Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 6483 // Framkallning och svartvita dia och Fotofikat på Viksängen!
Jag brukar notera på filmremsan vad den "innehåller"! Det kan vara bra att veta vilken kamera filmen gått igenom! Och datum! Bra då det ofta ligger flera rullar i kylskåpet! :)
Filmtorken i badrummet fungerar bra! Avdelning den nya fotografin alltså! Eller nygamla, fast de som nybörjar med det här har ofta inte varit med om det tidigare! :) Eller som undomarna säger, dom som växt upp i det digitala, dom kallar det här för riktig fotografi! :)
Vad gäller Fotofikat så va det trevligt! Här testas en Booster! Alltså en Nikonnormal på en Fuji X-E1 blir en normal! Ingen brännvidsförändring alltså! Företaget som gör de här bostrarna hade en booster på gång för M Leicaobjektiv på tex. Fuji x-kameror, men avståndet var för trångt mellan objektiv och sensorn för att det skulle fungera bra!
Och det här är en diabild! Som jag inte riktigt kommer ihåg hur den framkallades! Jag minns att jag måste övertyga labbet i Tunnelbanestation Hötorget, för en trettio år sedan, att filmen skulle framkallas i den för dom felaktiga filmframkallningen! Och då blev det ett svartvitt dia! Det märkte dom också efteråt! Vad jag minns så va originalet en negativ filmrulle! Färg alltså!
Någon som gjort något liknande och vet hur man gjorde?
.
Annars inga större nyheter! Det sitter just nu ett 28 mm objektiv på M6:an! Ett Voigtländer! Fördel är bla. ett ganska djupt motljusskydd! Bra när det snöar! Ni fattar va?
/Bengan
Straight 6796 // Slutrapport från en annorlunda verklighet!
Den första bilden lade jag in nästan direkt från negativet! Men allt går att fixa idag, jag hittade ett gratisprogram som gjorde bilden bättre, och Per-Erik har hälpt mig med ännu bättre bilder på Sven, som jag skall lägga in här senare!
Men då kvarstår frågan, varför hålla på att fota med äldre film, när man kan göra om bilden så det inte syns att det är fotad med äldre film! Eller äldre kameror! Eller lägga in en nyss tagen digital bild, och göra om den så det ser ut som om den är tagen med en 1930-talkamera! Ni anar vart jag vill komma va? Vad kommer att vara äkta och falskt! ;)
Och här är fortsättningen:
Jag har fotat med utgångna negativa färgfilmsrullar, utgångna 2006, på olika bländare under några veckor! I dagsljus, nedbländat med en kort slutartid går det bra med en känslighet på runt 80 ISO! Men inomhus i svagt blandljus och på full öppning och med en lång slutartid som ofta ger skakningsoskärpa så blir det annorlunda! :) Men ganska förväntat! Kameran och objektiv är från 1930-talet och objektivet är inte antireflexbehandlat! Mycket av kornstrukturen i bilden beror sannolikt på felexponering och sedan framkallning av den utgångna färgen i filmen! Ok, ljusår från dagens digitalfotografi, jag vet! Men mer spännande, levande och oförutsebart! :)
Och visst kan man med de fantastiska bildprogram vi har numera, göra om bilden så den blir lika bra, eller nästan lika bra som om den är tagen med en digitalkamera!
Men rubriken va, en annorlunda verklighet! Utifrån några äldre och utgångna filmrullar! ;)
.
Magda och Dan i Salong Central i Gnesta! Här har jag fotat i dagsljus och det funkar bra! Och den här litet gammaldags färgtonen i bilden, tycker jag är intressant! Men man kan såklart göra om bilden, skärpa upp, ändra färger osv, så ingen ser att det är fotat med en utgången film! Allt går att manipulera numera!
Här är husgaveln på Salong Central!
.
Gatufotografi i Gnesta
.
Sportcykel! Fuji!
.
Här är färgfotoutrustningen! Men nu är färgfilmen slut så nu blir det "vanlig" film framöver, typ HP5+ och nu i 1950-tals utrustning! Contax IIa med Biometar 2,8/35 mm! Progress liksom! :)
/Bengan
Straight 6788 // Att veta var bilden är tagen, och när den är tagen!
