CARLZONZ BILDER II

Foto Grafiska Frukter m.m från Vasastan

Anders Petersen på Fotoskolan Sthlm.

Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4

När jag igår skrev att jag inte hade en aning om vad den här dagen skulle innehålla så var det inte helt rätt. Jag fick för ett tag sedan en inbjudan från Galleri KG52 till att bevista en förmiddag tillsammans med Anders Petersen på Fotoskolan Sthlm , Kungstensgatan 45. Och det ville man ju absolut inte missa.

 

 

Så jag traskade dit vid 10-tiden. Anders började med att tala om varför han arbetade med just bild, lite om Fotoskolan och Christer Strömholm i mitten på 60-talet. Sen berättade han lite om hur han arbetat med sina olika bild och bokprojekt. Anders pratar ju ganska fritt och öppet vilket betyder att han hela tiden hamnar på olika sidospår, så ibland var han tvungen att stanna upp ett tag för att hitta rätt igen. Mycket sympatiskt.

 

 

Efter ca en timme blev det sedan bildvisning i den alltför ljusa lokalen som gjorde att hans bilder tråkigt nog inte alls kom till sin rätt. Först visade han bilderna som man nu kan se på hans utställning på Galleri KG52, Du mich Auch | Nära avstånd. Därefter bilder från hans mental sjukhus projekt. Han hade mycket att berätta här också sina ”vänner” på bilderna.

Sen blev det frågestund där han svarade på frågor från eleverna på fotoskolan om hur han tex närmade sig människor som han ville fotografera. Lite om vad han höll på med just nu och lite om hans fototeknik.

Numera arbetar han bara med sin lilla Contax T3:a som följer han på dyngnets alla timmar. Han har också provat på att arbeta digitalt och också gjort en utställning med digitala bilder men var inte alls nöjd med resultatet så han har skippat det helt och hållet.

 

 

Det var mycket givande tvåochenhalv timma och efteråt kunde vi som ville också köpa några av hans senaste böcker.

Vi gick ju samtidigt på Fotoskolan men vi lärde aldrig känna varandra, varför vet jag inte riktigt kanske för han ganska raskt försvann till Tyskland. Och kanske för att han redan då var en ensamvarg.

 

Eftermiddagens fikabok.

Anders Petersen  "Du mich auch"

 

 

 

 

När jag köpte Petersens bok "Du mich auch" idag fick jag efter ett kort samtal denna vänliga dedikation.

 

 

Utställningen "Du mich auch" på KG52 pågår till den 4/4 2009.

Galleri KG52

 

Det var allt just nu!

Bernt

 


 

 

 

Postat 2009-03-25 17:08 | Läst 7468 ggr. | Permalink | Kommentarer (8) | Kommentera

Stambyte..?

Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4

Köksavloppsstammen är den av stammarna som har den kortaste livslängden (dessa kalkar igen av olika typer av fett) dvs. mellan 40 och 50 år. Problemet med köksavloppsstammen är inte att den går sönder utan att det till slut blir stopp i den på grund av avlagringar. Toalettavloppsstammarna håller oftast längre. Livslängden på stammen avgörs i princip av hur ofta den används.

 

 

Vissa dagar känns det som om man skulle behöva göra ett stambyte på sig själv. Rensa bort allt skräp och starta om från scratch.

 

Foto: Christer Smedberg

 
Men i morgon är det en ny dag, och vad som kommer att hända då det har jag ingen aning om just nu.

 

/Bernt

Postat 2009-03-25 00:57 | Läst 6703 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Vad är "gatufotografi?

Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4

Så här skriver Bengan i sin blogg i dag:
”Var går gränserna?Är det bilder i en urban miljö, eller bara bilder "från gatan" som räknas? Och räcker det bara med ett foto taget på gatan, eller måste det finnas något mer i bilden?”

 

Som jag sagt tidigare räknar jag mig inte som någon gatufotograf. Mina bilder som jag tar på och i staden är väl mera flanör och stadsfotografi. Jag är nog lite för blyg för att fixa det här med att sticka upp kameran i ansiktet på folk.

Det finns ju också lite olika typer av gatufotografer, de som arbetar öppet och de som arbetar dolt, de som arbetar aggressivt och de som arbetar försiktigt.

 

 

Jag brukar börja mina mornar medans jag väntar på att kaffebryggaren gör sitt jobb med att titta ut genom mitt vardagsrumsfönster en stund. Mest för att kolla väder o vind som man brukar säga. Har man dessutom tur som jag har och bor vid en park är det också ett sätt att följa årstidsskiftningarna.

I bland tar jag också några snaps för att peta in i bloggen. Räknas då dessa snaps som ”gatufotografi”?

Bilden ovan tagen i dag klockan 09.29 vilket visar att jag var lite sen idag.

 

 

 

Och dom här bilderna då? Måste ”gatufotobilder” vara tagna på gatan eller kan bilder räknas dit även om dom är tagna på en utställning, på ett café eller nere i tunnelbanan.

 

 

Morgonens fikabok!

 

 

NEW YORKERS As seen by Magnum photographers.

Den här boken går klart in under begreppet gatufotografi. Många ”never-before-seen” bilder av både kända och för mig okända Magnum fotografer.

 

Burt Glinn 1959 och Abbas 1999

 

Elliott Erwitt 1950 och Bruno Barbey 1967

 

Ferdinando Scianna 1985 och Eli Reed 1987

 

NEW YORKERS utgiven 2003.

 

 

Vad annars!

