Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att skapa djup i bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Världen är tredimentionell, men bilder är platta.
Det är inte alltid lätt att ge sken av ett djup i en bild på ett platt papper eller en platt skärm.

Det finns dock en mängd olika tekniker att använda för att ge en djupupplevelse i en bild. Vilka tekniker kan du exemplifiera?

Jag bidrar med en bild där jag använt mig av en diagonal och ett kort skärpedjup.
 

Bilagor

  • höstparad.jpg
    höstparad.jpg
    37.9 KB · Visningar: 7,225
Ett sätt jaghar jobbat en del med är dubbla exponeringar, med sidoförskjutning, för att skapa en bild i tre dimensioner.


Större bild av tumnageln finns här att bese och bör ses maximalt förstorad med svart bakgrund.
 

Bilagor

  • pw_418fe639d4c4f.jpeg
    pw_418fe639d4c4f.jpeg
    2.9 KB · Visningar: 6,145
ja, det där förstod jag inget av Roland, haha, om det är nåt liknande att man ska kolla på bilderna som sånna där mönster där det plötsligt framträder något helt annat har jag aldrig riktigt lyckats med det heller. :)
 
starnut skrev:
ja, det där förstod jag inget av Roland, haha, om det är nåt liknande att man ska kolla på bilderna som sånna där mönster där det plötsligt framträder något helt annat har jag aldrig riktigt lyckats med det heller. :)

Bilderna är tagna så som det egna ögonen sitter, ungefär med 7 cm avstånd. Detta ger två bilder som det skiljer lite i vinkeln. Genom att låta vänster öga betrakta den vänstra bilden och höger öga den högra bilden får hjärnan två skilda bilder att smälta samman, på samma sätt som man stod på platsen och tittade med bägge ögonen. Det kan vara lite trickigt att tvinga ögonen att endast titta på sin respektive bild. Avståndet kan varieras til skärmen. Ett A4-papper att skärma vyn med kan vara en idé att komma igång. När man väl lärt sig tekniken är det som vanligt busenkelt och med lite tålamodskrävande övning kommer bildrna att falla på plats.
 
Förgrund-mellanparti-bakgrund. En metod att ge bildens djup en framträdande roll.
 

Bilagor

  • namnlös kopiera.jpg
    namnlös kopiera.jpg
    43.3 KB · Visningar: 6,053
1) Skala.
Ett objekt i förgrunden som betraktaren inser att det i realiteten är mindre än det objekt som finns i bakgrunden, t.ex. barn vs. hus.

2) Överlappning.
Jannes allé illustrerar detta.
 
Man kan även skapa djup mha färger. Se exempel här. Observera att bilden måste ses i 100%.

Miniatyr nedan.

/G
 

Bilagor

  • djup01.gif
    djup01.gif
    4.9 KB · Visningar: 5,970
gerhardp skrev:
Man kan även skapa djup mha färger. Se exempel här. Observera att bilden måste ses i 100%.

Miniatyr nedan.

/G
jag ser inget djup. hur menar du? är det som när man är hos optikern och han visar text på röd och grön bakgrund för att kunna justera linserna eller glasögonstyrkan? isf har jag inget synfel.. ;o)
 
jag brukar använda mörk vinjettering för att ge mer skjuts och djup i bilden.
har funkat bra på dom allra flesta bilderna jag tagit under 20.
 
gerhardp skrev:
Man kan även skapa djup mha färger. Se exempel här. Observera att bilden måste ses i 100%.

Miniatyr nedan.

/G

Din länk funkar inte, men jag ser djupet i den bild. De grå punkterna ligger långt bakom den röda texten.
Men hur tillämpar man detta i praktisk fotografi?
 
om man ser färgerna på olika djup, har man inte ett okorrigerat synfel då?
jag ser inget djup med linserna på (har dock inte tagit ut dom än för att kolla).
 
Estethia skrev:
jag ser inget djup. hur menar du? är det som när man är hos optikern och han visar text på röd och grön bakgrund för att kunna justera linserna eller glasögonstyrkan? isf har jag inget synfel.. ;o)

Nej, kanske är det mig det är fel på men när jag ser bilden så blir upplevelsen tydlig det röda ligger i förgrunden med en tredimensionell känsla.

Vore kul att höra om det bara är jag... Men mina glasögon är kanon.

:)

/G
 
Mycket bättre, tack!
Men hur tänker du dig att vi skall tillämpa din metod i praktiken?

Lingon i förgrund och blåbär i bakgrund?
 
Arleklint skrev:
Din länk funkar inte, men jag ser djupet i den bild. De grå punkterna ligger långt bakom den röda texten.
Men hur tillämpar man detta i praktisk fotografi?
Vi uppfattar röda färger som att de ligger närmare än blå.
Att göra bakgrunden kallare än förgrunden förstärker djupet i bilden.

Till exempel om man fotograferar en person i varma kläder mot en stadsmiljö som är cyan/blå i färgen.

Att sätta ett varmt filter på blixten och ett kallt på kameran är ett sätt att förstärka den effekten. (Förutom Pshp förstås.)
 
mipert skrev:
Vi uppfattar röda färger som att de ligger närmare än blå.
Att göra bakgrunden kallare än förgrunden förstärker djupet i bilden.

Till exempel om man fotograferar en person i varma kläder mot en stadsmiljö som är cyan/blå i färgen.

Att sätta ett varmt filter på blixten och ett kallt på kameran är ett sätt att förstärka den effekten. (Förutom Pshp förstås.)

Då skall jag leta röda pryttlar som förgrund i mina landskaps/havs-bilder :) Kanonidé att testa!
 
Andra klassiska sätt att skapa djup är:
1. Överlappning. Förgrunden täcker över en del av bakgrunden.

2. Ljus bakgrund. En landsväg som leder bort mot en ljus/diffus bakgrund skapar större känsla av djup.

3. Oskarp bakgrund/kort skärpedjup

4. Hemligt...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.