Livet i raketfart
Söndagsblues
Tråkigt väder denna helg, gråmulet och kallt. Inte blev man sugen på några stordåd i fotografering direkt. Men det finns ju annat att göra när man inte har lust att gå ut. Så nu är kylen rensad från exponerad film, fem rullar låg där och tryckte. Några rullar finns kvar i kamerorna, men de skall väl gå att ta klart snart. Nu när kemin är blandad och färdig att använda.
En första titt avslöjade inga stordåd direkt, men det är ju inte så lätt att se förrän de passerat en vända i scannern.
När man tittar på resultatet kan man ju bli inspirerad att ta en titt i bildarkivet. Vad jag kom att tänka på denna dystra dag var Abney Park Cemetery i London. Skall ni åka till London kan jag verkligen rekommendera en tur till denna märkliga plats: En 1800-tals-kyrkogård som gått i konkurs och lämnats att förfalla. Man kan gå där länge bland lutande monument och klängande växter och läsa inskriptionerna. Jag skulle dock inte gå dit ensam vid tider när det inte är mycket folk.
Abney Park ligger i Stoke Newington. En trivsam förort nordost om centrum. Efter promenaden kan man njuta av en god öl och middag på puben Rose and Crown, inte så dumt det heller.
https://en.wikipedia.org/wiki/Abney_Park_Cemetery
Jag var där vid nyår för ett par år sen och tog några bilder med Hasselbladaren:
I väntan på Djurgårdsfärjan
Plötsligt är vi i mitten av februari och alla museer skall byta utställningar. Det gäller alltså att snabbt ta sig runt till allt man hittills varit för lat/upptagen för att komma iväg till. För min del var det Luoyang-utställningen på Bergrummet och Fotografiska som låg överst på önskelistan. Bergrmmet har den tråkiga egenskapen att stänga redan klockan 5 på vardagar, så det blev att ta sig in snabbt efter jobbet på fredag. 150:- för gå runt en halvtimma är lite saftigt, men eftersom jag faktiskt besökt staden vid min kinaresa 1986 så kändes det ändå värt besväret. En ganska fin utställning, med mycket vacker keramik. Och en kort med intressant period i den kinesiska historien.
Trots det var bråttom så fick man ju ändå ta sig tid att beundra vår vackra stad i kvällsljuset.
Lyftkransförsäljare verkar verkar fortfarande vara ett attraktivt yrke.
Gamla Stan låg där den skulle.
Likaså Af Chapman.
Efter att ha blivit utslängd från Bergrummet var frågan hur man bäst tar sig till Fotografiska. Två huvudalternativ finns: Antingen ta bussen till centralen och sen T-bana till Slussen, eller ta Djurgårdsfärjan. Åka båt är ju alltid kul, så jag ratade bussen trots att den just kom, och tog mig ner till färjan i stället. Jag hade en svag förhoppning om att de permanentat försöket med att lägga till vid Fotografiska, men ack nej, de har av besparingsskäl gjort om så att turen går Slussen-Djurgården-Skeppsholmen-Slussen. Fint läge för den som gillar åka båt alltså.
Det visade sig dessutom att båten just kommit, så efter att ha pekat ut vägen till Moderna för tre olika turister såg jag den försvinna bortåt Kastellholmen. Det blev alltså tid att fylla i väntan på nästa. Men kompakten ligger ju alltid i handväskan och det fanns ett lämpligt placerat elskåp vid färjeläget, så det var ju inget problem.
Gröna Lund vilade inför sommarsäsongen.
Med mindre bländare och lång exponeringstid syns nästan Orions bälte ovanför tornen. Man kanske kan försöka sig på lite kreativ bildbehandling...
Till sist kom jag fram till Fotografiska. Alltid något intressant att se där, men visst börjar det bli mer en restaurang med fotoutställningar än en utställningshall med restaurang?
Denna gång var det Martin Schoeller och Guy Bourdin som lockade. Väldigt olika, men ändå fanns där något som förenade.
