Foto Non Stop
Weekend i Chicago
Tillbringade förförra helgen i Chicago. Jag var på affärsresa men visste att jag skulle få några timmar över och tog med mig två kameror för att föreviga The Windy City.
Staden gjorde skäl för sitt smeknamn. Den gamla vanliga fuktiga vinden blåste men hade den här gången sällskap av en riktigt låg temperatur också. -11 C.
Efter att ha packat telefoner, datorer och annat som krävde sladdar och laddare bestämde jag mig för att använda kameror utan laddare. En Leica M4 med 28/2.8 och en "Texas-Leica", Med andra ord en Fuji GM 670 med normaloptik (100mm). Fujin är som namnet antyder en Leica på asteroider. Mätsökarkamera med negativformat 6 x 7 cm.
Ingen av kamerorna har ljusmätare och det blev väl lite si och så med exponeringen. Jag tog ingen ljusmätare med mig och var nog lite snål med exponeringen av Tri-X filmen. Men jag låg hyfsat rätt, kanske ett eller ett och halv steg fel, och bilderna var fullt kopierbara. Eller "skannerbara" som är en riktigare benämning för det digitala mörkrummet.
Leican var som vanligt lätt att använda men det var nästan roligare med Fujin. Åtminstone som omväxling. Den tilllåter inte hyperfokalfokusering (förinställd fokus när det bara är att "skjuta") på grund av den långa brännvidden men är ändå snabbfokuserad, hyfsat diksret och mycket tyst med sin centralslutare.
Vädret var rättså grått och trist så ljuset var inte så spännande. Men man kan inte få allt. Det var rätt trevligt att knalla runt i Chicago några timmar och fotografera.
Till bilderna;
Utsikt från hotellrummet på "The Allerton" ner mot affärsgatan North Michigan Avenue, även kallad The Magnificent Mile.
Allerton är mest känd för sin lounge Tip Top Tap där självaste Al Capone sägs ha hängt alltsom oftast. Hittade dock inga kvarglömda k-pistar i fiolväskor. (Om ni öppnar bilden ser ni som är skarpögda att det finns en "Lasersoft" vattenstämpel på de två första bilderna. Håller på att prova en testversion av Silverfast scannermjukvara.)
Riktade kameran uppåt istället för nedåt och fick den här bilden. Tycker nästan bättre om den här. Ni ser att bilden är vidvinklig och kornig och kan säkert räkna ut att båda är tagna med Leican och 28:an.
Den här magnifika svängdörren känns typisk för amerikansk 30-talsarkitektur(?).
Första bilden med Fujin som hade problem med filmframmatningen och de första bilderna överlappade varandra. Tror att det berodde på att jag inte ställt in en omkopplare mellan rull- och bladfilm korrekt. Knappen känns för övrigt helt onödig. Bladfilm på 6x7 cm kan väl inte ha varit så vanlig. Men Fujin delar hus med Fuji GM 690 för 6x9 film och den negativstorleken fanns som bladfilm. Den "onödiga" bladfilmomkopplaren följde nog med från kameran för det större negativformatet. I vilket fall som helst ledde det här till att bilden på dörren (som var komponerad på höjden från början) nästan till hälften överlappade grannbilden. Fick därför bli en liggande bild istället. Men lite väl tight komposition kanske.
Efter en kort promenad lämande jag den shoppingstinna Magnificent Mile och kom ner till kvarteren där The Loop går. Detta tåg som går över vägen i Chicagos äldre delar känner ni igen från många filmer. The Loop är över 110 år gammal och sliten men ganska uppfriskande efter att ha varit i de välslipade shoppingkvarteren. Och väldigt tacksam att fotografera. Det är lått att hitta motiv.
The Loop längs Wabash Avenue där man också hittar Chicagos klassiska fotoaffär "Central Camera". Handlade massor av fint papper till skrivaren. Med dagens dollarkurs är priset nästan hälften av de svenska priserna.
