En fotograferande sjömans ord och bilder.

Ett matfoto jag blev väldigt nöjd med

Jag  har inget direkt intresse för varken matlagning eller matfotografering, men eftersom mitt jobb, M/S Gustaf Wasa, behöver foton till hemsida och Facebook så fotograferar jag allt möjligt inklusive mat när det blir ett bra tillfälle.
Den här gången var det ett stort sällskap som hade förbeställt maten så vi kunde ställa fram förrätterna på borden innan de kom ombord. Jag kom på alldeles för sent att det var ett bra fototillfälle så det blev inte tid till att plocka fram stativet som jag har med ombord. Några snabba foton med objektivet som satt på bara.
Jag har tidigare tagit många riktigt usla foton på fint dukade bord med läckra förrätter och lärt mig en del av det. Bl.a. har jag lärt mig att om man står upprätt och fotar ner mot bordet blir det trista, platta foton. Därför gick jag ner lågt. Jag kom dessutom ihåg att tänka lite, men inte tillräckligt, på vad jag hade i bakgrunden.


Panasonic GX7 / Panasonic Lumix G Vario 14-140 * 1/100 sek * f / 4,5 * 34 mm (motsv. 68 mm) * ISO200.
Lätt justerat i Lightroom: Uppljusade skuggor, ökad färgmättnad, lite ökad kontrast. Ej beskuret.

Jag antar att den som verkligen kan det här med matfoto underkänner mitt foto med en lång lista motiveringar, men jag är väldigt nöjd själv.
Jag är nöjd med skärpedjupet, med ljuset, med blänket i glas och tallrik, utsnittet känns helt rätt, glasen som bara anas på nästa bord syns precis tillräckligt för att visa att det här är en restaurang och  inte ett enstaka dukat bord, fönstret och relingen utanför visar att det är ombord på ett fartyg. Till en början retade jag mig på den lilla stjälken som sticker upp över kaffekoppen, men jag har ändrat mig om den. Den ska vara där.
Det är faktiskt bara några få saker som stör mig i bilden: Jag borde ha rättat till den blå lampskärmen som sitter lite snett, jag borde ha dragit undan gardinen i högra kanten ur bild eller dragit fram den en bit så det syns mer av den än en liten snibb, och jag borde ha flyttat persiljan på den närmaste renstekstoasten till någonstans mitt på klicken mellan de två rensteksbitarna. Det har också blivit något märkligt blänk som inte ser ut att passa in  i nederkant av glasen. Jag borde ha försökt ta reda på var det kommer ifrån och skyla bort det.

Kommentera gärna! Ge kritik! Kritik från vana matfotografer är extra välkommen. Var snäll eller elak efter eget val.

Inlagt 2017-07-19 13:24 | Läst 8770 ggr. | Permalink

"Jag tycker det överlag ser rätt bra ut. Men jag undrar om vitbalansen är den bästa? Ser lite grådaskigt ut. Kanske kunde själva smörgåsen också ljusas upp lite med justeringspensel."


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Jag tycker det överlag ser rätt bra ut. Men jag undrar om vitbalansen är den bästa? Ser lite grådaskigt ut. Kanske kunde själva smörgåsen också ljusas upp lite med justeringspensel.
Svar från Mashavet 2017-07-19 20:43
Tack för kommentar!
Du har säkert rätt om vitbalansen. Microsofts förbannade Creators Update ställde om mina skärmar till något fruktansvärt äckligt grådaskigt grönt och fick dessutom mina färgprofiler att upphöra att fungera. Jag har lagt ner massor av timmar på att försöka få skärmarna bra igen utan att ha lyckats riktigt. Vitbalansen ser ändå rätt ut i jobbdatorn som är helt Microsoftfri. (Linux) Färgerna ser ut att stämma bra med verkligheten. Det är inte så att du menar att jag ska öka färgmättnaden lite till?
light 2017-07-19 21:41
"färgmättnaden"? Nej, det ser lagom ut, utan jag tänkte att eftersom det är smörgåsen som är det centrala i bilden så kunde man lyfta fram den litet mer genom att ljusa upp just den. Men inte mycket. (Alternativt kan hela bilden ljusas upp lite, upplever den lite mörk på min skärm.)
martinot 2017-08-01 22:05
Jag tycker det rent spontant är en bra och helt OK bild. För att ha så kort tid på dig så tycker jag att du lyckats väldigt väl. Duger garanterat som foto på er webbsida.

