Ändrad ambition som nu är att fotografera mer och då och då skriva i denna blogg om det jag gillar, och det är ganska spretigt. Vi får se helt enkelt, allt är ju inte objektivt ha ha.

39 | 2,15 kr för en liter mjölk!

Det är mycket surr om elbilar om man nu är i den bubblan vill säga. Detta surr om en kategori av bil som uppgår till en procent av det totala personbilsbeståndet om 4,8 miljoner bilar.

I en partiledardebatt nyligen upprepade Ebba Bush ett flertal gånger att ”elbilar som kostar en miljon” utan att någon påpekade det felaktiga i det. Den näst vanligaste i Sverige, Renault Zoe, 6 795 st sålda, kostar 359 000 kr.  Den vanligaste, Tesla modell 3, 6 847 st sålda, kostar från 559 000 kr, så antagligen lite mer än så. Båda en bit från en miljon alltså, men visst är det mycket pengar oavsett.

Kostnaden för batterier till elbilar har drastiskt sjunkit på den senaste tiden och fortsätter den resan nedåt. Prognosen är att elbilar inom kort kommer att bli billigare att tillverka än konventionella bilar, det sjunkande batteripriset är en faktor men de består också av färre delar. Därtill är servicebehovet i stort sett obefintligt, ja bromsar behövs så klart. Elbilar kostar några kronor i drift per mil, har obefintlig skatt, inköpspriset är subventionerat, installation och inköp av laddstolpar är också subventionerade.

Men nu är det detta som det satsas på. Just nu är det betydligt dyrare att skatta för nya fossildrivna bilar, i alla fall under de tre första åren.  När väl de åren har gått har man säkert kommit på något annat beräkningssätt, vadå jag sarkastisk ha ha. Tilläggas bör att förutom elbilar är hybridbilar subventionerade med lägre skatt och lägre förmånsvärde. Hälften av alla bilar som säljs är just hybridbilar, alltså de som har bensin eller diesel som drivmedel och har ett batteri som klarar 4 - 8 mil på en laddning.

Mina tankar går till 1979 och Olof Palmes svar på reporterns fråga om han visste vad en liter mjölk kostar. Han visste inte och reportern upplyste honom att den kostade 2,15 kr/litern varpå Palme svarade: ”2,15 kr för en liter mjölk, det var det djävligaste, det hade jag inte en aning om”.

Hasse & Tage befäste uttrycket ordentligt genom att ha med den i en lunchshow på Berns som hette Under dubbelgöken. I den ingår monologen där Hasse Alfredsson radar upp exempel på politiker som visat verklighetsfrånvaro. 

Under Dubbelgöken ja, lyssna på Hasse Alfredsson i högform i denna monolog, totalt 4,57 min lång.
2,15 kr för en liter mjölk kommer efter 1,25 och eventuellt är det ett reklamklipp i början, håll ut.

I denna show ingår även Tage Danielssons resonemang om sannolikhetsteorin, den som beskriver rimridåerna som lades ut när det nybyggda kärnkraftverket i Harrisburg, USA, havererade.

En verklig höjdare, showen alltså, inte haveriet.

Inlagt 2020-10-31 06:57 | Läst 1262 ggr. | Permalink

"Allt tyder på att utvecklingen kommer gå fort. Inom bilbranschen så håller man på att avveckla fossildrivna fordon så fort man kan. Tittade av en händelse på Renault och de gick inte att köpa med dieselmotor längre. Flera andra tillverkare utvecklar inte längre några otto/diesel motorer längre utan säljer vad de redan har. Lite synd kan jag tycka nu när det börjar finnas miljöbränslen värda namnet (HVO är ett exempel). När det gäller fordon för lokaltrafik är elfordon det alla vill ha och det är egentligen bara en fråga om utbyggnad av laddstationer/kostnad det hänger på. Utvecklingen nu är på att få fram både lätta och tunga fordon som kan lösa dagspendlande mellan städerna, om tre till fyra år tror en del tillverkare att vi är där. Tack för länken till Dubbelgöcken."


