Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 106 / Sagan om Ringen..
och Beowulf-eposet.
Dom flesta av oss som har läst sagan om Ringen, har säkert förstått att Tolkien har haft en förlaga till sina berättelser.
Och det är Beowulf-eposet, den forngermanska världens stora hjältedikt.
Den avskrift som finns i England, torde ha tillkommit år 1000, och är avfattat på en västslavisk dialekt och finns nu i Brittish Museum.
Det är en spännande paradox att denna fornspråkliga klenod som Beowulf-eposet är, knappast berör de fornengelska småkungadömena alls, utan har ett större samband med oss i Norden...
Och nu kommer det en film, Beowulf!
Med skådespelare som Antony Hopkins, John Malkovich mfl.
Visserligen sägs det att är en Brittisk hjältesaga,
men det får man nog se som en litet historielös beskrivning... ;)
För eposet "tillhör" oss i Norden. Det handlar om nordgermaner, om Gaetas (Goter/Göter) och Svear..
Och Tolkien som var professor i "Old English" vid universitetet i Oxford (1925 och 1945) och i English language(1945 till 1959) har även skrivit en tidig bok om Beowulfeposet.
Men den verkar de flesta sk. Tolkienfans ha missat! ;)
Så nu kan ni som vill se en förhistoria till Sagan om Ringen, och ett epos som även berör oss i norden.
Vill citera några rader från Beowulf (i Björn Collinders översättning. Natur och Kultur)
Ni som läst/sett hur man begraver sin konungar i Sagan om Ringen kan här se likheter.
Här faller tankarna även på båtgraven i Sutton Hoo.
(Sutton Hoo är en båtgrav i södra England med storstilade gravgåvor!)
"Ringstävad stod han, vid stranden i hamnen, ishöljd, utfus, ädlingens farkost.
De bragte så sin blide konung, * guldringsbrytaren, om bord på skeppet, den frejdade vid masten.
Där fanns mången skatt, många från fjärran förda klenoder...
Aldrig sågs fagrare farkost lastad med härkläder och hårda vapen, huggsvärd och brynjor....
Åt havet govo de drotten att bäras-
I sanning ingen kan säga bland härmännen under himmelens valv eller rådskloka män, vem som mottog den lasten."
Så man fyllde ett skepp med guldskatter och vapen,
lade den döde hövdingen i vackra kläder vid masten,
och sköt så ut skeppet....
Hur som helst, jag hoppas att filmen Beowulf är sevärd.
/Bengan
Ps. Länk: http://www.beowulfmovie.com/
Ps 2. Guldringsbrytare = givmild härskare. Bröt bitar ur sina armringar och gav till sina män.
Straight 105 / D N E
Den Nygamla Enkelheten alltså!
Eller Straight Photography....
Rak fotografering, kanske man också kan kalla det..
Eller en närvarande och nära fotografi!
Och ofta mycket subjektiv!
Men kanske inte så "drivande och konstnärlig"...! ;)
Och, förutom mitt fotointresse,
och en del andra för fotograferandet "störande" intressen ;)
så är jag också flygintresserad.....
Har ju tidigare flugit drake. (Kallas numera Hanggliding) Här under den "utbildningen".
De e jag som sitter i gungan :)
Och fick en flygtur i present av min fru när jag fyllde år för ett tag sedan.
Önskade mig en flygtur med en liten kärra, "där man verkligen flög".
Det blev en Piper Cub från Tullinge.
För er som inte vet vad en Piper Cub är visar jag kärran med mig stående framför :)
Man kliver i en Cub med instruktion, mao man sätter inte fötterna var och hur som helst.
Och man får en flytväst på sig.
Varför inte en fallskärm undrar säkert någon.
Just det jag sa tidigare om istigningen så kommer man heller inte ur hur lätt som helst,
och så har en Cub ett mycket bra glidtal, så man kan glida till närmaste golfbana, som piloten sa, eller har man otur, då blir det en sjö, och då är flytvästan bra att ha!
