ofokuserat

Silbersalz-filmerna snart framkallade

Nu har jag skickat in mina fyra Silbersalzrullar på framkallning och skanning. 

Som jag skrev i en tidigare blogg så har jag köpt fyra rullar Silbersalz 35 cinefilm från Tyskland. Filmen är ommärkt Kodakfilm uppspolad på 135-rullar (=småbild).  Två av rullarna (50D och 250D) är dagsljusbalanserade och de två andra (200T och 500T) är balanserade för Tungsten-ljus. Alltså glödlampsljus från studiobelysning. Nu är alla rullar plåtade och jag har precis skickat filmerna till Tyskland för framkallning i den för cinefilm unika ECN-2 rocessen och därefter högupplöst skanning. Jag hoppas ha bilderna om 3-4 veckor.

Att plåta fyra filmer efter varandra i en kamera skulle ta en evig tid och därför så jagade jag upp fyra gamla kamerareliker från analoglådan och laddade filmerna i dem. Nu kunde jag plåta parallellt med fyra hus, ett för varje film. Halvformataren Olympus PEN-F fick ta hand om den finkornigaste filmen (50D). Den misslyckade proffssatsningen Minolta Dynax 9 fick ta hand om den andra dagsljufilmen 250D. Ytterligare en misslyckad proffssatsning från Minolta, Minolta XM, laddade jag med 500T och tog några spännande inomhusbilder i svagt ljus. Slutligen fick en  gammal Olympus OM-4 med gulnat radioaktivt objektiv exponera 200T. 

Nu är det i och för sig filmerna jag provar här och kameravalet spelar inte någon avgörande roll i det sammanhanget, men jag noterar ändå att det var väldigt roligt att plåta med halvformataren PEN-FT. En liten och smidig kamera. 

Nu väntar jag lite otåligt på mail från Silbersalz med länk till filer med skannad film. 

/F

Inlagt 2020-10-11 09:38 | Läst 1367 ggr. | Permalink
Härligt att läsa och se det här!
Å ännu lever nyfikenheten i fotografin! :)
Allt är inte "in the mainstream"! ;)
/B
Håller helt med Bengt ovan. Man går sin egen väg och gör det man tycker är kul.
Det gulnade objektivet (som innehåller Toriumglas) kan åtgärdas med hjälp av UV-ljus. Det är när sådana objektiv har legat länge i totalt mörker som glaset börjar bli gult.
trumflis 2020-10-11 12:07
Jag är nyfiken på Torium, det är ju ett radioaktivt ämne. Varför används det till glastillverkning?
Är det radioaktiv sand som används vid tillverkningen?
Och hur påverkar UV-ljus linsen så att det gula "försvinner"?
syntax 2020-10-11 13:14
Vad jag förstår så ökar Torium glasets brytningsindex. Ett annat sådant ämne är Lanthanium, och det är ju inte radioaktivt - men dyrare.
Varför den gula missfärgningen försvinner av bestrålning med UV-ljus vet jag inte. Att så är fallet vet jag, eftersom jag med framgång har prövat.
Det gällde en 1,4/50mm från Carl Zeiss Jena (VEB). Ett sjulinsigt objektiv, varav två linser av Toriumglas - och dessa var rejält gula.
På nätet ges ofta rådet att man skall ställa hela objektivet riktat mot solen i fönstret några vårdagar - något som jag absolut vill avråda från. Efter de dagarna kommer man nämligen att ha gängans fett över hel innanmätet - speciellt då på bländarlamellerna.
Jag monterade ut de två Toriumlinsena, satte ut dem i vårsolen på balkongen - och efter en dags bestrålning var de helt fria från missfärgning. Sedan räcker det att objektivet står mot ljuset i mitt vitrinskåp för att det skall hålla sig klart och fint.
trumflis 2020-10-11 14:24
Tusen tack/
Tack för trevliga och intressanta kommentarer! Objektivet med de gula linserna satt på en kamera med tungstenfilm. I dagsljus behöver den filmen ett bärnstensfärgat filter för att ge naturliga färger. Min tanke var att se om den gula missfärgningen gav lite samma effekt. Bara för skojs skull. Vi får väl se hur det gått när jag får de framkallade filmerna. Sedan kommer jag nog att UV-behandla objektivet på något varsamt sätt. Ett utmärkt ämne för en blogg, förresten.

F
syntax 2020-10-11 21:18
Det är knepigt Fredrik. Ett stalltips kan vara att bestråla hela objektivet en lite kylig aprildag. Då är det mycket UV-ljus i faggorna, men tillräckligt svalt i luften så att fettet stannar på sin plats i objektivet. Man får gå och känna på objektivet emellanåt, att det inte blir för varmt. Antagligen tar processen flera dagar när man inte har monterat ut de aktuella linserna.
Svar från Fredrikpersson 2020-10-11 21:55
Ja, risken är att det blir för varmt om man använder solen som uv-källa vilket kan leda till problem med ångor från olja, fett osv. Som ett litet experiment tänkte jag börja med att använda en specialficklampa med UV-ljus och ser hur det funkar. Möjligen är effekten alldeles för svag men vi får se. Annars är det nog bäst att, som du föreslår, plocka ut de element som är gulnade och hantera dem separat.