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Jo den med sannoliksteorin har jag använt många gånger i olika sammanhang, en riktig klassiker som håller över tid.

Elbilar eller i hybrid är ju helt klart framtiden, men skulle behöva något bättre infrastruktur innan jag slår till på en elbil, iaf för oss som bor på 5e våningen och enligt föreningen inte får ta med fordon in i gångarna. Även om man skulle kunna tanka den på McDonalds så vet jag inte om jag skulle vilja äta så många hamburgare i veckan. Inte heller på köpcenter får man gå längre.

Har ju efter ett 20tal bilköp genom åren lärt mig att det är en ganska usel investering, frågan är om det finns så många som är sämre. Som någon sa så får man iaf tillbaka panten när man investerar i öl, alltid något.

Värdeminskningen brukar vara procentuellt så därför är det bättre med en bil som kostar 150k i inköp jämfört med 300k, faktiskt halva förlusten. Vid de tre senaste köpen så har det därför blivit 120-150k bilar 🚙
Svar från Lionmats 2020-11-01 18:45
Hej Peter

Ja, det är det där med infrasttrukturen, hybridbilarna måste laddas ofta och då kan man ju inte ladda något annat.

Med ett ekonomiskt sinnelag räcker pengarna även till annat, inte dumt!
Allt tyder på att utvecklingen kommer gå fort. Inom bilbranschen så håller man på att avveckla fossildrivna fordon så fort man kan. Tittade av en händelse på Renault och de gick inte att köpa med dieselmotor längre. Flera andra tillverkare utvecklar inte längre några otto/diesel motorer längre utan säljer vad de redan har. Lite synd kan jag tycka nu när det börjar finnas miljöbränslen värda namnet (HVO är ett exempel). När det gäller fordon för lokaltrafik är elfordon det alla vill ha och det är egentligen bara en fråga om utbyggnad av laddstationer/kostnad det hänger på.
Utvecklingen nu är på att få fram både lätta och tunga fordon som kan lösa dagspendlande mellan städerna, om tre till fyra år tror en del tillverkare att vi är där.
Tack för länken till Dubbelgöcken.
Svar från Lionmats 2020-11-01 18:49
Hej Håkan

Ja vi har en en spännande tid framför oss. Nytt för mig som du nämner är att man redan har begränsat utbudet av fossila drivlinor.
Min bil tankar jag på ett par minuter, och den börjar aldrig brinna av sig själv. Jag säger som Olof Palme brukade säga: "Jag avvaktar - kraftfullt".
mombasa 2020-10-31 20:55
Även bilar med flytande bränslen brinner då och då, dessbättre väldigt sällan. Desto mer förvånad blev jag när jag i går eftermiddag blev vittne till en rejäl bilbrasa på en av stadens genomfartsleder. Tack och lov inga personskador. Brandförloppen verkar vara förhållandevis långsamma och den drabbade chauffören ringde själv in till 112. Själva bränsletanken är tydligen väldigt ”svårsprängbar”. Guskelov.
/Gunnar S
Svar från Lionmats 2020-11-01 18:53
Hej Peter
Det är nog många som avvaktar nu och en tid framöver. Vem vet vart detta leder och det är stora värden på spel.
Varför ingen programledare, eller framförallt, Att ingen annan partiledare utnyttjade tillfället att ”skjuta sittande fågel” förundrar mig storligen, när Ebba gav prisuppgifterna. Lägg märke till att hon naturligtvis gjorde det i en bisats, inte ovanligt i populistiska kretsar. ( ber om ursäkt för politiserande synpunkter på FS och i annans blogg, men tillfället var frestande.)
/GS
Svar från Lionmats 2020-11-01 18:56
Hej Gunnar

Jag hade inte en tanke på att det var politiserande men så kan man nog tolka det när jag tänker efter. Men oavsett det, tack för sina synpunkter.