Vi startade från Tullinge, meddelade Bromma, som såg oss när vi kom ovanför trädtopparna, och så stack vi ut mot Sandhamn på 300 meters höjd.
Det låter inte mycket, men ni som varit uppe i Kaknästornet vet, det tornet är "bara" 155 meter.
Efter en stund ropar piloten, "kan vi ha fönstret öppet litet, det blir varmt"
"Visst" sa jag och sköt upp plexiglasfönstret en aning.
Vi hade Com-Radio i våra "hörselskydd", motorn och vindtjutet är högt!
"Jag tog över spaken ett tag" när vi flög ut mot Sandhamn! :)
Här rundar vi Sandhamn
Å här e det Waxholm
Man flyger helt visuellt, så det gäller att hålla koll runt om!
Rätt som det va kom det en kärra på en 50 meter över oss.
Min pilot sa: "Han såg oss inte!"
Åter ovanför Tullinge
Å här vingglider vi.... :)
Å så gäller det att sätta kärran så kort som möjligt in på banan..
Men gärna PÅ asfalten!!
Som sagt,
inget konstnärligt fotograferande alltså,
utan bara enkel och straight fotografering! ;)
Den Nygamla Enkelheten! ;)
Utrustning: M Leica med 15 mm och negativ färg.
/Bengan
Ps. Litet mer om Straight Photography
http://gruppof.blogspot.com/search/label/Bengt%20Bj%C3%B6rkbom%20Archives%201962%20-%202007
Straight 104 / D N E
Den Nygamla Enkelheten...
Eller Straight Photography
(The Roots of Photography)
Gnesta har fått ett tillbygge på sin station, så nu kan fjärrtågen stanna.
Roffe och jag brukar passera stationen då vi promenerar. (Roffe är en sju månaders dansk/svensk gårdshund)
Train Spotting alltså! :)
Och "vi" tar ofta tillfället i akt att samtala med konduktören då tågen stannar.
Och då sa en av konduktörerna:
"Vi måste vänta några minuter här för det kommer ett ånglok från sta'n".
"Tack för den upplysningen" sa jag,
och sprang med Roffe över på den andra perrongen.
Vi hinner knappt fram förrän vi hör ett frustande och så dyker ångloket upp.
Här nedan är den andra bilden av ångloket, fick samtidigt som jag skulle ta bilden, ett ryck i vänsterhanden av Roffe's koppel, så kameran kom litet ur läge....! :)
Men det va ju första gången Roffe såg och hörde ett ånglok, så man får förstå att han inte kunde stå stilla! ;)
I
Å passagerare såg vi också stå utomhus i kylan.... 4 Klass!?
"And Now for Something Completely Different" ;)
I en grusgrop en bit in i skogen utanför Gnesta står ett antal fartygscontainers uppställda på ett ganska underligt sätt.
Har hör rykten om filminspelning här för ett antal år sedan...!?
Men platsen är nu öde och de rostiga/brunna behållarna har även dragit till sig ett bilvrak.
Tyckte det skulle kunna bli några "stämningsfulla naturbilder"...... ;)
Litet Mad Max-stuk alltså! :)
Å på marken ligger en trädocka...faktiskt..
Och här nedan e de Roffe som drar en brandskadad stol utanför en av containerna.....
Försökte faktisk binda honom vid stolen för att kunna fota i fred...
Men då Roffe hade sin nya dragsele på sig, då fattar ni va!!
Så här går livet i Gnesta....
Inte mycket händer.......l
Om man inte hittar på nå't själv! ;)
Jovisst ja,
tog också en bild av en man som ställer ut föremål utanför sin butik...
När han såg att jag fotade, sa han:
"Kan jag få bjuda på ett leende?"
"Man bockar och tackar för det" sa jag!
Straight 103 / D N E
Den Nygamla Enkelheten
eller Back to the Roots..
eller Straight Photography!!
