag att det ej är inbyggt.

Hälsar
R

Retorisk fråga.
Om nu OS X har färgprofiler i operativsystemet varför fås då ej färghantering i firefox?
Därför att klientprogrammet måste använda sig av rutinerna för färghantering. I os x gör många program det (jag tror det beror på att det faller sig mer naturligt), i windows få.

/ep
 
epep skrev:
Retorisk fråga.
Om nu OS X har färgprofiler i operativsystemet varför fås då ej färghantering i firefox?
Därför att klientprogrammet måste använda sig av rutinerna för färghantering. I os x gör många program det (jag tror det beror på att det faller sig mer naturligt), i windows få.

/ep

Nu ar det ju faktiskt som sa att farghanteringen sitter i OS X, att firefox valjer att inte gora det detta i OS X ar for att de vill gora sa fa andringar som mojligt mellan de olika operativsystemen. Sa var det med det.
Och, beviset finns i kallkoden for FF.
 
epep skrev:
Vista är en stor hög DRM-skit.
Jag ska personligen aldrig köpa en dator som tvingar mig att betala skatt till MS. Jag har helt enkelt tröttnat på MS.
Apple är dock inte mycket bättre och har som bekant DRM på musik som köps via itunes och för att inte os x ska gå (åtm vara riktigt svårt) att köra på annat än apple-hårdvara.

DRM i iTunes ar patvingat fran musik- och filmindustrin, annars skulle de inte fa salja nagot,sa det kan du inte skylla pa Apple.
OS X gar att kora pa annan hardvara om du vill, du behover bara hitta hardvara som har t.ex. EPI stallet for BIOS, etc etc. Hardvaran ar ju speciellt ihopplockad for att vara snabb och stabil, och dar lyckas det. Det ar ju emot syftet att kora det pa annan hardvara.

epep skrev:

Här håller jag inte riktigt med dig. Ibland händer det att os x-program som tidigare fungerat slutar fungera beroende på att något utanför programmet inträffat (dvs något har hänt med os x), och det snabbaste sättet att fixa det är en ominstallation av os x. Det har i varje fall hänt mig ett par gånger.
Aldrig hant mig, eller nagon annan jag har pratat med som har kort Mac, faktum ar att folk uppgraderar sina mac:ar och kopierar allt fran den ena till den andra med firewire under forsta uppstarten av den nya burken, och det fungerar klockrent. Vad for problem har du haft?

epep skrev:

Som bekant är os x inte heller det bäst lämpade att köra som server.
Avseende os x och 64-bitar är (var?) windows xp x64 MER 64 bitar än os x. En stor del av os x är (var?) inte 64-bitars utan betydande delar var 32-bitars. Detta inkluderar tex alla GUI-bibliotek. Jag misstänker att 64-bitars-versionerna av vista är mer 64-bitar är vad os x 10.4.x är.
Nej, detta ar valdigt obekant for mig, for en kraven pa en server ar oftast att den ar stabil. Och XServe ar extrem stabil, pga ovan namnda argument.
Sen skulle jag vilja vet vad som inte ar 64 bitar i OS X? Varje givet program kan t.ex. adressera 64GB ram, vilket ar absolut omojligt om det var 32 bitar. Sen, hur det jamfort med Vista, vet jag inte.

epep skrev:

Sådant säger inte speciellt mycket. Det går alldeles utomordenligt att fixa även på xp genom att se till att inte något svarar på någon port.
Den mesta malware till windows kommer genom att folk skickar exekverbara program till varandra och kör dem. Det går att göra på os x också.
Suck, out of the box, opatchat, som namndes. men men..
 
fredriklindstrom skrev:
Nu ar det ju faktiskt som sa att farghanteringen sitter i OS X, att firefox valjer att inte gora det detta i OS X ar for att de vill gora sa fa andringar som mojligt mellan de olika operativsystemen. Sa var det med det.
Och, beviset finns i kallkoden for FF.

