Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 95 / Professionell SLR
Praktina FX var den första professionella 35 mm Spegelreflexkameran.
Med ridåslutare, utbytbart bakstycke, ett antal objektiv med bajonettfattning, samt en stor mängd tillbehör.
Praktina presenterades 1952 ( i DDR) och kom ut på marknaden 1953.
Ett antal år var Praktina helt ensam i en egen klass.
Det dröjde till 1959 innan en liknande helprofessionell kamera presenterades, Nikon F.
Och Nikons konstruktörer hade sannolikt tittat en hel del på Praktina under dessa år.
Och Praktina har Zeissobjektiv!!
Från Flektogon 1:4/25 mm till Spegelobjektiv 1:5,6/1000 mm
Och ett antal olika sökare.
(Även med exponeringsmätare).
Stereosökare med stereotillsatser.
Fjädermotor.
Elektriskt motor.
Närbildsutrustningar, bälgtillsatser.
Micro, macroutrustningar.
17 m filmbakstycke, osv.
OCH en liten sökare för 58 mm i kamerahuset. Sökaren syns på motstående sida mot avtryckat!
Jag har en Praktina med fjädermotor, prisma, ljusschakt, snittbild samt några objektiv.
Med bla en Biotar 1:2/58 mm. ( En Planar konstruktion)
Och Flektogon 1:2,8/35, som är en av de första retrofokus-objektiven,
en Zeiss-konstruktion som banade vägen för alla våra vidvinklar till våra SLR-kameror.
Och en Tessar 1:3,5/50 samt en Sonnar 135 mm.
Skärpemässigt ligger dessa objektiv ytterst nära dagens standard, mao du märker inget vid vanlig fotografering :)
Och har även en fjädermotorn till Praktinan! :)
Den e helt mekanisk!!
Känns/låter som gamla Leica-motorn till M4-2,
Fast ännu mer som ett "rå-mekaniskt" smatterband!
Och med denna fjädermotor på så får Praktinan en återgående spegel!!
I och med att motorn drar fram filmen efter varje exonering, så fälls spegeln ned i strålgången och bilden återkommer direkt! :)
Och en Praktina fungerar oftast än i dag!
Men skulle det hända nå't, så har jag för säkerhets skull skaffat en "Reparaturanleitung" für Praktina.
(Från Veb Kamera-und Kinowerke Dresden).
Mycket fin bok, med inklistrade svartvita fotografier, samt handtextade markeringar på fotografierna!! :)
Ett konstverk!!! :)
Och så har jag en manual till fjädermotorn!
Fast den är litet knepig att förstå....teknisk-tyska! :)
Mycket text, å få bilder, så vare på den tiden.
Men jag har i alla fall förstått hur motorn skall sättas fast under kamerahuset..
Har tagit en del bilder med Praktinan, här är en av bilderna, ett porträtt av Frisören vid Slussen.
Med Biotar 1:2/58 mm, Tri-X.
Och om jag får tycka litet.. ;)
så tycker jag nog att det fanns litet mer "personliga" kameror förr!
Ursäkta!!!
/Bengan
Straight 94 / "Endast för förryckta!" ;)
I min förra Blogg, där jag också skrev om Leitz eminenta motljusskydd,
(efter att Johan Ericson skrivit om det först i sin Blogg)
så kom jag som vanligt en del från ämnet så att säga,
och kom bla in på Zeiss-objektiv, Nikon-kopior och Jupiter dito!:)
Och man kan väl även kalla ett objektiv för en ljuspensel, då man målar bilden med ljus!?
Och penslar kan vara olika, för objektiv är olika, och kanske va ljuspenslarna/objektiven mer olika förr, och just genom den olikheten, med de fel och brister som finns, så blir dom mer spännande än dagens penslar..!?
"Vi skall vara rädda om personligheter, för kopior har vi tillräckligt av!" ;)
Och en fördel med en Leica, kanske ännu hellre en M Leica, är de mängder av olika objektiv/ljuspenslar som finns att tillgå!
Och många då till överkomliga priser.
Jag tänker då på de ryska objektiven.
tex Jupiter-12 och Jupiter-3 samt Jupiter-9.
Och alla objektiven är som sagt, ofta egna personligheter, med de fördelar och brister som en personlighet kan ha! ;)
Talade i förra bloggen om Sonnar 1,5:an/Jupiter-3, men det finns mängder av andra objektiv att tillgå, både äldre OCH nytillverkade, vad gäller nya så finns tex Voigtländer/Cosina.
