ANNONS
Annons

Är Jens Assur en duktig fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)
dJb skrev:
...Detta är t ex väldigt vanligt bland nybörjare inom foto och alla har vi väl varit ute och försökt fånga den finaste solnedgången...

Så alla som tar "vackra" bilder och inte gillar Assurs bilder är nybörjare? Det gäller att dra folk över en kam, lägga värderingar i det man skriver och att platta till folk "som inte förstår"!

Är det inte bättre att diskutera vad som är bra med Assurs Umeåutställning än att hacka på varandra? Hittils så har jag lyckats hitta två saker i tråden som anses positiva. Att han har använt billigaste analogkompakten och att han hugger av huvuden.
Finns det fler saker som är bra med utställningen? Gå in på bilderna och analysera! Ge mig exempel!

FILM) (ulltand skrev:
Tycker bilderna ser ut som om en unge med kompaktkamera plåtat. Jag förstår inte alls bildernas höjd - men det är jag det.

Bara för att du har samma åsikt om vad som är en bra bild som majoriteten här på fotosidan. Raka horisonter, skärpa, inget brus mm.

Jag såg en dokumentär om barn i indien som fotat med kompaktkameror och de tog fantastiska bilder!!!

Mycket intressant tråd! Det finns många stora namn som producerat kontroversiella bilder och jag funderar lite om inte trådens rubrik bör omformuleras lite? Frågan är väl snarare om han i detta fall producerat "bra" bilder än om han är en duktig fotograf generellt.

Kärnfrågan är väl om studentbilderna "kan" vara bra, i sitt sammanhang eller utanför sitt sammanhang samt om fotografens namn spelar någon roll i hur omvärlden bedömer kvaliteten på bilderna. En naturlig följdfråga är då om det är fel att en bild bedöms annorlunda beroende på vem som tagit den?

mange78 skrev:
När det gäller hans Umeå-serie tror jag han vill uppnå en kompaktkamera känsla. Bilderna är dessutom tagna med en vanlig simpel analog kompaktkamera av enklaste snitt. (Polaroidkameran var till hans projekt om stockholms krogliv). Jag vill dock inte kalla det effektsökeri, det finns en djupare tanke än så. Han har exempelvis mycket tankar kring digitalkamerans intåg i samhället och teknikens utveckling, med allt vad det innebär för sådant som teknisk perfektion och allas möjlighet att ta tekniskt bra bilder.

Det gjordes ju ett TV-program om honom för ett tag sedan, jag tror det hette "Aktiebolag Jens Assur" eller något sådant. Bara det säger ju en hel del om hans driftighet och företagsamhet, några egenskaper som är nödvändiga för att lyckas. I det programmet berördes hans projekt om ungdomar på krogen i Stockholm och han förklarade varför han valt att använda en polaroidkamera. Han ansåg att ungdomar är så utsatta för mer eller mindre förvanskade och retuscherade bilder av hur man bör se ut så han tyckte det fanns en poäng av att avbilda dem med en teknik där det överhuvudtaget inte ingår något steg som man kan påverka. Ingen kopiering av negativ, ingen möjlighet till justeringar. Polaroidbilden som kom från kameran var den färdiga bilden. Hans sätt att resonera kring bilden i sitt sammanhang är en annan av hans styrkor, tycker jag.

I Umeå har jag för mig att han använde en Ricoh GR1, det är visserligen en analog kompaktkamera men inte den enklaste. Jag misstänker att han ville kunna arbeta nära och spontant (han bodde väl själv i en studentkorridor under tiden han arbetade där), men han väljer förstås det finaste verktyg som finns.

Grimmer skrev:
Ödmjuk som alltid... *Suck*

Haha! :´D

Men ärligt, det handlar inte om ödmjukhet, det handlar om att våga säga den obehagliga sanningen, även om den går emot vad som anses vara "rätt" i dagens samhälle. Alla har inte samma förutsättningar att kunna göra allting.

Alla har inte bildséendet! Vissa kan lära sig det men andra kan det inte!

För att bli duktigare än medelsvensson, vad det än handlar om, så krävs det talang.

