Foto Grafiska Frukter m.m från Vasastan

Tillbaka till framtiden och ett möte med bla en ung studerande och en diversearbetares bilder.

Häromdagen när jag besökte ett av mina antikvariat här i Vasastan hittade jag ovanstående lilla fotohäfte. Totalt sönderläst av tidigare ägare men det kostade bara 15 spänn så jag slog till.

Unga Fotografer 1966 var en utställning arrangerad av Fotografiska Museets Vänner och Moderna Museet. Enväldig juryman för utställningen var Otto Steinert, ett namn som knappast någon seriöst fotohistorieintresserad kunnat undgå att träffa på tidigare (Subjektive Fotografie och Fotoforum). I samband med juryarbetet gjorde Lasse Swanberg en intervju med Steinert för tidningen FOTO:s räkning och han bla då så här om Unga Fotografers bilder:

Steinert: ”---det hela verkade ganska anskrämligt. Första intrycket var att det rörde sig om en jättestor hög schablonbilder. Nu, när jag reducerat materialet till omkring 150 bilder, har jag ett mycket positivare intryck och tycker att utställningen i sin nuvarande form mycket väl tål att visas”.

När Swanberg sedan frågade honom om vad han tyckte om den tekniska kvaliten:

Steinert: ”- Den genomsnittliga tekniska kvaliten var dålig…dock känner jag inte till i vilken mån de insända bilderna betraktas som provkopior. Jag skulle emellertid inte godkänna många av dessa kopior om de var mina elever som lämnade in dem inom ramen för en skoluppgift. Man kopierar genomgående för hårt och mörkt”.

Ganska hårda ord men en utställning med 150 bilder från 84 fotografer och ett litet häfte blev det.

.

Mötena då…

Studeranden: Första bilden i häftet är tagen av Magnus Isacsson som var en av mina ungdomskamrater i Danderyd. Vi var båda mycket aktiva i Danderyds Fotoklubb på 60-talet och hade också mörkrum tillsammans med några andra. Vi deltog också i ett stort antal fototävlingar och utställningar.  Magnus emigrerade till Canada 1970 och har sedan dess haft stor framgång som en av Canadas främsta dokumentärfilmare.

En av mina "Magnusbilder" från fotoklubbstiden på 60-talet.

Diversearbetaren: Fotografen som tagit sista bilden i häftet behöver väl inte direkt presenteras för oss som varit med ett tag här på FS. Gnestabon  Bengt ”Bengan” Björkbom.  Jag gillar verkligen Bengans 60-talsbilder och många av dom finns att se i hans portfolio här på FS.

Många för mig kända fotografer deltog med bilder. Håkan Alexandersson, Björn G Breitholtz, Olle Cederquist, Jan/Ralf,  Douglass Kneedler, Björn Myrman, Ralf Nykvist, Inge Roos, Ola Terje, Jan Olow Westerlund m.fl. Här några uppslag:

Jan Adam Åstrand och Jan Delden.

Anders Engman och Wolf Krabel.

Björn Myrman, Jean Hermansson och Bengt O. Nordin.

 

Bengan i fint sällskap med Walter Hirsch nere till höger.

Magnus till höger med Janne Delden och Anders Engman i överkant.

Och så här såg jag ut 1966 när jag gick på Fotoskolan.

.

Till slut då tycker jag att ni skall lyssna senaste avsnittet av Pubcerat på P1 som bland annat handlar om att staten struntar i stillbilderna,

/Bernt

Inlagt 2012-05-22 13:05 | Läst 11800 ggr. | Permalink

"Intressant läsning, intressanta bilder - som bara visar att fotografin av idag inte är ett dugg bättre än på 1960-talet, trots all ny digital teknologi ... När jag håller fotokurser brukar jag påminna kursisterna om att ingen brukar fråga en författare vilken utrustning han/hon hade när romanen skrevs ... Däremot är det vanligt att goda fotografer ofta hamnar att redovisa sin utrustning .... - Hawk"


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Intressant läsning, intressanta bilder - som bara visar att fotografin av idag inte är ett dugg bättre än på 1960-talet, trots all ny digital teknologi ...

När jag håller fotokurser brukar jag påminna kursisterna om att ingen brukar fråga en författare vilken utrustning han/hon hade när romanen skrevs ...

Däremot är det vanligt att goda fotografer ofta hamnar att redovisa sin utrustning ....

- Hawk
62174 2012-05-26 00:31
Hmm, Håkan, det där var väl ändå att förenkla saken litet väl mycket! Att jämföra författarens skrivmaskin eller gåspenna med fotografens kamera är en litet väl trubbig jämförelse! OK, jag anser också att bilden som den uppstått i huvet på fotografen är det viktigaste. Men verktygen vid fotografi går långt utöver den verkan som en blyertspenna eller ett bläckstift har hos en författare. Sen tillkommer att fotografen ska kunna behärska sina verktyg och det är inte alla förunnat.
Kul att hänga med i dina fotografiska utflykter.
Björkbom och Steinert, jo man tackar.
-affe
Se'nt omsider hittar jag den här bloggen! Ursäkta för det Bernt! :)
Hur som helst, mycket kul att läsa, och minnen kommer åter inför händelsen!
Mvh Bengan