Dom har en del vidvinklar som är mycket bra!!
Så ni alla förryckta!
Hitta en personlig ljuspensel! :)
/Bengan
Ps.
Kommer att tänka på min Elmar 1:3,5/5 cm. (Den sitter på min Leica standard från 1932).
Har även fotograferat en del dia med den. Elmaren har ingen antireflexbehandling, men konstruktören Max Berek va klurig.
Han placerade bländaren bakom den första linsen, å det va nog en omfattande matematik bakom,
för att med bländarens placering avskärma interna reflexer!!
Och det funkar!!
Så en Elmar från 1932 fungerar utmärkt för att ta diafilm med 2007!!
OCH denna Elmar,
kan med en bajonettmellanring användas på en Leica M6, M7 och M8 :)
Och så ett Ps som vanligt! ;)
Har haft en Jupiter-12, 1:2,8/35 mm, på en Nikon S2 vid gatufoto. Funkar fint!
Jupiter-12 är en kopia av Zeiss Biogon från 1936.
(Men Jupiter-12 är antireflexbehandlad)
Och då Nikon S2 inte har någon 35 mm sökare, så funkar den lilla snygga nytillverkade Voigtländer-sökaren utmärkt.
Den påminner mycket om Nikons originalsökare!
Straight 93 / Varför tillverkas inga sådanhära längre? 2.
Som Johan Ericson frågat i sin Blogg, "Varför tillverkas inga sådanhära längre?" :)
Viktig och bra fråga!! ;)
Och den här "lådkonstruktionen" är nog hyffsat nära ett optimalt motljusskydd!
Nu funkar runda motljusskydd också, som e utskurna, men...! ;)
Och, det här motljusskyddet har en del kluriga gångjärn/fjädrar, så det går att vika ihop!!
Köpte mitt motljusskydd för en tio år sedan hos Sergelfoto, men mitt sitter på en Summitar 1:2/50 mm, Summitar som e föregångaren till Johan's Summicron.
Men tycker man behöver en extrasökare, för att se äver "plåtlådan"! ;)
Och den här lilla Leitz extrasökaren, den är en godbit!!
Spegelsökare skala 1:1, mycket ljus, som betyder att man kan fota med båda ögonen öppna!
Om man vill! ;)
Och vad gäller Summitar.
Då Zeiss alla patent ogiltigförklarades av segrarmakterna efter Andra Världskriget, då kunde huggsexan börja! ;)
Bla så kunde Leica nu äntligen antireflexbehandla sina objektiv, och man startade bla med Summitar.
Nästa steg, det var att lösa upp en del kittningar i Summitaren, räkna om den, och lägga på antireflexbehandling,
och då hokus Pokus, då hade man Summicronen!!
/Bengan
Ps.
Och det var även nu som Canon, Nikon, Leotax, Nicca mfl, mfl kunde börja kopiera, bla Zeiss objektiv och antireflexbehandling, å se'n började den japanska anstormningen!
Man kopierade ofta bra, Sonnaren som Nikon kopierade för Nikon mätsökarkameror, den va så bra kopierad att man gjorde en test mellan gluggarna som Zeiss/Sonnar visserligen vann, men Nikon hade ett mycket lägre pris på sin glugg, och kvalitetetskillnaden/skärpeskillnaden betydde ingenting för normal fotografering, så vinnaren i slutändan blev ändå Nikon...
Å när jag pratar om Sonnar,
och då Sonnar 1,5....
Här är en Sonnar 1,5 på en M Leica! :)
Kompaktare 1,5:a finns inte!!
Inte med mer Mytos heller!!
Ps 2.
Å nu finns det säker något Hawkeye, eller Bessersmidth, eller vad det heter, som kommer att säga:
"Nja....tycker att fattningen ser ut som en Jupiter-3 fattning...".
Helt rätt!
Zeiss levererade på "beställning" ett antal objektiv till Ryssarna alldeles efter kriget. (Ryssarna ville ha Zeiss-gluggar på sina FED-kameror bla).
Vissa objektiv levererades endast som en objektiv-kropp, och sattes i fattning av ryssarna.
Den här sannolikt satt i fattning 1948.
(Det finns även Zeiss-nummer på objektiven invändigt, så det är spännande att spåra dom via:
"Fabrikationsbuch. Photooptik. Carl Zeiss Jena."