Hade du haft lite mer tid så skulle jag fotat ifrån något högre vinkel så att M/S Gustaf Wasa på porslinet syntes tydligare (bra branding för webbsida), och håller med om att det absolut borde vara dryck i glasen (ser mer välkomnande ut och ger trevligare känsla).

Håller med om att mackan/bilden borde ljusas upp (är inte säker på att din MS-fria dator är så mycket bättre - kolla upp på andra enheter), samt att petsiljan verkligen är dåligt placerad av kallskänkan. Sedan kan jag hålla med om att gardinen i fönstret stör lite geometrin (lampan och resten stör inte alls, och där tycker jag att du är alldeles för petig och självkritisk).

Kanske att jag valt något lite kortare skärpedjup, för att få lite snyggare bakgrundsbokeh, men totalt sätt så tycker jag ändå att det är en mycket bra bild.

Mycket gott jobbat under stressiga förutsättningar! 🙂
Jag tror att fullständigt perfekt kan se lite skrämmande ut, det blir bra så här, ett utmärkt foto för att presentera både maten och matstället. Dock har Ragnar rätt om vitbalansen, men å andra sidan, en mulen dag ser det ut så där som på bilden.
Svar från Mashavet 2017-07-19 20:47
Tack för kommentar!
Hm... En till som tycker att vitbalansen är fel... Jag får nog titta på det här igen på en dator med vettig skärm där jag har tillgång till Lightroom.
Man kan peta hur mycket som helst med småsaker men överlag tycker jag det ser trevligt och gott ut. Något som jag tycker hade förhöjt bilden är om det varit något i glasen t ex ett rosevin eller kanske något bubbel (men i ett annat glas i så fall).
Hälsningar Lena
Svar från Mashavet 2017-07-19 21:54
Dryck, ja. Det har du nog rätt i! Jag ska försöka fixa det nästa gång det blir matfotografering.
Lite rött i glaset hade nog också tagit bort det blänk som jag tycker att det stör, eftersom det verkar sida i den bortre sidan av glaset.
Tack för synpunkter!
Det enda av allt du nämner som du är missnöjd med är persiljan tycker jag. Jag kan föreställa mig att mackan skulle se lite mer lockande ut med lite grönt där i mitten.

Men så har jag lite åsikter om bilden som helhet. Jag har absolut ingen egen erfarenhet av matfoto att tala om men man ser ju ganska många sådana bilder ändå. Och jag tycker att det är för mycket detaljer i bilden. Visst har du rätt i allt du påpekar med restaurang, reling med mera, det låter bilden tala. Men det finns mer saker där: Textade underlägg, gafflar, stolar med många vertikala linjer (riktig ögonmagnet) och lampan tillför ju inget, eller hur?

Är det en matbild du ville ta, eller en restaurangbild? Jag tror att mer renodlade bilder, och då måste det naturligtvis vara flera bilder, gör jobbet bättre.

Ha det gott! /Thomas
Svar från Mashavet 2017-07-20 17:33
Tack för kommentar!
Som jag skrev i inlägget blev det ett snabbjobb. Jag tänkte inte alls igen vad jag ville visa, bara få till ett bra foto. Nu fick du mig att faktiskt tänka på det och det är nog bra att göra. Helst innan man tar fotot. Jag kom fram till att det jag helst vill visa är en mysig miljö ombord med god mat, inte maten i detalj. Det är nog alltså i första hand en restaurangbild. Skulle jag enbart visa renstekstoasten borde jag ha valt att placera den i en mindre rörig omgivning.