Makten
Aktiv medlem
Jag gör aldrig "projekt", så jag tror inte det funkar för mig. Den lösning jag har är att ta så få bilder som möjligt, gärna med någon begränsning. Exempelvis att bara ta ett objektiv med mig ut. Det är bland annat därför jag är ganska säker på att en sån här kamera med 2-3 objektiv skulle passa mig utmärkt, trots att den har många begränsningar.Jag känner igen det där. Lösningen för mig var att om jag inte känner ett sug efter att få sätta igång med bilderna, så lägger jag ner direkt. Alltså bara lägga energi på de roliga projekten.
Just nu har jag ett sånt roligt projekt där jag knappt kan vänta tills jag får sätta igång. Det är själva tekniken som känns spännande. Vad det ska handla om vet jag inte än. Ska sitta och teckna lite så kommer innehållet till bilderna av sig själv.
Energin till att hålla på med bilderna handlar mest om att bildskörden ska vara överskådlig, och att jag ska ha mental ork. Det värsta som finns är att komma hem med hundratals bilder och vara så trött att man lämnar det till nästa dag. Då är inspirationen att ta tag i dem ungefär noll. Visserligen skulle analogt kunna vara bra på det viset, men bara om jag framkallar själv. Och då måste jag lära mig det först. Jag tror inte jag pallar det riktigt.
Tillägg: Det där med att ta massor av bilder på ett och samma motiv får mig att totalt domna bort vid bildbehandlingen. Alla ser nästan likadana ut och det blir helt omöjligt att välja ut en som är bättre än de andra. Bättre då att bara ta en, även om den kunnat bli bättre.