Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

M vs TV/AV

Produkter
(logga in för att koppla)
Just den här diskussionen får nog betecknas som en ganska tydlig indikation på att det inte är så. ;)

(Jag tycker personligen att hr. Persson har gett bra definitioner på begreppen "kontroll" och "styrning" i det här fallet.)

Givetvis är det så att man aldrig kan förklara för den som inte vill förstå.

Det var en lustig replik på mitt inlägg. Vem är det som inte vill förstå, menar du nu?

Om det bara vore /en/ person som inte höll med dig skulle jag vara böjd att säga samma sak. Som det är nu verkar det vara flera personer på alla sidor av diskussionen som medvetet eller omedvetet vägrar se de andra sidornas argument.

Sitter du inte lite och tittar dig i spegeln nu igen? ;-)

Som sagts tidigare, folk pratar förbi varandra här därför att dom inte kan komma förbi sin egen definition av vad som diskuteras ...

Det var en lustig replik på mitt inlägg. Vem är det som inte vill förstå, menar du nu?

Om det bara vore /en/ person som inte höll med dig skulle jag vara böjd att säga samma sak. Som det är nu verkar det vara flera personer på alla sidor av diskussionen som medvetet eller omedvetet vägrar se de andra sidornas argument.

Den som inte förstår det jag skrivit om full kontroll vill inte förstå.

Att det finns de som inte håller med mig om manuellt kontra automatiska program är en annan fråga. Vad jag menar med full kontroll har jag skrivit flera gånger.

Jag har full respekt för att inte alla tycker likadant. Det är hela tanken med en diskussion, oftast. Nu skrev jag bara att det inte går att förklara för den som inte vill förstå. Det gäller i alla sammanhang, och därmed även i just den här diskussionen.

Detta var mitt första inlägg i tråden, och ett av de tidigaste i hela diskussionen:

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1558629&postcount=7

Sitter du inte lite och tittar dig i spegeln nu igen? ;-)

Som sagts tidigare, folk pratar förbi varandra här därför att dom inte kan komma förbi sin egen definition av vad som diskuteras ...

Det är möjligt att "folk" gör det, och om det är något som är otydligt i vad jag menar med full kontroll så får du gärna fråga. Jag bör kunna länka till åtminstone fem inlägg i den här tråden som beskriver det.

Har vi inte nått en gemensam definition efter 13 sidor diskussion tror jag inte det ändrar något om du upprepar din definition igen. ;-)

Här är en till som ofta använder M tillsammans med AutoISO på EOS 7D. Både när jag filmar och fotar. Fotboll med 70-200/4L IS på f/4, 1/500s, D+ och AutoISO som kan röra sig mellan 200-3200. Filmar man och inte vill ha full auto är det bara M som funkar, då med AutoISO 100-6400 alt 200-6400 med D+.

Har vi inte nått en gemensam definition efter 13 sidor diskussion tror jag inte det ändrar något om du upprepar din definition igen. ;-)

Förmodligen är det så. Jag har svårt att förstå hur full kontroll kan innebära att låta automatik vara inblandad, oavsett vad man ägnar sig åt. Det är helt enkelt där vi skiljer oss åt.

Som jag skrev i mitt första inlägg: Jag använder manuellt läge därför att det ger mig full kontroll. Eftersom manuellt läge uppenbarligen inte ger full kontroll åt alla så handlar min åsikt alltså enbart om att jag får full kontroll genom att inte låta automatik göra vissa saker åt mig.

Utrett och klart. :)

Och jag har full kontroll genom att använda Av eller Tv och exponeringskompensation. Utom i vissa fall, t ex då jag följer ett föremål mot en väldigt varierande bakgrund, eller då exponeringskompensationens omfång inte räcker till. Då använder jag M.

Utrett och klart :)

Jag har svårt att förstå hur full kontroll kan innebära att låta automatik vara inblandad, oavsett vad man ägnar sig åt.

Det räcker inte alltid att ha kontroll över iso, slutartid och bländare för att ha full kontroll, anser jag. Det finns ju en fjärde parameter, nämligen ljuset. Det är inte alltid konstant. När man har kontroll över den parametern också, då har man full kontroll. Kamerans automatik är överlägsen när det gäller att registrera förändringar i ljuset och justera parametrarna därefter. Därför är det tycker jag befogat att säga att man åtminstone ibland får bättre kontroll med halvautomatik än i helmanuellt läge.

Använder du förresten kamerans ljusmätare (automatik) för att ställa in rätt exponering i M-läget?

(obs. jag använder M-läget ofta, men inte då det går snabbt och jag måste få till bra bilder i såna lägen där en andra chans inte finns).

Den som inte förstår det jag skrivit om full kontroll vill inte förstå.

Vad jag tror att du inte vill förstå med tanke på ditt kategoriska hävdande att det bara är du som har förstått, är att någon som argumenterar för en annan definition av "full kontroll" än din personliga mycket väl kan ha förstått dig, men inte håller med om din definition.

Hur som helst, jag själv förstår inte diskussionen om vilken inställning som är bäst - eller ger mest kontroll - riktigt, eftersom jag använder den bokstav på ratten som ger mig bäst resultat i varje given situation och jag känner att just möjligheten att välja graden av exponeringsautomatik beroende på motiv och omgivning ger /mig/ full kontroll över kameran. ;)

+1

Instämmer helt.

Vad jag tror att du inte vill förstå med tanke på ditt kategoriska hävdande att det bara är du som har förstått, är att någon som argumenterar för en annan definition av "full kontroll" än din personliga mycket väl kan ha förstått dig, men inte håller med om din definition.