Vart vill du komma?
-Person A säger att färghantering inte finns i operativsystemet i windows
-Jag svarar att färghantering finns i operativsystemet i windows
-Personen A säger att eftersom det finns program som INTE färghanterar under windows så finns inte färghantering i operativsystemet.
-Jag svarar med den retoriska frågan att färghantering inte finns i firefox under os x.

Om det nu skulle vara så att avsaknaden av färghantering i ett program indikerade att oset saknade färghantering, SÅ skulle avsaknaden av färghanering i firefox indikera att OS X saknade färghantering. EN UPPENBAR MOTSÄGELSE EFTERSOM VI VET ATT SÅ INTE ÄR FALLET.
ALLTSÅ måste vi *förkasta* hypotesen att avsaknaden av färghantering i ett program under ett oset bevisar att oset saknar färghanering.

Jag förstår således överhuvudtaget inte alls din kommentar.

Jag ska därför vara övertydlig:
Min kommentar avseende firefox syftade att klargöra att avsaknaden av färghantering i ett program i ett operativsystem INTE ÄR ETT TILLRÄCKLIGT ARGUMENT för att påstå att operativsystemet inte har färghantering.
INTE ENS om ALLA program under operativsystemet skulle "låta bli" att färghantera skulle detta vara ett TILLRÄCKLIGT argument för att säga att färghantering saknas i oset.

JAG HAR ALDRIG PÅSTÅTT ATT OS X INTE SKULLE HA FÄRGHANTERING I OSET.
JAG HAR PÅSTÅTT ATT FIREFOX INTE HAR FÄRGHANTERING UNDER OS X. Vilket för övrigt inte heller tex safari hade tidigare.

Vidare: Windows har färghantering i oset. Denna fungerar dock inte på samma sätt som i os x. (Utan man skulle väl kunna säga att den fungerar sämre).

Så vad syftar din kommentar till?

/ep
 
fredriklindstrom skrev:
DRM i iTunes ar patvingat fran musik- och filmindustrin, annars skulle de inte fa salja nagot,sa det kan du inte skylla pa Apple.
OS X gar att kora pa annan hardvara om du vill, du behover bara hitta hardvara som har t.ex. EPI stallet for BIOS, etc etc. Hardvaran ar ju speciellt ihopplockad for att vara snabb och stabil, och dar lyckas det. Det ar ju emot syftet att kora det pa annan hardvara.

Jag tycker du ska ta och söka på
"os x" och drm på google, eller efter
"os x" intel x86 tpm, också på google.
Varför inte tex ta en titt på tex:
http://apple.slashdot.org/article.pl?sid=05/08/01/0421248&from=rss
http://jeremy.linuxquestions.org/blog/_archives/2005/8/1/1097363.html
http://daringfireball.net/2005/08/trusted
http://www.reghardware.co.uk/2006/10/25/osx_generic_intel/
http://www.hackinthebox.org/modules...article&sid=18755&mode=thread&order=0&thold=0

Eller varför inte se den utomordentliga källan wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Apple-Intel_architecture

Det räcker sålunda *inte* med att ha EFI (jag antar det är det du menar med "EPI") för att boota som du ser från länkarna ovan. Apple försöker sålunda med DRM-teknologi att låsa OS X till apples datorer. Punkt slut.

Huruvida du anser att det är musikindustrin eller apple som "tvingat fram" drm är *fullständigt* *ointressant*.
Oavsett vad du anser vara orsaken så används DRM i itunes.
Med ditt resonemang kan man också komma fram till att det är medieindustrin som tvingat MS till drm i vista.
Saken är dock *kanske* något mer komplex än att någon "tvingat" någon annan, och det är *kanske* fråga om att försöka ta marknadsandelar för både apple och MS, och detta genom att gå medieindustrin snarare än kunderna till mötes.


Aldrig hant mig, eller nagon annan jag har pratat med som har kort Mac, faktum ar att folk uppgraderar sina mac:ar och kopierar allt fran den ena till den andra med firewire under forsta uppstarten av den nya burken, och det fungerar klockrent. Vad for problem har du haft?

Det har jag redan skrivit.


