keepers of light
Förkrymper papper och ser provveckan rulla i gång...
Nu har provdagarna för Bildjournalisterna rullat igång, kul att se dem när de rör sig runt på ön för att leta bildvinklar. Man får hålla sig på sin kant det är lätt att man blir med på ett hörn. Det är lugnare nu än för några år sedan när de lämnade rullarna till gamla elever som soppade och slog kontaktkartor dygnet runt. Nu är det väl plug - in. Labbet är rätt stillsamt numer på skolan. Det är väl ett tiotal elever som använder det per år. Bättre apparater och tillgång till material än tidigare tex. på min tid på dokumentär fotokursen.
Jag gick den 1981 - 82 då med Göte Ask som kursledare. Det var en mycket fin kurs som innebar att man under hela terminen jobbade med sina projekt och hade undervisning paralellt, Det var mycket bildhistoria och bilddiskusioner kring olika aktuella fotografer. Jens Jensen gästade kursen och berättade om sina projekt och jobbade med oss i mörkrummet. Gunnar Smoliansky besökte oss och dessförinnan så hade vi fått uppgiften snö som vi skulle redovisa för honom. Det var tur att vi hade haft en workshop i zonsystemet innan. Det var intensivt och lärorikt. Bildhistorien utgick från de första grottmålningarna och viddare genom historien för att efter drygt halva terminen kommit fram till fotografin.Här ett porträtt av min vän Stefan som jag gick kursen tillsamans med. Han gick senare på fotohögskolan och fortsatte med den
" sublima " fotografin. Han håller en go liten 6X9 kamera i händerna.
Jag har monterat dit de röda plexiglasskivorna för fönstren i verkstaden och sedan förkrympt papper till Gummitryckskurserna under sommaren, lyssnat på Bill Evans och haft en lugn dag fast det är tungt att höra om ship to gaza.
mvh
Lasse
Den sublima fotografin ädelförfaranden...
Funderar mycket över fotografin och dess utveckling. Så är det att det har kommit mycket nytt. Fotografi är ett stort begrepp och med många olika varianter. Det finns de som fotograferar för pengar och de som fotograferar för att det är spännande mm.. Andra vill berätta och föra vidare en del vill skapa dialog etc.. Bilden som original är snart borta, vi arbetar med bilder digitalt och förtjusningen av att kunna printa ut i stora format blommar för fullt.
Det där sublima som finns i kontaktkopieringstekniken från stora negativ eller som en väl utförd fiberkopia kan visa upp blir allt ovanligare. . Får ofta försvara att jag håller på med dessa gamla töntiga tekniker nu då det kommer små plug ins som kan återge ytan på teknikerna. Jag har träffat en hel del hantverkare genom åren som arbetar med fotografiska ädelförfaranden. Alla arbetar olika och variationerna är många. Saker som luktfuktighet och vattenkvalite spelar in , om man kopierar med uv-ljus olika ljuskällor och dess olika efekter. . Olika processer kräver anpassade negativ för saltpappersbilder ska negatven vara hårda och täta så de inte går att kopiera i förstoringsapparaten. Man studerar ljuset och försöker hitta en teknik som passar för att få den slutliga bilden. .Sally Mann har med sina projekt bidragit till att ge våtplåtstekniken en renässans som teknik. Att se dessa våtplåtsnegativ vackert kopierade som palladiotypier ger en rysningar i kroppen. Men det är sällan man ser dem i original oftast i tryck i böcker eller på nätet.
Fotografins historia är full med historier om personer som har lagt sin själ i olika varianter av fotografitekniker.
