CARLZONZ BILDER II
Lite om vådan att dammsuga och lite om Affe och Anders Petersen!
- Har ni en aning
om hur många baciller som vispas upp i andningsluften när ni drar igång
dammsugaren med full påse?
- Hundranittiomiljarder!
- Motsvarande 30
år i asbetsgruva!
Affe skriver i
sin blogg idag om habegär men också om varför han fortsätter att fotografera
analogt. Affe har samma känsla som Anders Petersen uttryckte i går när någon
frågade honom varför han inte fotograferar digitalt.
Han berättade då
att han vid ett tillfälle gjort en hel utställning digitalt och att han tyckte
att den blev helt kass. Anders P tyckte precis som Affe att bilderna kändes för
”platta” och att dom inte hade de känsliga tonövergångar som han ville ha i
sina högdagrar och skuggor.
- Det kan finnas
mera färg i en svartvit bild än i en färgbild!
Två saker Anders P sade i går som fastnade hos mig.
Det var allt!
/Bernt
Stambyte..?
Vissa dagar känns det som om man skulle behöva göra ett stambyte på sig själv. Rensa bort allt skräp och starta om från scratch.
Foto: Christer Smedberg
Men i morgon är det en ny dag, och vad som kommer att hända då det har jag
ingen aning om just nu.
/Bernt
Vad är "gatufotografi?
”Var går gränserna?Är det bilder i en urban miljö, eller bara bilder "från
gatan" som räknas? Och räcker det bara med ett foto taget på gatan, eller
måste det finnas något mer i bilden?”
Som jag sagt tidigare
räknar jag mig inte som någon gatufotograf. Mina bilder som jag tar på och i
staden är väl mera flanör och stadsfotografi. Jag är nog lite för blyg för att
fixa det här med att sticka upp kameran i ansiktet på folk.
Det finns ju också lite
olika typer av gatufotografer, de som arbetar öppet och de som arbetar dolt, de
som arbetar aggressivt och de som arbetar försiktigt.
I bland tar jag också några snaps för
att peta in i bloggen. Räknas då dessa snaps som ”gatufotografi”?
Bilden ovan tagen i dag klockan 09.29 vilket visar att jag var lite sen idag.
NEW
YORKERS As seen by Magnum photographers.
Den här boken går klart in under begreppet gatufotografi. Många ”never-before-seen” bilder av både kända och för mig okända Magnum fotografer.
Burt Glinn 1959 och Abbas 1999
Elliott Erwitt 1950 och Bruno Barbey 1967
Ferdinando Scianna 1985 och Eli Reed 1987
NEW YORKERS utgiven 2003.
Min fru är klar med
omklädnaden av vår fotölj som jag skrev om tidigare.
Nu skall jag dra ner
på stan och försöka fixa lite bläck till min skrivare. Gjorde redan ett försök i
lördags på Elgiganten, Siba och OnOff utan framgång...nu står Mattonbutiken på tur.
/Bernt
Primavera
I går fredag den 20 mars var det ju vårdagjämning, fast till själva våren är det ännu en bra bit kvar. Här i stan i alla fall, fast Sverige är ju ett avlångt land så hos er därnere söderut kanske våren redan nu står och bankar på dörren. Och enligt SMHI inträffar våren först när dygnstemperaturen överstiger noll grader i minst sju dagar. Men snart så är den här, vår primavera.
På teven i dag var det fortfarande vinter och skidåkning och Majdic for fram som frustande älg i
skidspåret.
Morgonens fikabok!
Dagar utan mening av Micke Berg
Fint att sitta och läsa i tystnaden klockan nollfyratrettio och samtidigt se
dagen gry.
"Jag tar med mig en kamera och gör en promenad. Jag har fotograferat i
trettio år. Det har gått ganska bra. Jag har levt på mina bilder. Iblland frågar
folk mig vad det var som fick mig att Fotografera? Friheten. Att bara gå ut och
söka sig själv, kontakt med gatan, livet. Ett tillfälle att översätta sina egna
känslor till bild och pengar".-Micke Berg.
Häftad,128 sidor med 28 svartvita bilder. Micke Berg
Bonusbild
Micke meckar lite med Thomas gamla "ryss" på senaste onsdagsträffen
på Ellens, å Thomas påpekar att han också måste kolla olika slutartider.
Man får önska en trevlig lörda kväll!
/Bernt
Skeppsholmen tur och retur.
Dagens kulturpromenad gick till Skeppsholmen och Moderna Museet.
Det var utmärkt promenadväder så jag tog som vanligt Drottningatan ner till City. Sneddade över Plattan och upp på Hamngatan, sedan genom Kungsträdgården ner till vattnet och förbi Nationalmuseum ut till Skeppsholmen.
”Likt en modern historiemålare konstruerar han sina tablåer av flera
förlagor till en syntes av den aktuella företeelsen. Kompositionen är ibland
hämtad från renässansens bataljmålningar, ibland från abstrakt konst, ibland
från romantiskt landskapsmåleri. Resultatet är fullständigt magnifika planscher
i encyklopedin om hyperkapitalismens tidevarv.
Men – och det är det mest fundamentala ”men” jag någonsin
hamrat ner: På Modernas Andreas Gursky-retrospektiv visas bara tio
originalbilder. Resten är kopior i litet format.
Det är som om man klippt ut bilder ur en bok. Den perversa detaljrikedomen i
Gurskys upp till tio kvadratmeter stora bilder, spelet mellan makroperspektiv
och mikroskärpa går fullständigt förlorad.
Som i ”Paris-Montparnasse” från 1993, där man i originalet både upplever
hyreskasernens betongbrutala frontalitet och kan uppfatta enskilda boende i
fönstren. Här reduceras det till en illustration ur Arkitekturnytt”.
.
Paris, Montparnasse | Photography | ©
Andreas Gursky 1993
Originalstorlek 206 x 406 cm.
Och jag håller med Forsberg på Expressen till 100 % i det han skriver om dom mindre bilderna. Eftersom Gurskys
bilder är så smockfulla av detaljer så kräver dom sitt monumentalformat. Jag
hade hellre sett att Moderna visat lite färre men större bilder i stället.
Utöver de mest kända fotografierna visar utställningen även verk som aldrig ställts ut tidigare. Totalt innehåller utställningen 140 bilder. Ser ni lite fisigt som jag gör, ta med er läsglasögonen eller ett förstoringsglas för dom mindre bilderna.
.
Morgonens fikabok!
Photography from 1839 to today.
.
Över 700 sidor från George Eastman House samlingarna. En liten guldgruva om man är intresserad av fotografins historia. Utgiven av Taschen år 2000.
Anne Brigman 1911/1902
Oscar Gustav Rejlander 1860 och Lewis Carroll 1875
Arthur Rothstein 1940
Chuck Close 1969 och Neil Winokur
1982
En kvinnlig konststuderande i Leeds har som sitt examensarbete valt att inom tre månader hitta en lämplig person att gifta sig med.
/Bernt