Nej, detta ar valdigt obekant for mig, for en kraven pa en server ar oftast att den ar stabil. Och XServe ar extrem stabil, pga ovan namnda argument.

xserve är en dator. Jag pratar om os x.
Leta lite efter tex apache och mysql och se hur de klarar sig under os x jmf med under linux på samma maskin.

För övrigt är din argumentation uttalat tramsig. Menar du att dell eller hp sätter ihop hårdvara som skall fungera dåligt tillsammans? Tror du att att dessa är sämre än apple på att plocka ihop hårdvara som skall fungera tillsammans?


Sen skulle jag vilja vet vad som inte ar 64 bitar i OS X? Varje givet program kan t.ex. adressera 64GB ram, vilket ar absolut omojligt om det var 32 bitar. Sen, hur det jamfort med Vista, vet jag inte.

Läste du *överhuvudtaget* länkarna jag skickade med? De var nämligen TÄMLIGEN tydliga.


Suck, out of the box, opatchat, som namndes. men men..

DOS är enormt stabilt "out of the box" med väldigt få remote exploits.
Som sagt, *suck*, den typen av test du anger säger inte speciellt mycket.

/ep
 
Senast ändrad:
epep skrev:
Vart vill du komma?
-Person A säger att färghantering inte finns i operativsystemet i windows
-Jag svarar att färghantering finns i operativsystemet i windows
-Personen A säger att eftersom det finns program som INTE färghanterar under windows så finns inte färghantering i operativsystemet.
-Jag svarar med den retoriska frågan att färghantering inte finns i firefox under os x.

Om det nu skulle vara så att avsaknaden av färghantering i ett program indikerade att oset saknade färghantering, SÅ skulle avsaknaden av färghanering i firefox indikera att OS X saknade färghantering. EN UPPENBAR MOTSÄGELSE EFTERSOM VI VET ATT SÅ INTE ÄR FALLET.
ALLTSÅ måste vi *förkasta* hypotesen att avsaknaden av färghantering i ett program under ett oset bevisar att oset saknar färghanering.

Jag förstår således överhuvudtaget inte alls din kommentar.

Jag ska därför vara övertydlig:
Min kommentar avseende firefox syftade att klargöra att avsaknaden av färghantering i ett program i ett operativsystem INTE ÄR ETT TILLRÄCKLIGT ARGUMENT för att påstå att operativsystemet inte har färghantering.
INTE ENS om ALLA program under operativsystemet skulle "låta bli" att färghantera skulle detta vara ett TILLRÄCKLIGT argument för att säga att färghantering saknas i oset.

JAG HAR ALDRIG PÅSTÅTT ATT OS X INTE SKULLE HA FÄRGHANTERING I OSET.
JAG HAR PÅSTÅTT ATT FIREFOX INTE HAR FÄRGHANTERING UNDER OS X. Vilket för övrigt inte heller tex safari hade tidigare.

Vidare: Windows har färghantering i oset. Denna fungerar dock inte på samma sätt som i os x. (Utan man skulle väl kunna säga att den fungerar sämre).

Så vad syftar din kommentar till?

/ep

nu är du ute och cyklar Erik, angående Safari.
Colorsynck fungerar som central färgmotor och finns i systemet i osx. De program som stödjer colorsync kan därför använda sig av valda profiler på samma sätt som exv Photoshop.
I Pc finns ingen färgmotor centralt och få program är skrivna för att färghantering skall fungera. I PC och xp får du ställa in varje program var för sig vad det gäller profilhanteringen. Programmens egen färgmotor sköter ev omräkning mot skärm. skrivar profil etc.