Här en fotogravyr från 1882 föreställande Mungo Ponton , född och uppväxt i Skottland och flyttade som fyrtioåring ner till södra england Bristol, Han hade 1839 då han tagit del av Fox Talbots tidigare fotografiska experiment kommit på att Kaliumdikromat är ljuskänsligt vilket var början till gummitrycket, kopparfotogravyren, mmmm.. Hänger ni med, det är nog lika svårt som det kan vara för mig i den digitala fotograin. Det är klart att man lätt blir en nörd även inom detta men det finns mycket utrymme för ödmjukhet oxå. Jag valde att undersöka fotogravyren med en liten baktanke att göra en bok med fotogravyrer som illustrationer det var 1986 jag satte igång, snacka om att valen formar ens liv. Det är spännande och oerhört varierande. Gummitrycken till exempel växer fram under lång tid. Det tar ett par dagar att preparera pappren som i sig kan ha stora variationer sedan ska gummilösning mm prepareras. Själva arbetsprocessen är lång och svår. Men det blir för det mesta "nånting". Under de längre kurserna så växte bilderna fram mer och mer planerat och fotograferingstekniken utvecklades hos eleverna. Variationerna i teknik blev många.
Vad vi vill göra med våran fotografi är väldigt varierande och det är klart att man skulle vilja vara oberoende ekonomiskt och att försörja sig på det man gör, Men då måste man offra en stor del av sin energi på marknadsanpassning. Jag trivs med att hålla på lite som jag gör , med kärlek till hantverket. Och bilder har en sällsam förmåga att berätta en del bilder får mig att sjunka in och bli en del av något.
Ska nu gå ut och sätta mig med en kopp kaffe och en greve hamilton på trappan och lyssna på näktergalen och kanske få höra rördrommen i bakgrunden, sen ner till verkstaden för att förbereda sommarens gummitryckskurser..
Fotograferad med Canon F1 och ett gammalt kodak softfilter på tri-x och sedan scannad och tonad i photoshop..
ha det
mvh
Lasse
Fotografi eller att organisera brus... och en tanke till minne av Lennart Olsson
Så är det dags för lite sommararbete igen med två gummitryckskurser framför mig och tid för egen fotografi. Jag har en lumix som jag använder emellanåt och den är ju digital men annars är det det analoga som har överhanden fortfarande. Att det finns många sätt att se på fotografin ser vi ju här i bloggarna och mångfalden är god. Det har väl aldrig funnit så många fotograferande som i dag med den nya utvecklingen. Det borde ju inspirera till många bilder som är spännande. Än så länge har bilden sitt största värde för mig personligen som original att hålla i handen. Och visst det är spännande att se bilder på skärmen också... Men vi är ju gudskelov olika..Har lite gamla polaroider som jag använder upp nu innan de blir alltför gamla. Såg också några exempel på bilder som efterliknande gummitryck här på fotosidan för mig är de kvalitets mässigt mycket dåliga jämfört med Gummitryckteknikens möjligheter. Men det är ju som min arbetskamrat ofta säger att genvägarna har tagit över långsamheten, eftertänksamheten, lusten . Nu kanske man kan säga Genvägen, bekräftelsen, och hypen... Nåväl man gör som man vill. Ska försöka blogga mer i sommar och ge lite exempel på bilder ur mitt arkiv efter alla år med kursande. Hade ett mycket inspirerande samtal med en annan medlem här på fotosidanför några dagar sedan per telefon, det är då man inser vad viktigt det är att ge tanken och sina vänner lite tid.
Hade lite samtal med Lennart Olson för ett tiotal år sedan. Vi kallade honom för "Gummiolson" och han gjorde uppskattade kurser på fotohögskolan i Göteborg på80 talet. Han gjorde också kurser i kopparfotogravyr. Han och jag deltog i en utställning på Island våren 2001 den första fotogravyrutställningen där. Det var bilder v steichen och stiglitz ochså. Frid över hans minne, ännu en hantverkare har lämnat oss.
Här två Polaroider från studion den senaste veckan med kemiskt " Brus "
Njut av värmen och solen, hoppas på en fin kväll med litteraturfestival på ön eller poesi i hagen som det heter för oss med långsamheten kvar i själen!!