Dock lägger jag ingen värdering i det. Foto och bilder och musik är det jag är bra på.
Resten gör de flesta andra människor bättre än jag. Men jag är inte sur och bitter för det utan försöker göra det bästa av den talang jag har.

Sen så handlar det om (som någon nämnde tidigare) att kunna skilja på vad som är bra och vad som bara är personligt tyckande.
Men det är det många som har väldigt svårt för.

Tillägg: Fan va jag är smart! :p

Senast ändrad:
Danlo skrev:

För att bli duktigare än medelsvensson, vad det än handlar om, så krävs det talang.

Dock lägger jag ingen värdering i det. Foto och bilder och musik är det jag är bra på.
Resten gör de flesta andra människor bättre än jag. Men jag är inte sur och bitter för det utan försöker göra det bästa av den talang jag har.

Sen så handlar det om (som någon nämnde tidigare) att kunna skilja på vad som är bra och vad som bara är personligt tyckande.

Så du menar att det finns någon som är objektivt bra och dåligt??!

Det tror jag inte. Allting är subjektivt. Film, fotografi, musik böcker, konst, arkitektur....listan kan göras lång.

Sen bidrar jau inte min åsikt till något svar i den ursprungliga frågan. Som inte går att svara på annat än man kan ge sin egen åsikt. "JAG tycker jens Assur är bra" eller "JAG tycker han är dålig".

Magnus persons inlägg tycker jag var bra!

Jag gillar hans stil men inte dom där nya polaroidbilderna han tog utan de gamla (som han fortfarande nog kan ta) som kan ses i hans bautabok.

Såklart han är men allt är relativt. För att jämföra med tidningsvärlden där Assur började så är J.A inte i närheten av den äldre mannen på Svd, vad han nu heter. Det var ett bra tag sen jag såg namnet senast. Men den killen är helt makalös!

Danlo skrev:
Men ärligt, det handlar inte om ödmjukhet, det handlar om att våga säga den obehagliga sanningen, även om den går emot vad som anses vara "rätt" i dagens samhälle. Alla har inte samma förutsättningar att kunna göra allting.

Alla har inte bildséendet! Vissa kan lära sig det men andra kan det inte!

Tillägg: Fan va jag är smart! :p

Förklara då vad som utmärker en bra bild och en bra fotograf.

Jag är exempelvis så omusikalisk att jag inte ens kan vissla på en hund, men uppskattar och lyssnar för den skull gärna på musik. Kan inte bilder förmedla ett budskap och/eller en känsla till betraktaren även om denne inte är expert? Är inte ett kännetecken för god fotograf att han/hon kan förmedla ett budskap på ett sätt som väldigt många kan ta till sig?

/ Joacim

handbolls_gurun skrev:
Så du menar att det finns någon som är objektivt bra och dåligt??!

Det tror jag inte. Allting är subjektivt. Film, fotografi, musik böcker, konst, arkitektur....listan kan göras lång.

Sen bidrar jau inte min åsikt till något svar i den ursprungliga frågan. Som inte går att svara på annat än man kan ge sin egen åsikt. "JAG tycker jens Assur är bra" eller "JAG tycker han är dålig".

Magnus persons inlägg tycker jag var bra!

Undrar då hur utval till fotoskolor gör när man inte kan skilja på bra och dåliga foto

För mig är Jens Assur en fotograf som kan ta "snygga" bilder, vare sig estitiken i dem är "ful" eller "snygg".

Men för min del saknar han den närhet till motivet som skulle behövas för att hans bilder skall bli intressanta för min del. Hans bilder är för mig bara yta, mycket lite känsla, bra, fina/snygga/fula, för stunden att titta på men ger inget djup, alltför förutsägbara. Han saknar det personliga i min uppfattning, det har säkert lika mycket med mig som betraktare att göra.

Men han är utan tvekan en duktig fotograf, han är ju framgångsrik inom sitt yrke. Sannolikt en pålitlig bildleverantör. Förutsägbar.//Björn

Christian: Det sitter väl människor och gör subjektiva bedömningar i urvalsprocessen? Vill man vara elak så borde de väl välja de sökande som visar prov på "sämst" bildseende så att fotoskolans utbildning blir extra givande? ;)

Teodorian skrev:
Återigen: Finns det någon motsättning mellan tekniskt bra och estetiskt bra bilder?!

