Ändrad ambition som nu är att fotografera mer och då och då skriva i denna blogg om det jag gillar, och det är ganska spretigt. Vi får se helt enkelt, allt är ju inte objektivt ha ha.

75 |

Energi är temat, och i något fall brist på energi. Det hade väl i och för sig börjat redan innan pandemins intåg men under den formligen exploderade handeln över internet. Ett tag handlade vi så billigt från Kina att tullverket fick lägga på en generell avgift, det blev för lockande att handla så billigt. Själv har jag bidragit och köpt både kamera, objektiv och annat över internet.

 

Ett exempel från förra veckan. En arbetskollega ber mig att hitta två olika sorters värmeväxlare. Den ena hittar jag hos Alfa Laval och jag beställer några där, jag passar på att fråga om den andra värmeväxlaren, nja det var en ovanlig sort och den kan nog vara svår att hitta, var svaret. Jag söker och hittar den efter någon minut på Amazon.de, där Måns shoppar objektiv ni vet. Jag beställer. Leveransen från Tyskland anländer dagen innan leveransen från Sverige.   

 

Jag hämtar ut leveransen från Tyskland från PostNord, paket brukar komma till oss men inte denna gång. PostNord, denna nordiska jätte som får utstå kritik för deras oförmåga att dela ut en allt sinande mängd brev, så numera delas de bara ut varannan dag. Väl på plats vid en av deras gigantiska nybyggda lageranläggningar så ser jag denna nätta flotta av eldrivna fordon som brevbärarna använder, företrädesvis kanske i villakvarter. En viss skillnad mot konkurrenten City-mail som använder gammeldags moped vid utdelning av brev och som luktar och låter som när man själv var i moppeåldern.

 

Det är bara ett krux i detta. Internet och dess infrastruktur slukar, nåja förbrukar i alla fall, energi. Transporterna, ofta snabba kanske inte är helt optimerade rent miljömässigt. Till viss del går transporterna på lastbil, en trafik som också har ökat dramatiskt.

 

Men vi köpare vi får ett större utbud, vi sparar tid och sannolikt pengar på handeln via internet. Vi behöver inte besöka olika inköpsställen, sker detta med bil så belastar vi inte miljön med detta. Utkörning av mat är rent av bättre miljömässigt, leverans med en större bil till många hushåll enligt en tidplan.

 

Men och andra sidan är den lokala ICA-butiken i sin roll som paketombud är helt belamrade av både små och stora paket som kanske inte hämtas ut omedelbart av beställaren. Det får så klart en slant för det, men det har blivit trängre hos dem.

 

Om man tycker att detta är uppåt väggarna fel så är frågan är vad man kan göra åt det? En beskrivning klarar jag av men att leverera lösningen är nog en för svår fråga för en bloggare på Fotosidan.

Men många hyllar eldriften. Flera av stadens bussar är eldrivna, de är extralånga och kräver extra av allt. De kör numera mitt i gatan efter omfattande ombyggnationer. Annan trafik får hålla tillgodo på kanterna.

 Man kan skymta laddanslutningen på taket.

PostNord är en som sagt en av dem. För leverans av brev i city fungerar cyklar fortfarande, men även denna är eldriven, med låsbara väskor när brevbäraren är iväg och springer i trapphusen. Nej nu kom jag på, man har ju brevlådorna i entrén i trapphusen numera. Ja då sparar man energi där...det är ju lite synd för den är ju förnyelsebar.

 

Ett minne dyker upp. När jag var brevbärare en kort period i en mindre ort, den jag bodde i. Området att dela ut var i stort sett hela samhället och det första man kom till efter att ha satt posten några timmar (sorterat den i den ordningen den skulle delas ut) var ett mindre hyreshus med två våningar. Jag parkerar cykeln som då hade en överfull jättestor väska av läder på ett stativ ovanför framhjulet. Utdelningen av breven till de fyra lägenheterna gick snabbt. Väl nere igen har cykeln blåst omkull och breven var inte längre på sin plats om man säger så. Jag glömde säga att det inte var vindstilla vilket i jämförelse hade varit ett idealiskt väder.

---

Inlagt 2021-06-18 22:28 | Läst 1218 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Många tankar och många bilder, kul läsning! Bussen ser ut att vara ett mäktigt fordon. Jag kollade och den väger 28 ton med 100 passagerare ombord. Du skriver laddanordningen, men jag ser inget. Vet du hur den laddas?

PostNord är ju framåt då det gäller elektrifieringen. Elcyklar för brevbärarna och så de där eldrivna distributionsfordonen. En del barnsjukdomar då det gäller vinetrvärma men i stort sett bra, går tyst och drar väl ca 25% av den energi ett fossildriven motsvarighet gör av med. Dom är tyvärr minst lika framåt då det gäller att försämra för kunderna. Ett pyttelitet brevfack gjorde att jag fick dra ner på papperstidningar mm för att kunna åka bort några veckor. (Har snälla grannar men dom äker också bort.)
ztenlund 2021-06-19 01:39
Bussarna har samma typ av lösning som testladdhybriderna som hade en laddstation vid Ropsten i Stockholm, med en strömavtagare som fälls upp mot en stolpe med bihang som hänger ut över körbanan vid ändhållplatsen/erna.

https://www.mynewsdesk.com/se/skanetrafiken/pressreleases/skaanetrafiken-tar-haallbarhetsarbetet-ett-steg-laengre-2943369

https://www.bussmagasinet.se/2015/03/premiar-for-stockholms-nya-elbusslinje/

Om jag minns rätt så är den i Ropsten väck då det var ett försök och det dessutom pågår mycket byggnation i närområdet, men den såg onekligen roligare ut.
Svar från Lionmats 2021-06-19 07:12
Tack för din kommentar Måns.
Laddstationerna kan nog se lite olika ut, de man har i Helsingborg ser ut så här https://bit.ly/3q9ts8l
Den är olik de som Martin visar i sin kommentar.
Intressant läsning. Har helt klart själv bidragit till den ökande internethandel, under senaste året har jag nog hämtat ut ett femtiotal paket på utlämningsställen, samt att i princip all mat har beställt på nätet men har hämtats vid affären i en förvaringsbox. En del av de rutinerna kommer nog att bestå men inte alls i den omfattningen, har nog besökt en affär 10-15 gånger på ett år mot troligen 5-6 gånger i veckan innan pandemin. Såg att det fanns hur många laddstolpar som helst på Väla nu, det är nog en affärsidé att man stannar inne på Väla så länge som bilen behöver laddning
Svar från Lionmats 2021-06-21 08:20
Tack för kommentaren Peter.
Ja vissa mönster har förändrats och en del kommer nog att bestå, det kan finnas flera skäl till det, rädsla för pandemi, ekonomi eller bekvämlighet eller en mix kanske. Många har nog fått upp ögonen för hur väl handel över internet fungerar, det är enkelt att beställa, snabb leverans och i vissa fall billigare. Det personliga mötet går förlorat och butiksdöden i city gynnas vilket många tycker är tråkigt.

Men de inköpsställen som ligger utanför stadskärnan och där de flesta tar sig med bil som Väla köpcenter tex de gör väl klokt i att investera i laddstolpar, just nu 154 stycken. Laddar man dessutom gratis kanske även det drar, även om besparingen är någon eller några tjugor.