fotobollfoto
Aktiv medlem
Jo men precis. Det var det jag skrev, men i en enda mening.[...]
En kommentar till det med automatisk bländare; längre tillbaka hade objektivet manuell bländarstyrning, något som i praktiken innebar att det blev mörkare i sökaren när man bländade ner objektivet samtidigt som man också såg hur skärpedjupet blev större. När objektivet fick automatisk bländare innebar det att du fortfarande tittade genom ett objektiv på största bländare, men att ljusmätaren fick information om den bländaröppning du hade ställt in. När sedan du exponerade ställdes objektivet in på den bländaröppningen du valde. Detta för att de skulle vara lättare att ställa in skärpan fast du hade valt exempelvis bländare 22 och det i normala fall skulle ha varit så mörkt så att det hade gjort detta svårare. Flera kameror fick då en skärpedjupskontroll/nedbländningsknapp som extra funktion så att du kunde få se nedmörkningen med det reella skärpedjupet så du kunde välja rätt bländare.
[...]
Jag hade manuell nedbländning på en 135:a till min första minolta.
Och idag händer det att jag använder nedbländningsknapp för att testa skärpedjup, men det går ju egentligen bättre att använda LiveView, eller helt sonika ta en bild och titta på resultatet i displayen.
Det finns många sätt att pilla på sin kamera.