Nej, inte enligt mig. Vissa här på FS ser allt i svart eller vitt och jag anser att det är dom som har mest fel utav alla, oavsett vad de pratar om. Svaret ligger nämligen alltid någonstans mitt emellan.

mr.b skrev:
Jag håller med - de är helt klart halvkassa. Dock har han sitt goda renommé bakom sig vilket gör att bilderna höjs till skyarna. Inget konstigt eller förvånande med det, men om han skulle "debutera" med en sådan kollektion så skulle ingen lägga märke till honom.

En smula pretentiöst - men jag väljer att citera mig själv, för att kanske få synpunkter på min tidigare kommentar: hade någon lagt märke till honom om han debuterat med dessa studentlivsbilder? Eller är det mästarens privilegium, att kunna fotografera vid sidan om den breda fåran (både tekniskt och estetiskt) och ändå få stor uppmärksamhet?

Danlo skrev:
Ett tips för alla som har svårt för reportage-fotografi: www.momentagency.se

Blir ni inte omvända när ni tittar där så är ni utom allt hopp, samt har fruktansvärt dålig smak.

Kollade igenom 4 fotografer och genomgående asbra bilder, men någon annan har faktiskt rätt att tycka annorlunda.

All konst är subjektiv och just rätten att få säga "asbra" eller "skit" gör att konst överhuvudtaget kan nyskapas och existera, utan att vi får ett kejsarens nya kläder fenomen.

Jag tycker exempelvis att Van Gogh målningar är asfula. Jag kanske inte förstår storheten i hans teknik, men är jag en ointelligent människa för det? Måste man vara insatt i allting och tycka att det är snyggt?

Vårt samhälle är fullt med skitnödiga människor som är livrädda för att våga säga vad de tycker. Rövslickeri, lismande och inställsamhet är det som premieras överallt. Uppryckning ffs!

Enligt mig så är Assur den breda fåran. Både tekniskt och estitiskt. Att han valt att använda pol. kamera tycker jag inte är så extra ordinärt precis. En god tanke på sätt o vis kanske i vårat digitalt och manipulerade bildflöde. Men...

Han måste väl precis som de flesta förnya sig på något sätt. Men det känns inte för mig som han tillför något nytt med detta. tekniken och hur använder den har vi sett förr, avklippta huvuden är heller inget nytt.

Samtidigt hade han börjat med detta, kanske att han hade kunnat få samma uppmärksamhet. Det är lättsmält så varför inte.//Björn

Jag ska nu ge min förklaring till varför dessa bilder är bra. Det kan bli ett långt inlägg.

Jens väljer här genom sin teknik att ta oss med till studentlivet i Umeå. Jag blir delaktig, det känns som jag sitter och tittar i albumet från en av de faktiska studenterna. Ni vet dom där hopplöst felexponerade och felkomponerade bilderna som alla fyller sina album med. Det är en förmåga som de flesta fotografer faktiskt saknar. En amatörs bristande förmåga att sälja in något dyligt beror inte på bilderna utan på att de saknar ett resonemang och motiv bakom sina bilder. Det går liksom inte kladda på duk heller och tro att det bara är att knata upp till konstmuseumet, trots att det som redan hänger där på ytan ser ut som det man själv har skapat.

Det finns inget som är så jädra tråkigt som att titta i ett fotoalbum hos en fotoamatör. Allt är tillrättalagt och man bjuds på en krämig sötsliskig kavalkad i snygga bilder utan egentligt innehåll. Jag har slutat att sätta in bilder i album för jag har insett att det inte längre blir familjealbum utan bara en skrytbok utan mening. Av precis samma anledning skulle en serie perfekt komponerade och exponerade bilder förstöra min upplevelse. Då skulle jag inte längre vara där, då skulle jag enbart vara en betraktare. En fotograf utan koppling till innehållet. Jens bjuder in mig att delta i studentlivet om än bara i mina drömmar.

Med det sagt så vill jag avsluta med att dessa bilder är bra. Men jag gillar dem inte, de är skitfula och jag skulle inte betala särskilt mycket för en sådan bok. Men jag gillar å andra sidan inte Tunbjörk heller.

Mvh
Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar