Annons

Att skapa djup i bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast så är det väl rätt ofta, att en diskussion berör flera ämnen. Visst är det bildlära att skapa djup på olika sätt, även med ramar. Men sen gör man det ju ofta med efterbehandling. Jag tycker det var en intressant tråd hittils, jag har fått flera bra uppslag hur man kan göra.
 
De bilder som jag länkade till är gjorda i Photoshop, med hjälp av 'save selection as channel' och sen 'gradient tool' för att skapa gradvis gaussian blur, flera gånger på samma bild. Mycket pill och det är noga med var man lägger skärpan, för att få maximal effekt. Man får tänka lite på hur riktig optik skulle bete sig om man tiltade det, skärpeavstånd etc.

Vissa av bilderna på min blogg är tagna med ett hemmabyggt objektiv, det som Richard sa har en del från ett kopplingsservo (bälgen).

Nu har jag ett riktigt tilt-shiftobjektiv på väg och till våren blir det en 4x5, antagligen en Shen Hao från badgergraphic.com
 
Jätte fina bilder Jonne!
Hur använder man "gradient tool" och "gaussian blur" tillsammans? Jag lyckas inte få gaussian blur i en gradvis effekt??
 
Du måste spara markeringen som en kanal. På den resulterande sv/v kanalen, så använder du verktyget. Allt som är svart blir skarpt och tvärtom. När du är klar klicka sen på 'load selection..', också under kanaler.

Gå till RGB-kanalen och där kan du sen använda vilket filter eller edit du vill med den gradvisa effekten.
 
Jag har försökt att arbeta med kontraster - se Gränsen där jag vill att stolparna ska stå ut lite i bilden och leda ögat längre och längre in. Eller som i Ljus i natten där en bil med sina strålkastare lyser upp trädet under exponeringen :)

Annars är jag en riktig sucker för korta skärpedjup. Jag älskar det sättet att få fram förgrunden som i Dunen och i Smörblomma. I Röda bär har jag dessutom lyckas med färgerna...om jag tolkar poängen rätt.

Suddig detalj i förgrunden, som i det naiva försöket i Stackars zebror men där har jag haft väldans svårt att få till det...

Vilken fascinerande tråd, snyggt startat Janne!
peterA
 
För att sammanfatta lite:

Olika metoder för att skapa djup.

Skärpedjup, genom att använda ett kort skärpedjup kan man urskilja huvudmotiv från mellangrund, bakgrund eller förgund.

Upprepande figurer på olika av avstånd med olika storlek. Som fåren. Eller telefonstolpar.

Linjer som leder in i bilden och framhäver centralperspektivet. T.ex. gatstenarna i Jonnes bild.

Olika toner som urskiljer förgrund, bakgrund, mellangrund.
 
Det här var en bra tråd!

Många diskuterar mycket om blurrningarna och skärpedjupet, visst, det ger ju mycket till djupet eftersom det då anpassas mot det sätt som ögat uppfattar objekt då vi tittar på saker på olika avstånd.

Men även vyer utan blurrning/oskärpa kan ge en full känsla av djup i form av klara eller diskreta följelinjer som ritar upp ett perspektiv som tillkännager ett djup.

Bilden nedan tagen på landsväg i Peru med en dramatisk himmel som så klart ger lite extra djup eftersom himlen inte bara försvinner till en vit yta.
 

Bilagor

  • carl-008038.jpg
    carl-008038.jpg
    44.1 KB · Visningar: 1,909
En liten tanke bara.
Jag får en mycket besynnerlig känsla av Jonne Ollakkas bilder. Det känns som om han har byggt upp en miniatyr värld med figurer i tennsoldats storlek och sedan fotograferat.
Jag misstänker att känslan har en mycket enkel förklaring. Det är egentligen bara vid macro fotografering som man får till den typen av kort skärpedjup. D v s fotograferingsavståndet måste vara väldigt kort. Och om det alltså rör sig om macrofotografering måste det vara en liten leksaksmiljö som har fotograferats.
Tidigare visuella erfarenheter lurar alltså ögat. Sedan bidrar oskärpan och därmed avsaknaden av detaljer i stora delar av bilden till att gen en "plastisk känsla".
Någon annan som reagerat på samma sätt?
PS "Inte menat som negativ kritik av bilderna, bara ett iaktagande. Med bilder vill man ju ofta väcka känslor och funderingar, vilket i detta fallet lyckades åtminstone hos mig".
 
Skärpe djupet styrs ju som vi vet av bländare och avbildningsskala, så en "fullstorleksmiljö" skulle kunna nå samma resultat med en kortare brännvidd och motsvarande närhet till motivet.
 
Arleklint skrev:
Jag gillar de senaste exemplen!
Men varför blev de sånt djup i era bilder?

Kan ni formulera i ord?

Janne, vet inte om du menar nån av mina bilder?

I alla fall så i min första bild med järnvägen tror jag att det är den låga vinkeln( man ser inte riktigt var det slutar) och järnvägsspåret som leder ögat långt in i bilden.

I den andra bilden så bidrar dimman ,som tidigare nämnts till djupet. Sen är motivet en allé där det finns objekt längs hela vägen som ger lite 3-d känsla.

Mvh/jari
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.