Att vänta ut en situation i gatufoto och vad lite efterbehandling kan göra.
För att en stora mästarna inom gatufoto ska ha kunnat leverera högklassiga bilder tror jag att tålamod, studier av ljuset på olika tider på dygnet samt människors tendens att upprepa sig i olika situationer eller på olika platser är några av de viktiga ingredienserna till bra bilder.
Med detta i åtanke gick jag ner till Hornsgatan för ett experiment (ljuset var som det var vid 19-tiden). Jag vet att cyklister passera en "mur" mitt emot Maria Magdalena kyrkan. I muren finns en vad man kan kalla "nisch". I nischen finns en plåtdörr och en stor ren yta till höger om dörren. Min avsikt vara att ta en bild då en cyklist passerade den nakna ytan till höger om dörren. Jag använde lång slutartid för att cyklisten skulle leverera rölseoskärpa. Exemplet som sådan är kanske inte så upphetsande, men att vara systematisk med avseende på det som jag nämnt inledningsvis så tror jag att gatufotograferandet kan få ett lyft och inte bara att man råkar var på en plast vid rätt tillfälle.
Nedan 3 versioner av bilden. (jag tycker den SVV blev rätt spännande)
Hälsningar Lena
Första känns mer dokumentär.
Tung kontrast och fasadstruktur gillas.
Sen är jag lite frågande till varför folk inte skulle efterbehandla bilderna
är det för att de inte orkar/kan eller tycker att bilden måste vara obehandlad.
Personligen tycker jag det är en naturlig rutin att bildbehandla från raw fil och sparar till jpeg
för visning, det är ju så kul med bildbehandligen också det är ju 50% av själva helheten även
om det är allra roligast att ta bilden ute live på plats.
:)
mvh/Dieter