 

 

Min fru är klar med omklädnaden av vår fotölj som jag skrev om tidigare.


 

Nu skall jag dra ner på stan och försöka fixa lite bläck till min skrivare. Gjorde redan ett försök i lördags på Elgiganten, Siba och OnOff utan framgång...nu står Mattonbutiken på tur.

 

/Bernt

Postat 2009-03-23 13:45 | Läst 7662 ggr. | Permalink | Kommentarer (8) | Kommentera

Primavera

Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4

 

I går fredag den 20 mars var det ju vårdagjämning, fast till själva våren är det ännu en bra bit kvar. Här i stan i alla fall, fast Sverige är ju ett avlångt land så hos er därnere söderut kanske våren redan nu står och bankar på dörren. Och enligt SMHI inträffar våren först när dygnstemperaturen överstiger noll grader i minst sju dagar. Men snart så är den här, vår primavera.



På teven i dag var det fortfarande vinter och skidåkning och Majdic for fram som frustande älg i skidspåret.


Morgonens fikabok!




Dagar utan mening av Micke Berg
Fint att sitta och läsa i tystnaden klockan nollfyratrettio och samtidigt se dagen gry.


"Jag tar med mig en kamera och gör en promenad. Jag har fotograferat i trettio år. Det har gått ganska bra. Jag har levt på mina bilder. Iblland frågar folk mig vad det var som fick mig att Fotografera? Friheten. Att bara gå ut och söka sig själv, kontakt med gatan, livet. Ett tillfälle att översätta sina egna känslor till bild och pengar".-Micke Berg.


Häftad,128 sidor med 28 svartvita bilder. Micke Berg 

 

 

Bonusbild



Micke meckar lite med Thomas gamla "ryss" på senaste onsdagsträffen på Ellens, å Thomas påpekar att han också måste kolla olika slutartider.

 

Man får önska en trevlig lörda kväll!

/Bernt

Postat 2009-03-21 18:46 | Läst 6204 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Skeppsholmen tur och retur.

Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4

 

Dagens kulturpromenad gick till Skeppsholmen och Moderna Museet.

Det var utmärkt promenadväder så  jag tog som vanligt Drottningatan ner till City. Sneddade över Plattan och upp på Hamngatan, sedan genom Kungsträdgården ner till vattnet och förbi Nationalmuseum ut till Skeppsholmen.

 

 

Och varför Moderna då? Jo för att titta på tyske konstnären/fotografen Andreas Gursky stora utställning ”Arbeten 80-08” som jag läst en del om. Jag har ju sett hans arbeten tidigare både i olika tidskrifter och på nätet. Men eftersom han för det mesta gör sina bilder i riktigt stora momumentala  format så var man ju lite sugen att på att få ”krypa” in lite i hans verk.

 

 

Så här skrev Nils Forsberg på Expressen bla om utställningen:

”Likt en modern historiemålare konstruerar han sina tablåer av flera förlagor till en syntes av den aktuella företeelsen. Kompositionen är ibland hämtad från renässansens bataljmålningar, ibland från abstrakt konst, ibland från romantiskt landskapsmåleri. Resultatet är fullständigt magnifika planscher i encyklopedin om hyperkapitalismens tidevarv.

Men – och det är det mest fundamentala ”men” jag någonsin hamrat ner: På Modernas Andreas Gursky-retrospektiv visas bara tio originalbilder. Resten är kopior i litet format.
Det är som om man klippt ut bilder ur en bok. Den perversa detaljrikedomen i Gurskys upp till tio kvadratmeter stora bilder, spelet mellan makroperspektiv och mikroskärpa går fullständigt förlorad.
Som i ”Paris-Montparnasse” från 1993, där man i originalet både upplever hyreskasernens betongbrutala frontalitet och kan uppfatta enskilda boende i fönstren. Här reduceras det till en illustration ur Arkitekturnytt”.

 

.

Paris, Montparnasse | Photography | © Andreas Gursky 1993

Originalstorlek 206 x 406 cm.

 

Och jag håller med Forsberg på Expressen till 100 % i det han skriver om dom mindre bilderna. Eftersom Gurskys bilder är så smockfulla av detaljer så kräver dom sitt monumentalformat. Jag hade hellre sett att Moderna visat lite färre men större bilder i stället.

Utöver de mest kända fotografierna visar utställningen även verk som aldrig ställts ut tidigare. Totalt innehåller utställningen 140 bilder. Ser ni lite fisigt som jag gör, ta med er läsglasögonen eller ett förstoringsglas för dom mindre bilderna.

 

 

.

Fastnade som vanligt en bra stund i Modernas bokhandel på fotoavdelningen  innan jag återvände hem till Vasastan igen.

 

 

Morgonens fikabok!

 

 

Photography from 1839 to today.

.

Över 700 sidor från George Eastman House samlingarna. En liten guldgruva om man är intresserad av fotografins historia. Utgiven av Taschen år 2000.

 

 

Anne Brigman 1911/1902

 

   

Oscar Gustav Rejlander 1860 och Lewis Carroll 1875

 

 

Arthur Rothstein 1940

 

 

Chuck Close 1969 och Neil Winokur 1982

 

 

 

Något för Konstfack kanske?

En kvinnlig konststuderande i Leeds har som sitt examensarbete valt att inom tre månader hitta en lämplig person att gifta sig med.

 

/Bernt

Postat 2009-03-21 00:12 | Läst 7208 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera
Föregående 1 2 3 ... 4 Nästa