Erik Madsen/DK
Roskilde-bloggen # 3005: Jag har varit lite förvirrad här de senaste dagarna.....
..... men det går nog fort över :-)😊
Vad är en blogg – ja, det kan man läsa om på många olika ställen. Jag måste förtydliga att jag INTE kommer att bestämma hur eller vad du vill visa och skriva om på FS:s plattform.
För mig är en blogg ursprungligen ett textbaserat medium där man även kan lägga in bilder, illustrationer m.m. När bloggfunktionen görs tillgänglig av en fototidning blir fotografier och fotorelaterade ämnen helt naturligt en väsentlig del av innehållet – tycker jag.
När jag tackade ja till Fotosidans erbjudande om att skapa en blogg var det därför också fotointresset som avgjorde. Och att jag kunde bli medlem tillsammans med andra likasinnade FOTO-medlemmar.
Min förvirring eller kanske snarare undran har att göra med några termer (ord - fraser) som används här på FS-bloggen:
kommentera
besvara
svara
radera
modera
(Kommentarer granskas innan de visas för andra).
Under ALLA offentligt tillgängliga blogginlägg står det: Kommentera. Man är givetvis inte tvingad att kommentera, men om man har en åsikt om bilderna eller texten, borde det vara OK att kommentera? Jag har upplevt i alla år jag har bloggat att det fungerar bra - så länge det handlar om fotorelaterade ämnen.
Jag besvarar alla kommentarer jag får och svarar även om det finns frågor i besvararne.
Jag har aldrig raderat, även om det har kommit några kommentarer som inte hade något med bilder eller text att göra. Jag har besvarat dem kort och låtit kommentarerna stå för sig själva.
Det följer som en självklarhet att jag inte kunde tänka mig att moderera. Det är förmodligen samma sak som att utesluta något eller någon.
Moderering är förmodligen den funktion som finns i uppsättningen och inställningen av våra bloggar - som Kommentarer granskas innan de visa för andra. Jag har aldrig förstått att det skulle vara nödvändigt bland fotovänner. Det är 0ckså så konstigt att man kan se, om det har varit i drift på en blogg, att det har kommit till exempel 4 kommentarer, men man kan bara se de 2 som blivit godkända som värda att inkluderas. Jag undrar vad som stod i de 2 saknade kommentarerna :-)😊
Nåväl, nu har jag skrivit mig ur förvirringen och undran, så det kommer inte att bekymra mig längre - tror jag.
Det är inte säkert att jag besvarar eller deltar i en eventuell debatt eller diskussion om detta - fegheten måste råda :-) Jo, självklart besvarar jag, men jag går inte in i diskussioner som kommer att gå helt ur spår om det skulle hända.😂
Med många vänliga fotohälsningar från Erik.
PS: Enligt min mening är det skillnad på diskussion och debatt.
Roskilde-bloggen # 3004: De Hvide Busser - fortsat.
Det är nödvändigt att berätta lite om Danmarks situation här i sommaren 1943 – innan jag fortsätter med berättelsen om "De Hvide Busser".
Roskilde-bloggen # 3003: Folke Bernadotte och "De hvide Busser". - Fotosidan
Fram till dess hade den danska regeringen och kungen lett det så kallade "samarbetsavtalet". Detta innebar att Danmark alltid hade en egen regering, polis och rättsväsende.
Den danska regeringen och kungen upphörde att fungera den 29 augusti 1943, då omfattande sabotageverksamhet och oroligheter i flera storstäder med protester och strejker riktade mot den tyska ockupationsmakten möttes av ett tyskt krav på dansk intervention.
Hitler krävde bland annat att dödsstraff skulle införas för sabotagehandlingar.
Den danska regeringen kunde inte uppfylla dessa krav, varefter den upphörde att fungera den 29 augusti. 1943.
Jag har inte översatt texterna under bilderna. Det får man göra själv, men många av er kan säkert läsa lite danska :-)
*
*
I Padborg blev de sista bussarna vitmålade och det stod "Dansk Røde Kors" på dem. Det fanns inte tillräckligt med vit färg för de sist ankommande bussarna.
De blev vitkalkade, men det var inte speciellt hållbart när det regnade.
*
Det var dessa 120 danska bussar som transporterade de 4 000 norska och danska koncentrationslägerfångarna hem till Padborg från den 19. til 22. april 1944. Härifrån togs de vidare med tåg till Köpenhamn och seglades över till det neutrala Sverige.
Klipp från Nationalmuseums hemsida:
Den svenska expeditionen bestod av 78 vitmålade toppmoderna bensindrivna fordon, inklusive naturligtvis bussar. Men insamlingen av de många fångarna gick långsammare än väntat. I början av april, ca. hälften av den svenska kåren återvände till Sverige – helt enkelt för att volontärernas kontrakt löpte ut. Därför flyttade danskarna in med utrustning och frivilliga, som ställdes till Bernadottes förfogande.
