CARLZONZ BILDER II
Ibland går jag ut på stadens gator som en vanlig människa.
.
Nytt i bokhögen!
”GRÖNALUNDSAFFISCHERNA!” Under 1970-, 80- och 90-talet var det konstnären/illustratören Nils Sture Jansson som satte färg på Grönalund artisternas nunor. De karaktäristiska bilderna var lätta att känna igen och så populära att många rev ned dem från stolpar och plank för att hänga på väggen hemma.
Idag är det samlarobjekt, men för dem som inte får tag på en äkta Nils Sture Jansson har författarna Jonas Jansson och Andreas Theve samlat 200 av hans mest minnesvärda affischer i boken. Bland de utvalda finns the Searchers, Sweet, Zarah Leander, Uriah Heep, Alice Cooper, Little Richard, ABBA, Sven-Bertil Taube, Harpo, Kiss, Manfred Mann, Cornelis Vreeswijk, Anita Lindblom, The Boppers, Lena Philipsson och the Beach Boys. Mer info HÄR!
.
Annars då…
Då och då slinker jag in hos Myrorna här i Vasastan. Mest när jag letar efter en ram till någon presentbild som jag skall ge bort. Häromdagen hittade jag en ram med ovanstående bild för 35 spänn och den kunde jag ju inte låta bli att köpa. Fotografen okänd men bilden är tagen i San Diego CA i oktober 2003.
.
Jag har under en vecka haft besvär med lätt hudavlossning runt ögonen. Det har kliat som fan och huden har kännts som grovt sandpappar och när man kliat så har det blivit som ett lättare snöfall. Men nu verkar det som om det äntligen är över och livet känns därmed lite lättare...
/Bernt
.
Bilden direkt från kortet och är garanterat obeskuren och omanipulerad.
Jag har valt en lite lurig rubrik i dagens inlägg för den texten hittar man inte så ofta under mina bilder. Ni som följt mig och mina bilder ett tag vet redan att jag ofta arbetar med mina bilder i de olika digitala mörkrum som man har tillgång till idag. Garanterat manipulerad passar nog ofta bättre. För det är mina bilder för det mesta. När jag har tid, och det har jag rätt gått om så arbetar jag lika mycket med bilderna för min blogg som dom för print. I mitt förra inlägg skrev Affe -Skulle vara kul om du la upp en tutorial om hur du jobbar med kontrast och skärpa för att få detta sting i bilderna?
Till att börja med så tar jag alla mina bilder både i JPG + RAW för att när det behövs kunna klämma ut så mycket information som möjligt. Sen lite beroende på ljusförhållanden är det lite olika vilken av filerna jag sen öppnar i RAW- programet. Om vi tar en av bilderna jag hade med i mitt förra inlägg så kan arbetet gå till så här. Ingen riktig tutorial, mera en lätt beskrivning…
Den obearbetade originalbilden. 1/15 sek. f/2,0 @ ISO 200. Dåligt ljus så bilden blev ganska grå och platt men bra genomexponerad.
Och så här blir den om jag utan några justeringar för övrigt bara gör om den till svartvitt. Inte så upphetsande direkt.
Och så här kan det i stället se ut efter första bearbetningen i Adobe Camera Raw med en del efterbelysning och pjattning och lite kurvjustering .
Ibland varmtonar jag också bilderna lite för att få en aning av silverpapperskänsla. Tycker det gör sig rätt bra i bloggen.
Till slut fixar jag lite skärpning och ökar detaljerna lite försiktigt med pluggen Topaz Detalj för att få lite mera bett i bilden för webben. Här har jag också gjort lite beskärningar.
Men som sagt, det här passade bra för just den här bilden nästa gång jag ”framkallar” en bild kan det hända att att den bara går rakt igenom eller att jag kommit på något annat sätt som passar just den bilden jag har framme då.
Gregory Crewdson igen...
I det fina vårvädret (vi haft här i huvudstaden) tog jag mig i helgen en promenad ner till city och Kulturhuset för att vara med om en guidad visning av Gregory Crewdson utställningen. Vi var bara en 8-10 stycken intresserade och visningen tog ca en timma och guiden Carl Tiberg gjorde ett gott arbete tycker jag. En hel del av hans information hade jag sen tidigare eftersom jag följt Crewdons arbeten ett antal år. Men lite nya hemligheter om Crewdsons magiska bildvärld fick vi. Morgondagens ”pensionärsutflykt” kommer med stor säkerhet att gå till Skeppsholmen och Moderna, där kommer jag att få se en helt annan typ av fotografi än Crewdsons. Man kan ju liksom gilla både Rembrandt och Andy Warhol som tur är!
