Medlem i Fotoklubben Avtrycket Björn Björnson

Att vänta ut en situation i gatufoto och vad lite efterbehandling kan göra.

För att en stora mästarna inom gatufoto ska ha kunnat leverera högklassiga bilder tror jag att tålamod, studier av ljuset på  olika tider på dygnet samt människors tendens att upprepa sig i olika situationer eller på olika platser  är några av de viktiga ingredienserna till bra bilder. 

Med detta i åtanke gick jag ner till Hornsgatan för ett experiment (ljuset var som det var vid 19-tiden).  Jag vet att cyklister passera en "mur" mitt emot Maria Magdalena kyrkan. I muren finns en vad man kan kalla "nisch". I nischen finns en plåtdörr och en stor ren yta till höger om dörren. Min avsikt vara att ta en bild då en cyklist passerade den nakna ytan till höger om dörren. Jag använde lång slutartid för att cyklisten skulle leverera rölseoskärpa. Exemplet som sådan är kanske inte så upphetsande, men att vara systematisk med avseende på det som jag nämnt inledningsvis så tror jag att gatufotograferandet kan få ett lyft och inte bara att man råkar var på en plast vid rätt tillfälle.

Nedan 3 versioner av bilden. (jag tycker den SVV blev rätt spännande)

Inlagt 2013-04-05 22:20 | Läst 3322 ggr. | Permalink

"Mycket intressant inlägg, även för en som nästan uteslutande fotograferar naturmotiv och djur. Platsen är mycket väl vald för den ger en oerhört snygg inramning och som kompostion föredrar jag då bild ett. Den känns mest äkta och naturlig ( vad nu det kan vara värt). Jag förstår ditt sätt att arbeta fram bilden, med förberedelser etc och det tilltalar mej helt klart. Så får man bra bilder, för det stämmer med mitt sätt att fotografera. Om jag får dyka mer än en gång på ett plats så kan jag planera för mina motiv osv. Samtidigt kan jag förstå Magnus kommentar...gatufoto är oerhört komplext och det finns många vägar man kan välja. Hälsningar Lena"


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Jag gillar bilden mycket, ffa den andra och den svart-vita. Skrovliga, smutsiga (e dyl) ytor är lite av mitt favoritmotiv, och den suddiga cyklisten bidrar med lite "action". Jag tror att bilden skulle funka bra även utan cyklisten. God ide´annars, att ha koll på omgivningarna och förhållandena kring en tänkbar plats, och sen förbereda sig, vänta in läget, och fyra av.
Svar från McBear 2013-05-19 14:27
Jag ska ägna mig åt det till och från under sommaren
Det finns en del olika slags gatufotografer. För mig är det rätt främmande att vänta ut situationer. Jag tycker inte det blir så intressant. Det finns andra som är duktiga på det och de har en del av de egenskaper du nämner.
Svar från McBear 2013-05-19 14:30
När bilden är väl tagen tror jag inte tillvägagångssättet har någon betydelse. Jag tror att många av gatufotomästarna har använt sig av tillvägagångssättet.
Mycket intressant inlägg, även för en som nästan uteslutande fotograferar naturmotiv och djur. Platsen är mycket väl vald för den ger en oerhört snygg inramning och som kompostion föredrar jag då bild ett. Den känns mest äkta och naturlig ( vad nu det kan vara värt). Jag förstår ditt sätt att arbeta fram bilden, med förberedelser etc och det tilltalar mej helt klart. Så får man bra bilder, för det stämmer med mitt sätt att fotografera. Om jag får dyka mer än en gång på ett plats så kan jag planera för mina motiv osv. Samtidigt kan jag förstå Magnus kommentar...gatufoto är oerhört komplext och det finns många vägar man kan välja.
Hälsningar Lena
Svar från McBear 2013-05-19 14:33
Jag fotograferar också djur och jag upplever att just i denna typ av fotografering gäller det verkligen att ha tålamod och vänta ut en situation.
Jag tycker alla tre versionerna blev snygga, och den svartvita är nog bäst för mig. Det är just det här jag gillar med det digitala - det ger så många möjligheter att få fram helt olika bilder med relativt enkla medel.
Svar från McBear 2013-05-19 14:34
Ja man kan experimentet vilt utan att det kostar då man väl har verktygen.
Den sista ger mer utrymme åt fantasin.
Första känns mer dokumentär.
Svar från McBear 2013-05-19 14:36
Färgen tillför egentligen inte ngt till bilden utan den upplevde jag som störig hos cyklisten.
Snygg bild, den svartvita,,, du vet att den där dörren, där kunde man dricka billig öl förr i tiden, lite hemlig klubb och dessutom spela boule. Det var också där, på muren, som det målades villt då Kv Mullvaden skulle rivas och demonstrationen med ca tio tusen personer passerade. En gång i tiden sökte jag tillstånd till att hänga en stor utställning på puckeln och speciellt i det här utrymmet du plåtat. Det slutade dock med att jag hängde bilderna utomhus på Stadsmuseum en sommar,,,ja du ser, en snygg bild ger många minnen.
Svar från McBear 2013-05-19 14:46
Mycket intressant. Platser vacker minnen till livet. Jag bodde mina första 8 år i Gammal Stan, Bollhusgränd 6. Nu bor ja 10 min gång väg från Gamla Stan och när jag går där är det alltid någon plats som gör att minnen kommer tillbaka.
Behandlad bild nr. 2 faller mig i smaken !
Tung kontrast och fasadstruktur gillas.
Sen är jag lite frågande till varför folk inte skulle efterbehandla bilderna
är det för att de inte orkar/kan eller tycker att bilden måste vara obehandlad.
Personligen tycker jag det är en naturlig rutin att bildbehandla från raw fil och sparar till jpeg
för visning, det är ju så kul med bildbehandligen också det är ju 50% av själva helheten även
om det är allra roligast att ta bilden ute live på plats.
:)
mvh/Dieter
Svar från McBear 2013-05-19 14:51
Jag håller med Dig. Det händer att jag tänker på efterbehandlingen redan då jag tar en bild. För de stora gatufotomästarna var efterbehandlingen viktig. Sedan kan man ju tänka sig renlärig "dogmafotografering" där lagt kort ligger, så att säga.