Terje H
Aktiv medlem
Har publicerat ett nytt inlägg i bloggen som belyser något av hur jag tänker och fungerar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
När jag läser vad andra fotografer skriver; hur de fotograferar, vad de gillar i nyköpt fotoutrustning, vad de prioriterar, hur de tänker kring bildskapande, vilka tips de delar med sig till andra fotografer eller vad de ställer för frågor till varandra - så återkommer samma fråga till mig. Att jag känner mig rätt ensam som helmanuell fotograf.
Vad lägger jag då i detta? Jo, jag arbetar på följande sätt när jag fotograferar:
- Jag fokuserar ALLTID manuellt, använder alltså ALDRIG autofokus!
- Jag ställer ALLTID in slutartid, bländaröppning och ISO-värde manuellt. Aldrig någon form av automatik i någon form!
- Jag använder aldrig auto på vitbalans, ställer in denna manuellt och har ALLTID ”sol” som utgångsvärde!
- Jag använder ALLTID spotmätning när jag mäter ljuset, är aktiv med att välja vilket element jag mäter ljuset på!
- Jag fotograferar ALLTID i jpg, har aldrig använt raw - då jag sällan gör något större med bildfilerna i efterhand!
- Alla effekter i mina bilder gör jag INNAN jag exponerar, inte efteråt! Softningar, filter, toningar mm.
- Jag pjattar ljuset, delexponerar - med hjälp av multiexponeringar i kameran. Använder aldrig ”bildöverlägg”.
För mig är detta det viktigaste i min fotografering, det är den grund jag har i mitt bildskapande. Inte för att jag tycker det är mer rätt än annat, utan för att det är rätt för mig!
Vad tycker ni? Är jag ensam kvar med dessa rutiner?
För mig blir det ungefär som skillnaden att fotografera med dia och använda samma labb som framkallar den, mot att framkalla filmen själv. Jag vet vad jag får och fotograferar efter detta. Nackdelen att byta till ett annat labb gav ett annat resultat, nackdelen att framkalla själv med utrymme för att man kunde göra egna fel. Det fanns alltid ett utrymme för slumpen, så även idag. Kameran kan ändra sig, ljusmätaren kan ändra sig genom slitage. Det finns många slumpfaktorer som jag vägt mot varandra till det val jag kommit fram till.Eftersom du Terje är professionell fotograf så är jag inte förvånad över att du använder helmanuella inställningar. Men jag som är glad hobbyfotograf vill ha och behöver lite mer automatik för att det ska funka väl och vara kul.
Men det är nu en annan sak jag reagerar på. Och innan jag säger vad det är vill jag först säga att jag inte följt tråden, jag har i princip bara läst ditt öppningsinlägg, så kanske du redan besvarat det jag nu tänker säga.
Men det är en sak som stort förvånar mig av dina val. Jag ser en logisk konsekvens i alla dina staplade punkter. Men det är EN sak som stör harmonin i dina punkter och som för mig iaf bryter sönder logiken. Och det gäller att du alltid fotar i jpg, aldrig raw. I alla de andra punkterna så handlar det om att ha fullständig kontroll. Men ändå så överger du raw, fastän syftet med raw är just att ge fotografen 100% kontroll över bildfilens information. Jpg är ju bara en tolkning som du inte har kontroll över.
Så min fråga är: Hur kan jpg vara bättre än raw utifrån en "helmanuell" filosofi som verkar ha med kontroll att göra?
Efter 30 år med "det nya" så sitter det faktiskt rätt bra. :–)Som jag skrev tidigare har jag själv upplevt den gamla metoden som mer intuitiv. Manövrering av två ringar och en ratt var det som ryggraden hade att öva in reflexerna för, medan de modernare metoderna har betydligt fler knappar och rattar som ska hanteras. Ofta i kombination. Ibland kanske dolt i en meny.
Men när man väl fått in det nya i ryggen, då anser jag att det är oslagbart.
I p-läget (om vi pratar Canon) är det lätt att använda kompensation och så vips har du total kontroll igen. Antagligen kan du även köra spot och låsa exponeringen med tummen.Beroende på situation använder jag olika exponeringsmetoder. Fotograferar jag landskap kör jag ofta helmanuellt där jag gör alla inställningar själv samt spotmäter. Men annars brukar det bli att jag använder mig av bländar- eller slutartidsförval samt autoiso.
Jag har under en tid haft ett längre uppehåll i mitt fotograferande, men har de senaste två veckorna eller så börjat tänka på bildskapande/fotograferande igen. Känner just nu starkt för att förenkla min fotograferandeprocess genom att först och främst begränsa mig till ett kamerahus och ett objektiv (en FF med antingen ett fast 40/2.8 eller zoomen 24-70/4 L IS). Det andra är att jag funderar på att prova ställa kameran i P-läge för att på så sätt minska fokuset på det rent kameratekniska och istället bli mer observant på vad som händer framför kameran.
Jag har inget emot att fotografera i jpeg, men eftersom man i P-läget låter kameran bestämma exponeringen så är det ju inte säkert att bilderna blir precis så som man kanske önskade. Även om det går att justera jpeg-bilder en del i efterhand så ger RAW-filer ändå större möjligheter i det fallet. Därför är det nog klokt att köra i RAW när man förlitar sig på kamerans automatiska program.
Det slipper du idag, eller hade sluppit om du hade gjort så, när du hanterar RAW-filer. Blir det inte till belåtenhet är det bara att börja om. Originalet finns kvar.... nackdelen att framkalla själv med utrymme för att man kunde göra egna fel.
Det är enklare idag, dessutom billigare också. Men det var för att göra en jämförelse.Det slipper du idag, eller hade sluppit om du hade gjort så, när du hanterar RAW-filer. Blir det inte till belåtenhet är det bara att börja om. Originalet finns kvar.