Lumixen känner igen mitt ansikte rätt bra numera!
/Bernt
Exempel från bildverkstan: ”Topaz Adjust my way”.
En av de trevligare sakerna med medlemsskapet på fotosidan
är att jag fått en hel
Förr om åren när jag arbetade lite mer med bildbearbetning och fotoillustrationer körde jag mest bara på och använde skärmen som en canvasduk och lät ögat och känslan avgöra när jag var nöjd med resultatet. Problemet med att arbeta så är att det svårt att upprepa samma uttryck/effekt igen, inlärningskapaciteten har kanske också minskat lite med åren. Numera tar jag det lite lungnare när jag gör mina bilder och fotoillustrationer.
Topaz Adjust my way ”step by step”.
Jag fick för någon vecka sedan en mejlförfrågan hur jag
gjort min bearbetning av min Sibyllakioskbild som jag hade med i ett av mina
tidigare inlägg. Så här kommer en liten enkel snabb skärmdumpstutorial. Bilder
som lämpar sig bäst för den här typen av bearbetning är skarpa bilder som
innehåller mycket detaljer. Även fast man med den här tekniken också
Originalfilen från kortet.
Efter grundbehandling i Adobe Camera Raw och Photoshop.
Jag börjar med att konvertera RGB filen till Lab color. I lab läget gör jag sedan en kopia på Lightness kanalen som jag sedan klistrar in i som ett nytt lager i lagerpaletten. (Lightness kanalen innehåller alla fina detaljer i bilden vilket kommer till nytta senare). Därefter konverterar jag tillbaka till RGB utan att smälta ihop lagren.
I RGB läget börjar jag sedan med att göra kopior på båda lagren. På båda kopiorna arbetar jag sedan med brusreducering så pass starkt att dom börjar få ett lite smetigt utseende.
På ”Lightness” lagret arbetar jag sedan vidare med Topaz Adjust och där inställningen ”Detaljer”. Här får man prova sig fram lite tills man hittar rätt inställning som passar motivet.
I lagerpaletten ändra jag sedan inställningen till ”Lumonosity”. Bilden kommer nu i vissa fall se lite tråkig, smetig och färglös ut.
För att få tillbaka stunsen i färgerna arbetar jag vidare med både Curves, Levels och Vibrance.
Till slut så gäller det att få tillbaka detaljskärpan i
bilden. Jag gör ytterligare en kopia på ”Lightness” lagret som jag lägger
överst i lagerstapeln. På det lagret lägger jag sedan på
Slutbilden efter lite ytterligare putsning.
Bonusbild!
Klick, klick,
klickbart...från Vasastan den 6 november 2009.
/Bernt
Lördagsgodis: Lite Photoshopping och en Bruce Gilden video
Två stycken bilder där jag arbetat med Topaz Adjust. Här kan ni läsa om arbetsgången om ni är intresserade.
Bruce Gilden ute på jakt med sin kamera och blixt.
Magnum fotografen Bruce Gilden tar bilder på ett minst sagt annorlunda och
aggressivt sätt, ta gärna en titt på filmen på länken här nedanför.
Trevlig helg!
/Bernt
Mest för digitala Pictoralister
För ett par dagar sedan när jag var ute på nätet och fladdrade runt hittade jag ett för mig nytt plug-in program för Photoshop. Det påminner rätt mycket om LucisArt som jag har sen tidigare. Det här kommer från Topaz Labs och heter Topaz Adjust.
Med Topaz Adjust kan man göra bilder/fotoillustrationer som starkt påminner om en blandning mellan fusk HDR och LucisArt. Det finns en 30-dagars demo att tanka hem deras site. Som vanligt med filter och plugs till Photoshop gäller det att inte ta i för kung och fosterland vid arbetet.
Här några före och efter bilder:
För den sanne dokumentär och gatufotografen
Om ni har 135.700 dolares eller mer som ligger och skräpar i något hörn så kan ni nu lägga ett bud på ovanstående utrustning på ebay . Leica M7 utrustningen ägs av Sebastiao Salgado som tidigare fått den i gåva av Leitz.
"Pixels need light to live."