Mikael
 
Senast ändrad:
KAN LÄGGA TILL att även Microsoft explorer för mac os X var skrivet så att det stödjer Colorsync, dvs en bild i annan profil än s-rgb exv adobe rgb ses lika i Win Explorer för mac som Photoshop om man väljer colorsync som färgmotor.
Mikael
 
Förtydligande, i Win Xp finns ett CMS, men detta är inte anropbart på samma sätt som hos mac med colorsync.De vanliga Win programmen stödjer inte någon form av färghantering. Om man kör PC är det därför programmens egna CMS som bör väljas för bästa resultat/översättning. Exv Adobe ACE om man kör Adobes programvaror.
Mikael
 
epep skrev:
Jag tycker du ska ta och söka på
"os x" och drm på google, eller efter
"os x" intel x86 tpm, också på google.
Varför inte tex ta en titt på tex:
http://apple.slashdot.org/article.pl?sid=05/08/01/0421248&from=rss
http://jeremy.linuxquestions.org/blog/_archives/2005/8/1/1097363.html
http://daringfireball.net/2005/08/trusted
http://www.reghardware.co.uk/2006/10/25/osx_generic_intel/
http://www.hackinthebox.org/modules...article&sid=18755&mode=thread&order=0&thold=0

Eller varför inte se den utomordentliga källan wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Apple-Intel_architecture

Det räcker sålunda *inte* med att ha EFI (jag antar det är det du menar med "EPI") för att boota som du ser från länkarna ovan. Apple försöker sålunda med DRM-teknologi att låsa OS X till apples datorer. Punkt slut.
De forsoker inte specifikt lasa sitt operativsystem, de gor det daremt valdigt nara knutit till hardvara for att fa maximal prestanda och stabilitet.

epep skrev:

Huruvida du anser att det är musikindustrin eller apple som "tvingat fram" drm är *fullständigt* *ointressant*.
Oavsett vad du anser vara orsaken så används DRM i itunes.
Med ditt resonemang kan man också komma fram till att det är medieindustrin som tvingat MS till drm i vista.
Saken är dock *kanske* något mer komplex än att någon "tvingat" någon annan, och det är *kanske* fråga om att försöka ta marknadsandelar för både apple och MS, och detta genom att gå medieindustrin snarare än kunderna till mötes.
Du klagade pa DRM i iTunes, och det beror enbart pa musikindustrin. Enbart. Jobs har ju uttalat att det ar idiotiskt.





epep skrev:

xserve är en dator. Jag pratar om os x.
Leta lite efter tex apache och mysql och se hur de klarar sig under os x jmf med under linux på samma maskin.

DOS är enormt stabilt "out of the box" med väldigt få remote exploits.
Som sagt, *suck*, den typen av test du anger säger inte speciellt mycket.
Xserve kor enbart OS X, sa om du ska marka ord pa det sattet och sen saga att min argumentation ar tramsig?
Vidare ar DOS extremt stabilt i sig sjalv, helt riktigt, 16 bitar, ingen natverkssupport, osv osv osv. Det ar ju svart att INTE gora det stabilt. Men a andra sidan du kan ju inte gora nagot alls med DOS i dagens IT varld. Remote exploits finns inte for att natverk inte finns i DOS!
Sen klarar sig Xserve valdigt bra mot Linux t.ex., valdigt stabilt, men inte det snabbaste. Precis som Solaris, helt underbart stabilt, men inte det snabbaste dar ute.
 
macrobild skrev:
nu är du ute och cyklar Erik, angående Safari.
Colorsynck fungerar som central färgmotor och finns i systemet i osx. De program som stödjer colorsync kan därför använda sig av valda profiler på samma sätt som exv Photoshop.
I Pc finns ingen färgmotor centralt och få program är skrivna för att färghantering skall fungera. I PC och xp får du ställa in varje program var för sig vad det gäller profilhanteringen. Programmens egen färgmotor sköter ev omräkning mot skärm. skrivar profil etc.


Mikael

Jag ber dig läsa det jag skriver!
Jag skriver: "Vilket för övrigt inte heller tex safari hade tidigare."

Du kan tex se:
http://en.wikipedia.org/wiki/Color_management

Som skriver:
"Most web browsers, including Firefox, Safari before 10.4, and default configurations of Internet Explorer, ignore color profiles."

Jag kommer ärligt inte ihåg hur det ser ut på 10.3 utan läser den information jag får.
Så, Mikael, jag tror det är du som är ute och cyklar.

/ep
 
fredriklindstrom skrev:
De forsoker inte specifikt lasa sitt operativsystem, de gor det daremt valdigt nara knutit till hardvara for att fa maximal prestanda
och stabilitet.

