Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 2017 / Va det svårare att ta bra bilder förr? Med tanke på "sämre" kameror! Jag tycker nog det..
Sommartid e både utetid och läsetid, nyss läste jag en artikel i DN om Afganistan, och tidigare tittade jag i några tidningar och i en fotobok. Ny tidning, gamla tidningar och gamla böcker. Det känns som dagarna e längre på sommaren, kanske pga att att det ljust längre! Så det har blivit mycket läsning för mig, och mycket gräsklippning! För vi har köpt en ny gräsklippare, det blir roligare då! :)
Vad gäller foto och bilder och läsning, så är min känsla att bilderna inte va sämre förr, eller hur man formulerar det hela, och med tanke på den teknik som då fanns, så känns dom faktiskt bättre! Ursäkta mej! ;)
Nu kan man säkert diskutera vad som e en bra eller dålig bild, och tänker man i skärpa och att kunna fotografera med höga ISO och ta många bilder och liknande med hjälp av den moderna digitala tekniken, så visst har bilderna blivit bättre, om det är det man nu menar med bra bilder. Men har man andra kriterier på bilder än teknik, så är i alla fall jag imponerad av hur och var man kunde fota förr!
Återkommer till Erich Salomon, som med sin Ermanox fotade i befintligt ljus på 1930-talet. Med en handhållen kamera, höftskott och avtryck via en trådutlösare och vad jag förstår, så va det glasplåtar i kameran på 5-10 ISO! Respekt!
Bläddrade även i ett gammalt nummer av LIFE, och det är många fina bilder.
Som här, en seglingsbild tagen med stor fantasi.
Jag kan väl ändå passa på att fortsätta och tycka och undra varför det inte kommer fram många fler och "bra" fotografer nu när nästan alla har tillgång till enkel fototeknik? Men det kanske ändå inte räcker med en lättskött kamera. De kanske även behövs ett bildsinne och träning! Ständig träning!
Och för att komma framåt i sin egen utveckling, så tror jag i alla fall, så bör man också veta vad som har fotograferats förr, vad som hänt förr! Annars blir det som att visa upp uppfinningen av hjulet gång på gång, och det går väl bra om åskådarna e på samma linje!
Så det här gäller även fotoskribenter/kritiker/gallerister, som i många fall styr den den fotografiska bildutvecklingen. Ni anar kanske min saknad efter sådana som Kurt Bergengren! Och vad jag menar, det är att Kurt Bergengren inte bara va fotokunnig, det fanns en mycket stor bredd i hans övriga kunnande!
/Bengan
PS. Och sitt nu inte och titta på tv när det e en sådan fin tid, titta på tv kan ni göra under mörka vinterkvällar! ;)
Straight 2016 / En koffert i Mexico! Tusentals negativ av Robert Capa, Gerda Taro och David "Chim" Seymor.
Den fantastiska historien om upptäckten av tusentals negativ av fotografer som Robert Capa, Gerda Taro och David "Chim" Seymor. Fotografierna togs under spanska inbördeskriget. I sextio år trodde man att de gått förlorade för alltid. En film av Trisha Ziff med musik av Michael Nyman.
Om ni inte har sett filmen, se den!
/Bengan
Straight 2020 / Att sköta en analog systemkamera med en hand! Hokus pokus! :)
Jag som e van med analoga M Leicor, och gillar M Leica, tycker ändå att det e kul att fota med Contax G2, riktigt kul förresten! För den e enkel att fota med, exponerar mycket bra, och man sköter i stort sett alla kontroller via högerhanden! Å man kan faktiskt hålla kameran i en hand och ställa in det mesta med tumme, pekfinger och ringfinger och se'n trycka av, och trycka av, och trycka av... :)
Smart jobbat Kyocera och Zeiss!
Vad gäller Zeissobjektiven, så e dom inte mycket att orda om!
Men Ok, litet kan jag väl orda! För vad som är bra med Contax G1 och G2, de e att det inte finns så många objektiv! "Jaha, vad e de för bra med det nu då", undrar nog nå'n!
