En fotograferande sjömans ord och bilder.

Nakterhus

Nakterhus heter en sån här vacker sak av mässing. Just det här sitter på M/S Gustaf Wasa i Siljan. Liknande har funnits på de flesta gamla ångbåtar.
Inne i nakterhuset satt förr fartygets viktigaste navigationsinstrument, magnetkompassen. Mässing är omagnetiskt och påverkar inte vart visaren pekar. Originalkompassen här var indelad i streck och inte i grader som nyare kompasser. På sidorna sitter fotogenlampor som belyste kompassen i mörker.
Egentligen ska nakterhuset sitta på ett trästativ, och på sidorna ska det vara stor järnklot som kan flyttas för att kompensera för fartygets egen magnetism.




Undertecknad vid nakterhuset.


Inlagt 2015-07-09 13:44 | Läst 4418 ggr. | Permalink

"En vacker detalj från en värld som är helt främmande för mej. Jag hade nog kunnat gissa nakterhus var något som fanns på en båt men inte mer. Har de små "antennerna med paraplyer" någon funktion eller är det bara utsmyckning? Hälsningar Lena"


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
En vacker detalj från en värld som är helt främmande för mej. Jag hade nog kunnat gissa nakterhus var något som fanns på en båt men inte mer. Har de små "antennerna med paraplyer" någon funktion eller är det bara utsmyckning?
Hälsningar Lena
Svar från Mashavet 2015-07-10 11:21
"Antennerna" hör till fotogenlamporna. Skorstenar kanske man kan kalla dem.
2016-11-15 01:36   Hans Carlberg
Det var inte på bara på Mashavet som fartygen hade ett nakterhus. Ordet som betyder natthus kommer från, efter vad jag fick lära mig i min ungdom, det holländska ordet nachthuis. Åndamålet med nakterhuset är att ha fartygets magnetkompass upphängd i en kardansk vagga inuti överdelen av mässing som är försedd med luckförsedda öppningar, där den som tittar in på kompassen nattetid inte får sitt mörkerseende förstört. En svag belysning gör detta möjligt. Mässing är omagnetiskt. På vardera sidan av nakterhuset finns en järnkula som kan flyttas i sidled, som grovt kompenserar för fartygets egenmagnetism från skrov och annat av metall. Inuti det vanliga trästativet på vilket överdelen är fästad , finns små magneter för att finkompensera den magnetism som järnkulorna på sidorna inte kan kompensera annat än grovt.
För att ta reda på och kompensera för fartygsmagnetismen förtöjde man förr i tiden vid en dykdalb. En dykdalb är en konstruktion som ser ut son en kon hopfogad av grovt timmer eller betongstolpar som är kraftigtr förankrad i sjöbotten. Ordet kommer från namnet Duc D'Alb eller hertigen av Alba. Fartyget kan 'kasa' dvs förhalas runt dykdalben och till att börja med ta reda på kompassfelet på kurser varvet runt. Därefter har man möjlighet att med hjälp av de uppmätta värderna kompensera eller deviera kompassen.
Svar från Mashavet 2016-11-15 09:16
Tack för den utförliga beskrivningen!
I mitt fall finns endast själva huset och en ocertifierad kompass kvar och är endast prydnad. Trästativ, järnkulor och magneter försvann i renoveringen efter branden 1982, eller kanske de försvann ännu tidigare. En certifierad kompass finns givetvis ombord, men inte i nakterhuset.