Intressant idé att fotografera folk framifrån med skärpeplanet strax bakom nästippen och fram till örat. Men märkligast av allt var valet av ljussättning som gav dem alla "ormögon" (ett mörkt stråk i mitten av pupillen). I hans övriga bilder har personerna mer normala reflektioner i ögonen.
Hur fotograferar en revolutionär?
Det finns det säkert inget entydigt svar på. De flesta revolutionärer har nog inte tid att fotografera, de är säkert mest upptagna med sin omstörtande eller nyskapande verksamhet. Men samtidigt är ju publicitet oerhört viktigt för att nå det genomslag man önskar.
Därför borde jag kanske inte ha blivit förvånad över att hitta denna kamera i en dammig monter på Revolutionsmuseet i Havana. Om jag förstår saken rätt har den tillhört Che Guevara och han har fått den vid återgången till olivgrönt, vilket jag gissar var när han tröttnade på att vara riksbankschef på Kuba och drog vidare till Bolivia 1965. Men vid det laget var han ju en kändis, borde han inte haft med sig en anställd fotograf? Och varför en kamera som är stor och tung och slutade tillverkas 1960? Den är i alla fall inte köpt i USA, för enligt Camerapedia var namnet Varex redan upptaget där, så modellen fick heta VX i stället. Den ser i alla fall ut att ha fått uppleva fältmässiga förhållanden. Och kanske missförstod jag texten, jag kan ingen spanska.
Vilken är dagens kamera för revolutionärer? Jag gissar på Gopro. Då behövs ingen fotograf, man kan dokumentera sina illdåd medan de utförs.
Mera Maser 13 - All Integration Test
Men hur gick det med testerna då? Jodå, allt kopplades upp, månades om och testades med stor energi. Lite dåligt med tid att fotografera för oss som var involverade förstås, så det blev bara några snapshots.
Här är nyttolasten ihopmonterad. Lite lågt i tak, så noskon och fallskärmssystem fick residera på en vagn vid sidan och prata via förlängningskabel, men det funkade fint. Det blir bättre plats när vi sätter ihop dem på Esrange för de sista funktionstesterna.
Slangar och kablar som är anslutna till nyttolasten kallas "umbilikaler", navelsträngar alltså. Något som den engelska stavningskontrollen i Word starkt ogillar att vi har i plural. På engelska får man bara ha en navelsträng, så man kan ju undra om det någonsin föds tvillingar där? Vid den riktiga flygningen är umbilikalerna uppspända med vajer så att de automatiskt dras ut när raketen startar, men när man kör såna här tester får ett par personer så och dra ut dem manuellt vid utropet "LIFTOFF". Vi har några snabba kollegor som fixar det.
Mycket skärmar överallt.
Mycket checklistor, och mycket väntan på sin tur.
24 minuter 33 sekunder kvar till "Liftoff". Nu gäller det att behålla skärpan så man inte missar sin viktiga insats om 9 minuter och 33 sekunder. Men man hinner fortfarande springa på toa...
Lite från ovan
På väg söderut på konferens sista dagarna i september, morgonflyg från Arlanda. Det var ju ett föredrag som skulle förberedas och finputsas förstås, och flygningen erbjöd drygt tre timmars ostörd arbetstid, guld värd. Så datorn gick på så fort det var tillåtet och jag ägnade inte mycket uppmärksamhet åt utsikten. Men när jag kastade en blick ut genom fönstret så åkte kameran raskt fram.
Flygbilder blir oftast lite platta och trista, men dessa ville jag ändå dela med mig av.
Mälaren, Södertälje Kanal mynnar mitt i bilden.
Södertälje och Grödinge
Farleden ut mot Östersjön, Mörkö och Nynäshamnslandet. Långt där borta i soldiset borde Gotland ligga. Men man kan faktiskt inte se någon gräns mellan hav och himmel. Landet är veckat på ett sätt man inte märker när man tittar på kartan.
I närheten av Aten var det lite mer tätbefolkat än Södertälje.
Och vädersystemen var mer komplexa över Greklands västkust.