Annons

Att skapa djup i bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Kontrasten i ljuset avtar med ökande avstånd, vilket kanske bäst syns i landskapsbilder med stora skillnader i avstånd. Dis och dimma kan förstärka effekten. Exempel.

/G

EDIT: Ja, det kanske var det Mikael sade ja ...
 
Man kan också "fuska" med att låta delar av motivet sticka ut ur ramen. Även en normal inramning överhuvudtaget kan ge en viss djup-effekt och är ju inte heller nån ny kunskap.
 

Bilagor

  • img_0738.jpg
    img_0738.jpg
    25.7 KB · Visningar: 1,435
Senast ändrad:
Tekniker går också att kombinera

För-, mellan- och bakgrund enligt Nils Bergqvist ovan. (ibland blir det mycket av den här typen av bilder med extrema vidvinklar IMO)

Mörka kanter för att leda in blicken i bilden istället för ut mto kanten, enligt Cristel Eldrim.

Grunt skärpedjup för att styra tittarens fokus, enligt bla Janne Arleklint.

Udda skärpeplan enligt Jonne Ollakka (funkar att göra direkt i kameran med shift-objektiv och liknande)


Edit: Oj, det var visst fler som tänkt på att kombinera.
 
Senast ändrad:
mikeejay skrev:
Jösses vilket djup! Har du använt "blur" på allt i för- och bakgrunden eller? Väldigt fina bilder måste jag säga.

Är också nyfiken på hur du skapat/behandlat bilderna. Tycker de ser ut som bilder tagna med tilt-shift objektiv där effekten använts åt "fel" håll. Men det är ju vanliga objektiv enligt noterna...
 
thejejk skrev:
Är också nyfiken på hur du skapat/behandlat bilderna. Tycker de ser ut som bilder tagna med tilt-shift objektiv där effekten använts åt "fel" håll. Men det är ju vanliga objektiv enligt noterna...

Jag tror Jonne använt en bälgkamera av något slag, vanligtvis storformatskameror. Med dessa (eller tilt-shift-optik på småbildsystem) kan filmens skärpeplan vinklas i förhållande till objektivets. Vanligtvis ligger ju skärpan parallellt med filmen, men den går alltså att vinkla med kameror där bakplattan är rörlig.

//Lasse
 
En kombination av kort skärpedjup och vinjettering tycker jag funkar bra, som här på Arvika:
 

Bilagor

  • arvika1.jpg
    arvika1.jpg
    53.9 KB · Visningar: 1,096
Färger för att skapa djup kan avändas på olika sätt, här två jag vet om iaf.

1. I perspektivbilder, där svar är när och vitt långt bort.

2. "Vanliga" bildwe, där mörkt är bakgrund och ljusare färger är längre fram. Ungefär som skugga på text.

Går aldeles utmärkt att använda i fotografi och
bör kanske göras med.. :)
 
Om man kollar på Jonne Ollakkas bilder så står det ju under dem att de är tagna med en 300d och "normala" objektiv.
Så jag tror att han helt enkelt har suddat allt som han inte ville ha fokus på i PS. Ibland är övergångarna mellan skarpt och suddigt dessutom lite för snabba för att kunna vara naturliga.

Hur som helst så tyckte jag de var enormt snygga. Eftersom det känns väldigt onormalt med så korta skärpedjup på så stora avstånd så "krymper" hela bilden i mina ögon och det hela ser ut som en en liten modell istället för verkligheten.
Speciellt bilden på götaplatsen.
 
makari skrev:
Om man kollar på Jonne Ollakkas bilder så står det ju under dem att de är tagna med en 300d och "normala" objektiv.
Så jag tror att han helt enkelt har suddat allt som han inte ville ha fokus på i PS. Ibland är övergångarna mellan skarpt och suddigt dessutom lite för snabba för att kunna vara naturliga.

Hur som helst så tyckte jag de var enormt snygga. Eftersom det känns väldigt onormalt med så korta skärpedjup på så stora avstånd så "krymper" hela bilden i mina ögon och det hela ser ut som en en liten modell istället för verkligheten.
Speciellt bilden på götaplatsen.

Ja de är riktigt snygga - den typen av bilder gör mig sugen på tilt-shift-objektiv - men det skulle vara rejäl over-kill för mig..... billigare att skapa den effekten i PS istället :)

Just dockskåpseffekten har jag funderat lite på om man behövt använda shiftmekaniken för att få fram, men det kanske är som du säger att det är det onaturligt korta skärpedjupet som skapar illusionen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.