Hur som helst, jag själv förstår inte diskussionen om vilken inställning som är bäst - eller ger mest kontroll - riktigt, eftersom jag använder den bokstav på ratten som ger mig bäst resultat i varje given situation och jag känner att just möjligheten att välja graden av exponeringsautomatik beroende på motiv och omgivning ger /mig/ full kontroll över kameran. ;)

Det räcker inte alltid att ha kontroll över iso, slutartid och bländare för att ha full kontroll, anser jag. Det finns ju en fjärde parameter, nämligen ljuset. Det är inte alltid konstant. När man har kontroll över den parametern också, då har man full kontroll. Kamerans automatik är överlägsen när det gäller att registrera förändringar i ljuset och justera parametrarna därefter. Därför är det tycker jag befogat att säga att man åtminstone ibland får bättre kontroll med halvautomatik än i helmanuellt läge.

Använder du förresten kamerans ljusmätare (automatik) för att ställa in rätt exponering i M-läget?

(obs. jag använder M-läget ofta, men inte då det går snabbt och jag måste få till bra bilder i såna lägen där en andra chans inte finns).

Ljuset finns inte i kameran, och det är i kameran man kan välja manuellt läge. Jag har aldrig hävdat att jag har full kontroll över ljuset.

Ljuset kan även det kontrolleras, om det sker i en studio, men det är som sagt en helt annan diskussion.

Jag har svarat på det i tråden tidigare, och jag använder ljusmätaren i kameran. Jag känner inte till någon manuell ljusmätningsmetod.

Men jag är inte den enda som har förstått. Det finns ett antal personer till i den här tråden som inte har några problem att förstå vad full kontroll är.

Och du har helt rätt; jag har väldigt svårt att förstå hur man kan undgå att förstå vad jag menar med full kontroll. Jämför gärna med automatisk eller manuell växellåda. Har du kontroll över vilken växel som ska användas när du kör med automatväxel? Vem kontrollerar växlandet när du har manuell växellåda?

Är det här verkligen så svårt att förstå? Nej, givetvis inte. Men vill man inte förstå så förstår man inte, och det har jag den fullaste respekt för. :)

Som jag skrev i mitt första inlägg: Jag använder manuellt läge därför att det ger mig full kontroll. Eftersom manuellt läge uppenbarligen inte ger full kontroll åt alla så handlar min åsikt alltså enbart om att jag får full kontroll genom att inte låta automatik göra vissa saker åt mig.
Jag tror du missförstått mycket av det vi andra vill säga.
Det handlar inte om att M-läget ger sämre kontroll utan att andra lägen kan ge samma nivå av kontroll som M-läget, och beroende på vilken situation man är i så är vissa lägen mer lämpade för att ge full kontroll.

Har jag förstått det rätt att din definition av full kontroll är att veta exakt vilka siffror på bländare, slutartid och ISO som du använder?
För många av oss andra tror jag definitionen ligger i att få full kontroll över slutresultatet (bilden), men det är inte alltid alla tre parametrar har någon betydelse (inom vissa gränser).

I de situationer som snabba beslut måste fattas (tex vid sportfotografering) så ger i regel halvautomatiken bättre kontroll över slutresultatet och man använder sin erfarenheten i att styra automatiken så man får full kontroll över vilka inställningar som används. Att få full kontroll över exponeringen med M-läget i sport kan vara extremt svårt om ljuset varierar, och kommer troligtvis ge många fler felexponerade bilder än om man tar hjälp av automatik.
I andra situationer är det omvänt och manuellt läge ger bättre kontroll.

Och du har helt rätt; jag har väldigt svårt att förstå hur man kan undgå att förstå vad jag menar med full kontroll. Jämför gärna med automatisk eller manuell växellåda. Har du kontroll över vilken växel som ska användas när du kör med automatväxel? Vem kontrollerar växlandet när du har manuell växellåda?
Automatisk växellåda är mer att jämföra med grönt läge där du inte kan ändra någon inställning.
Om du däremot har en semiautomatisk växellåda där du kan styra växlarna manuellt men slipper tänkta på kopplingen så är nog mer att jämföra med halvautomatiken i kamerorna.

Har jag förstått det rätt att din definition av full kontroll är att veta exakt vilka siffror på bländare, slutartid och ISO som du använder?

För många av oss andra tror jag definitionen ligger i att få full kontroll över slutresultatet (bilden), men det är inte alltid alla tre parametrar har någon betydelse (inom vissa gränser).

Ja, det uppstod ett problem när "full kontroll" fick en annan innebörd, jag inser det nu. Jag har givetvis inte patent på uttrycket men eftersom jag förde in det i diskussionen med en tydlig definition blev det helt klart ett problem när andra gav det en annan innebörd.

EDIT: Jag har fel. Begreppet "full kontroll" hade tydligen använts av en skribent innan jag använde det. Jag trodde att jag var först, och förstår därmed förvirringen.

Senast ändrad:
Automatisk växellåda är mer att jämföra med grönt läge där du inte kan ändra någon inställning.
Om du däremot har en semiautomatisk växellåda där du kan styra växlarna manuellt men slipper tänkta på kopplingen så är nog mer att jämföra med halvautomatiken i kamerorna.

Det var en intressant tolkning ... :)

Förklara gärna för mig hur en automatkoppling på en bil går att likna med vilken slutartid du vill ha. Om jag vill ha 1/250 så ställer jag in den. Om kameran väljer 1/500, hur använder jag en automatik för att få den att ställa in 1/250 och inte 1/750?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar