keepers of light
analoga fragment från Riddarhyttan
Jan Myrdal håller tal vid kulturmarknaden augusti 1986 i Riddarhyttan en man med många åsikter 0ch en aldrig sinande svada. I bakgrunden den vackra målade dekoren vid utescenen i Folkets Park en rest från det arbetarkoperativt byggda gemensamt , Gemnsammenhetens tidda är för bi. Gruvorna stängdes ner sommaren 1982 men nya världsmarknadspriser gör det snart lönsamt att hämta upp malmen.
Rune Selin porträtterad i gruvhissen Bäckegruvan vintern 1982. Sista hoppet undersökningsorten som kallades Bastnäs på 360 metersnivån, den blev över 2 kilometer lång men den vägg av guld som förhoppningarna stod till öppnades inte efter alla dynamitsalvor
Här ett porträtt av Stig-Lage vi använde blixt till våra bilder. Det var inte så mycket annat att välja på. Olympus OM 1 tri -x. Åren går och nu är det 30 år sedan. Det är ett stort material. Vi får se:
mvh
Lasse
Jemsebygravyrer, hantverk , långsamhet,eftertanke och lust
JP Lahall hörde av sig och frågade om jag ville göra lite gravyrer åt honom så det har varit skönt att vara i labb och grafikverkstad .Man kan säkert göra det digitalt också men det är unika gravyrer som inte kan reproduceras. Bosse Jemseby är känd för att ha utvecklat Jemsebymetoden för reproduktion. Ett vackert hantverk som glider in i tidens glömska. Det är en " timeconsuming process. Och det är svårt att håla kurser i det då det oftast blir produktion, det digitala har sin tjusning och det analoga sin. Skön var den tiden då mobiltelefonen och internet inte slagit igenom och de sociala medierna som blommat ut. Jemsebymetoden har sin charm. Det analoga har i den här processen utgått från en digital utskrift som dessutom var i färg. Utskrifterna har jag sedan reprofotograferat och gjort rastrerade filmer från med jemsebymetoden. Den är effektiv när det gäller att styra tonomfånget, även om jag har mycket att lära än. Julia Magret Camerons fantastiska porträtt har fascinerat mig sedan tidigt sjuttiotal. Jag har inspirerats mycket av henne i min egen fotografi. Bilden som orginal är också facinerande och spännvidden på bildskapandet är intressant. Här ett porträtt taget av Julia Margret Cameron på 1860.talet, Jag har reproducerat ur en bok och sedan använt mig av jemsebygravyrens möjlighet att göra en bra reproduktion. Har sett många av Julia Margret Camerons bilder i orignal med många variationer
Här avfotograferat på ateljegolvet lite enkelt.Jag har gjort bilden mörkare än den är i original. Och jag ser fram emot att ha den på min vägg. Bilden heter anonym och föreställer en oidenfierad kvinna från området där Julia verkade.
Den här blev verkligen snygg.tycker jag den kommer att tryckas i en liten upplaga. Det här är min livsnerv och ett skönt komplement till mitt dagliga arbete på skolan.
Gravyrerna har en ungefärlig bildstorlek av 30X40 cm. Det är en skön analog avkoppling. Så nu är det läggdags för mig, kanske går Alf ut i stockholmsnatten moch fångar ljuset i en glömskans tid, eftertänksamheten,långsamheten och lust!
mvh
Lasse