Erik Madsen/DK
Roskilde-bloggen # 2986: Brorsonen.
Fotograferad 2013 med Nikon Coolpix P 7100. f/4 - 1/40 sek. - ISO 400.
Snapshot medan han pratade med sin far utanför bilden.
På gensyn.
Roskilde-bloggen # 2985: Attityd.
Fotograferad 2013 med Nikon CoolPix P7100. f/5 - 1/125 sek. - ISO 320 och bildbearbetad för ett High Key-porträtt i 2014.
Barnbarnet hade en liten diskussion med sin mamma och då fick morfar också en hälsning :-)😊
Jag menar att jag kan minnas att vi hade varit barnvakter.
Det är därför jag hittade den här från boken jag pratade om tidigare:
Om mor- och farföräldrar säger Sussanne, 8 år: " Jag tycker mest om att vara med min mormor och morfar, för man trivs där tills ens föräldrar kommer. Då blir allt kaos".
På gensyn.
Roskilde-bloggen # 2984: Arkivfoto.
Från 2008.
Nikon D300 med Tamron 18-200 mm (FF) og med Nikon SB-8oo. f/5,6 - 1/60 sek. Konverterat från färg till svartvitt i 2013.
Jag har fått slut på ord/text just nu 😊
På gensyn.
Roskilde-bloggen # 2983: Utomhus porträtt - snapshot.
Fotograferad i kolonilottkolonin "Granly" i Roskilde den 8 september 2024.
Manuel f/4 - auto 1/320 sek. - auto ISO 320. Tillagd lite lens flare. Det skulle vara så hippt nu för tiden :-)
På gensyn.
PS: Dagens citat från min lilla bok från igår: Om "ligeberettigelse"/jämställdhet – Christian 9 år säger: Det är när män och kvinnor är lika smarta. Michael, 7 år, säger: Det är när de säger i väderprognosen att solen och vinden blåser lika.
Roskilde-bloggen # 2918: Bruce Gilden.
Emfot43-redaktören kände att han var tvungen att gå till tangentbordet. Fotografen tog bara bilderna och han kunde aldrig tänka sig att hoppa på folk med upphöjd blixt :-)
Det är konstigt att Bruce Gilden är mest känd för sina gamla gatuporträtt där han gick framför folk och blixtrade dem. Han har förklarat varför han gjorde på det sättet. Han ville att hans motiver skulle sticka ut i bilden. Han fick rådet av en annan fotograf att han skulle använda biltz och det gjorde han. Han använde också 28 mm så han fick vara nära motiven när det skulle vara porträtt. Han sa också långt senare att det tillvägagångssättet inte kan användas idag.
På den tiden – innan internet – offentliggjordes väldigt få av bilderna – säger han själv. Efter hand blev det fotoböcker.
Han har gjort flera projekter runt om i världen - Irland, Storbritannien, Singapore, Hong Kong och Sydamerika. En av dem "Farmboys and girls" menar jag att den heter. Projekt om prostituerade och olika gäng. Gemensamt för projekten är att han uppnår en förståelse med dem innan han tar fram kameran.
En del av förklaringen till hans motivval kan troligen finnas i barndomen och den miljö han växte upp i.
Han har alltid haft ett soft spot för "The Underdogs" och speciella typer.
När eller om man ser många av hans svartvita analoga bilder från New York och inte visste hur och under vilka omständigheter de togs – vad så kan man/jag undra?
Hans bilder finns på många museer runt om i världen.
Men se mer i denna länk, som är en intervju med en annan kontroversiell och diskuterad Magnum-fotograf Martin Parr:
På gensyn
PS: Jag kunde inte hitta några speciella typer förutom redaktören, som skapar sig och skär ansikte på det första fotot.
Och det var utan blixt - förlåt :-)