Ofta så e det ett väldigt fibblande med olika objektiv när det finns många objektiv att välja på till kameran! Ni känner igen det va? "Undrar vilket objektiv jag skall välja i dag!" Eller, "Nu har jag köpt ett nytt objektiv igen till kameran! Nu skall det bli macro! Eller nu skall jag pröva det här objektivet vid gatufoto! Och kolla vad som kommit till min kamera! Ett nytt superobjektiv för nattfoto! Och nu äntligen skall jag bli en bra fotograf med det här objektivet!" osv, osv! Å för att inte tala om alla objektiv som finns till en M Leica!! ;)
Och zoomar skall vi inte tala om!!
Å ni vet vilka som ligger bakom allt det här med alla objektiv till alla kameror va? De e en konspiration, de visste ni va? ;)
Men med en Contax G2 e det inte så mycket att välja på, så man får hitta på nå't annat kul än att hålla på och byta objektiv hela tiden! Man kan tex fota och samla exponerade filmrullar i kylen! ;)
Nåja, jag har ju två objektiv till kameran, ett 28 och ett 45 mm, tillräckligt många för att jag får valproblem i alla fall!
Men tillbaka till huvudfåran! Contax G2 e kul att fota med, även om jag ibland även använder båda händerna och använder två olika objektiv till och från!
Ha en fin helg!
/Bengan
Straight 2015 / Människan lever inte bara av fotografi, det finns en del annat! Och så litet om Contax G2 vs M Leica!
Man kan inte bara snöa in på Kurt Bergengren, eller M Leica, eller som nu Contax G2, utan livet består av mycket annat! Som idag tex, så åkte vi till "världens ände" och promenerade, trots en liten risk för semesterträngsel. Men det va lugnt som på en midsommardagsförmiddag, och gott om plats på Hannahs café. Se'n gick vi till sportaffären där min fru köpte en cykelhjälm till mig. Hade jag varit ensam så hade jag stått där och velat och provat olika hjälmar och sannolikt inte kommit till skott, men nu blev det en hjälm! :)
Se'n till Systembolaget för att kolla ölsortimentet. Jag hade väl inga större förväntningar, men se vad jag hittade! APA-typ liksom! Fin beska! Passade bra till räkorna i stark currysås med ris och sallad!
Som sagt, människan lever av annat också, inte bara av fotografi!
Ha en fin helg!
/Bengan
Ps. Och Contax G2 funkar utmärkt! Och jag har kollat, man kan sköta kameran med bara en hand! De du M Leica! :)
Straight 2014 / Mera om Kurt Bergengren. Och om höftskott!
Läser ett avsnitt ur boken "Det är nödvändigt att fotografera", ett avsnitt som heter "Den tänkande dokumentärfotografen".
"Den nya bildsynen är nu till åren, och hur uppkom den då? Det är förstås ett verk av mångas ögon. En fotograf som är medveten om sitt synsätts traditioner har ständigt Stieglitz, Weston, Man Ray, Eugene Atget, HCB, Paul Strand mfl som sällskap i sina bilder, och ofta utan att vara medveten om det...
Eller i ett obevakat höftskott, så är Erich Salomon i sällskapet med sin Ermanox hållen i höfthöjd med en trådutlösare, men utan Tri-X.
I det fotografiska dokumentära bildspråket ångar pansarkryssaren Potemkin fram och nattpostexpressen mellan London till Edinburgh till dunket till Brittens musik..."
http://www.youtube.com/watch?v=TGc7-SbHJs0
http://www.youtube.com/watch?v=-WO7JxYlhOM
http://www.youtube.com/watch?v=1pQJzZDIQTs
Inget är nytt liksom...
Och kameran styrka är att se snabbt och rakt fram. Att frysa ögonblick i tiden. Men dess svaghet kanske har varit att den lockat många att gå omvägar till annan konst, genom att försöka fotografera som Monet målade. (Och sannolikt har det här "måleriet" ökat med de tekniska hjälpmedel som numera finns, som Photoshop tex.)
http://www.youtube.com/watch?v=gL6rkKxFcaM
Så inget är egentligen nytt, utan fotografin tar sig bara vidare med andra hjälpmedel. Vad som kan vara viktigt, det är att veta vad som varit tidigare, för att inte gå helt och kanske onödigt vilse med sin egen bildsyn.
Det här va min egen sammanfattning av avsnittet "Den tänkande dokumentärfotografen".
Och jag vill ibland ändra rubriken på den här boken till, "Det är nödvändigt att ha den här boken!" ;)
/Bengan