Livet i raketfart
Huvet ner och fötterna upp!
Den franske pilotens röst i högtalaren: thirrrthy ... forrrthy ... injection ... och plötsligt släpper golvet taget och jag flyter iväg. Försöker grabba tag i en strap på golvet och blir varse lagen om krafter och motkrafter - mina fötter far okontrollerat iväg åt motsatt håll. Gott folk, vi befinner oss i tyngdlöst tillstånd! En euforisk känsla genomströmmar mig. Detta är vad människan är gjord för.
... fårrty ... pyll out! och min kropp trycks ned mot golvet, luften trycks ut ur lungorna och jag fixerar stint en lampa i taket för att undvika flygsjuka. Flygplanet har nosen i 40 graders vinkel nedåt och motorerna drar på för fullt för att få upp oss i normalt läge igen. Strax lättar trycket igen och det är tre och en halv minut till nästa "parabel".
Kvickt upp och vara beredd att starta vårt experiment på sekunden. Vi räknar ned: three-two-one-start. Jag rapporterar: sequence started! forskaren bredvid rapporterar: x-ray started, image started! Kollegan prickar av i checklistan. Kollar noga att kurvorna ser OK ut. Nu kommer nästa utrop ... pyll öp ... och jag blir tung igen.
Följer experimentet på skärmen och kan inte lägga mig ned. Kroppen trycks ihop. Allt löper som det skall. På röntgenbilden syns en bild liknande raklödder, men det är i verkligheten av aluminium. ...injection... golvet släpper taget igen. Forskaren jublar yes-yes-yes this is goood! Och jag tackar min lyckliga stjärna för att gymnasieguiden inte fanns 1977, då hade jag väl aldrig svävat här.
Ingenjörer är ju osociala varelser som helst sitter ensamna på sin kammare och klurar på sina ekvationer, eller hur? Har visserligen inte träffat många såna, men man rör sig ju i en begränsad krets. Vi avslutar experimentet och laddar om inför nästa. Än är det 25 parabler kvar innan vi vänder hemåt fär dagen. Och har vi tur och allt går bra hinner vi prova att friflyga i det nätavgränsade området en liten stund.
Med nosen i förti graders vinkel.
Tack till mina snälla kollegor som tog bilderna!
Å så skall det ju vara soundtrack:
Den enda låt jag vet som inehåller en referens till tyngdkraften är denna gamla "goding". Och ser man på, är det inte en lådkamera som skymtar fram där? Mycket lik min Box Tengor... som för övrigt tar utmärkta bilder förutom en viss distorsion mitt i bildfältet.
Höstens sista suck
Väderlekstjänsten utlovade vackert väder till lördagen. De fyra timmar sol som Stockholmsområdet hade fått hittils under november skulle minst fördubblas utlovade metrologen. En chans som inte fick missas! Inhandlade en burk gulaschsoppa, packade kamerorna i ryggsäcken och begav mig ut mot skärgården. Det egentliga ärendet var förstås att stänga av det som skulle stängas av och tappa ur det som kunde frysa sönder. Vi har lite grundvärme på året runt, men vid plötsliga temperaturfall kan det ändå hända tråkigheter, och man kan inte lita helt på Vattenfalls leveransförmåga heller.
Ormbunkarna ser ut som urtidsdjur när de torkar.
Nypon som inte blev soppa i år.
Skogen stod kvar.
Oväntade fynd! Omvandlades till en god sås till söndagsmiddagen efter fotograferingen.
Mer torra växter.
Ser ut att bli en kall vinter i år!
Mer färglatt och ätbart.
Sista båten tuffar hemåt. Det är dags för spindelnäten att hopas.
En härlig höstdag! Det enda man kan klaga på är att ljuset varar så kort nu. Man får passa på att njuta av den våta asfalten och ljusen i stan i stället.
Tysklands tråkigaste stad
... lär ju Bonn kallas. Fick hoppa in för en kollega som skulle hållit ett föredrag på en konferens där. Hann gå en kort sväng i stan och det första jag stötte på var två tappade huvuden.
Lite oklart vad de syftade på. Kanske en varning innan man ger sig in i shoppingdistriktet?
På stora torget hade Beethoven konferens med sina färglada kusiner, på väg till en temavecka.
Så Bonn kanske inte är så tråkigt i alla fall?
På klassisk mark
Fick resa till Dresden i jobbet förra veckan. Som ni säkert vet tillverkades många klassiska kameror i Dresden fram till andra världskriget. Ernemann och ICA är några fabrikat, som så småningom blev Zeiss Icon.
