Silbersalz-filmerna snart framkallade
Nu har jag skickat in mina fyra Silbersalzrullar på framkallning och skanning.
Som jag skrev i en tidigare blogg så har jag köpt fyra rullar Silbersalz 35 cinefilm från Tyskland. Filmen är ommärkt Kodakfilm uppspolad på 135-rullar (=småbild). Två av rullarna (50D och 250D) är dagsljusbalanserade och de två andra (200T och 500T) är balanserade för Tungsten-ljus. Alltså glödlampsljus från studiobelysning. Nu är alla rullar plåtade och jag har precis skickat filmerna till Tyskland för framkallning i den för cinefilm unika ECN-2 rocessen och därefter högupplöst skanning. Jag hoppas ha bilderna om 3-4 veckor.
Att plåta fyra filmer efter varandra i en kamera skulle ta en evig tid och därför så jagade jag upp fyra gamla kamerareliker från analoglådan och laddade filmerna i dem. Nu kunde jag plåta parallellt med fyra hus, ett för varje film. Halvformataren Olympus PEN-F fick ta hand om den finkornigaste filmen (50D). Den misslyckade proffssatsningen Minolta Dynax 9 fick ta hand om den andra dagsljufilmen 250D. Ytterligare en misslyckad proffssatsning från Minolta, Minolta XM, laddade jag med 500T och tog några spännande inomhusbilder i svagt ljus. Slutligen fick en gammal Olympus OM-4 med gulnat radioaktivt objektiv exponera 200T.
Nu är det i och för sig filmerna jag provar här och kameravalet spelar inte någon avgörande roll i det sammanhanget, men jag noterar ändå att det var väldigt roligt att plåta med halvformataren PEN-FT. En liten och smidig kamera.
Nu väntar jag lite otåligt på mail från Silbersalz med länk till filer med skannad film.
/F
Å ännu lever nyfikenheten i fotografin! :)
Allt är inte "in the mainstream"! ;)
/B
Det gulnade objektivet (som innehåller Toriumglas) kan åtgärdas med hjälp av UV-ljus. Det är när sådana objektiv har legat länge i totalt mörker som glaset börjar bli gult.
Är det radioaktiv sand som används vid tillverkningen?
Och hur påverkar UV-ljus linsen så att det gula "försvinner"?
Varför den gula missfärgningen försvinner av bestrålning med UV-ljus vet jag inte. Att så är fallet vet jag, eftersom jag med framgång har prövat.
Det gällde en 1,4/50mm från Carl Zeiss Jena (VEB). Ett sjulinsigt objektiv, varav två linser av Toriumglas - och dessa var rejält gula.
På nätet ges ofta rådet att man skall ställa hela objektivet riktat mot solen i fönstret några vårdagar - något som jag absolut vill avråda från. Efter de dagarna kommer man nämligen att ha gängans fett över hel innanmätet - speciellt då på bländarlamellerna.
Jag monterade ut de två Toriumlinsena, satte ut dem i vårsolen på balkongen - och efter en dags bestrålning var de helt fria från missfärgning. Sedan räcker det att objektivet står mot ljuset i mitt vitrinskåp för att det skall hålla sig klart och fint.
F