Under Stationen Adams/Wabash. I bakgrunden kan man se Museum of Art som jag verkligen kan rekommendera.
Adams /Wabash igen.
Adams /Wabash. Jag tycker att scenen känns väldigt typisk ammerikansk i all sin banalitet.
..och slutligen tillbaka på "The Magnificent Mile" . Bagagekärror från hotell. Den här bilden är obeskuren och dessutom perfket exponerad vilket syns på de rikare valörerna. Jag gillar för övrigt 6x7 formatet. 6x9 eller 24x36 (de har samma proprtioner) är för avlångt för min smak. 6x7 formatet börjar faktiskt kännas som en konkurrent till min absoluta formatfavorit; kvadraten (6x6).
/F
Filmformat 20 x 25 cm. Wow!
Jag köpte en storformatskamera, en Szabad 8 x 10, för fem år sedan. Fram till förra helgen stod den oanvänd i garderoben, men nu har tagit och framkallat de första bilderna. Jag är såld!! Vilka fantastiska valörer i gråskalan och vilken detaljrikedom!
Klicka på bilden för att se större version!
Motivet är klassiskt storformatsstillben men inte så genomtänkt. Jag kunde både gått närmare och gjort en bättre komposition men syftet var i första hand att hitta rätt film-ISO och framkallningstid. Jag är fortfarande tagen av hur levande bilden är. Se på vattnet i vasen och tonerna i blommorna!
Normaloptik (240mm) på full öppning (5.6). FOMAPAN 100 @ ISO 80.
Ett blad 20x25 cm (8x10 inch) film.
Negativet framkallat.....
... och inskannat...
...och slutligen utskrivet på "barytpapper"
Det blir mer storformat för min del!
F
SLX - Bildresultat
För en dryg vecka sedan skrev jag om Rolleiflex SLX. Nu kommer uppföljningen i form av bildresultat!
Jag tog med kameran på min vanliga cykeltur och kameran funkade perfekt trots -12 grader. Men det krävs att man stoppar det gamla batteriet på ett varmt ställe (t.ex under träningskläderna där det garanterat blir varmt under ett cykelträningspass) för att det skall funka i kylan.
I övrigt var det inga konstigheter. Tri-X Professional framkallad i D-76 1+1. Skannad i Epson 700. På kameran satt "normalen", med andra ord Zeiss Planar 80/2.8.
Jag är nöjd med resultatet. Jag hade förväntat mig att optiken skulle leverera (skanner och jpg-komprimering för FS tar dock bort lite skärpan i negativen) men att ljusmätaren skulle klara kontrastrika vintermotiv trodde jag inte. Men det var inga problem! Jag körde med ren tidsautomatik. Kameran bestämde exponeringen. Visserligen använde jag "tolerant" film och framkallare, men ändå!
SLX:en är här för att stanna. Skall nog kosta på den ett nytt batteripaket så att jag slipper ladda så ofta. Har sett att det finns ersättningsbatterier med modern teknik (NiMH) för några hundralappar.
Inte världens mest originella vintermotiv. Men klassiskt och med fin kontrast.
Hoppas gaveln håller. Den buktar ut en hel del.
Stativ för cykelstyre! Passar inte så bra för lite tyngre kameror typ SLX men för t.ex en Canon IXUS funkar det riktigt bra.Ännu mera optimalt vore det med en liten kamera med vridbar skärm och fjärrutlösare.
F
Vinn en Leica M9!
Vill bara flagga för en spännande tävling där man kan vinna en Leica M9. Och inte vilken M9:a som helst utan sångaren Seal´s signerade M9:a.
Storyn är den att Seal har köpt en Leica M9 Titanium och skänkt sin vanliga M9:a till sin kompis fotografen Steve Huff (som har en väldigt informativ site och dessutom fått med en av sina bilder på Leicas M-kalender för 2011).
Tävlingen går i korta drag ut på att med endast två bilder berätta en story. Fotgrafen Rankin och Seals hustru, Heidi Klum, är domare.