Jag hade hoppats att det skulle finnas ett fint kamera-museeum i stan, men det verkar bara finnas ett allmän-tekniskt museum. Detta är inhyst i gamla Erneman-fabriken, så kanske är det väl värt att besöka i alla fall. Trots flera besök har jag varken hunnit dit eller till Tyska Hygienmuseet, stadens andra stora sevärdhet på museifronten.
Månuppgång utanför Hygienmuseet
Man hinner ju inte se så mycket av stan när man är där å tjänstens vägnar, men en lite sväng brukar man hinna gå i alla fall. Det är fantastiskt hur mycket av stan som har blivit återuppbyggd efter kriget, de allierade bombade ju staden så hårt att ett lokalt mikro-klimat uppstod där värmen från bränderna fick luften att stiga och syrerik luft sögs in från sidorna vilket förstås eldade på brasorna ytterligare. "Eldstormen i Dresden" som det kom att kallas.
Med tanke på detta blev jag ganska förvånad över att se att det fortfarande finns stadsdelar med välbevarade jugendvillor uppe vid universitetet.
Centrum var totalt borta, och även om många av de historiska byggnaderna är återställda finns det ännu en del tomma tomter mitt i stadskärnan. Även den östtyska tiden har lämnat sina spår, främst i form av det enorma kulturpalatset med en härligt arbetarromantisk mosaik på sidan.
Märkligast av allt är Frauenkirche som var en inhängnad ruinhög fram till återföreningen då den återuppbyggdes helt med donerade medel. Detta är nog enda stället i världen där man kan se en barockkyrka så som den såg ut när den var ny, med fräsch ren sten och klara färger.
Ny gammal kyrka
Eftersom alla tycks gilla bilder från vardagen så avslutar jag med en arbetsbild: Testning av ett vetenskapligt experiment (materialanalys med röntgen). De är duktiga på röntgen i Dresden!
Cykelfotografen
Nu är det ju dags för vintertid igen till helgen. Ni vet, ställa in grillen och sådär. Fast jag föredrar att tänka mig att man får sova en timme längre på morgonen.
Eftersom det bara blir mörkare och mörkare så insåg jag att det var hög tid att prova ett litet projekt som jag har funderat på ett tag: Att ta lite bilder från vägen till jobbet. Och då vore det ju roligast om man kunde ta dem "on the fly", dvs från cykeln, utan att behöva stanna först.
Så fram med digitalkompakten, montera den på gorillapoden och knöla fast ekipaget på styret. Handremmen runt ringklockan som extra säkerhetslina. Avtryckarknappen placerades bekvämt nära höger pekfinger.
Ute på gatan korsar en gatsopare min väg i uppförsbacken. Det ser man inte ofta, men jag har fullt upp med att hålla koll på trafiken i korsningen och hinner inte trycka av.
På Norrtullsgatan blir jag omkörd av ett cykelbud som snabbt försvinner i fjärran. oskärpan beror doch inte på hans fart.
På väg ner mot Norrtull spanar jag ivrigt för att se om trafikljuset håller på att slå om, där är ofta seg väntan på grund av arbetena, när en röd BMW-sport får syn på en ledig P-plats och börjar backa med följd att alla efterföljande fordon måste tvärbromsa. Inget fotoläge här heller. Som tur är är det inte halt.
Rullar på längs Hagaparken och kör om Parkförvaltningens tjänstefordon som blåser bort nedfallna löv. Mötande trafik får finna sig i att tryckas upp i de vildvuxna buskarna.
Längst kyrkogården var det mycket nedfallna löv, bäst att akta sig, tre kollegor vurpade med sjukskrivning som följd förra veckan. Lite lättare att trycka av i nedförsbacken i alla fall.
Underfarten vid Hagalund är fin, men råkar komma åt inställningarna och får en skakig filmsekvens i stället för foto.
Vid Solna polishus är det många vackra träd. Hoppas ingen polis ser kameran, de kan nog ha lite synpunkter. Sen kommer en härlig nedförsbacke, men oj, en hel förskoleklass på väg på utflykt så här får jag stanna.
Passerar en målmedveten dam med gåstavar.
Sista backarna upp och ned, och jag kan rulla in till jobbet och parkera.
Summering:
Det var kul att fotografera från cykeln, men man måste ha minst 90% uppmärksamhet på trafiken hela tiden. Digitalkompakt är inte det optimala kameravalet: För små knappar och autofokuserar på fel saker. Bättre att ha en "konventionell" kamera där man kan ställa avståndet och en trådutlösare att placera vid tummen. Monteringen måste vara stabil. Gorillapoden var för klen och ekipaget vibrerade en del. Som synes blev det både oskarpt och snett.
Skall nog göra ett nytt försök nästa säsong!