Den här optik-kroppen kommer från en serie 1,5 Sonnar-objektiv som va "fertig" 04.12.45 (1945 alltså)
OCH den är T-behandlad! (Antireflexbehandlad alltså)
Så ett sjulinsigt objektiv, i tre linsgrupper, uträknat för att klara motljus mycket bra, och så lägger man ett antal år senare på antireflexbehandling!
Det bli ingen dum konstruktion! :)
Ps. 3. Ok jag vet, ursäkta, det blev litet mer än bara ett snack om ett motljusskydd!! ;) :)
Straight 92 / Improved Street Shooter!
Har tidigare skrivit i Bloggen om Voigtländer Nokton 1,4/40 mm S.C
(S.C står för Single Coated)
Och Noktonen speglar in 50 mm ramen i en M Leica, och jag undrar varför?
Har tagit ett antal provbilder, då mest med 35 mm ramen inspeglad, och det jag får på negativet är aningen,
aningen mindre än vad jag ser inom 35 ramen!
(Undrar om brännvidden är exakt 40 mm, verkar nog vara någon/några mm kortare!?)
Har nu filat till bajonettfattningen på Noktonen så att 35 ramen alltid speglas in.
Så i praktiken så innebär det att jag har en 35 mm på 1,4! :)
Så var'e med det! :)
/Bengan
Straight 91/ Digital bildlagring??
Om framtiden vet vi nog inte mycket....!
Här är ett "produktfoto" från fotoskolan på 1960-talet.
"Kul grej!" sa dom flesta i klassen, "Öl i plastflaska"!
"Men det funkar inte, ölen tar smak" sa dom.
Ok, nu va det här en vanlig plastflaska, å det kom ju nå't öl i plastflaska senare....tror jag
Men nu blev det inte så här, inte riktigt så här i alla fall.
Och om framtiden ja...
Alla våra bilder som vi tar, är det viktigt att ha dom kvar i framtiden?
Till våra barn, barnbarn tex?
Eller är det bara bilder vi tar för att visa upp under en liten tid, "Kolla, här är vi i Italien"
"Kolla, jag fotade nyss inne i Globen"..
"Och är är Elsa på dagis"....
Men ändå,
hur länge kan vi spara bilden digitalt på Elsa då hon va liten..
Eller är våra digitala bilderna som våra dagstidningar, man läser, tittar på bilder och sedan slänger man..
För vad jag förstår, så är det ingen som riktigt vet hur länge det går att spara digitala bilder på ett enkelt och bra sätt...!?
Eller?
För en fil måste väl i alla fall lagras på nå't media?
Som är hållbart under tiden?
Och som skall kunna läsas även efter en 50-100 år?
Men Ok, om det nu är så, att man tittar på bilderna just för stunden, för några år framöver, och inte tycker att det är nå't att spara på sikt, då försvinner såklart det här sk. problemet!
Jag har själv egna negativ från 1950-talet och framåt.
10 pärmar! :)
Lagringsstorlek 50x30x30 cm.
Å pärmarna har följt med mig under ett antal flyttar.
Å det funkar än så länge bra att plocka fram bilder från 1950-talet och framåt....
Men numera så skannar jag negativen och sänder till labbet!
Men om jag inte kan skanna mina negativ i framtiden då?
Då får jag väl ta fram framförstoringsapparaten från källaren! :) ;)
(Klart bökigare än med PS, men det går)
Och det här verkar ju funka även i framtiden!?
Och om framtiden som sagt...
Då jag tänker på vår gemensamma framtid, ombord på "rymdskeppet Jorden", så känner jag ändå en viss oro..
Det gäller framför allt den globala uppvärmningen...
Tex en ökande "Global Dimming", om ickelinjära företeelser vad gäller väder/klimatändringar, om havens minskade förmåga att binda koldioid då havstemperaturen ökar, om den accelererande avsmältningen av isen på polarkalotterna, om ökande metangasfrigörelse på tundran......
Men vissa experter tror att vi hinner lösa det här problemet med ny teknik...
Ok,
visst håller jag tummarna för teknikexperterna......
Visst!
Men om det nu inte skulle funka med den nya tekniken för att klara den globala livsmiljön.....
just för att vi startat för sent,
för att vi inte tagit problemet på tillräckligt stort allvar....
Om förändringen alltså går fortare än vi tror....
då kanske min undran om hur vi skall lagra bilder inför framtiden inte har någon större betydelse.....
/Bengan