Skynda och delta! Deadline 5 februari!
Läs mer här
http://www.stevehuffphoto.com/2011/01/05/the-great-leica-m9-give-away-contest-has-begun-enter-now/
F
SLX – Den bortglömda Rolleiflexen
Jag har blivit ägare till en Rolleiflex SLX från 1974. Faktiskt ett helt "startpaket" med normaloptik, laddare och batteri.
Det som först fick mig att uppmärksamma den här kameramodellen var utseendet. Den har en enkel, modern och avskalad design som jag gillar. Inget krims-krams!
Nu springer jag inte och köper kameror bara för att de är snygga. Den fotografiska motiveringen till SLX-köpet är att den är smidig och nätt för att vara en mellanformatare. Egenskaper som gör att kameran inte blir liggande hemma utan kommer med ut och producerar bilder.
När jag nu vet lite mer om den här kameran är jag förvånad över att den är så okänd och faktiskt bortglömd. Förutom sitt smidiga format var den ju en fullständig teknisk revolution på mellanformatsmarknaden 1974!
Samma position som Nikon och Canon har på DSLR-marknaden i dag hade Hasselblad och Rollei på mellanformatsmarknaden under tidigt sjuttiotal. Genom hävd och kvalitetsprodukter var de sedan flera decennier väl etablerade marknadsledare.
Hasselblad hade sin enögda spegelreflex som finslipats sedan fyrtiotalet och som nyligen hade fått följa med till månen
Rollei hade sin tvåögda spegelreflex som genom långsam evolution sedan tjugotalet hade blivit högkvalitativ ikon använd av storheter som Avedon och Newton. Man hade också den enögda SL66 som hade inbyggd bälg och som därför kunde göra storformatskonster (perspektivkontroll) men den var också rejält mycket större och klumpigare än Hasselbalds 500-kameror.
Men nu - under sjutiotalets första hälft - hade konkurrensen från Japan blivit en realitet att räkna med på allvar. Den hårdare konkurrensen och den allmänna teknikutvecklingen hade på småbildsmarknaden resulterat i användarvänligare kameror med ljusmätning och avancerad exponeringskontroll. Till råga på allt så lanserade japanerna egna mellanformatskameror till attraktiva priser (Mamiya RB 67, Pentax 67 m.fl.).
Tyskarnas sits var alltså lite besvärlig. Nästa mellanformatsrollei kunde inte bygga vidare på den egna långa traditionen med tvåögda kameror utan man måste fortsätta slå sig in på göteborgarnas (och japanernas) hemmaplan med en enögd spegelreflex. Goda råd var dyra men egentligen fanns det bara ett alternativ och det var att bygga en smidig och toppmodern mellanformatare med all den automatik och bekvämlighet som småbildsfotograferna började vänja sig vid. Kameran måste positionera företaget som inte bara traditionellt utan också som en teknologiledare.
Receptet blev således mycket enkelt: 6x6, SLR, systemkamera och full automatik. Naturligtvis lättare sagt än gjort. Men en kamera blev det; I form av Rolleiflex SLX. En bokstavligt talat helt ny kamera.
När SLX kom 1974 var den den första helt automatiserade mellanformataren. Allt var elektriskt styrt, inte bara i kameran utan objektiven hade centralsutare och bländare som var elektromekaniskt drivna av i objektivet inbyggda solenoider. Exponeringsautomatik fanns också även om den begränsade sig till tidsförval.
Kameran var ett stort steg framåt, åtminsotone tekniskt, och kunde efter manuell fokusering i princip användas som ”point & shoot”-kamera bland annat tack vare att både bländare och centralslutare i objektivet styrs elektromekaniskt (bild från Rolleis pressmaterial).