Du tycks inte förstå att dina åsikter är ointressanta.
Saken är den att apple använder DRM-teknologi för att låsa os x till sin egen hårdvara. Du sa att det inte var så och du hade FEL! Punkt slut.

Om du sen vill ange att det beror på att tomten ska komma vid jul, att du vill ha en varmare sommar eller om du anser att det beror på att apple vill knyta oset till sin hårdvara pga stabilitet spelar inte någon roll.

Det kan naturligtvis också vara så att apple, som alltid varit huvudsakligen ett hårdvaruföretag, vill säkerställa att de som använder os x också köpt en dator från apple. Dvs att ingen kan använda os x på annat än apple-datorrer.
Apple har alltid tidigare haft denna inställning - du kan tex kolla PReP etc och vad som hände med den licensiering av oset som apple hade under ett kort tag.

Men du kanske kan fundera på följande:
Om det är så som du säger, varför väljer då inte apple istället att informera användarna om att hårdvaran inte är optimal? Eller varför kontrollerar inte apple hårdvaran och ser om den fungerar tillsammans med oset? Det hade nog varit enklare än att installera TPM-chip i hårdvaran och kryptera vissa exekvarbara filer. Ja, varför krypterar apple vissa av os x exekvarbara filer egentligen enligt din värld?
Det kan ju faktiskt vara så att andra också kan bygga hårdvara som är fullt likvärdig med apples ur hårdvaruperspektiv.

Slutsatsen av dessa ganska enkla funderingar är att du åter igen sannolikt har fel.
Syftet med apples låsning av os x till sin egen hårdvara verkar med största sannolikhet bero endast på att apple vill sälja sin egen hårdvara.


Du klagade pa DRM i iTunes, och det beror enbart pa musikindustrin. Enbart. Jobs har ju uttalat att det ar idiotiskt.

Som jag sagt är det ointressant vad DU TROR orsaken till DRM i itunes beror på.
DRM finns där helt oavsett dina spekulationer om orsaken, och Apple tjänar på detta.
Alltså, apple använder DRM och detta tom långt innan det fanns i windows.
Du kan inte samtidigt anklaga vista för att använda DRM och sedan höja os x till skyarna, därför att DINA ARGUMENT rörande DRM i itunes är direkt överförbara till DRM i vista.
Välj hur du vill ha det. Är DRM dåligt, så är det dåligt på os x, itunes och vista.

Du verkar bara löjligt subjektiv när du anger att drm är ok under vissa av dig valda situationer.


Xserve kor enbart OS X, sa om du ska marka ord pa det sattet och sen saga att min argumentation ar tramsig?

Jag är ganska övertygad om att du kan få linux eller *BSD-varianter att köra på xserve.


Vidare ar DOS extremt stabilt i sig sjalv, helt riktigt, 16 bitar, ingen natverkssupport, osv osv osv. Det ar ju svart att INTE gora det stabilt. Men a andra sidan du kan ju inte gora nagot alls med DOS i dagens IT varld. Remote exploits finns inte for att natverk inte finns i DOS!

Såja, nu börjar poletten trilla ner.
Den typ av tester som du anger är huvudsakligen marknadsföringsjippon! De säger väldigt lite om operativsystemets egentliga säkerhet.
Låt mig ta ett exempel. Låt säga att vi har 2 olika os, A och B, där båda har de tre ofta använda nätverkstjänsterna 1,2 och 3. Under A så är tjänsterna dåligt skrivna och mycket osäkra, men startas inte default. Under B så är tjänsterna normalt bra skrivna, dvs det finns säkerhetsrisker med dem som med alla program, och programmen startas per default.
Nå, vilket os är nu säkrast? Vad säger ett test liknande de du angivit om säkerheten i A och B? Jag kan ge dig svaret, och det är "väsentligen ingenting".

Om jag skulle forka och göra 2 olika linuxdistributioner (eller göra en fork av någon bsd) och låta dessa bägge vara helt identiska så när som på att den ena har ett antal nätvkerstjänster igång vilket inte den andra har.
Är det då rimligt att påstå att det ena os:et är säkrare än det andra - de är ju helt identiska.

