Annons

Är detta ett skämt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns en dansk fotograf med det namnet och som är 17år gammal. Han håller till på fotokritik.dk.

Imponerad över vilken koll folk tycks ha på danska tidningar eftersom de vet att han är okänd.

För övrigt så är det väl som vilken marknadsföring som helst. Finns väl ingen som är hundra ärlig men jag ser inga som sågar dessa till höger och vänster...

Mvh
Maverick
Som undrar hur det kommer sig att de nya diskmedlen alltid ger ren disk. Det gjorde ju produkten innan oxå enligt reklamen...

Hmm.. var min tidigare kommentar elak och ovärdig fotosidan?
Jag tycker faktiskt inte det. Ser inte något principiellt fel att uttrycka sig starkt kritiskt mot någon persons kunnande. Speciellt inte om det är en person som sysslar med tvivelaktig marknadsföring. Ser det snarare som min skyldighet att motverka något som ligger farligt nära bedrägeri.
Dessutom tror jag det är bättre för personen i fråga att vara ärlig, även om kritiken inte är konstruktiv. Om han inte är medveten om situationen själv (saknar självkritik) borde han väl ha allt att vinna på att bli medveten. Anta att han vill bli proffesionell fotograf och tror att han är redo. Tänk vad mycket motgångar han kommer att möta, utan att förstå varför. Bättre då att få betyget IG, läsa på, träna, och sedan lyckas efter att ha förbättrat sig.
Skulle jag ge sådan kritik på fotosidan.... aldrig! Jag har positiv kommentarsdifferens och ser det som en hederssak att lämna konstruktiv kritik. Visserligen lite hård ibland, men bättre det än bara en komentar som t ex "Å så fin!", vilken inte är särskilt utvecklande... även om det blir en del rent beröm ibland.
Dessutom konstaterade jag ju att han hade förutsättningar för att lyckas.
Ok.. ett onödigt och långt inlägg kanske, men jag ville försvara mig lite, samtidigt som jag ville slå ett slag för hårda men ärliga synpunkter.
Bästa hälsningar....... "over and out"

Vet inget om det han säljer (sir-toby). Han har i alla fall fått 23 positiva omdömen och 0 negativa. Kunderna verkar nöjda i alla fall. De får tydligen det de förväntat sig. :)

PierreS skrev:
Vet inget om det han säljer (sir-toby). Han har i alla fall fått 23 positiva omdömen och 0 negativa. Kunderna verkar nöjda i alla fall. De får tydligen det de förväntat sig. :)
Har du sett vad han sålde för att få omdömen? Hårspänn för 9 kronor!

*edit* Ooops. Det har visat sig vara ett skämt. :-O Sorry, Pierre. :)

Talangen att få kunden att inse att det är just hans bilder som kunden suktar efter och vill betala för, är en underutvecklad talang hos många fotografer. Ska man leva på sitt fotograferande är det en livsviktig talang, fullt i klass med den kreativa talangen.

Niclas och Christian - jag är lika lite imponerad som alla andra här över kvaliten på hans foto, och det skulle inte förvåna mig heller om alltihop bara är bull.

Men efter att bara ha kikat snabbt på de första länkarna kunde jag inte dra den slutsatsen. Jag förstår inte heller vad det är som är så uppenbara lögner? Om han nu är så driven och 'kreativ' så är det väl inte omöjligt att han prånglat ut en del bilder på ett eller annat vis? Jag tycker mycket bilder man ser i tryck håller förvånansvärt dålig kvalitet, inte minst i sammanhang där bilder publicerats utan ersättning till fotografen. Och brist på ödmjukhet och självinsikt är väl varken kriminellt eller lögnaktigt?

Konstruktiv kritik jämtemot fotografen har väl överhuvudtaget inget med saken att göra, han har inte laddat upp bilder på Fotosidan för att lära sig och utvecklas. Han har marknadsfört sin affärside, och förutsatt att det inte lögn och föbannad dikt alltihop (vilket jag som sagt inte skulle bli förvånad om det är, men inte tycker är uppenbart från annonsen), tycker jag det är rätt lågt att fläka ut honom som lögnare och kass fotograf? På vilket sätt hjälper det honom med "hårda och ärliga synpunpunkter" på Fotosidan, om han aldrig är här? Det tolkar jag mer som ett uttryck för missundsamhet än omtänksam feedback?

/Per

Utan att ha kollat igenom just det här fallet speciellt noga så kan man ju konstatera att det är inte speciellt lätt att få jobb dessa dagar och är man arbetslös idag så kan man lätt känna sig som att det kommer att bli permanent om man inte hittar på nåt kreativt.
Anställningstryggheten är det heller inte mycket bevänt med. Med projektanställningar och vikariat. Inte ens fast anställda har ju nån egentlig trygghet idag.
Då är det ju inte så konstigt att folk sitter framför datorn och kommer på både det ena och det andra. Ibland bra saker och oftare, förmodligen, mindre bra saker.
Själv gjorde jag almanackor av mina bilder och försökte bli av med. Dock med mindre lyckat resultat trots att jag tyckte och tycker att mina varianter var mycket snygga.

Eftersom det var jag som startade denna tråd så känner jag ett visst ansvar för det som skrivs.

Jag vill därför poängtera att killen bara är 17 år och att han har all rätt i världen att försöka sälja sina bilder. Så vi ska kanske inte gå för hårt fram i våra omdömen (vilket jag själv gjort). Killen kanske vill få ihop pengar till en bättre kamera. Vad vet vi. Han visar ju i alla fall ett mått av driftighet. Något som är bra att ha.

Däremot så kan man ju ganska så objektivt konstatera att bilderna knappast lever upp till den standard som de flesta förväntar sig när vi talar om fotokonst. Och det var väl det som fick mig att skriva grundinlägget. De svulstiga formuleringarna lovar något som bilderna inte håller.

Men vem vet, om tio år kanske den här killen är en kraft att räkna med! :)

Det kan kanske hända att det ligger en smula sanning i det han säger, vem vet?

Men oavsett så har jag all rätt att tvivla, och för nu kalla det en lögn.

Har också kikat på alla auktionerna.
Har nog inte skrattat så gott på länge.. :)
Begränsad upplaga.... Jag vrider mig :) :)

Den med kastanjerna var en höjdare...
Det som egentligen gör det hela till en parodi är texterna. Kurt Olsson i högform.
Tja... vad skall man säga...
Jag blev iallafall road av både bilder och "affärsidé".
Efter att ha synat bilderna har jag ökat på mitt självförtroende inom foto.

Visst är det kul ibland :)

ANNONS