Det tror jag inte är så värst sannolikt. Barn är tåliga och studsar oftast tillbaka från sånt som är obehagligt.
("Resilient" på engelska. Finns det en bra svensk term för det?)
Att lyckas ta en bra bild är lustfyllt. Om jag måste välja mellan det roliga med att hantera teknik och behärska den (vilket jag faktiskt tycker är roligt) och att få till en lyckad bild så väljer jag det senare alla dagar i veckan. Nu är det väl inte så att dessa två saker är varandras fullständiga motsatser, men för mig är teknik något jag vill lära mig använda för att kunna göra det jag ska på ett enklare sätt.
För mig är det inga problem att arbeta helmanuellt även i snäbba lägen. Jag mäter ljuset, väljer bländaröppning mm INNAN situationer uppstår. Gör kontrollmätningar då och då, det enda jag behöver tänka på när snabba situationer uppstår är att fokusera och komponera. Har då även värden i ljusa och mörka partier, kan snabbt klicka mellan dessa. Har inga snabbhetshandikapp.
Visst är det ett helt annat sätt att fotografera, men det passar mig - kan helt koncentrera mig på bilderna/motiven.
Tyvärr har jag ingen kamera med tillräckligt snabb och säker AF för att klara av en snabb, oförutsägbar fågel. Exponeringen är dock inget problem med exponeringsautomatiken i mina kameror.
Men seriöst Terje, menar du att en sädesärla plötsligt skulle avvika från sin kurs när den har span på mat?
De menar nog "hållbar" utan att förstå att det är en felöversättning av "sustainable".Resilient har kommit att bli miljörörelsens verkliga "popputryck". Jag antar att de för det mesta menar "hållbar" med det men det passar väl inte här i den betydelsen. Tålig tror jag nog är bättre som du själv också nämner.
Jodå. Jag är lika pervers, jag.Som du kan ske läst ovan så har jag inga problem att vandra mellan "slowfoto" med traditionell manuell teknik och manuella glas men det är sånt jag sysslar med när jag inte har dragit igång något särskilt projekt jag vill dokumentera eller jag vet att jag kommer hamna i situationer dår snabbhet är ett måste om det ska bli några vidare bilder.
Må så vara, men har du sett en sädesärla med span på mat plötsligt ändra kurs för att göra något annat kul?Men här måste jag hålla med Terje. Är det några fåglar som är totalspattiga så är det väl just sädesärlor. De är ju som en gråsparv som antingen knaprat amfetamin eller fått en släng av Tourettes Syndrom.
.........Hur man gör för att komma fram till sina egna bilder, då det givetvis är bilderna som gör fotografen. Det är bilderna som bedömer en fotograf, inte vägen fram. Men jag har valt den väg som leder fram till mina bilder med kontinuitet.
Jag vill göra mina bilder varje gång, men jag vill också känna att jag utvecklas som fotograf hela tiden.
De menar nog "hållbar" utan att förstå att det är en felöversättning av "sustainable".
"Hållbar" är något som man säger om mjölk, eller stålbalkar. Inte om livsstil eller samhällen.
Jodå. Jag är lika pervers, jag.
När jag fotograferar med min Contax II (från 1939) så är det inte bildresultatet i första hand jag är ute efter, och "slow photo" är bara förnamnet med en kamera av den sorten. Det är dock väldigt trevligt att använda gammal finmekanik, så upplevelsen av fotograferandet är viktigare än resultatet.
[...]
Visa bilaga 151676
Historien bakom denna bild illustrerar den kompletta motsatsen.
[...]
Hela förloppet här gick på bråkdelar av en sekund. Takluckan var som tur öppen och jag fick snabbt upp kameran. Utan AF hade jag inte haft en chans att fånga detta. Det blev hyfsat trots att det är taget med en NEX 7 som normalt bara har kontrast-AF men eftersom jag hade ett Sigma 150-500mm för Minolta A-mount på den med Sonys A-mountadapter, så hade jag lyckligtvis fasdetekt-AF genom adaptern. Objektivet stod på 210mm som motsvarar en bildvinkel på 315mm. Det objektivet ger ingen vidare bokeh tyvärr (den är faktiskt rätt hemsk), men det skulle jag rätt enkelt kunnat åtgärda i Photolab efteråt och det kanske jag faktiskt borde göra vid tillfälle.
I p-läget (om vi pratar Canon) är det lätt att använda kompensation och så vips har du total kontroll igen. Antagligen kan du även köra spot och låsa exponeringen med tummen.
Det är bara handgreppen som skiljer. Total kontroll har du möjlighet till om du vill oavsett läge. (Förutom gröna rutan).
Det låter klockrent! Du låter kameran hjälpa dig med det tekniska utan att du släpper kontrollen. Det är lika som jag oftast jobbar.Jo, men mitt syfte med att prova köra i P-läget är att släppa lite på den "tekniska kontrollen" för att låta kameran göra mer av det jobbet så att jag själv istället kan fokusera mer på det som händer framför kameran...ögonblicket! Endast för kameran riktigt svåra ljussituationer är min tanke att jag ska kompensera åt ena eller andra hållet.
Det tror jag inte, fast det beror ju också på vilken typ av bilder man vill göra. Jag har själv aldrig fotograferat noshörning, då jag inte varit i Afrika. Men skillnaden mot att fotografera andra vilda däggdjur är ju inte stor. Har ett stort antal vänner som har fotograferat mycket i Afrika, så jag är välinformerad om möjligheterna.En helmanuell fotograf hade nog skruvat på något filter samt pjattat lite, eller kanske dubbelexponerat.