Således: Använd inte marknadsföringsjippon om du försöker framstå som seriös. Det funkar inte.

/ep
 
macrobild skrev:
Förtydligande, i Win Xp finns ett CMS, men detta är inte anropbart på samma sätt som hos mac med colorsync.De vanliga Win programmen stödjer inte någon form av färghantering. Om man kör PC är det därför programmens egna CMS som bör väljas för bästa resultat/översättning. Exv Adobe ACE om man kör Adobes programvaror.
Mikael

Så, om vi tar om allt från början.

Var menar du att jag hade fel?

Jag har skrivit att windows har en färghantering centralt i oset, men att det inte fungerar på samma sätt som i os x (utan sämre).
Är detta enligt dig sant eller falskt?

Jag har skrivit att det finns program under os x som inte har färghantering - tex firefox - men även tidigare versioner av safari. Här vet jag ärligt inte hur det är eftersom jag har *glömt* hur det var i tex os x 10.3, men informationen finns på wikipedia och de brukar inte ha fel.

Nå Mikael, har du någon dator med os x 10.3 som du kan verifiera eller förkasta påståendet med? Prova gärna med en riktigt tidig version av safari och os x och se om där finns färghantering!
 
epep skrev:
Låt säga att vi har 2 olika os, A och B, där båda har de tre ofta använda nätverkstjänsterna 1,2 och 3. Under A så är tjänsterna dåligt skrivna och mycket osäkra, men startas inte default. Under B så är tjänsterna normalt bra skrivna, dvs det finns säkerhetsrisker med dem som med alla program, och programmen startas per default.
Nå, vilket os är nu säkrast? Vad säger ett test liknande de du angivit om säkerheten i A och B? Jag kan ge dig svaret, och det är "väsentligen ingenting".
Givetvis är OS A säkrare i praktiken eftersom de osäkra tjänsterna inte är igång när man startar datorn första gången. OS B som är vidöppen löper risk att bli infekterad så fort man kopplar in den på nätet. Man har sämre kontroll över säkerheten i OS B än i OS A eftersom man i det senare fallet kan välja om man vill starta olika nättjänster.

Säkerheten hos varje individuell nättjänst är en annan fråga, och där kan det mycket väl finnas tjänster som är säkrare på OS B än OS A. Jag har dock inte haft några problem med att packa upp, starta och koppla in Mac:eek:r (med OS X) till internet, men jag vågar aldrig koppla in en Windows-dator på nätet utan att först ha kört Windows Update på den bakom en extern brandvägg. När väl det är gjort är det inga problem att ta bort brandväggen.

Om datorer med Windows levereras med de senaste uppdateringarna så skulle säkerhetsproblemen vara betydligt färre.
 
epep skrev:
Jag ber dig läsa det jag skriver!
Jag skriver: "Vilket för övrigt inte heller tex safari hade tidigare."

Du kan tex se:
http://en.wikipedia.org/wiki/Color_management

Som skriver:
"Most web browsers, including Firefox, Safari before 10.4, and default configurations of Internet Explorer, ignore color profiles."

Jag kommer ärligt inte ihåg hur det ser ut på 10.3 utan läser den information jag får.
Så, Mikael, jag tror det är du som är ute och cyklar.

/ep



SNÄLLA ERIK. LÄS PÅ FÖRST INNAN DU SKRIVER MASSA STRUNT.
TOM GAMLA CLASSIC HADE COLORSYNC
MIKAEL


A more open concept, platform independent view of color management is the use of an ICC-compatible color management system. The International Color Consortium (ICC) is an industry consortium which has defined an open standard for a Color Matching Module (CMM) at the OS level, and color profiles (ICC profiles) for the devices and working space. Beginning with Windows Vista, color management in Windows will be handled at the OS level through an ICC V4-compatible color management standard and API known as Windows Color System. Apple's Mac OS X and the classic Mac OS have long been capable of such color management which is called ColorSync.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.