Ett stort antal danska fordon – både offentligt och privatägda bussar, ambulanser, lastbilar, personbilar och motorcyklar körde till Padborg-Kruså-området vid den dansk-tyska gränsen. Här fick de ett lager vit färg innan de körde till Friedrichsruh.
Man kom överens om en arbetsfördelning: de moderna bensindrivna svenska fordonen trafikerade huvudsakligen mellan de olika lägren och Neuengamme, medan danskarna, som endast hade gasdrivna fordon till sitt förfogande, skötte transporten norrut till Danmark samt all mat och sjukvård för de evakuerade fångarna.
Folke Bernadotte har blivit själva symbolen för evakueringen med De Hvide Busser. Särskilt utomlands har aktionen blivit känd som "Bernadotteaktionen". Men om man ser till ursprunget till hela Bernadotteaktionen är det en lång och komplex process där både norska och danska initiativ spelat en avgörande roll.
Redan i början av 1943 arbetade den danske konteramiralen Carl Hammerich för att etablera ett så kallat 'Jyllands-Korps', bestående huvudsakligen av danska fiskexportfordon, som kunde föra hem fångar vid en tysk kollaps. Och det var norska fångar i detta tidiga skede som Hammerich, som var gift med en norrman och starkt engagerad i det danska biståndet till Norge, hade i tankarna.
I mitt lilla häfte berättas att man inte ville berätta hela ovanstående historia då av respekt för Folke Bernadottes diplomatiska arbete med direkta förhandlingar (3 möten) med Reichsföhrer Heinrich Himmler om att de nordiska fångarna måste samlas i Neungamme och sedan transporteras. vidare till det neutrala Sverige.
Med venlig hilsen fra Erik.
Roskilde-bloggen # 3003: Folke Bernadotte och "De hvide Busser".
Roskilde, den 3. januar 2025.
___________________________________________________________________________________________________________________
Jag skrev i ett svar för ett tag sedan på ett blogginlägg av mig:
Det blev ett enkelt köp :-) Ett litet häfte om de berömda "Hvide busser", som i första hand förknippas med Folke Bernadotte. Häftet från 1995 här berättar för första gången den danska vinklingen och deltagandet i hela insatsen. Jag kanske skriver ett blogginlägg om det.
Så idag blev det.
Källa: Bushistorisk Selskabs häfte från 1995 med anledning av 50-årsjubileet av insatsen att föra hem de norska och danska fångarna från koncentrationslägret "Neuengamme".
Ordföranden för "Bushistorisk Selskab" skriver i förordet, "att mycket redan har skrivits om "De hvide Busser", men att transportsidan har varit undergranskad jämfört med en rad andra sidor av hjälpa kampanjen".
I häftet har intervjuer samlats in från levande (1995) åkerier och chaufförer som deltagit i aktionerna samt från några av de överlevande fångarna.
Röda Korsets aktioner med "De hvide Busser" 1944 och 1945 har för mig och många andra varit synonymt med Folke Bernadotte. Ordföranden för "Bushistorisk Selskab" är därför också förvånad över hur lite publicitet det har varit om de danska bussägarnas insatser i aktionerna. Det fanns till exempel inte ett ord i tidningen "Danmarks bilruter" från 1945! En möjlig förklaring kommer i ett annat blogginlägg.
I häftet är auktionerne grovt uppdelade i 4 avsnitt:
Sommar 1944 - 8. marts 1945 - Danska Röda Korset kör hem 7 fångar till Danmark
Den 11. marts - ca. 15. april 1945 - Bernadotteaktionen köra danska och norska fångar från flera läger och fängelser i hela Tyskland och till koncentrationslägret "Neuengamme". Efter den 3 april halveras den svenska arbetskraften och kompletteras med dansk arbetskraft och utrustning.
Den 18- 22. april 1945.- Runt 4 000 danska och norska fångar evakueras från "Neuengamme" med en enorm insats, särskilt med dansk utrustning och personal.
Den 22. april - 2. maj 1945 - Svensk och dansk personal och utrustning deltar i en högriskoperation för att evakuera kvinnliga fångar från lägret "Ravensbrück" nära Berlin. Busstransporter avbryts den 25 april efter att ha blivit attackerad flera gånger med dödsfall. Två tåg anländer till Padborg den 1 och 2 maj 1945.
De danska och norska prästernas registerkort hjälpte svenskarna att hitta de nordiska fångarna runt om i de tyska koncentrationslägren.
I lägret Neuengamme rensades en av byggnaderna från andra fångar och reserverades sedan för de nordiska fångarna. "Bernadotteaktionen" förde fångar från många läger över hela Tyskland. Bernadottebussarna gick på bensin och hade därför mycket större räckvidd. De danska bussarna körde med gasgeneratorer och körde därför huvudsakligen bara från Padborg till Neuengamme nära Hamburg och tillbaka.
De små kvadrater är koncentrationsläger och Neuengamme var den som låg närmast Danmark. Med stor diplomatisk kompetens lyckades Folke Bernadotte förhandla, att samla de nordiska fångarna här.
Fortsättning följer - också med ett antal fotografier.
Hälsningar från Erik.