Ändrad ambition som nu är att fotografera mer och då och då skriva i denna blogg om det jag gillar, och det är ganska spretigt. Vi får se helt enkelt, allt är ju inte objektivt ha ha.

22 | 94 bast


Mina trädgårdsprojekt kräver att saker ska lösas, prylar ska handlas, oftast modifieras för att slutligen sättas på plats. Inte sällan styrs kosan till den lokala, väl sorterade bygghandlaren. Vad skådas där, mitt bland alla vanliga bilar, en bil som minsann är 94 år gammal. Knappast i originalskick, men i ett skick som ägaren gillar och många med honom/henne och som han/hon gärna tar ut en dag som denna, några dagar innan midsommarafton detta Coronaförpestade år.



Jag roar mig med att kolla på vad som hände just 1926, några av dessa saker känner jag igen: Lidingö stad blir Sveriges 112:e stad, Svenske ärkebiskopen Nathan Söderblom angriper vid ett visitationstal i Vaxholm det korta kjolmodet: "Det är rentav anstötligt med dessa korta kjolar", Den nya Nockebybron vid Drottningholm öppnas för trafik. Bron mäter 450 meter i längd och har kostat 550.000 kronor, Svenska sparbanksföreningen börjar ge ut barntidningen Lyckoslanten.



Födda: Ingvar Kamprad, svensk företagare, grundare av IKEA, Hugh Hefner, amerikansk företagare, grundare av Playboy. Thorbjörn Fälldin, svensk politiker, partiledare för Centerpartiet 1971–1985, Sveriges statsminister 1976–1978 och 1979–1982. Marilyn Monroe, amerikansk skådespelare. Eftersom jag gillar Povel är denna person självskriven: Brita Borg, svensk sångerska, skådespelare och revyartist. Fidel Castro, Kubas premiärminister och president efter revolutionen 1959, (jo däri Kuba har vi varit, inte imponerad av det systemet och livsvillkoren för folket).



Ford ja, modellen heter T och tillverkades mellan 1908 och 1927. Effekten var ursprungligen 20 hästkrafter.  Karossen som är avbildad verkar vara en 2-dörrars sedan. Men jag kan ha fel så klart. Vetgiriga klickar här.

***

Inlagt 2020-06-16 23:29 | Läst 1724 ggr. | Permalink

"Kul läsning! Schyssta foton! Lite speciell konstart detta att bygga Hot Rods. Personligen tycker jag att det är intressantare att se väl bibehållet original, men var och en får väl bli salig på sin fason. Denna verkar uppvisa stort hantverkskunnande i bygge och lack. Kollade fordonsregistret. Här några axplock: IMPORTERATS FÖR EGET BRUK. AMATÖRBYGGT FORDON. DISPENS FRÅN AVGASRENING FRÅNSETT CO-HALT VID TOMGÅNG. DISPENSAVGIFT 7000 KR. SPÅRVIDD FRAM 1470 MM BAK 1450 MM. RAM AV FYRKANTRÖR. PLÅTKAROSS: TYP T-FORD. MOTOR:CHEVROLET 262V8. 70 KW. STYRNING:FORD MUSTANG"


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Kul läsning! Schyssta foton! Lite speciell konstart detta att bygga Hot Rods. Personligen tycker jag att det är intressantare att se väl bibehållet original, men var och en får väl bli salig på sin fason. Denna verkar uppvisa stort hantverkskunnande i bygge och lack.

Kollade fordonsregistret. Här några axplock:

IMPORTERATS FÖR EGET BRUK. AMATÖRBYGGT FORDON.
DISPENS FRÅN AVGASRENING FRÅNSETT CO-HALT VID TOMGÅNG. DISPENSAVGIFT 7000 KR. SPÅRVIDD FRAM 1470 MM BAK 1450 MM.

RAM AV FYRKANTRÖR. PLÅTKAROSS: TYP T-FORD. MOTOR:CHEVROLET 262V8. 70 KW. STYRNING:FORD MUSTANG
Någon lägger tydligen mer tid på bilar än på foto, en imponerande renovering. Jag körde om en liknade i Helsingborg vid Kristi himmelsfärd (tror jag det var), sedan mötte jag några till, troligen en bilträff för denna kategori
Fasligt fin bil! Vilken puts. Kul läsning och fina bilder.

MvH
Johnny