Straight Photography!

The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 5843 // I fjällvärlden är framtiden redan här!

Vg, rör ej!

Att framtiden kommit till fjällen det förstod jag efter en vecka! Det tydligaste tecknet kom när vi besökte STF's fjällstation i Grövelsjön i går! DN har ännu inte kommit till Småbruket Västerbäcken där vi bor, trots att jag gjort en tillfällig adressändring, en adressändring som har fungerat väl tidigare år!

Så vi tänkte köpa en DN uppe på fjällstationen! Dom har butik med tidningar bla! Hade i alla fall! "Vi har slutat med morgon och kvällstidningar, för vem vill ha gårdagens nyheter! " Då förstod jag att posten har varanndagsutdelning även här, men i större tätorter så finns det i alla fall tidningsutbärning och pressbyråkiosker! Vad annat framtida på landet då, jo maten är dyrare och det är längre till vissa funktioner, tex. till apotek, vårdcentraler, skolor, tandläkare, besinstationer och till bilbesiktningar! Och för att kunna besiktiga en husvagn, om man bor i Grövelsjön, så blir det sex timmars åkande totalt! Anders som vi bor hos, brukar skoja och säga, "varför bor jag här då?"

I går en historievandring! Regnet hängde i luften och det blåste friskt på kalfjället så vi tog en promenad i fjällnära björkskog! Det kom små regnskurar då och då, men inga problem, vi hade paraply! Nu kanske en riktig fjällräv skulle säga, "Va, paraply under fjällvandring!" Vad gäller paraply i fjällen, så efter att ha fjällvandrat några år så har vi kommit på att det går utmärkt med paraply i skogsterräng! Det blir som hemma! Det kan nog vara blåsigare bland höghus än i den fjällnära björkskogen! Och när man skall fika, så kan man hitta något fallet träd att ha som ryggstöd och med paraplyet blir som ett litet tält! Mysigt liksom! Men de flesta vandrare går i regn och blåst på kalfjället, för där går ju leden!

Vad gäller historia, så fann vi rester  av en kåta med en uppmaning, "Låt kåtalämningarna vila i frid!"

Snart slut på filmrullen!  :)

Och att vandra tillsammans, det tror jag är bra för relationen! I ur och skur liksom! Eller i nöd och lust, som man också kan säga! ;)
Och så är det väldigt skönt att vandra!

Det va det om det! Om framtiden alltså!
/Bengan

Ps. Såg att Dalatrafik kör buss upp till stationen varje dag! Är det bara jag som tänker? ;)

Postat 2022-07-10 09:24 | Läst 595 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Straight 5855 // I fjällen kan det vara oerhört tyst! Eller hur man nu säger!

Och man kan hjälpa till litet själv för att tystnaden skall öka! Om det nu är så bra med tystnad! För i tystnaden kommer ofta egna tankar! På gott och ont! Nåja, vi har Tv så det finns val! Och så skulle man kunna öppna fönstret, för det finns säkert ljud därute, typ fåglar eller så kanske det hörs någon bil på avstånd! Men det finns litet mygg just nu , så fönstret får vara stängt! Men fönstret i ovanvåningen är öppet, där finns myggnät, den svala morgonluften strömmar skönt ned till bottenvåningen! På vinterna hade man nog kallat det för kallras!

I går va vi till Idre för att fylla på matförrådet! Det tog litet längre tid än vanligt då vi träffade på flera smågrupper av renar och då blir det krypfart! I Idre såg vi att semestertiden va här, det va mycket folk! Men Ok, det va ju fredag också! Det finns systembolag i Idre, men inget apotek!

Nipfjället!

Och vi ligger litet fel i fas det här året, vi brukar vara i fjällen före och runt midsommar! Och tycker mig märka en viss fjällstress också! Såg det bla. på grusvägen upp till Nipfjällsparkeringen! Eller så kör man väldigt olika på grusvägar!

Markeringen på käppen vid Gammeldalen! Varför?

Och vi får se vart vi tar vägen i dag! Inga planer är bra planer! Vi får väl kasta pil på kartan igen! ;)

/Bengan

Ps. Nödkameran funkar bra, man kan ringa med den också, men jag skall i alla fall försöka ta ut filmrullen i Leica IIIf under dagen! Eller i morgon!
Leican känns som ett litet udda och mycket otidsenligt njutningsmedel! :)

Postat 2022-07-09 09:22 | Läst 788 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Straight 5845 // Googlandet, minnet och klimatkatastrofen!

Typisk STF-bild! Min fru syns där framme! :)

Att vara i fjällen, betyder ofta en del läsande! Och pratande om vad jag läst! Även under vandring! Det e kanske e därför min fru vill gå litet för sig själv ibland! ;) Men det verkar i alla fall som om det ofta finns mer tid för läsande och funderande när man är i fjällen! Kanske är det luften som det beror på! Fjälluften! Och det kan då även dyka upp litet mer  känsliga funderingar, typ på hur mycket prylar man behöver! Även fotoprylar!