Jag har för det mesta använt ett kamerahus, med ett objektiv, från 1959 till 2007...
Olika typer av kameror har såklart passerat under åren, men det som fungerat bäst,
det har varit en M Leica med en 35 mm vidvinkel...
Och ibland har jag då såklart stått inför problem, eller utmaningar! ;)
En Mätsökarkamera, en M Leica, med en vidvinkel, och jag skall plåta friidrott!!
Eller ta några porträtt...
Eller teaterbilder...
Men det har också funkat!
Jag har fått de bilder jag vill ha!
Men har fått jobba litet, både med kameran och funderingar på hur lösa fotograferandet,
och många gånger har lösningen blivit en litet annorlunda bild...
Och en av magistrarna i Fotoskolan, han sa en gång
(inte vet jag om han sa det just då, eller om jag läst det senare, men det va i alla fall han som sa det!)
"En kamera, en optik, en film, en framkallare..."
Och så här fattade jag det,
om du har en utrustning som du behärskar till 100% då kan du inrikta dig mer på själva bildskapandet!!
Klart att jag till och från, speciellt vid utlandsresor haft med mig litet extra-grejer,
ni vet det där: "För säkerhets skull"!!
Ifall jag skulle hitta "några rynkiga väderbitna fiskargubbar..."
Så då blev det ett extra kamerahus, och ofta ett kort tele nedpackat!
Och dom låg nedpackade under nästan hela utlandsvistelsen....!
(Tog väl upp dom nå'n gång "för jag måste väl ta några bilder då jag hade dom med...."
Och en av orsakerna till att jag "klarar" mig med en kamera och en optik,
är sannolikt att jag ändå försöker ta alla typer av bilder med den utrustningen! ;)
Eller säg så här, jag är ju tvungen!! ;)
Och att ha en M-Leica med en liten vidvinkel runt halsen eller i fickan,
det funkar vare sig man e på en se'n kvällsmiddag i en bergsby i Grekland,
eller på en bankinvigning i London,
eller då jag går på telemarksskidor ute på Hardangervidda!
(Men då jag var på cykelträningsläger i Italien,
och vi körde utför i bergen,
då hade jag kameran i en liten styrväska...ifall!)
Och numera,
så har "en kamera, ett objektiv" blivit mitt förhållningssätt!
Ett dogmatisk förhållningssätt...
Men också en trygghet, då jag kan min utrustning!
Men visst får jag tråkningar ;)
självklart,
allt från min 75-årige flygar-polare till "juniorer" på en 25-år.. :)
"Harru inte skaffa en digital än!?"
"Det går mycket fortare att få fram bilden med en digitalkamera!!"
Ok,
få fram bilden fortare ja....
Om det är det som är det viktigaste!? ;)
Så mitt fotograferande blir ett analogt Retrograd-förfarande, och ett Dogma-förfarande..?
Och nu till en annan fråga, bilderna för framtiden....!?
Frågan är,
vilka typer av bilder kommer att vara intressanta i framtiden..?
Min åsikt är,
att det är bilder på människor i olika miljöer, som kommer att vara intressanta i framtiden...
Och som kommer att vara bildöverlevarna....
Bilden som jag har litet högre upp i Blogg-texten här,
"Pelare och skuggor" eller vad man skall kalla den,
känns som en ev. dagslända för mig...
Kanske litet kul för stunden, och "häftigt fotograferad!"
Men sannolikt ingen "överlevare"...!?
Tänk på de bilder vi sett genom åren, allt från Julia Margaret Camerons porträttbilder från på 1800-talet,
till bilder av Bruce Davidson, Vinogrand, Sune Jonsson, Robert Frank för att bara nämna några......
Och nästan alla dessa bilder har människor som motiv,
och är nära fotograferade...
på flera sätt...
