Bildligt talat!
Nu ni fotoklubbsmedlemmar!!!!
Jag brukar titta på föredrag om olika fotografer på Youtube. En favoritföredragare är "The Photografhic Eye". Här håller han ett litet föredrag om den berömde fotografen Harry Callahan. Det finns en passus i föredraget där vi får veta att Callahan varit medlem i en fotoklubb i tre år ( Callahan dog 1999). Det rolig är när vi får veta vilken erfarenhet Callahan ansågs sig ha tillägnat i fotoklubben under sitt medlemsskap. "Det jag lärt mig då jag lämnade fotoklubben var vad jag INTE skulle fotografera".
Den tanke som dyker upp är, vad är det han menar han egentligen? Jag har mina tankar om det, men jag tänker inte kommentera det i detta inlägg. Du som läser detta kanske kan dela med dig av vad han kan tänkas mena!
Är vi dumma idioter eller är jag bara konspiratorisk??
Jag skickade in några bilder till "
Så, med de tusentals bilder, vilka laddas upp, får Sony ganska ingående information om hur utrustning och motiv korrelerar. Information om vilken utrustning som är vanligast för olika motiv mm, mm, m.m. . Sony får också information om hur konkurrenterna positionerar sig på marknaden. Genom att tävlingen är årligen återkommande så kan Sony även studera rörelsena på marknaden över åren.
Om vi nu ser det hela utfrån oss som ickeSonykameraägare så hjälper vi till, som ett kollektiv, att försvaga det egna kameramärket gentemot Sony då vi laddar upp våra bilder. Eller...., jag kanske bara är konspiratorisk?
Hur får man bekräftelse som amatörfotograf
Ja, hur får man bekräftelse som amatörfotograf? Det finns väl tre sätt som jag ser det. Man kan var med i en fotoklubb och socialisera med människor som har samma intresse. Man kan ställa ut sina bilder och låta en större krets få ta del av bilderna. Här finns dock ett krux om man inte bara vill att släkt och vänner ska komma att titta på bilderna. Man måste lista ut målgrupper och marknadsföra sin utställning mot dessa för att nå en större publik. Så slutligen kan man tävla med sina bilder. Det här är en knepig "business". I många fall visar det sig att som tävlande har man inte samma definition som domaren om det gäller diverse teman. Ett är dock säkert, vinster är inget att lägga till i CVn.
Har du funnit din egen bildstil, lille vän :)
Man kan gå på kurs för att hitta sin bildstil. Vad ska det vara bra för? Om man nu går på den här kursen och betalar några tusen spänn och hittar sin "bildstil" vad gör man sedan? Du Helge, du har den här bildstilen och du borde utveckla den! Blir fotograferandet roligare då? Jag tror att vi har vår bildstil och den behöver vi inte finna. Den finns där. De berömda fotograferna gick inte och funderade på viken bildstil dom hade, påstår jag. Dom fotograferade och hade vissa preferenser för motiv, typ av objektiv, ljus komposition, efterarbetet av bilden m.m. Det här med den berömde fotografens bildstil är skapat av diverse betraktares analyser som förmedlas till omvärlden och fotografen, vilken antagligen rycker på axlarna och säger "om du säger det så". Sedan tuffar hen på med sitt fotograferande och struntar antagligen fullständigt i vilken bildstil hen påstås besitta.
Har våra bilder proveniens av betydelse? Om inte, kommer vi alltid att tillhöra B-laget!
Jag såg på TV häromkvällen och i programmet skulle man värdera ett föremål av lite äldre årgång. Föremålet visades upp och som det såg ut värderades föremålet till några hundralappar. Då kom frågan. Har föremålet någon "proveniens"? Svaret var att föremålet använts regelbundet av en världsberömd person och vips blev värderingen tusenlappar.
Då slog mig en tanke. Vi amatörfotografer har inget att visa upp som ger proveniens till de bilder vi producerar. Vi har inga berömda fotoskolor i bagaget, vi har inga utställningar från den internationella scenen att visa upp, vi har inga fotoböcker som backas upp av förlag och fotoeliten är totalt ointresserad av våra bilder.
Alla berömda fotografers bilder bedöms inte enbart utifrån dennes bild/bildserie som visar upp sig framför ögonen. I bedömningen ingår att bilden/bildserien tolkas in i ett sammanhang som utgörs av fotografens fotografiska äventyr genom livet samt hens publikationer, utställningar, utmärkelser m.m. .Detta förhållande, påstår jag, gör det svårt för betraktaren att INTE ta hänsyn till bildens proveniens då bildens/bildseriens kvalitet ska bedömas. Detta förhållande leder säkert alltför ofta till att den berömde fotografens bild/bildserie bedöms i mer positiva ordalag än bilden/bildserien är värd. Det som ligger i fatet också är, att har fotografen navigerat i fotovärldens geografi på ett sådan sätt att fotografens bilder får en oantastlig för bilderna positiv proveniens, bedöms alla bilder antagligen positiv oavsett.
(Proveniens är ett begrepp inom exempelvis konstvetenskap, musikvetenskap och musei- och arkivverksamhet som innefattar uppgifter om ett värdefullt objekts ursprung samt ägar- och annan historia.)