Vad gäller läsandet, så läser jag vidare om Klimatkatastrofen år 536 av Henrik Williams! En del av boken förklarar kulturen runt den här tiden, Rökstenstiden med religion, historieberättandet och språket! Vad gäller religion så va det ungefär som nu, många trodde på ett liv efter detta! Och historiekunskapen och att kunna föra historien vidare till nästa generation det gjorde man utan skrift! Det handlar om minnet och att kunna berätta! När man inte kunde Googla! ;) Och som Henrik Williams skriver i boken, "För det andra vet vi att forntidens människor hade bättre komihåg än vi, helt enkelt för att de var tvugna, eftersom så litet kunde sparas i textform utan måste memoreras. En gammal islänning lär ha sagt om folket i sin hemtrakt, att ingen är så dum att han inte lär en fyrrading som han hör en gång."

För övrigt så tog jag slut en rulle film i går! Även i fotandet ingår litet mental träning att inte jämt få det man vill ha direkt! Alltså, jag måste vänta tills framkallning innan jag ser resultatet av mitt fotograferande! :) Men jag har en iPhone då jag känner att jag behöver omedelbar tillfredställelse! ;)

Och, som vanligt, hittade en halvtagen film i en kamera! Så nu blir det Leica IIIf ett tag! Kan vara att gängleica är ganska lättarbetad för fjällfotografering, om man bortser från filmladdningen!

Nog för nu från fjällen! Snart till Idre för att kompletera färdkosten!

/Bengan

Postat 2022-07-08 09:57 | Läst 723 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Straight 5844 // Early morning in Universe!

Rogen för en fyrtiofem år sedan! Rogen ligger faktiskt på gångavstånd från Grövelsjön om man så vill!

Och vad gäller Universum, så är det en bra morgon! Nybryggt kaffe, via Melittatratt rakt ned i kanna, nybakt bröd från i går, kaminen knäpper, och så har jag en vacker utsikt över en myr! Det enda som ev. kan störa en liten aning, det är att behöva läsa DN via dator! ;) Men man kan inte få allt här i livet!

Efter att ha läst DN så skall jag titta på kartan! Sverige eller Norge i dag? Vädret ser bra ut, aningen litet vind, men då ofta inga mygg, men vi har inte sett några mygg ännu, dom kanske finns nere i björkskogen! Att titta på en karta är spännande! Det blir en resa i fantasin innan "resan!"

Och vad gäller kläder i fjällen, dagens fjällkäder är en sak för sig! Men det är nog som det mesta, med bra marknadsföring skapas osäkra konsumenter! Och då behöver man ofta mer än vad som behövs! Och med våra kameror är det nog samma sak!

Och det blir en del att läsa i fjällen, men vi har Tv! Har med mig Beowulfkvädet av Bo Gräslund och Klimatkatastofen (Om Rökstenen) av Henrik Williams! Läsning sker bäst på eftermiddagen, för när jag gått till sängs och börjar läsa, så blir texten snabbt oläsbar! ;)

Efter att nu ha läst DN, så bläddrade jag litet på nätet och hittade en bra sammanfattning om Capa-kameran, Contax II alltså!
Det är Rick Oleson som skriver! "Contax II: It Didn't Get Any Better Than This"

Nog för nu, packning för dagsturen väntar! Vandringar blir ofta även samtalsturer!
Att samtala IRL är viktigt! Även för relationen!
/Bengan

Ps. Vad gäller bilden från Rogen, så är några av våra stuggrannar fiskare och vi pratade om Rogen igår!

Postat 2022-07-07 07:27 | Läst 729 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Straight 5843 // Contax II, gräsklippning och myggfritt!

Vi är i Grövelsjön och det är i stort sett myggfritt! Litet konstigt e're! I dag gräsklipp och buskformatering och efter middagen en kulturpromenad runt i Fjällbondegården vid Jotli! Vi kollade bla. på ett äldre kylskåp! https://jotli.se/5mejeribu.html

Kyligt nu på kvällen, c:a sex plus! Men det e skönt, för då passar det bra att tända en brasa i kaminen! Bytte även objektiv i dag på Capa-kameran till en vidvinkel! Capa-kameran är från 1938 och vidvinkeln är från 1950! Extrasökaren är från 2000-talet! Jag vågar inte säga att ridåbanden är original på den här Contax II:an, men det ser så ut i alla fall! Fungerande rayonband från 1930-talet! Så det e bara att hålla tummarna! Rullen e i alla fall snart slut! FP4+! Jag undrar om jag inte har en original vidvinkel till kameran i kameraväskan, en icke antireflexbehandlad Biogon från 1938? I så fall, så sätter jag på den i morgon! Annars inte!
Här är en tidigare blogg om Contax-kameran!

(Den bloggen e läst dryga 5000 ggr! Undrar hur det går till?)

I morgon förmiddag litet mer gräsjobb, se'n en tur upp på fjället! Vi vet inte riktigt vart vi ska gå, så det får bli att kasta pil på kartan!
Snabbmatsbilder får bli via iPhonen!

Nog för nu!

/Bengan

Ps. Fortfarande hyffsat ljust ute! 22.40! :)

Postat 2022-07-06 22:49 | Läst 924 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera