Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att skapa djup i bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Djup?

StanleyMedia skrev:
När jag ögnat igenom inläggen handlar det om:

1 Skärpedjup
2 Perspektiv
3 Luftperspektiv (Färgförändringar, dimma etc)

Förstår inte riktigt? Menar du att dessa faktorer inte kan hjälpa till att skapa djup i bilden?

/Jari
 
Re: Re: Djup?

Jerkan skrev:
Förstår inte riktigt? Menar du att dessa faktorer inte kan hjälpa till att skappa djup i bilden?
Jag menar att det är självklarheter och är förvånad över att man ägnar så mycket möda åt att diskutera det.
Centralperspektivet har av flera framhållits som effektfullt. Men alla tydliga perspektiv förstärker känslan av djup.
Det finns ju liksom inga universal-trix för en bra bild.
 
Re: Re: Re: Djup?

StanleyMedia skrev:
Jag menar att det är självklarheter och är förvånad över att man ägnar så mycket möda åt att diskutera det.
Centralperspektivet har av flera framhållits som effektfullt. Men alla tydliga perspektiv förstärker känslan av djup.
Det finns ju liksom inga universal-trix för en bra bild.

Ok..förstår vad du menar.
Själv har jag inte reflekterat så mycket innan kring vad det är som ger djup i bilden. i.o.m denna tråd så började jag fundera på vilka faktorer som inverkar,håller med dig om att det kanske inte finns något universalknep utan att det beror mycket på situationen. Reflekterandet fick mig i alla fall att skifta fokus från tekniktänkandet..vilket jag annars har en viss tendens att fastna i:)

/Jari
 
Re: Re: Re: Re: Djup?

Jerkan skrev:
fick mig i alla fall att skifta fokus från tekniktänkandet..vilket jag annars har en viss tendens att fastna i:)
Fotointresserade borde ägna lite tid åt att lära sig teckna för hand. Då ägnar man sig nämligen åt bilden utan att fastna i optikens eller teknikens egenheter. Det är för övrigt ganska kul att immitera optiska fenomen för hand - fish-eye-bilder är ett tacksamt exempel. Det är ett sätt att utforska bild och perspektiv och komposition och allt; nästan ;-)
 
SixBySix skrev:
En liten tanke bara.
Jag får en mycket besynnerlig känsla av Jonne Ollakkas bilder. Det känns som om han har byggt upp en miniatyr värld med figurer i tennsoldats storlek och sedan fotograferat....

Håller helt med. En surrealistisk känsla.
Det tog en bra stund innan jag övertygat mig om att det inte var en miniatyrvärld. Lite för realistiska mijlöer för det.
Jag tycker bilderna är riktigt häftiga.
 
Bosse Biceps skrev:
Det tog en bra stund innan jag övertygat mig om att det inte var en miniatyrvärld.
Håller med. Vi som är intresserad av modelljärnvägar försöker ju skita ner miljöerna för att få dem mer realistiska. Till och med gubbarna som går ser ut som gubbar som går, med ena foten i luften.
 
Jag får väl bidra med två bilder jag också, där jag tycker att jag (eller turen) lyckades få till ett bra djup. Utskriven ser den första nästan tredimensionell ut.
 

Bilagor

  • crw_6829-400px.jpg
    crw_6829-400px.jpg
    38.7 KB · Visningar: 626
Och här är den andra. Jag antar att den första bilden blir lite extra djup pga det rätt korta skärpedjupet i kombination med rörelseoskärpan.
 

Bilagor

  • crw_1663-400px.jpg
    crw_1663-400px.jpg
    52.8 KB · Visningar: 617
Re: Re: Re: Re: Re: Djup?

StanleyMedia skrev:
Fotointresserade borde ägna lite tid åt att lära sig teckna för hand. Då ägnar man sig nämligen åt bilden utan att fastna i optikens eller teknikens egenheter. Det är ett sätt att utforska bild och perspektiv och komposition och allt; nästan ;-)


Äntligen några vettiga ord!
 
Som sagt. Förgrund, mellanparti & bakgrund. Detta + lite dis/dimma samt en ljus bakgrund tycker jag ger djupeffekt.

Konstgjord diseffekt.
 

Bilagor

  • djup1.jpg
    djup1.jpg
    58.4 KB · Visningar: 574
StanleyMedia skrev:
Centralperspektivet igen.

Jag anser att genom att vägen blir ljusare ju längre bort man tittar hjälper till + att hundarnas placering och aktivitet bidrar.
Först en stor hund nära till höger som är aktiv. Sen vandrar blicken till nästa hund till vänster, lite länge bort och mer neutral. Till sist går blicker till mitten längst bort. Där är allt stilla och "oändligt".
Blicken vandrar alltså i zickzack från förgrund till bakgrund, från aktivitet till passivitet, från varm färg till kall.
Jag ser mer än centralperspektivet och tycker att det är synd att tråden effektivt dödats med tråkiga kommentarer. :O(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.