Den Danske Blog # 2324 / Adobe RGB/sRGB & Ken Rockwell.
Roskilde, den 30. november 2021.
När jag fotograferade för "Veteran Tidende" började jag skicka mina bilder som sRGB-filer - efter att jag hade bildbehandlet dem. Vid en tidpunkt blev jag ombedd att skicka dem direkt till tryckeriet och här som Adobe RGB-filer. Tryckeriet konverterade sedan dem till CMYK färgutrymmet för utskrift. Jag tyckte inte om det färdiga resultatet och slutade med det och gick tillbaka för att skicka dem i sRGB, utan att veta vad tryckeriet gjorde med dem.
Jag köpte min första digitala spegelreflexkamera (Nikon D70) och då borde man/jag fotografera i RAW och med Adobe RGB. Det var inte för nybörjare - upptäckte jag snabbt, så jag släppte ganska snabbt Adobe RGB, men fortsatte med RAW.
Det var inte bara jag (och några medlemmar här på FS), som hade svårt med Adobe RGB och att det kanske inte var så viktigt - åtminstone som amatörfotograf.
Några citat från en hel artikel av Ken Rockwell (googla om du vill se mer).
The same old-wives-tale about Adobe RGB having a broader range of colors has been circulating on the internet since the 1990s. It does in theory, but not in practice.
Och:
Years ago when I was able to start doing this at home I also was all excited about Adobe RGB and a slew of other whacky, innovative color spaces. After some experimentation, even I discovered that default sRGB was plenty for everything I did, and eliminated the chance for grave errors.
Och:
Adobe RGB is irrelevant for real photography. sRGB gives better (more consistent) results and the same, or brighter, colors.
Using Adobe RGB is one of the leading causes of colors not matching between monitor and print.
sRGB is the world's default color space. Use it and everything looks great everywhere, all the time.
Adobe RGB should never be used unless you really know what you're doing and do all your printing yourself. If you really know what you're doing and working in publishing, go right ahead and use it. If you have to ask, don't even try it.
If you're one of the few a full-time career professional photographers left standing and shoot for print, by all means shoot Adobe RGB, but if you're a very serious amateur, beware.
Med många vänliga fotohälsningar från amatörfotografen från Roskilde/DK.
PS: Den här gången blev det som förr i tiden när jag började blogga - dagboksanteckning utan bilder :-)
Så fortsätt att skicka i AdobeRGB när det ska gå till tryck. När du publicerar på skärmmedia är det Srgb som gäller.
Ha det gott
/Gunnar S
GS
Nu handlar Ken Rockwells artikel och hans åsikter och erfarenheter inte så mycket om CMYK, utan om Adobe RGB och sRGB. Det var också vad ett par blogginlägg här på FS handlade om, som jag läste det. Det var JAG som som en sidoanteckning skrev om min erfarenhet av CMYK och tryckkvalitet i en månadstidning, som jag inte levererar för mer.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
PS Gunnar är såklart en av specialisterna, hade inte läst hans kommentar när jag skrev min.
Jag är ingen specialist på det området alls, men upplevde det som KR beskriver det. Jag läste hela artikeln när han skrev den. Gunnar är definitivt en av specialisterna. Jag fick blanda mina erfarenheter av CMYK i Adobe RGB / sRGB-debatten. Det har därför gett Gunnar möjlighet att berätta om den delen av färgfotograferingen och det är helt OK. Men det var inte vad de andra blogginläggen handlade om, som jag läste det - handlade det om de två RGB-formaten och som amatörfotograf ?
Med många vänliga hälsningar från Erik.
PS: Jag fortsätter med både sRGB och jpg - direkt ur kameran :-) :-)
Allt gott!
Sture
Jag håller fullständigt med dig. Jag uppfattade de tidigare / andras blogginlägg som en fråga om att antingen använda Adobe RGB eller sRGB som vanlig hobbyfotograf – att lägga ut dem på webben eller kanske till och med kunna skriva ut dem på egna skrivare!
Med många vänliga hälsningar från Erik.
PS: När jag nämnde något om CMYK var det menat som en sidoanteckning.