Terje H
Aktiv medlem
Beroende på situation använder jag olika exponeringsmetoder. Fotograferar jag landskap kör jag ofta helmanuellt där jag gör alla inställningar själv samt spotmäter. Men annars brukar det bli att jag använder mig av bländar- eller slutartidsförval samt autoiso.
Jag har under en tid haft ett längre uppehåll i mitt fotograferande, men har de senaste två veckorna eller så börjat tänka på bildskapande/fotograferande igen. Känner just nu starkt för att förenkla min fotograferandeprocess genom att först och främst begränsa mig till ett kamerahus och ett objektiv (en FF med antingen ett fast 40/2.8 eller zoomen 24-70/4 L IS). Det andra är att jag funderar på att prova ställa kameran i P-läge för att på så sätt minska fokuset på det rent kameratekniska och istället bli mer observant på vad som händer framför kameran.
Jag har inget emot att fotografera i jpeg, men eftersom man i P-läget låter kameran bestämma exponeringen så är det ju inte säkert att bilderna blir precis så som man kanske önskade. Även om det går att justera jpeg-bilder en del i efterhand så ger RAW-filer ändå större möjligheter i det fallet. Därför är det nog klokt att köra i RAW när man förlitar sig på kamerans automatiska program.
Jag undrade just vart du hade tagit vägen, såg att din blogg inte uppdaterades. Vi går alla genom olika faser i livet, vill önska dig lycka till med din nya aktivitet igen. Ska bli spännande att se vad som dyker upp.