Så, alla häftiga tidningsmagasinbilder, dom blir nog bara ett "överlevnadssätt" för fotografen, och för magasinet såklart,
men att få bilden att överleva bildmässigt, då krävs något annat...
Det är därför jag tror på den "nygamla enkelheten"!
På en naturialistisk fotografi!
På en Straight Photography,
OCH en nära fotografi!!
Det tror jag är framtidens fotografi!!
/Bengan
Ps.
Och vad gäller Retrograd, eller ett Dogma-fotograferande....
Är det bara jag som känner en utmaning att arbeta med en "enklare utrustning"??
Tex en kamera, ett objektiv...?
Eller för att tala bilspråk:
"Att våga köra utan antisladdfunktion, utan automatiska vindrutetorkare, utan antispinn, utan sex krockkuddar, utan backvarnarsignal"......! ;)
Eller är det kanske för vågat...även när det gäller fotograferandet!?
Straight 102 / "I did it my way"
Eller den nya sakligheten,
eller den naturialistiska fotografin
eller The Roots of Straight Photography!
Skall fotografin försöka efterlikna den målade konsten?
Då blir fotografin i vissa fall bara en genväg till bilder liknande den man gör med pensel!?
Och man kan inom den fotografiska bildkonsten och den fotografiska naturialismen sannolikt även skilja på två fotograferingssätt, att TA bilder och att GÖRA bilder!
För även inom tex gatufoto,
som normalt låter som ett naturialistiskt fotograferingssätt,
kan man "bygga upp sina bilder".
Med lämplig bakgrund, med skuggor, motljus och få bilder som inte skiljer sig nämnvärt från den målade konsten.
Därför har jag valt min väg!
Jag vill att min fotografering skall vara naturialistisk, verklighetstrogen.
Och jag vill också vara trogen min personliga bildsyn och inte anpassa mig efter den aktuella trenden.
Och mitt fotograferande skall kräva en medveten omsorg:
Jag vill kunna mitt motiv, och känna för det!
(Men regler får såklart inte hindra mitt spontana bildskapande!
Det viktiga är ändå vad jag har att säga,
och hur jag formulerar det!)
Men min bild skall vara fotografisk, på så sätt att jag tar den med min kamera!
Utan retusch eller annan efterbehandling, för med sådan så upplever jag att bilden förvandlas från en dålig eller obetydlig bild,
till en dålig teckning eller målning, och att min bilds sanning förflackas!
Jag vill ta bilder nära mina motiv, och med närhet menar jag inte bara då en fysisk närhet,
och inte beskära bilden.
Och jag komponerar bilden i sökaren.
Jag använder en utrustning med ett förhållningssätt där jag själv sätts på prov, det blir en utmaning i själva skapandet.
Jag vill vara nära mitt motiv, i en dialog,
och får då även ta konsekvenserna av mitt nära fotograferande!
Så därför fortsätter jag att använda "en enkel utrustning",
"En kamera, ett objektiv...."
En utrustning som fungerar för mig!
Och utifrån detta,
som är mitt förhållningssätt, så fortsätter jag att ta mina bilder.....
*
Och man kan ändå inget annat göra än att fastställa var vägen börjar och i vilken riktning den går....
Att hävda något definitivt skulle ändå vara självbedrägeri...
Men jag kommer att försöka följa den vägen,
och under tiden jag färdas, kommer jag att se och uppleva ovanliga saker....
Ett Dogmatiskt förfarande kan tyckas...
För förryckta kanske...
Men det är mitt val!
/Bengan
Ps.
Det är kul att börja Blogga igen!!
DET har jag saknat!! :)
Bilden ovan är tagen på Galleri Ikon.
(Nytorget i Stockholm)
Fotokonstnären heter Misha Pedan.
Utställningen heter Stereo_typ
Bilden tagen med Leica M6, Nokton SC 1,4/40 mm, negativ färg.
* * * *
Å tack för de välkomnande kommentarerna! :)
Sån't värmer i höstrusket!!!
Mvh Bengan