Kompakt format. Precis som den tvåögda Rolleiflexen är kameran byggd på höjden. Om man gillar att använda schaktsökaren, och därmed tittar ner i kameran när man använder den, ger det en bättre balans än t.ex. en Hasselblads "liggande" utformning. Kamerans små mått beror delvis på att den inte har utbytbara filmmagasin. Den fyrkantiga svarta knappen nere till höger aktiverar ljusmätningen....
... som fungerar på ett lite ovanligt sätt. Det finns bara tidsstyrd automatik så man börjar med att ställa in tiden (här 1/60 s). Man ser till att ha bländarringen på objektivet inställt på "A", riktar kameran mot motivet och...
... trycker in ljumätarknappen på kamerans sida. Nu mäter kameran ljuset genom objektivet och bländar ned till rätt exponering. Nålen på objektivets bländarskala visar vilken bländare som är vald (i det här fallet 5.6). Man kan också hoppa över det här steget och bara trycka på avtryckaren direkt. Då väljer kameran bländare, exponerar och drar fram filmen. Ett tredje alternativ är att köra helt manuellt och välja bländare som vanligt på bländarringen.
Tekniken i all ära men det som jag tycker är kamerans främsta förtjänst är som sagt storleken, utseendet och ergonomin. Den är kompakt och lätt att ta med sig, reglagen sitter bra och de avrundade kanterna på kameran gör den bekväm att hålla. Själva formgivningen är, trots lanseringen i mitten av sjuttiotalet, mest ett uttryck av sakligt formspråk från sextiotalet. ”Modern” är en bra sammanfattning av både av kamerans inre och yttre.
I det korta perspektivet var inte Rollei hjälpta av SLX:en. Barnsjukdomarna var inte helt oväntat många och en första revision av SLX gjordes efter bara något år och snart vidareutveckades kameran till den mer stabila 6000-serien som i olika form överlevde en bra bit in på 2000-talet, bland annat i digital form och får sägas vara en framgång även om den inte nådde upp till den nivå som de tvåögda spegelreflexerna
Idag kan man få en fungerande SLX billigt på tyska eller amerikanska ebay. En komplett kamera med hus, laddare, (oftast obrukbart) batteri och Zeiss Planar 80/2.8 kostar mellan 200 och 300 Euro om man handlar av privatperson. Utbudet av optik och tillbehör (bl. a nya batterier) är ganska gott. Anledningen till det låga priset är naturligtvis att kamerans rykte är dåligt. Men de kameror som har överlevt bör vara väl underhållna och därmed åtminstone inte längre ha några mystiska barnsjukdomar. Gillar man kameran kan man dessutom till lågt pris köpa ett reservhus, eller köpa en senare kamera i den mer tillförlitliga (men lite dyrare) 6000-serien. De flesta objektiv och tillbehör är kompatibla.
De här två kamerorna är faktiskt jämngamla. SLX är tillverkad 1974 eller 1975, medan Rolleiflexen till höger tillhör den sista serien av 2.8F och tillverkades 1972.
Jag har hunnit ta en rulle med kameran och jag gillar verkligen att arbeta med kameran. Det skall bli intressant att se bildresultaten när jag framkallat filmen. Då kommer det också att ge sig om filmframmatningen funkat som den ska. Den är nämligen en känd "trouble maker". Nytt blogginlägg med bildresultat från SLX kommer.
På tal om bildresultat blev det här inlägget lite längre och mer teoretiskt än planerat. Bäst att avsluta med en bild. Året är 1990, platsen Prag och kameran en tvåögd Rollei stående på ett bord.
Lite bonusstory..
Jag råkade ut för ett missöde när jag skulle göra kameran ren. När jag gjorde rent den snygga aluminiumlisten bakom knapparna kom jag åt strömbrytaren (ratten märkt O-S-C) lite väl hårdhänt och den lossnade. Eftersom den satt fast med en skruv från baksidan var jag tvungen att öppna kameran. Knappen är på plats igen (det fanns tillräckligt med material för att fästa en lite längre skruv) och allt funkar. Men det blev väldigt tydligt att kameran har mycket elektronik...