ofokuserat

Mer cinefilm plus ett radioaktivt objektiv

Valet av film spelar självklart stor roll för bildens uttryck och det gör filmvalet till en rolig och kreativ process. Idag finns ett större utbud av nischade specialfilmer än någonsin och för den experimentsugne finns det massor av utrymme för kreativitet redan vid filmvalet.

Det här med cinefilmer, alltså 35mm filmer avsedda för inspelning av bland annat spelfilmer, har inneburit lite av en nytändning för mitt analoga fotograferande. För några bloggar sedan skrev jag om svartvita Ferrania P30 som jag tycker mycket om. Jag har också letat efter cinefilm i färg och nu hittat - tror jag - det mest intressanta alternativet; Silbersalz35.

Kodak tillverkar cinefilmen Vision 3 på vilken exemplevis Bondfilmen Spectre har filmats. Den finns i fyra olika versioner, 50D ,250D, samt 200T och 500T. Siffrorna anger känsligheten i ISO och bokstaven D betyder att filmen är dagsljusbalanserad (Daylight). T anger att filmen är konstljusbalanserad (Tungsten).

Kodak säljer Vision3-filmerna endast på rulle med minsta längd 122 meter vilket gör inköp från Kodak omöjligt i prkatiken. Dessutom kan man inte framkalla Vision3 i den vanliga processen för färgfilm (C-41) utan man måste använda processen  ECN-2. Tyvärr är det svårt att hitta labb som använder ECN-2. Det är nu tyska Silbersalz kommer in i bilden.

Silbersalz packar om Kodaks Vision3-filmer till vanliga filmkassetter och döper om filmen till Silbersalz35 (50D, 200T, 250D och 500T). Nytt namn men inga ändringar i övrigt. Filmerna säljs i fyrpack som kostar strax under 60 Euro plus frakt. Dyrt, kan man tycka, men i priset ingår framkallning i ECN-2 och högupplöst inskanning med uppladdning till dropbox. I skenet av de tjänsterna är priset  rimligt, tycker jag.

Jag köpte en mixed-sats med en film av varje sort och håller på att exponera filmerna nu. Extra spännande ska det bli med Tungsten-filmerna som kommer att ge en lite annorlunda färgbalans i dagsljus. Dagsljus har en mycket kallare (blåare) färgtemperatur än det varmare konstljuset Tungstenfilmer är balanserade för. Man kan använda ett bärnstensfärgat filter för att använda tungstenfilmer i dagsljus. Då blir färgtemperaturen rätt. Här har jag ett litet "hack" på gång. Mitt gamla 55 mm Olympusobjektiv innehåller radioaktivt glas (vanligt förekommande i kameraobjektiv fram till 80-talet) som efterhand har färgat glaset gult (tydligen är det antireflexbehandlingen som påverkas av radioaktiviteten). Det syns tydligt i sökaren att objektivet ger en gulaktig, varm ton. Ni förstår säkert vad jag är ute efter. Gulfärgningen av glasen gör dagsljuset varmare och det bör ha lite av samma effekt på 200T filmen i kameran som ett korrigerande filter. Blir säkert inte alls som jag tänkt men det är väl just i oförutsägbarheten som det roliga ligger.

Återkommer såklart här i bloggen till resultatet när jag exponerat filmerna och fått bilderna.

/F

Inlagt 2020-07-15 13:29 | Läst 1329 ggr. | Permalink
Intressant det här i monokulturens värld! ;)
Och även intressant med det oförutsägbara!
/B
Svar från Fredrikpersson 2020-07-15 15:27
Hej Bengt,
Precis. Visst är de lite udda valen mer spännade!


/F
Hej,
Utsökt objektiv och fint val för de nya filmerna. Radioaktiva objektiv fanns redan på 50-talet.
Det är trevligt att det kommer fler och flera filmer för oss gamlingar.
Ha det väl
Bob
Svar från Fredrikpersson 2020-07-15 15:36
Hej Bob,

Ja, jag trivs bra med Olympus gamla ljusstarka och "långa" (55mm) normal.

Vad jag förstått så innehåller några av linserna det radioaktiva ämnet Torium, som passande nog är namngivet efter asaguden Tor (allt enligt snabbgooglad wikipediakunskap).

Ha det gott!

/F
Bob Bovin 2020-07-15 18:31
De radioaktiva objektiven strålar inte mer än de självlysande klockorna på sextiotalet.

Jag skrev en blogg om detta för snart tio år sedan här på fotosidan
https://www.fotosidan.se/blogs/bob-bovin-photography/47-harliga-tider-stralande-tider-och.htm

Dessutom är det vanligen de yttersta linserna som har glas med radioaktiva isotoper av sällsynta jordartsmetaller. Därför blir sällan filmen strålskadad.
Mvh
Bob
Svar från Fredrikpersson 2020-07-15 19:28
Tack Bob. Mycket informativt. Till slut blir det bly av det där toriumet, verkar det som. Men det tar ett tag innan vi är där...
Farligt med radioaktiva gluggar. På vissa håll har man i alla fall vett att varna:

https://www.l-camera-forum.com/topic/311121-very-improper-lens-storage/
Svar från Fredrikpersson 2020-07-15 15:40
Hej Per,

Ska erkänna att jag var tvungen att undersöka farligheten innan jag började använda optiken. Men enligt alla sansade källor så är det helt ofarligt.

Kan tyvärr inte följa din länk (kräver konto).

Ha det väl!

/F
elgenper 2020-07-15 17:23
Aj då.. Vad det handlade om var en säregen bestämmelse i Kalifornien som krävde en varning för att ha radioaktiva föremål i ändtarmen (!), så man var tvungen att infoga en sådan varning i annonsen för ett objektiv. Känns väl aningen långsökt....
Svar från Fredrikpersson 2020-07-15 17:39
Ha! Ja, det låter helt klart som en överdrift.
Kan väl lägga till om radioaktivitet, att vi testade ett Leicaobjektiv på Tårtan för några år sedan! En tidig Summicron! Ylva Houltz höll med mätaren, som sannolikt va lånad från Kiruna! ;) Ofarlig strålning, men märkbar!

Här är mer info!
https://www.fotosidan.se/blogs/straightphotography/straight-2491-radioaktivitet-na-n-halv.htm
/B
Svar från Fredrikpersson 2020-07-15 17:02
Tack för bonusinformation. Jag ser att detta strålande ämnesområde undersökts noga i din tidigare blogg. Och Bob Bovin pekade i sin kommentar till samma blogg att de gulnande glasen gav ett inbyggt gulfilter!

/F