vifra
Aktiv medlem
Det är ordet ALLTID som får din beskrivning att läsas pekpinneaktigt. Jag har svårt att tro det du skriver Terje. Att du ALDRIG använt RAW, att du ALDRIG använt AWB, m.m.
Nåja, här är mina verktyg och arbetssätt:
Jag har de senaste åren bytt ut min arsenal, från Nikon digitala systemkameror till Leica dito plus att jag har en mängd analoga Nikon, Leica och Hasselblad som behöver motion med film.
Jag har två olika sätt att använda min utrustning. Skapa bilder och ta kort.
Mina kort tar jag med fördel med en digital autofokuskamera med AWB och bländarförval.
Mina bilder tar jag genom att,
- ALLTID fokusera manuellt (kamerorna saknar autofokus), annars använder jag det gärna,
- ALLTID ställa in slutartid och bländare manuellt och i förekommande fall ställa in ISO manuellt,
- OFTAST ställa in vitbalansen med gråkort, eller filter.
- OFTAST använda en handhållen spotmätare,
- ALLTID fotografera i RAW eller med film,
- IBLAND använda filter eller extra ljus,
- ALLTID efterbehandla i datorns "mörkrum". Tar hellre två bilder än dubbelexponerar,
- OFTA använda större format, 6x6 och 4x5".
Betyder det här att jag är Helmanuell, Halvmanuell, Halvautomatisk eller Helautomatisk fotograf?
Nåja, här är mina verktyg och arbetssätt:
Jag har de senaste åren bytt ut min arsenal, från Nikon digitala systemkameror till Leica dito plus att jag har en mängd analoga Nikon, Leica och Hasselblad som behöver motion med film.
Jag har två olika sätt att använda min utrustning. Skapa bilder och ta kort.
Mina kort tar jag med fördel med en digital autofokuskamera med AWB och bländarförval.
Mina bilder tar jag genom att,
- ALLTID fokusera manuellt (kamerorna saknar autofokus), annars använder jag det gärna,
- ALLTID ställa in slutartid och bländare manuellt och i förekommande fall ställa in ISO manuellt,
- OFTAST ställa in vitbalansen med gråkort, eller filter.
- OFTAST använda en handhållen spotmätare,
- ALLTID fotografera i RAW eller med film,
- IBLAND använda filter eller extra ljus,
- ALLTID efterbehandla i datorns "mörkrum". Tar hellre två bilder än dubbelexponerar,
- OFTA använda större format, 6x6 och 4x5".
Betyder det här att jag är Helmanuell, Halvmanuell, Halvautomatisk eller Helautomatisk fotograf?