fredriklindstrom skrev:
De forsoker inte specifikt lasa sitt operativsystem, de gor det daremt valdigt nara knutit till hardvara for att fa maximal prestanda
och stabilitet.
Du tycks inte förstå att dina åsikter är ointressanta.
Saken är den att apple använder DRM-teknologi för att låsa os x till sin egen hårdvara. Du sa att det inte var så och du hade FEL! Punkt slut.
Om du sen vill ange att det beror på att tomten ska komma vid jul, att du vill ha en varmare sommar eller om du anser att det beror på att apple vill knyta oset till sin hårdvara pga stabilitet spelar inte någon roll.
Det kan naturligtvis också vara så att apple, som alltid varit huvudsakligen ett hårdvaruföretag, vill säkerställa att de som använder os x också köpt en dator från apple. Dvs att ingen kan använda os x på annat än apple-datorrer.
Apple har alltid tidigare haft denna inställning - du kan tex kolla PReP etc och vad som hände med den licensiering av oset som apple hade under ett kort tag.
Men du kanske kan fundera på följande:
Om det är så som du säger, varför väljer då inte apple istället att informera användarna om att hårdvaran inte är optimal? Eller varför kontrollerar inte apple hårdvaran och ser om den fungerar tillsammans med oset? Det hade nog varit enklare än att installera TPM-chip i hårdvaran och kryptera vissa exekvarbara filer. Ja, varför krypterar apple vissa av os x exekvarbara filer egentligen enligt din värld?
Det kan ju faktiskt vara så att andra också kan bygga hårdvara som är fullt likvärdig med apples ur hårdvaruperspektiv.
Slutsatsen av dessa ganska enkla funderingar är att du åter igen sannolikt har fel.
Syftet med apples låsning av os x till sin egen hårdvara verkar med största sannolikhet bero endast på att apple vill sälja sin egen hårdvara.
Du klagade pa DRM i iTunes, och det beror enbart pa musikindustrin. Enbart. Jobs har ju uttalat att det ar idiotiskt.
Som jag sagt är det ointressant vad DU TROR orsaken till DRM i itunes beror på.
DRM finns där helt oavsett dina spekulationer om orsaken, och Apple tjänar på detta.
Alltså, apple använder DRM och detta tom långt innan det fanns i windows.
Du kan inte samtidigt anklaga vista för att använda DRM och sedan höja os x till skyarna, därför att DINA ARGUMENT rörande DRM i itunes är direkt överförbara till DRM i vista.
Välj hur du vill ha det. Är DRM dåligt, så är det dåligt på os x, itunes och vista.
Du verkar bara löjligt subjektiv när du anger att drm är ok under vissa av dig valda situationer.
Xserve kor enbart OS X, sa om du ska marka ord pa det sattet och sen saga att min argumentation ar tramsig?
Jag är ganska övertygad om att du kan få linux eller *BSD-varianter att köra på xserve.
Vidare ar DOS extremt stabilt i sig sjalv, helt riktigt, 16 bitar, ingen natverkssupport, osv osv osv. Det ar ju svart att INTE gora det stabilt. Men a andra sidan du kan ju inte gora nagot alls med DOS i dagens IT varld. Remote exploits finns inte for att natverk inte finns i DOS!
Såja, nu börjar poletten trilla ner.
Den typ av tester som du anger är huvudsakligen marknadsföringsjippon! De säger väldigt lite om operativsystemets egentliga säkerhet.
Låt mig ta ett exempel. Låt säga att vi har 2 olika os, A och B, där båda har de tre ofta använda nätverkstjänsterna 1,2 och 3. Under A så är tjänsterna dåligt skrivna och mycket osäkra, men startas inte default. Under B så är tjänsterna normalt bra skrivna, dvs det finns säkerhetsrisker med dem som med alla program, och programmen startas per default.
Nå, vilket os är nu säkrast? Vad säger ett test liknande de du angivit om säkerheten i A och B? Jag kan ge dig svaret, och det är "väsentligen ingenting".
Om jag skulle forka och göra 2 olika linuxdistributioner (eller göra en fork av någon bsd) och låta dessa bägge vara helt identiska så när som på att den ena har ett antal nätvkerstjänster igång vilket inte den andra har.
Är det då rimligt att påstå att det ena os:et är säkrare än det andra - de är ju helt identiska.
Således: Använd inte marknadsföringsjippon om du försöker framstå som seriös. Det funkar inte.
/ep