Bilden i min blogg i går va svår att platsbestämma! Även för mig själv! Men den här bilden från Kungsgatan i Stockholm är lättare! (Bilden låg i en blogg från 2016) Och så får jag hjälp med det mest sannolika datumet när jag tog bilden av FS-medlemmen Janne Hansen! Jag hade nog först skrivit året 1964, vilket jag ofta gör när jag inte minns exakt!
Så här skrev Janne:
"MEN du Bengan eru´hundra på årtalet? Hittar bara en flygolycka som matchar 102 fatalities åren 61, 62, & 63. Det är en Douglas DC-7CF från NorthWest Orient (med 101 pers) som ramlar ner i Stilla Havet den tredje juni 1963? Månaden kan ju stämma iaf med tanke på sommarklädseln? Stämmer det så har du datum på bilden och det kan ju vara kul ...
Njae Bengt inte den 3:e, skulle nog tänka mig tisdagen den fjärde juni först. Nyheten skulle ju fram, tidningen/löpsedeln skulle tryckas o distribueras osv? Allt tog ju sin lilla tid på den tiden (C; Synd men jag ser inte vilka tidningars löpsedlar det är och inte heller ser jag vem det är som riskerar livstids fängelse? Om min teori håller så kan löpet inte röra Wennerström för han blev inte "caught by the law" förrän ett par veckor senare (midsommaren -63)"
Vilka kunniga läsare jag har i bloggen!
Jag bara bockar och tackar! :)
/Bengan
Ps. För övrigt anser jag att Tri-X va bättre förr! Även Cato den äldre upprepade sig! :)
Straight 6988 // En liten essä om två olika kulturer inom amatörfotografin! :)
Voigtländer "Steel Rim"
.
När det kommer till oss amatörfotografer så finns det nog i stort sett två olika grupper, de som jagar teknisk perfektion och skärpa, den de som värnar om karaktär och konstnärliga uttryck via sitt objektiv!
Ungefär så ser det nog ut med ett antal mellanregister!
Det är därför som Voigtländer Nokton Classic 1,4/40 mm SC är ett diskuterat objektiv! ;) Och vad gäller brännvidden 40 mm så är den är mer logisk än 50 mm tycker en del! ;) Men vad gäller själva objektivet och då synpunkter på skärpan mm, så beror det nog på att användare inte läst på ordentligt om objektivet!
En liten pik till Ken Rockwell mfl! ;)
Nokton 1,4/40 mm är inte ett perfekt objektiv ur teknisk skärpesynvinkel och skall inte så vara heller, för det här är objektivet skall försöka härma hur den första versionen av Leitz Summilux 35:an tecknade sina bilder! Ungefär som Leica försöker med sin nya Steel Rim-Summilux 35:a! :)
Så vidöppet på 1,4 finns det en aningen mild karaktär, eller målerisk bildsyn, som starkt påminner om den tidiga Summilux 35:an! Men genom att blända ner objektivet till f/2 ändras karaktären och när man når bländare 2,8 förändras det hela markant och en bra skärpa kommer och fortsätter hela vägen ut!
Ungefär som på den tidiga Summiluxen! Ni som haft den kommer säkert ihåg! :)
Så en sammanfattning, Voigtländer Nokton Classic 40mm f/1.4 SC är gjord för att kunna efterlikna den tidiga Summilux 35:an,
men till ett mycket lägre pris! :)
Så va det med det! :)
/Bengan
Ps. "The 40/1,4 SC is a different kettle of fish altogether. It is designed to be a “soft” lens wide –open. Not soft as in out-of-focus soft, but a lower contrast and a flat rendition of tones. Once you stop it down it is sharp while still giving the lower contrast. It is the kind of lens you can use for portraits of people “of a certain age” as it smoothes out the wrinkles of an experienced life." ;) :)
(Tom Abrahamsson)
Leica Summilux 35mm f/1.4 från 1960 har en enkel antireflexbehandling, SC